veulen bij de rest van de kudde in
veulen bij de rest van de kudde in
Ik wil Marga en Fatoush zo snel mogelijk bij Baranna en Apolli in de wei doen. Maar ik durf niet zo goed. Ik weet 100% zeker dat Marga haar veulen goed zal verdedigen, supermama. Baranna zit totaal geen kwaad in maar is wel errúg groot bij die kleine Fatoush. Apollo is oud en doet niks. Ik ben niet bang dat Baranna Fatoush wat gaat doen, maar ik ben bang dat Fatoush gaat rennen, dat Baranna mee gaat rennen, dat het escaleert en ze te hard gaan. Ik hoop dat Marga dan nog in kan grijpen zodat hij niet door de draad vliegt. Baranna is echt een vrolijke frans en ik weet zeker dat ze het prachtig vindt als Fatoush zo rent en dan heel jolig gaat doen, meerennen, bokken...........
Hoe doen jullie dit?
Hoe doen jullie dit?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: veulen bij de rest van de kudde in
als je duidelijke land afscheiding hebt, denk ik dat het wel mee zal vallen, maar dat is geen ervaring. Dat is mijn inschatting. Denk dat het groot feest wordt. camera klaar voor de meest rare sprongen en capriolen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ik heb de vergelijking hier andersom regelmatig bij de hand gehad: een shetveulen bij een fjord. Zolang ze voldoende ruimte hebben is er niks aan de hand. Als Baranna echt te ver gaat krijgt ze gewoon een trap van Marga.
Niet te bezorgd over worden, gaat best goed allemaal. Zodra Marga denkt dat het uit de hand gaat lopen zal de Fatoush ook tot stoppen dwingen zodat ze zelf weer meer controle kan uitoefenen.
Ander voorbeeldje: Fjellko is geboren met een shetlander erbij. Die hebben we na een kleine week omgewisseld met Kjaere. Zhellie trok altijd enorm naar Kjaere toe, maar in dit geval mocht ze absoluut niet te dicht in de buurt komen. Nu gaat het prima en laat Zhellie ze gewoon samen spelen. Vergeet niet dat het ook een Timor is, die is mans genoeg om zichzelf te redden als ik deze hier bekijk.
Niet te bezorgd over worden, gaat best goed allemaal. Zodra Marga denkt dat het uit de hand gaat lopen zal de Fatoush ook tot stoppen dwingen zodat ze zelf weer meer controle kan uitoefenen.
Ander voorbeeldje: Fjellko is geboren met een shetlander erbij. Die hebben we na een kleine week omgewisseld met Kjaere. Zhellie trok altijd enorm naar Kjaere toe, maar in dit geval mocht ze absoluut niet te dicht in de buurt komen. Nu gaat het prima en laat Zhellie ze gewoon samen spelen. Vergeet niet dat het ook een Timor is, die is mans genoeg om zichzelf te redden als ik deze hier bekijk.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus heb er weinig zinnigs op te zeggen. Het enige wat ik denk is het zal toch een keer moeten, dus wat dat betreft zal je gewoon een keer de stap moeten wagen. Wanneer ze de ruimte hebben zal het denk ik niet zo'n vaart lopen. Maargoed, dat kan ik dus nergens op baseren. 

Wij hebben ook altijd de veulens gewoon in de kudde laten lopen. Merrie zal haar veulen beschermen. Veulen zal als het goed is ook eerst wel even bij de merrie blijven,om aan de situatie te wennen.
Het is eigenlijk gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Ciara lag de eerste dag gelijk al in de sloot
wij hebben nu 7 paarden en 1 veulen in de kudde. In het begin ging moeder en veulen de paarden uit de weg,maar nu staan ze er gewoon helemaal tussen. Het veulen mag erg veel van de paarden en staat overal boven op met haar kleine neus
Het is eigenlijk gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Ciara lag de eerste dag gelijk al in de sloot

wij hebben nu 7 paarden en 1 veulen in de kudde. In het begin ging moeder en veulen de paarden uit de weg,maar nu staan ze er gewoon helemaal tussen. Het veulen mag erg veel van de paarden en staat overal boven op met haar kleine neus

Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
http://ciarafjord.web-log.nl/
in zin relatief klein groepje moet dat best kunnen hoor. Je kunt ze aan de andere kant van het hek eerst laten wennen, dan gaan ze er niet gelijk met een noodgang achter aan. Ik doe meestal eerst eentje erbij en als dat goed gaat de volgende net zo lang tot ze allemaal bij elkaar staan. Bij muis ging dat heel snel, daar ging elke 5 minuten eentje bij, maar soms duurt het wel iets langer. Ik heb ook gemerkt dat je het beste eerste degene waar je de meeste last mee verwacht erbij moet doen. eerder deed ik dat andersom, eerst de gemakkelijkste, maar als je als laatste de lastigste erbij doet, gaat de rest meepesten als die vervelende achter het veulen aan wil. Dus andersom is beter, de lastpost heeft dan al gepest dus dat is al over, die heeft van mamma al aardig op de kop gehad en de niet-pesters pesten zo ie zo toch niet.
je moet alleen niet schrikken als er over en weer wat gegild en een mepje word uitgedeeld dat is normaal. alleen als het de spuigaten uitloopt moet je ingrijpen, maar doe dat niet te snel, meestal lossen ze het zelf wel goed op.
En het is vooral belangrijk dat er ruimte is. Een paddockje van 10 x 15 is niet geschikt om een kudde aan elkaar te laten wennen.
maar bij jou zie ik het wel zonnig in hoor, ik zou ze er zo bij doen.
je moet alleen niet schrikken als er over en weer wat gegild en een mepje word uitgedeeld dat is normaal. alleen als het de spuigaten uitloopt moet je ingrijpen, maar doe dat niet te snel, meestal lossen ze het zelf wel goed op.
En het is vooral belangrijk dat er ruimte is. Een paddockje van 10 x 15 is niet geschikt om een kudde aan elkaar te laten wennen.
maar bij jou zie ik het wel zonnig in hoor, ik zou ze er zo bij doen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik kan me je bezorgdheid wel voorstellen hoor, ik vind het ook lastig om die stap te zetten. Maar ik geloof dat ik het met jouw combinatie van paarden eerder aan zou durven dan met mijn eigen combinatie. Celony en Djambo zijn zeer geregeld met elkaar aan het donderjagen en ik merk aan Ferro dat hij ze nog best wel eng vindt. Ze kunnen wel al contact met elkaar hebben over het draad heen, is dat bij jou ook zo?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

ik ben niet bang dat Baranna wat doet, dat is het meest sociale paard dat ik ken, ze vindt ale paarden leuk en lief. Maar ik ben bang dat ze té enthousiast wordt. En dan ze dan heel hard gaan rennen en Fatoush bang wordt voor Baranna, die is 1.65 en natuurlijk veel enger dan mama.Ik durf ze juist niet een héél groot stuk te geven, dan kunnen ze maar vaart maken. Ze staan nu al naast elkaar met 1 draadje ertussen en kan in principe geneusd worden, maar dat staat Marga nog niet toe. Ook staat Baranna in de stal naast Marga en kan ze Fatoush door de tralies ruiken en zien.
Ik vind het wel eng, maar het moet toch een keer........
Ik vind het wel eng, maar het moet toch een keer........
Baranna 13-5-2006
Ik zou het toch zo snel mogelijk doen dan... Nu plakt Fatoush wss nog vrij hard aan Marga, maar als je er nog een paar weken mee wacht is dat al een pak minder en lijkt me de kans groter dat hij zo gaat meerennen met Baranna.
Kan je ze op het stuk zetten waar hij bekend is? Ze weten de draden al wel snel staan...
Kan je ze op het stuk zetten waar hij bekend is? Ze weten de draden al wel snel staan...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
hij plakt nu al niet echt meer aan Marga, tis een dapper, eigengereid baasje hoor. Ze komen dan in het stuk waar hij nu staat. Daar zit geen sloot omheen en als hij door de draad gaat loopt hij in de wei ernaast, dus dat is op zich wel veilig.
Baranna 13-5-2006
Dan zou ik het idd zo snel mogelijk doen, als Marga contact nu al niet toestaat zal ze dat helemaal niet doen als ze in 1 stuk staan. Vergelijkbare situatie toen met Celony en Djambo. Djambo was ook zo brutaal als de neten maar Meline heeft toen even flink duidelijk gemaakt dat contact uit den boze was. Celony heeft een paar flinke opdonders en happen gehad en toen was het klaar. Djambo zocht Celony later vanzelf op en op een gegeven moment gaf Meline haar verzet op.
Zo ging dat er destijds aan toe. (let niet op de datum op de foto want die klopt voor geen meter, was echt in 2007)

Zo ging dat er destijds aan toe. (let niet op de datum op de foto want die klopt voor geen meter, was echt in 2007)

Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ekdal is ook een Timor...maar die bijt echt niet van zich af hoor 
Ekdal heeft eerst een maand apart gestaan met een oude shet en staat nu in de kudde. En Danc is genomineerd tot pleegpapa, waar Danc loopt en graast daar is Ekdal ook te vinden

Ekdal heeft eerst een maand apart gestaan met een oude shet en staat nu in de kudde. En Danc is genomineerd tot pleegpapa, waar Danc loopt en graast daar is Ekdal ook te vinden

ik zou ook lintjes aan de draden hangen, is duidelijker.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
het nadeel van een klein stuk is dat als ze gaan rennen, dat ze dan zeker in de draden terecht komen. En vaart maken doen ze toch wel ook op een klein stukje. Een wat groter stuk is echt veiliger, dan komt er niet zo snel eentje in de verdrukking.
Muis Keurmerrie!
Ik heb een smsje gehad van Ivonne en ze staan al bij elkaar in
Het gaat heel goed, Baranna begrijpt precies wat Marga bedoeld 

Ereplaatsje voor

Ja, ze hebben gisteravond nog een uur of 3 met z'n 4-tjes gestaan, ging super! Apollo stoort zich er sowieso niet aan, die is bang voor Marga. Baranna snapt het erg goed. marga hoeft de oren maar in de nek leggen en ze is al weg. Ze hebben wel een redelijk groot stuk hoor en ik had al lintjes aan de draden.
Nu lopen ze even apart, is makkelijker, omdat we best (heel) veel aanloop hebben. Dan kunnen ze makkelijker bij het veulen. Vanavond gaan ze weer bij elkaar in en morgen de hele dag. Ik was hartstikke zenuwachtig.........maar ging goed gelukkig.
Nu lopen ze even apart, is makkelijker, omdat we best (heel) veel aanloop hebben. Dan kunnen ze makkelijker bij het veulen. Vanavond gaan ze weer bij elkaar in en morgen de hele dag. Ik was hartstikke zenuwachtig.........maar ging goed gelukkig.
Baranna 13-5-2006