Hoe gaat het met Bas!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Anne&Wendie
Contacteer:

Hoe gaat het met Bas!

Bericht door Anne&Wendie » zo 27 jul 2008, 17:21

Bas mag met pensioen.
Sinds hij hoefbevangen is geweest is het een beetje kwakkelen.
Dan gaat het goed en dan ineens loopt hij weer heel kort en stijf.
Vorige week was hij echt kreupel,dit was gelukkig na een paar dagen weer over.
Eigenlijk hadden we toen, zeker na overleg zoiets van...nu het het mooi geweest.

We blijven wel lekkere rustige ritjes maken en leuke dingen doen.
Maar geen les meer en niet meer proberen om Bas nog model te krijgen.
Wel mag hij als hij goed loopt in Augustus nog een keertje mee naar de keuring.

In de periode dat Bas bevangen was hebben we een reading aangevraagd.
Met het idee, baat het niet dan schaadt het ook niet.
Deze reading bevestigt wat we al besloten hadden.

Hier de reading :

Niet de jongste meer, toch vind ik hem qua energie toch nog wel fit aan voelen, hoor, hij voelt zeker niet aan als een ouwetje, zeker niet in zijn koppie... Heeft er nog wel zin in en vermaakt zich ook nog wel.

Je hebt hem nog niet zo heel lang, toch heb ik wel het idee dat Bas het wel gezellig vind bij je, dat hij genoeg aandacht krijgt en dat hij dit heerlijk vind, dat getut, ik heb zomaar mijn vermoeden dat dit niet altijd is geweest bij hem, periodes zelfs van geen aandacht en op de wei met andere paarden.

Ook krijg ik veel mensen om hem heen te zien vanuit zijn verleden, heeft hij op een manege gestaan in zijn jongere jaren misschien en heeft hij ook in de lessen gelopen? Ik heb het idee dat hij het niet zo prettig vind om verschillende mensen op zijn rug te hebben, zeker niet nu hij wat ouder wordt, hij vind het toch wel fijn wat stabiliteit in zijn leven te hebben, vastigheid.

Verder krijg ik toch ook wel wat probleempjes door met zijn gezondheid. Benen zijn voor mijn gevoel toch wel een puntje voor aandacht, slijtage krijg ik hierbij door, wat woekering van het bot, verdikking en het "vast zitten" van gewrichten, ik weet niet of hij helemaal zuiver loopt nu of dat er toch wat onregelmatigheid zit?

Voor mijn gevoel zijn beide voorbenen eigenlijk gevoelig, links meer dan rechts, maar toch... er zit wel storing. Vrij laag in het been voor mijn gevoel. Ook krijg ik hierbij ontstekingsgevoeligheid door, hou dit ook even in de gaten bij hem, dat zijn benen of hoeven niet warm aanvoelen of dat er vocht zit in de benen. Ouderdomsklachten zijn het eigenlijk meer.. Goede dagen en slechte dagen heeft hij, soms gaat het een poosje goed, soms wat minder en als ik heel eerlijk ben, weet ik eigenlijk 100% zeker dat dit de reden ook is dat hij in de handel terecht gekomen is... dat hij niet helemaal zuiver liep en dat hij niet altijd bruikbaar is om te rijden.

Ik weet niet of dit na te zoeken is, b.v. een vorige eigenaar of misschien mensen zoeken die hem ergens van kennen misschien, dan kom je ook wat meer te weten over zijn medische verleden, het beenprobleem zat er voor mijn gevoel al een paar jaar, met ups en downs.

Verder wel een braaf dier, een beetje eigenwijs, sterk, maar zeker geen verkeerd karakter, hij is graag aan het werk.

Ik heb ook wel het idee dat hij qua niveau wel het een en ander kan, heb wel het idee dat er wel wat met hem is geprobeerd op het gebied van wedstrijden, ook hier toch wel in zijn jongere jaren ook.

Ik vind Bas toch wel een vrolijk paard, hoor, zin in het leven nog, alleen wat ouderdomskwaaltjes, verstapt zich makkelijk en toch ook wel wat slijtageverschijnselen, in beide voorbenen...

Rug en achterhand zijn wat zwakker, en zitten ook wat "vast", maar heb niet de indruk dat hij hier last van heeft.

Eigenlijk functioneert zijn lichaam toch nog wel goed, hoor, vele paarden van deze leeftijd zijn echt op en versleten en dat voel ik absoluut niet bij Bas eigenlijk. Naar omstandigheden toch nog wel fit en tevreden.

Ik zou hem wel zoveel mogelijk in beweging proberen te houden, in ieder geval de hele dag buiten als het kan en ook 's nachts als dit mogelijk is in de zomermaanden, dit om zijn lichaam zo soepel mogelijk te houden en om te voorkomen dat hij verder "vast" gaat zitten. Hij is trouwens ook het liefste buiten.

Verder wel een erg leuk karaktertje, betrouwbaar en zeker een leuk leerpaard, ik weet niet of je zelf veel ervaring hebt, of dat je Bas hebt genomen om wat dingen van hem te leren nog... hij is daar uiterst geschikt voor.

Toch wel wat eigenaren hoor, een stuk of 5 voor mijn gevoel, en ik krijg wat manegetaferelen te zien bij hem, in ieder geval een periode van meerdere ruiters op zijn rug...

Ik weet niet of Bas al door de medische molen is geweest wat betreft zijn gezondheid, toch even laten checken, zou ik zeggen..

Niet te veel meer vragen van Bas, zeker niet wat betreft moeilijke oefeningen... liefst wat recreatief, rechte stukken lopen en niet te veel lichamelijk vragen van hem, hij heeft toch wel wat moeite met de beweeglijkheid van zijn lijf momenteel.

Verder heeft hij het echt prima naar zijn zin bij jullie, hoor, hij voelt erg goed aan op dit gebied, daar hoef je dus ook niets aan te veranderen. Lekker veel aandacht geven en tutten en dan is Bas tevreden.

:wave:
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
yvette

Bericht door yvette » zo 27 jul 2008, 17:38

Ik weet zeker dat jullie op de aangepaste manier nog lang van hem zullen genieten.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Daphne

Bericht door Daphne » zo 27 jul 2008, 17:46

Klinkt als een eerlijk verhaal en een eerlijk besluit van jullie om Bas alleen recreatief rustig te blijven berijden.

Zijn jullie nog van plan het een en ander na te vragen bij de vorige eigenaren nav dit verhaal? En gaan jullie nu op zoek naar een ander paardje dat intensiever bereden kan worden of stel ik nu teveel vragen :D
Jilly

Bericht door Jilly » zo 27 jul 2008, 17:51

Een wijs besluit dan om hem lekker recreatief verder te hobbelen!

Ga je het 'serieuzere' werk doen met de fjorden van Marieke dan ofzo? (ben echt niet nieuwsgierig hoor ;) )
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » zo 27 jul 2008, 18:04

Een eerlijk en wijs besluit om het met Bas rustiger aan te doen.
En welk paard geniet nou niet van zoveel aandacht, hij zal het niet erg vinden iig.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
claudia

Bericht door claudia » zo 27 jul 2008, 18:20

Fijn dat jullie dit besluit hebben genomen.

IK denk dat Bas jullie dit ook zeker in dank zal afnemen.

Genieten van je paard kan op zo veel verschillende manieren.

Samen met Bas wens ik jullie toch een hele fijne tijd met elkaar.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Mir

Bericht door Mir » zo 27 jul 2008, 18:49

Klinkt als dat Bas het prima naar zijn zin heeft bij jullie, dat is altijd fijn om te horen. Fijn dat jullie hem zijn pensioentje gunnen, terwijl bij de aankoop jullie een heel ander beeld voor ogen hadden.
Charret

Bericht door Charret » zo 27 jul 2008, 19:11

Wat kan Bas zich nog meer wensen dan dit?
Fijn toch? Misschien even slikken, maar je zei het destijds al dat hij nooit in de weg zou lopen.
Waar heb je een reading aangevraagd als ik vragen mag.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » zo 27 jul 2008, 21:04

Bas heeft een super eindstation gevonden bij jullie :j
Ik hoop dat jullie nog een aantal mooie jaren van hem mogen genieten.
Viv

Bericht door Viv » ma 28 jul 2008, 03:59

Wijs besluit meiden, Basje zal jullie dankbaar zijn. En in augustus issie er gewoon bij :D

Zelfde vraag als Charret, bij wie hebben jullie de reading laten doen?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 28 jul 2008, 06:42

Nou, het verhaal past heel goed bij Bas voor zover ik hem ken. Wijs besluit om lekker op een andere manier van 'm te gaan genieten...
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 28 jul 2008, 08:18

Ik vind het altijd wel wat hebben die reading! Fijn voor Bas dat hij het rustiger aan gaat doen nu! Maar je zal je paardje best goed aan voelen met wat hij wel en niet kan Ik hoop dat jullie nog lang kunnen genieten van elkaar!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 28 jul 2008, 09:36

ik denk dat het een reading van nancy is :j

klinkt idd voor zijn leeftijd allemaal best logisch en wat super van jullie dat jullie hem zijn 'pensioen' gunnen!!! (terwijl julle dachten een jong paard te hadden gekocht)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » ma 28 jul 2008, 13:58

ik zie nog jullie verhaal in het fjordenstamboekje voor me van Bas. Ongeloofelijk dat hij jullie eerst zo mooi wist te foppen :D nu kan hij nog een heerlijke tijd genieten van een ontspannen ritje en alle aandacht. Blijf hem wel rustig rijden want een bewegend paard roest minder hard! maar dat komt allemaal best goed zo.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » ma 28 jul 2008, 14:09

Jammer genoeg heeft het fanatieke rijden maar een jaar geduurd, maar heb in dat jaar ontzettend veel van hem geleerd.
Alleen daarom is en blijft Bas mijn toppertje :D
We blijven ook zeker lekker onze rondjes hobbelen!

Ik heb nu les op Kjeld en ga met hem ook fjortsport rijden in WBD *o/*

We gaan volgend voorjaar uitkijken naar een andere fjord (natuurlijk een fjord )
Of we moeten onverwachts tegen iets aanlopen wat we niet kunnen laten staan 8-)
Nee, we hebben geen haast, vind ook een beetje zielig voor Bas.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 28 jul 2008, 18:59

zo te lezen is Bas bij jou precies op zijn plekkie gekomen, bij jou heeft hij het dus duidelijk naar zijn zin :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » di 29 jul 2008, 16:34

Gisteravond voor het eerst lekker gehobbeld zonder zadel en met lange teugel.
Je zag Bas genieten, en ik dus ook :D
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Plaats reactie