Het 4-jarige boefjes paard

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

Het 4-jarige boefjes paard

Bericht door Tamara » di 10 jun 2008, 07:07

dat is Karev momenteel.

Met buitenrijden is ze nu echt een draak, alles is eng. Loopt er iemand in de tuin, weigert ze er langs te gaan, en draait accuut om. Komen we een vreemd staat graspolletje tegen, is die zo eng dat ze geen stap meer verzet, zelfs niet na vriendelijk en onvriendelijk aandringen van mijn kant :? .

Ze blijft met 4 benen aan de grond genageld, pakt het bit, zet de nek erop, en draait gewoon om, zonder pardon. De enige kant die we dan nog op gaan is achteruit of terug. Ze loopt gewon door het begrenzende been heen, en al zou je haar bij wijze van verrot slaan met de zweep, ze maalt er niet om(doe ik niet hoor, al krijgt ze wel eens een beste pets, maar die helpt niet)

Wat doe ik hier aan? In gezelschap van andere paarden doet ze het ook, waarmee ze dus de rest van het gezelschap ook aansteekt, en we een aantal schijterds bij elkaar hebben, die elkaar opjutten...

Uiteindelijk stap ik af, omdat we dat wel heen gaan waar IK heen wil, maar is dit de juiste oplossing?
Hoe doen julie dit?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bärbel

Bericht door Bärbel » di 10 jun 2008, 07:55

hihihi :D dat klinkt heeeeel bekend, dat had ik met Daan ook, was je lekker aan het draven zag hij een molshoop en stond hij vierkant stil en hing ik op zijn hals.... :o Maar vrees niet, er is hoop :+ het gaat echt over :)) Is gewoon een kwestie van tijd. Vooral veel belonen als ze er toch langs gaat, dat ging bij Daan altijd goed, dan voelde hij zich een hele kerel en liet ik hem maar in die waan, held op sokken :D is ie nog steeds hoor, kijkerd, af en toe lopen we als dronkenmannen over een zandpad omdat alle takken eng zijn _-:( ... dat negeer ik dan maar...Ik stap echter nooit af, dan moet je dat straks steeds doen om haar ergens langs te krijgen. Daan moet mij vertrouwen, als ik zeg dat het kan, kan het ook.... maar afstappen, nee nooit, dan maar wachten tot ie er langs gaat, hij zal het toch eens in het hoofd krijgen om zich los te trekken, doei.... sta je daar :o
Laatst gewijzigd door Bärbel op di 10 jun 2008, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
tegen een hoop stront kun je niet stinken!
nina1993

Bericht door nina1993 » di 10 jun 2008, 07:56

Ik ben op die manier al een aantal jaar bezig met Nina. Ze heeft iets tegen het wegrijden van huis bij mijn oma.

Ik heb, na een aantal instructrices dit probleem voorgelegd te hebben, maar 1 goede tip gekregen:

Hoofd altijd naar voren houden en tot 5 tellen als ze stil staat of achteruit loopt. Iedere keer strenger (ook met je hulpen!), totdat ze bij 5 een flinke mep kreeg.
Gevolg was na een aantal keer dat ze bij 4 liep. Tegenwoordig loopt ze al bij 3 :+.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ursula

Bericht door Ursula » di 10 jun 2008, 16:17

Ik denk dat het wel belangrijk is om te weten of ze iets echt eng vindt of dat ze gewoon niet zo ver van huis wil ofzo. Als ze echt bang is en je straft haar dan wordt het alleen maar erger, zit ze gewoon te zeuren dan kun je best streng wezen.
Ik stap wel af als Ursula ergens echt niet langs wil. Zo staat er een huis midden in het bos die ze altijd eng vindt. Als ik dan alleen ben kan ik wel blijven vechten met dr. Dan stap ik liever af, dan bewaar je de rust een beetje voordat ze helemaal over de zeik raakt.
Ursula (Bjorgard x Briggen) + Kunar = Cider!! *o/*
Ursula Aspirant Ster!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 10 jun 2008, 16:44

Ik heb een tijdje gehad dat Roon begon te zeiken op iets heel stoms. Mensen die op ons af kwamen lopen, omdat ze aan het wandelen waren. Dan ging mijnheer in zijn achteruit en kreeg ik hem met geen mogelijkheid vooruit. Totdat hij tegen een slagboompje botste en dan bleef hij staan. Of hij draaide ook ineens om. Maar dit was puur uit rotzakkigheid. Ik ben hier een tijd mee bezig geweest maar geen resultaat. Ik heb een paar flinke klappen uitgedeeld met mijn zweep, maar zelfs daar kwam geen reactie op!!
Ten lange leste heb ik me naar voren gebogen en met mijn zweep een tikje op zijn neus gegeven. (iets harder dan een tikje!) Ik was het zo beu. Maar dat bleek toch de kortste weg naar zijn hersens en dan was het goed.
Jaren heb ik het niet meer hoeven doen, tot een klein jaar geleden. Toen kreeg ik hem ook weer nergens meer langs en was het hetzelfde liedje. Tot ik me weer naar voren boog en hem een tik gaf. Dan leek het of hij weer helder kon denken.

Ik wil niet zeggen dat jij dit ook moet doen, maar ik had ook vanalles geprobeerd. En als het uit rotzakkigheid is, kun je dalijk er naast blijven lopen!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 10 jun 2008, 17:09

Wendela deed dat ook, ik heb haar eerst geleerd om niet om te draaien.
ze ging zich namelijk omdraaien en met een rotgang ervandoor. toen dat goed ging probeerde ik steeds dichter bij te komen bij het o zo gevaarlijke object. als het echt niet wou stapte ik af en zelfs dan ging het nog moeilijk. na 2 jaar kon ik eindelijk normaal langs een paar grazende koeien.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 10 jun 2008, 18:02

Hmm heeeeel herkenbaar dit :D
Zico flikt dit ook zeer regelmatig. Hij is zo ontzettend snel, dat ik vrijwel altijd te laat ben met reageren. Komt ook wel omdat hij natuurlijk super sterk is en een vrij grote draaicirkel heeft, dus als ik hem weer met z'n neus de goede kant op wil krijgen, is de kans groot dat meneer samen met mij, nietsontziend in een sloot of prikkeldraad terecht komt. Waardoor ik natuurlijk altijd eerst aarzel met mijn reactie.
Als ik hem dan wel gedraaid heb (meestal een eindje verderop) rijd ik hem (altijd in draf! voorwaarts houden en geen kans geven om na te denken!) terug naar de 'enge plek' waarbij ik als een soort jockey voorover zit met hele korte teugels en m'n handen naast z'n hals :P Ik dwing hem vooruit met beenhulpen en een strenge stem ('Voorwaarts!!!') en als ik hem weer voel aarzelen krijgt ie een lel met de zweep. Meestal gaat ie er dan wel in spectaculaire zweefdraf voorbij :D Waarna ik hem de hemel in prijs.

Als het echt serieus iets engs is of als de omgeving zich niet leent voor dergelijke acties, stap ik af, steek de beugels op, doe de teugel er onder door (nee, ik neem geen risico ;) ) en leid hem aan de hand voorbij de situatie. Waarna ik weer opstap en verder rijd.
Eerst bleef ik ook altijd stug zitten, en maar volhouden en rondjes draaien en opnieuw eropaf, weer een lel met de zweep enz. Tot Zico echt gaat panieken en ongelukken veroorzaakt. Ik zie hem al blindelings door het draad rennen en mezelf met gebroken knieschijven achter een boom hangen.
Ja dahag, dan stap ik wel even af, zijn we er in een paar seconden voorbij en kunnen we weer verder gaan met genieten van ons ritje :j
Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 11 jun 2008, 06:24

@klijntje, ik heb geprobeerd om haar in draf er langs te krijgen, maar dan draait ze ook. Zelfs in galop, asl ze echt aan hetetteren is. Laatst deed ze dat dus, nou ik schrok me te pletter, bleef gelukkig zitten...stonden we vervolgens schrap boven een sloot, madamm had geen zin in een nat pak!

Maar het is echt etteren, want zondag waren we met 2 andere paarden van stal, dus ze was niet alleen. Ik probeer nu wel gewoon te blijven zitten, dan duurt het maar even.

Is dit nou typisch fjord, of doen andere rassen dit ook O:)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 11 jun 2008, 06:53

Met fjorden heb ik deze ervaring niet,
maar wel met een haflinger, die vertikte het om maar 1 pas vooruit te lopen, en liep alleen maar achteruit, met geen mogelijkheid vooruit te krijgen totdat meneer de aarde onder zich weg voelde zakken, want daar was een diepe sloot, en daar stonden we dus netjes in. ben blijven zitten, beetje drijven, voorbenen lagen al op de wal, beetje doordrijven, en ja een reusachtige sprong en daar stonden we weer. Ik dacht echt van, nooit dat ik afstap, 1 rare sprong en houd hem nooit als ik ernaast sta.
tja en toen......meneer wou voor dat ie in de sloot kwam achteruit.....dus nu moest ie. Een heel eind achteruit lopen, was ie gelijk genezen.

Na dit incident ben ik hem wel met sporen gaan rijden, Ik ben zo lang, met gewoon rijden kon hij ze niet voelen, maar als hij zoiets zou flikken bij het kanaal waar we ook vaak langsreden........ ben je toch verder van huis.

Nooit weer last gehad met hem.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » wo 11 jun 2008, 07:06

Tamara schreef:Is dit nou typisch fjord, of doen andere rassen dit ook O:)
Ik ben blij om te lezen dat dit typisch Fjord is, dacht al dat ik een heel apart geval had :D
@truus: ik zou alles op alles zetten om te voorkomen dat ie achteruit gaat, vind het veel te riskant, ze kunnen dan zo makkelijk steigeren (en achterover slaan)! En als ze dat eenmaal in de gaten hebben... Ik probeer toch altijd alles voorwaarts op te lossen.
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 11 jun 2008, 19:27

maar daarom reed ik hem later met sporen, om op dat moment in te kunnen grijpen en hem idd voorwaarts te houden. Niet dat ik hem lek prikte, maar was even een verassing omdat hij die sporen anders nooit voelde met mn lange benen. Ben het met je eens om je paard altijd voorwaarts te houden. Ik vondt het ook niet fijn om die sloot steeds dichterbij te zien komen.....

Enne, dit was geen fjord, maar een haflinger.
Voor de kar was achteruit lopen ook een groot probleem, kar over de kop ect ect ect

Onder het zadel werkte de sporen
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Plaats reactie