gemalenlijnzaad
gemalenlijnzaad
wie weet of gemalen lijnzaad goed is voor de darmen? van de week had een oud paard bij ons koliek gehad, en is voor de dood weg gehaald. Nu zei de schoonvader van de eigenaar dat zijn paarden altijd gemalen(ongekookt) lijnzaad kregen, een handje per dag. Je moet lijnzaad toch altijd koken voor gebruik, of is dit alleen maar omdat ze het anders weer heek uitpoepen? Hij maalt het in een oude koffiemolen, en dan geeft ie een handje vol over het biks.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dan geef je lijnmeel of niet? Dat kan je inderdaad over het voer doen, wij hebben het Cratos een tijd gegeven. Ik geef ze eens in de zoveel tijd gekookt lijnzaad over het voer, dat is inderdaad goed voor de vacht en darmen. Met gekookt lijnzaad/ lijnzaadolie kan je ook wat zandresten wegnemen in het lichaam en dat is mijn voornaamste reden om het te geven.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ik kook ongeveer 3x keer in de week lijnzaad en inderdaad voor eventueel zand in de darmen.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
dat heet lijnmeel en is al voorgekookt. Er zijn stoffen uitgehaald voor de (lijn)olie en daarna zijn de restjes tot meel gemalen.
Het is heel goed spul voor de vacht.
Wel altijd met water geven omdat het anders een bal word in de slokdarm en ze er in kunnen stikken.
Wij gaven het aan de oudere paarden die niet goed door de vacht komen.
In combinatie met zemelen is het ook heel goed voor de darmen.
Het helpt alleen niet tegen zand in de darmen, daar moet je echt lijnzaad voor koken, omdat het slijmerige goedje juist aan het zand plakt en dat mee naar buiten neemt.
Het is heel goed spul voor de vacht.
Wel altijd met water geven omdat het anders een bal word in de slokdarm en ze er in kunnen stikken.
Wij gaven het aan de oudere paarden die niet goed door de vacht komen.
In combinatie met zemelen is het ook heel goed voor de darmen.
Het helpt alleen niet tegen zand in de darmen, daar moet je echt lijnzaad voor koken, omdat het slijmerige goedje juist aan het zand plakt en dat mee naar buiten neemt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Kim kreeg altijd lijnmeel, wat ik even in heet water had laten staan. Dan wordt het ook slijmerig 
Maar of het goed is om gemalen lijnzaad te geven? Ik dacht dat je juist geen rauwe lijnzaad mocht geven, omdat het kan breken en er slechte/ giftige stoffen vrij kunnen komen? Dat zou dan toch ook bij gemalen lijnzaad moeten zijn?
Ik zou het niet wagen en het koken of lijnolie geven.

Maar of het goed is om gemalen lijnzaad te geven? Ik dacht dat je juist geen rauwe lijnzaad mocht geven, omdat het kan breken en er slechte/ giftige stoffen vrij kunnen komen? Dat zou dan toch ook bij gemalen lijnzaad moeten zijn?
Ik zou het niet wagen en het koken of lijnolie geven.
Fjordenservies: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=30805
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
- margalorenz
Ik heb altijd begrepen dat in rauwe lijnzaad (gebroken of niet) looizuur zit en dat dit ongekookt giftig is in grotere hoeveelheden. Ik geef ook eens per week lijnzaad maar kook het voor de zekerheid wel altijd. Lijnzaadolie is ook goed, maar dan heb je de voordelen van de slijmstoffen die vrijkomen bij koken niet (tegen zand en een beschermlaagje in de darmen). Een stalgenootje van mij geeft haar paard iedere dag een handje gebroken ongekookt lijnzaad over het voer en sindsdien heeft het dier jeuk. Ik weet natuurlijk niet of dat ermee te maken kan hebben, maar zou kunnen natuurlijk.
maar dat spul dat ze op stal geven is dus niet gekookt, alleen fijn gemalen, dus giftig per 100 gram. Nu weet ik niet of een handje vol 100 gram is, maar ik wil niet dat mijn paard dat binnen krijgt.Vera schreef:lijmeel is dus al gekookt. En ja je moet er een beetje water of (zonnebloem) olie aan toe voegen ook al is het maar een handje.
Maar lijnolie is inderdaad veel handiger.
lijnolie is alleen wel duur, oeps..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- margalorenz