Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 05 feb 2008, 13:11
Hier staan de fjordjes toch altijd met natte voetjes

. Ik zet ze vaak 3x per week snachts binnen gewoon even om op te drogen, ff lekker droog.
Nu zag ik dat Fjordy soort van harde zandkorreltjes, kale (grijze) plekjes had. Maar dus (niet echt) mok. Voor de rest zien zijn hoeven er goed uit. Toot zijn hoeven ook, al heeft die wel warme kroonranden bij alle 4...
Ik vind het toch altijd eng dat ze altijd in de blubber staan. Is het slim om ze elke nacht naar binnen te doen, totdat de wei weer droge plek heeft in midden ? Normaal staan ze 24/7 in de blubber, Of maakt 12 uur in de blubber dan ook niet meer uit..
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 05 feb 2008, 13:23
Ik kwam toevallig pas dit tegen:
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=147
Met name dit stukje tekst daaruit zegt wel het een en ander denk ik:
Het probleem is juist dat paardenhoeven in onze streken over het algemeen te vochtig zijn. Als ze dan eens droog worden, merken we pas dat ze eerst veel te vochtig waren en treden er problemen op. We moeten schommelingen in de vochtigheid daarom zoveel mogelijk voorkomen. Probeer de hoeven steeds zo droog mogelijk te houden. Houd de stal droog, zet het paard niet iedere dag urenlang in een kletsnatte buitenbak of paddock. Vet van tevoren goed in als het paard er toch even uit moet en droog de hoeven meteen na het binnenhalen goed af. Als paarden nu eenmaal in een natte wei moeten staan, probeer dan niet de hele zomer wedstrijden te rijden, waardoor er ijzers met schroefgaten onder moeten, want die hoefijzers blijven geheid niet zitten. Sportpaarden horen in het wedstrijdseizoen niet in de wei, maar in een droge stal met voldoende hardvoer. Deze manier van paarden houden doet voor veel mensen erg onnatuurlijk aan. Als het paard gedurende dag voldoende beweging krijgt tijdens de training en in de stapmolen, heeft het daar niet veel problemen mee. Op stal staan is voor een paard niet natuurlijk, maar dat is de natte, Hollandse veengrond ook niet. Misschien wel voor de otter, maar niet voor het paard.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » di 05 feb 2008, 13:37
ter aanvulling van de nuttige info die Marijke hierboven schreef;
houd niet alleen rekening met mok maar ook aan verrotte rotstraal. het scheelt al veel dat je ze s'nachts naar binnen haalt.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 05 feb 2008, 13:40
Ja dus helpt wel als ik ze snachts binnen haal ? Rond 7 naar binnen en dan rond 10 naar buiten ?
En dus invetten voordat ze de wei op gaan ?
@ Marijke, Dat stukje over dat Sportpaarden niet in de wei horen, ik vind dat maar raar.

Zon beest mag toch wel lekker op de wei, zolang het dan idd droog is !
Helpt het ook niet om vaseline te smeren ?
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 05 feb 2008, 13:43
Ach ja...het is ook niet mijn tekst

. Ik zeg ook niet dat ik het er totaal mee eens ben wat er staat (sommige dingen zelfs totaal niet) maar het ging me meer om het stukje wisseling tussen droog en vochtig wat zij dus als "slecht" aanduiden. Ik dacht dat geeft een antwoord op je vraag

.
Morgan!!

-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 05 feb 2008, 13:46

Dat is zo !
Dus ja.. toch gewoon snachts naar binnen !
Maar ze zijn het niet gewend, is het dan niet hammerysk voor ze dat ze opeens van 7 saafs tot 10 smorgens op stal staan ?
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 05 feb 2008, 13:51
Tja de mooiste oplossing zou denk ik zijn een droge plek in je wei. Met betonplaten ofzo, maar die dingen zijn behoorlijk kostbaar en ik denk niet dat je Fjordy's eigenaar daar voor te porren krijgt. Je merkt gauw genoeg of ze het wel of niet naar hun zin hebben binnen.
Morgan!!

-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 05 feb 2008, 14:00
Nee idd.. die ziet daar nut helaas niet van.
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Jet&Erna
Bericht
door Jet&Erna » di 05 feb 2008, 14:06
zolang de paarden s'nachts droog op stal staan scheelt al zoveel dan dat je ze 24/7 in de modder laat.. het is even niets anders met het weer.

'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » di 05 feb 2008, 15:31
ja ik zit met soort gelijk probleem....
onze paddocks zijn tot aan de koot in ieder geval alleen maar modder....
's nachts staan ze natuurlijk binnen (en de rest van de manege laat zijn paarden hier 24/7 op stal

) maar ik doe uniek en tricolor rond 10 uur naar buiten en als het donker wordt naar binnen.....
zij lopen dus ook zo'n 5-7 uur per dag in een flinke laag modder.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » di 05 feb 2008, 15:34
Imka staat hier gelukkig in een gedraineerde zandpaddock. Echt een luxe als ik zo om mij heen kijk!
Ik zou ook je paardjes naar binnen halen tot het land weer wat droger is. Wel overdag natuurlijk een paar uurtjes naar buiten

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog