straffen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Zaffier:P

straffen

Bericht door Zaffier:P » do 29 nov 2007, 16:54

Ik heb een vraagje. Mijn verzorgpony Zaffier is 4 jaar en heeft dus heel veel pit. Om die pit kwijt te raken voor het rijden gooi ik hem los op de wei en maak dan rare geluidjes zodat hij gaa rennen en zijn energie kwijt kan. Maar nou heb ik een probleem. Als ik hem los gooi op de wei is hij zo blij da hij dan ook een vreugde bok geeft. Daar had ik eerst geen problemen mee. Maar vorige keer ging mijn zus mee en die ging ook meej de wei in. Toen ik hem los liet draaide hij om en gaf mijn zus een trap. En dat vind ik te ver gaan. Maar mijn vraag is nou hoe moet ik hem dan straffen? Want hij geeft een trap en rent dan hard weg. Dan kan ik hem moeilijk straffen. En hoe moet ik hem dit afleren? Hij trapt mij niet, want hij weet da ik zijn baas ben. Maar ik en me zus verzorgen hem allebei. Maar op de een of andere manier klikt het niet tussen Zaffier en mijn zus. Hij kliert haar vaak en bij mij doet hij dan weer niks. Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.

Groetjes Romy
Saar

Bericht door Saar » do 29 nov 2007, 17:05

Niet straffen :n

Je weet nu dat hij zich even wil uitleven op de wei. Zorg dan als je hem loslaat dat je eerst omdraait bij het hek en hem dan pas loslaat. Dan kan hij je in principe niet raken als hij bokt.

Neem tenminste aan dat hij niet gericht getrapt heeft, uit jouw verhaal, maar dat het een 'ongelukje' was.
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
Brittlover

Bericht door Brittlover » do 29 nov 2007, 17:23

ik heb het idee dat ze op het verkeerde moment op het verkeerde plekje stond
jonge paarden zijn drukker en ook meer aan het klieren. gaat over het algemeen vanzelf over. (tenzij ze te ver gaan natuurlijk, gericht dingen doen bijv bijten dat straf ik af)
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Viv

Bericht door Viv » vr 30 nov 2007, 06:24

Het zal idd geen gerichte trap geweest zijn maar ze stond toevallig net daar waar ze niet moest staan.

Als hij haar vaak kliert zal ze dit zelf op moeten lossen want dan staat ze lager in rangorde en is hij dominant over haar. Kwestie van consequent zijn en je zus zelf de grens laten bepalen tot wat mag en wat niet meer mag.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 30 nov 2007, 06:31

Dat opjagen met rare geluidjes etc ben ik ook geen voorstander van. Als je eens met je paard langs de openbare weg rijd en hij hoort rare geluidjes hoop je ook niet dat hij het op een rodeo zet.
Vera

Bericht door Vera » vr 30 nov 2007, 06:57

Ellebel schreef:Dat opjagen met rare geluidjes etc ben ik ook geen voorstander van. Als je eens met je paard langs de openbare weg rijd en hij hoort rare geluidjes hoop je ook niet dat hij het op een rodeo zet.
helemaal mee eens, dan heeft ie geleerd om voor die geluiden te gaan rennen en bokken, hij weet niet beter dat dan ook moet.

Longeren lijkt me dan beter. Of gewoon losgooien en zelf laten rennen, blijkbaar heeft hij er geen behoefte aan om te rennnen als je hem niet opjaagt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo

Bericht door Zaffier:P » vr 30 nov 2007, 15:12

thanx voor alle info. Mijn zus komt er ook niet zo vaak dus heeft niet goed contact met hem en als hij haar kliert straf ik hem omdat hij naar mij wel luisterd. En over dat longeren dat kent hij niet. Als je hem gaat longeren dan komt hij telkens na een aantal rondjes op je af gerend. En ik heb nog maar een paar keer gelongeerd dus ik weet ook niet goed hoe ik dat moet doen en als hij dan vervelend gaat doen helemaal niet.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 30 nov 2007, 15:59

Longeer je ook met een zweep??
Dit creeert ook een afstand tussen jouw en je paard.
Meestal als ze naar me toe komen geef ik een klein tikje met de zweep zodat ze weten dat ze door moeten gaan.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Vera

Bericht door Vera » vr 30 nov 2007, 16:00

je moet dus je zusje zelf op laten lossen hoe ze hem aanpakt, zolang jij het voor haar oplost, blijft het probleem bestaan.

Je moet bij longeren een zweep erbij nemen dan kun je hem terugsturen waar hij naar toe moet (hoef je helemaal niet te slaan ofzo, wapperen helpt vaak al genoeg. en je houding maakt ook veel uit. Met ingezakte schouders nodig je het paard uit om naar je toe te komen en goed rechtop vol zelfvertrouwen zorgt er voor dat hij bij je weg blijft (even simpel gezegd dan, want eignelijk zou je er eens een goed boek over moeten lezen)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo

Bericht door Zaffier:P » ma 03 dec 2007, 18:05

oke thanx. Maar hij is helemaal niet bang van een zweep, dus het helpt niet als ik wapper en zelfs niet als ik zachtjes tegen hem aan sla. Dus dat helpt ook niet. Dat heb ik al eens geprobeert. Maar een vriendin van mij zei dat ik is moest proberen als hij naar het midden komt om voor hem te bijven, dan kan hij veel moeilijker naar het midden komen. Dus ik ga dat maar is proberen.
Esther

Bericht door Esther » ma 03 dec 2007, 21:11

Bij een dominant paard zou ik hem eens geen zacht tikje geven.. ~~}>

Hij moet niet bang worden, maar een beetje respect mag wel..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 04 dec 2007, 07:27

Esther schreef:Bij een dominant paard zou ik hem eens geen zacht tikje geven.. ~~}>

Hij moet niet bang worden, maar een beetje respect mag wel..
Maar dat zou ik alleen toepassen als je zelf goed weet waar je mee bezig bent.
Het klinkt alsof je wel wat hulp kunt gebruiken af en toe :)
En dat is natuurlijk helemaal niet erg, want alles moet geleerd worden!
Maar ken je niet iemand die je kan helpen, die zelf veel ervaring heeft? Zodat het je goed aangeleerd wordt.
Esther

Bericht door Esther » di 04 dec 2007, 19:07

Maar dat zou ik alleen toepassen als je zelf goed weet waar je mee bezig bent.
Daar heb je helemaal gelijk in, als het iets anders is dan dominantie kun je het paard erg bang maken en ben je nog verder van huis..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'

Bericht door Zaffier:P » do 06 dec 2007, 16:30

Hij is geloof ik niet snel bang hoor. Ik heb inderdaad iemand die me helpt. Maar dat was tot nu toe alleen voor het rijden, maar misschien kan zij me ook wel helpen met dit probleem. Ik zal het eens vragen. Hij is volgens mij niet erg dominant maar hij is nog in de periode dat hij alles uit probeert op mij, omdat ik hem nog niet zo goed ken en hij mij niet. Maar zo leren we wel veel over elkaar :P
Plaats reactie