ijzervraagje
ijzervraagje
hoi iedereen, ik ben Tamara, heb hier eerder gepost, een tijdje weggeweest, en nu weer terug. Ik heb een 3 jarige merrie,fjord uiteraard.
Nou staat ze sinds 8 weken op ijzers voor, omdat dat moest omdat ze kreupel was, door een hoefzweer. Ze is nu weer beter, en a.s dinsdag komt de smid weer, omdat ze op het moment een ijzer kwijt is, en ze weer op nieuw bekapt moet worden.
Nu ze weer beter is, en niet meer kreupel is, zouden julie haar dan wel of niet weer op ijzers zetten? Ze had dus aleen voor ijzers, om de hoefzool van de grond af te halen, en de druk er af te halen.
En ik had een discussie met iemand, die zei dat ik nu, met maar 1 ijzer voor, best kon rijden in een zandbak(mul), omdat ze dan niet op een vlakke grond loopt, en dus geen "hoogte"verschil merkt. Ik vind dit een beetje raar. En jullie.
Wel of niet weer ijzers, en wel of niet met 1 ijzer rijden in een mulle bak?
Nou staat ze sinds 8 weken op ijzers voor, omdat dat moest omdat ze kreupel was, door een hoefzweer. Ze is nu weer beter, en a.s dinsdag komt de smid weer, omdat ze op het moment een ijzer kwijt is, en ze weer op nieuw bekapt moet worden.
Nu ze weer beter is, en niet meer kreupel is, zouden julie haar dan wel of niet weer op ijzers zetten? Ze had dus aleen voor ijzers, om de hoefzool van de grond af te halen, en de druk er af te halen.
En ik had een discussie met iemand, die zei dat ik nu, met maar 1 ijzer voor, best kon rijden in een zandbak(mul), omdat ze dan niet op een vlakke grond loopt, en dus geen "hoogte"verschil merkt. Ik vind dit een beetje raar. En jullie.
Wel of niet weer ijzers, en wel of niet met 1 ijzer rijden in een mulle bak?
op zand kun je best rijden met een ijzer eraf, op de weg niet omdat de hoeven dan ongelijk slijten, waardoor je dan ook weer kreupelheid kun krijgen.
maar als het goed is is het probleem toch al weer bijna opgelost?
Je kunt ook het andere ijzer eraf halen (doe ik zelf altijd)
maar als het goed is is het probleem toch al weer bijna opgelost?
Je kunt ook het andere ijzer eraf halen (doe ik zelf altijd)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
@vera: ja dinsdag komt de smid al, maar ik was gewoon met hem in discussie, omdat ik dacht dat het niet kon, rijden in een zandbak met 1 ijzer.
Ik heb geprobeerd de andere er af te halen, maar weet niet hoe. Heb zelf ook geen ervaring met ijzers, en hoe ze er af te krijgen. Hij zat wel al iets los.
Ik heb geprobeerd de andere er af te halen, maar weet niet hoe. Heb zelf ook geen ervaring met ijzers, en hoe ze er af te krijgen. Hij zat wel al iets los.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben geen voorstander van een mulle bak,.. maar bij mijn paardje gaat dat niet meer sinds haar knieblessure.
Maar als je paardje rad loopt in de bak met 1 voorijzer, dan kun je gewoon rijden hoor
Als ze niet rad lopen dan zou ik dat niet doen.
Op het harde zal het wat minder prettig zijn, doordat er een licht verschil zit in 'hoogte'.
Wel of geen ijzer zou ik ff aan de smid overlaten. Die kan zien of de hoef sterk genoeg is om weer zonder ijzer kan!
Maar als je paardje rad loopt in de bak met 1 voorijzer, dan kun je gewoon rijden hoor

Op het harde zal het wat minder prettig zijn, doordat er een licht verschil zit in 'hoogte'.
Wel of geen ijzer zou ik ff aan de smid overlaten. Die kan zien of de hoef sterk genoeg is om weer zonder ijzer kan!