Verlichte rijkunst

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ddorine

Verlichte rijkunst

Bericht door Ddorine » ma 02 okt 2006, 16:26

Ik had eerder een topic over hulpteugels, de thiedemannteugel specifiek.
Door een boek dat ik op het moment lees, begin ik te twijfelen over het gebruik van hulpstukken (zelfs m'n zweep).

Sommigen van jullie kennen misschien het boek 'Verlichte rijkunst' van Heather Moffett.
Ze beschrijft dingen in haar boek die we dagelijks op de manege voorbij zien komen. Hele herkenbare dingen die iedereen wel doet (zoals gebruik van zweep, sporen,hulpteugels en schoppen in de buik om het beestje), die zij door het minste of geringste op een lichte manier aanpakt en wat nog schijnt te werken ook.
Volgens haar kun je die dingen veranderen door haar methode van rijden.

Ik probeer dit nu zelf ook een beetje. Nu een keer gedaan, en ik kreeg resultaten van Wembley die ik niet had verwacht.

Wie kent haar boek en rijdt volgens die methode?
(liever niet alleen: "ja, leuk boek, ik heb 'm ook", maar liever tips over en reacties op haar methodes)
Mir

Bericht door Mir » ma 02 okt 2006, 16:42

Het leuke van haar boek vind ik dat ze probeert zo duidelijk mogelijk je gewichtshulpen letterlijk aan te geven. Ze schrijft ook over jonge paarden dat als je halt wilt houden je je billen aan moet knijpen .Ik leerde altijd: je zwaar maken en dat werkt misschien ook wel, maar billen aanknijpen deed de trick veel makkelijker bij mijn paard, ze kwam dan echt terug in tempo of hield halt. Later heb ik het eens op een onbeschreven blad geprobeerd (lees: groen paard) en die wist meteen wat ik bedoelde, niks geen teugelhulpen nodig. Ik ben wel fan, vind alleen de foto's in het boek niet altijd goed (maar daar scheen ze zelf ook niet tevreden over te zijn) en haar gebruik van pelhambit (geloof ik) is voor haar misschien ideaal maar zie ik een hoop mensen liever niet mee rijden.
Ddorine

Bericht door Ddorine » ma 02 okt 2006, 16:48

Neej ik ook niet, dat bit ziet er niet echt comfortabel uit....
Maar vat jij wat ze met de zit bedoelt? (h3: doorzitten in draf, met opgaande beweging rug recht, naar beneden de rug buigen.... :? )
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 02 okt 2006, 18:06

:=...boek verder niet gelezen, maar als ik op zit terug wil komen dan span ik ook altijd mn kruis en billen zogezegd wat aan, om ze te blokkeren in hun tempo (zodat ze langzamer moeten)
(alleen diep zitten is meer voorwaarts)

Nog meer duidelijke punten qua rijstijl in haar boek O:)???
Geluk is de vrucht van intens werk
Mir

Bericht door Mir » ma 02 okt 2006, 18:58

Bella schreef::=...boek verder niet gelezen, maar als ik op zit terug wil komen dan span ik ook altijd mn kruis en billen zogezegd wat aan, om ze te blokkeren in hun tempo (zodat ze langzamer moeten)
(alleen diep zitten is meer voorwaarts)

Nog meer duidelijke punten qua rijstijl in haar boek O:)???
Ik bedoelde dat iemand het nog nooit zo uitgelegd had voor die tijd, wat instructeurs bedoelen en uitleggen is niet altijd hetzelfde en er zijn dus wel een hoop mensen die het ineens duidelijk wordt als het op deze manier wordt uitgelegd, weet uit omgeving dat een hoop het NIET wisten... je bent gewoon een natuurtalent ;) :D !
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 02 okt 2006, 19:03

@Mir: Ik nu dus ook. Heb het laatst nog iemand uit proberen te leggen, maar wist absoluut niet te vertellen hoe ik het precies deed (wat is gevoel beschrijven dan best lastig), maar nu ik dit las, zo ga je er echt over nadenken, denk ik: Dat is m!
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie