Beoordeling gevraagd!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
hypofocus
Contacteer:

Beoordeling gevraagd!

Bericht door hypofocus » ma 07 aug 2006, 13:32

Iedereen vind zijn eigen paard natuurlijk het mooiste van de wereld. En liefde maakt blind, dus gebreken zie je minder gemakkelijk bij je eigen paard (ofwel; WIL je minder gemakkelijk zien).

Ik ben daarom eigenlijk wel eens benieuwd wat jullie van m'n merrie vinden.

Wat vinden jullie haar sterke punten, en wat de zwakkere (Eerlijke opmerkingen graag, ook als je haar minder mooi vind.

Het is een 9 jarige merrie, vader is Larsto, moedersvader is Drageset

Foto van d'r hoofd:
Afbeelding

Als 4-jarige:
Afbeelding

Als 7-jarige (heb helaas geen recentere duidelijke foto zonder dik winterhaar, dus vandaar deze maar even):
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
*** Vanaf 1 juni ook als gedrukte luxe hardcover editie verkrijgbaar! ***
Het boek Paardenfotografie
http://www.paardenfotografieboek.nl
yvette

Bericht door yvette » ma 07 aug 2006, 13:37

Vind het op het eerste gezicht wel een correct gebouwde merrie (is natuurlijk altijd lastig beoordelen van een foto). Ze heeft een sprekend hoofd, alleen persoonlijk vind ik haar profiel wat te recht (maar dat is een kwestie van smaak).
Ze heeft zich in de afgelopen jaren wel goed onwikkeld, maar is ze op die foto als 7-jarig niet wat te dik?
Degelijk beenwerk en een goede rug. Zo vanaf de foto's hele fijne bewegingen.
Leuke aansprekende merrie!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Viv

Bericht door Viv » ma 07 aug 2006, 13:41

Puur persoonlijk: ik vind haar aan de erg zware kant, vooral een te korte zware hals. Wel mooi oud type.

Ik vind haar er als 4 jarige beter uitzien dan nu als ik eerlijk ben, hoofd is in verhouding tot het lichaam te klein.

Stamboektechnisch laat ik het aan de jury over ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » ma 07 aug 2006, 13:43

Klopt helemaal. Als 7 jarige heeft ze inderdaad een behoorlijk vette periode gehad. Ik was toen geblesseerd en kon haar maanden lang niet rijden. Qua bespiering ziet ze er nu wel iets beter uit.

Hoe meer beoordelingen hoe liever, dus reageer, graag!
Krista

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 14:08

Ik vind de merrie goed gebouwd, rug en beenwerk. De hals is naar mijn smaak, en om er dressuurmatig fijn/makkelijk mee te kunnen werken iewat te kort en te zwaar. Maargoed dat is mijn gebruiksdoel dus zo kijk ik er naar,
ze heeft een mooi aansprekend hoofdje, ik vind het een mooi fors type paardje.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 07 aug 2006, 14:14

Ik vind het een mooie merrie, ik hou wel van forse types maar ook weer niet te fors.
Ze heeft een sprekend hoofdje, niet zo'n lang log hoofd wat sommige fjorden wel hebben, dat vind ik niet mooi.
Op de 3e foto is ze wat vettig ja, maar op de andere foto's vind ik ze prachtig :j
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 07 aug 2006, 15:04

Ik vind haar prachtig in verhouding juist, echt het sterke ouderwetse type! Vind vooral dr achterhand heel sterk. Maar ik zou haar nooit willen hebben voor de dressuur, wat mijn hobby is!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 07 aug 2006, 16:57

Op de foto als vierjarige vind ik haar erg mooi. Goed in verhouding, mooi bespierd.

Op de foto als 7 jarige een totaal ander verhaal :D Duidelijk in overconditie en dat komt bij deze merrie zeker niet ten goede. Je kunt goed zien dat het bij haar op de hals en op de kont gaat zitten, terwijl sommige andere paarden alleen een buikje krijgen. Dus geen goede foto om op te beoordelen :D

Ze had ooit toch een opmerking gekregen over holle voorbenen? Nu is het lastig om daar op een foto wat van te zeggen, maar ik meen wel te zien dat ze niet helemaal recht lopen (neem dit maar niet al te serieus, tis natuurlijk een foto)

Prachtige rastypische benen verder, met die donkere stukken.

Draf is niks mis mee zo te zien :D Maar haar korte hals valt wel erg op.

Hoofd had van mij iets sjieker gemogen, maar dat is een kwestie van smaak.
Suzanna

Bericht door Suzanna » ma 07 aug 2006, 18:27

De standfoto als 7 jarige, daar vind ik haar hals echt extreem dik.
Voor de rest: mooie benen, mooie draf, leuk koppie.
Odinn is een toppaard!!
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » ma 07 aug 2006, 18:30

Goh, ik vind dit toch wel fijn om te lezen! Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De korte hals klopt helemaal! Daar loop ik met de dressuur ook wel tegenaan, het afbuigen gaat minder makkelijk. En ik vind inderdaad ook dat haar hoofd wat recht en eenvoudig is (wel lieve oogjes ;) ).
En in de gangen zou ze wat meer actie in het spronggewricht mogen hebben, en haar voorbeen iets verder strekken, want zoals op de foto, loopt ze helaas niet aan de hand :(
lientje

Bericht door lientje » ma 07 aug 2006, 19:00

IK vind Scahscha haar hoofd niet zo mooi, maar misshcien ligt dat ook wat aan de kortere pluk. Dat scheeld vaak een hoop. Dr benen zijn erg mooi donker, over de kwaliteit vind ik moeilijk gezien het toch foto's zijn.

haar bouw is in principe niks mis mee, mooi in proportie. Wel grof (zwaardere type) Haar hals is zwaar en kort, maar valt door haar bouw niet uit de toon. Het past wel bij het geheel zeg maar. Als ik haar in totaal beoordeel is het een paard wat in mijn ogen correct oogt, mooi klassiek type, maar niet mijn smaak als eigen paard.

Phoe lastig hoor zo beoordelen :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
ujord

Bericht door ujord » ma 07 aug 2006, 19:39

heb niet zoveel verstand van bouw enZo persoonlijk hou ik meer vanm het luxere type maar als ik haar zo zie vind ik haar een leuke fjord met uitstraling en een mooi hoofdje
Charret

Bericht door Charret » di 08 aug 2006, 00:04

Ik vind haar sprekend hoofdje hebben en een mooie bouw wanneer ze in goede conditie is. Het oude type vind je veel in haar terug en dat vind ik zelf super!
Zelf vind ik jammer dat ze niet meer wit in haar manen heeft, wat soms lijkt dat haar nek nog breder is. Wel weer vind ik haar zebra/wild strepen erg mooi!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » di 08 aug 2006, 07:32

hihi, grappig dat je dat zegt Charret. Ze heeft echt nog van dat zachte veulenhaar, daar is ze nooit overheen gegroeid. Dus er staat inderdaad zo'n slap, dun, fijn boogje haartjes op haar nek, met een ultradun laagje wit. Knipt wel erg lastig... Maar is wel schattig.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 08 aug 2006, 17:22

Hoofd: Mooi, sprekend, had iets meer het 'deukje' mogen hebben. (kom ik dus op het rechte profiel van Yvette)

Lichaam: Heerlijk, vind ik mooi in verhouding, lekkere ronde kont er op!

Benen: Hadden wat mij betreft, zo van de zijkant gezien, nog een slagje grover gemogen (grotere gewrichten). Verder érg mooi getekend. Ben verder geen kei in het beoordelen van benen...moet ik nog maar eens uitvinden wat nu top is en wat niet. (ik kijk nu vooral alleen nog maar naar: wat vind ik mooi voor het oog, slecht eigenlijk)

Hals: Iets zwaar, maar vind ik niet verkeerd. Ze kan het wel hebben, zolang ze niet in overconditie is.

Manen: Mooiste zou geweest zijn een mooie scherpe verhouding wit/zwart en stevige manen, maarja ideaalbeeld...mag ik niet over zeuren :D!

Staart: Keurig!

Ogen: Doen me op een of andere manier érg brusvein-achtig aan.

Voorpluk: Keeps changing, maar blijft Tunargehalte :D

Hee en ik ben even te lui om het na te zoeken, maar hoe zit dat nu met haar bloedlijn? Larsto (Tunar x Drageset) en dan uit een Drageset-moeder???
Geluk is de vrucht van intens werk
lientje

Bericht door lientje » di 08 aug 2006, 17:41

Scascha is inderdaad inteelt Anna, dit komt omdat ze eienlijk van fjellwin?? zou zijn maar ze is van Larsto
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
njarco
Contacteer:

Bericht door njarco » di 08 aug 2006, 19:23

Het is niet mijn type fjord. Maar dat is persoonlijk. Wat me gelijk opviel was haar erg zware/korte hals. Haar koppie vind ik iets te recht en wat klein in verhouding met haar lijf. Als vier jarige ziet ze er veel beter uit. Maar dat had je al uitgelegd. Verder wat ik al zei niet mijn type maar een leuke fjord.
NJARCO Z1 dressuur.
Zooooooooooo trots op mn ventje.

Zep s mijn nieuwe topper in spe.

FJORD thats what makes the difference
hypofocus
Contacteer:

Bericht door hypofocus » di 08 aug 2006, 21:18

Bedankt voor je uitgebreide beoordeling Bella!

Ik ben helemaal verliefd op haar ogen. En ik vind ze inderdaad ook wel wat van Brusvein weg hebben, ook qua kleur; ze zijn zo mooi helderbruin.

En ze heeft inderdaad inteelt op Drageset.

Ze is een jonge Larsto (v. Tunar, mv. Drageset)
En haar moeder is Femke (v. Drageset, mv. Oswald)

Een Larsto x Drageset x Oswald dus, waarbij Drageset de opa en groot opa is.

De merrie zou gedekt worden door Fjellwin 10 jaar geleden... en dat stond ook op papier. Tijdens de DNA test bleek ze negatief op Fjellwin, en omdat Larsto op het station stond, heb ik haar nogmaals laten testen, maar dan op Larsto. En dat bleek haar pappie te zijn.

Ik ben nu weer flink met trainen aan de slag voor de keuring in Beesd, en ze gaat er iedere dag alweer beter uit zien. Ze reageert heel goed op haar nieuwe dieet van granen ipv brok! En de spieren groeien iedere dag verder. Ik ben reuze benieuwd wat ze dit jaar op de keuring doet.
'k Hik alleen tegen een klein scheurtje in de hoef aan, grrrr.
Plaats reactie