Hoeveel betalen jullie aan de hoefsmid?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anouska

Bericht door Anouska » vr 31 aug 2007, 21:02

Bekappen is bij ons 32,50, beslaan geen idee zover zijn we nog niet. Is wat meer als dat ik gewend was op de vorige stal, maar hij is echt super goed.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 01 sep 2007, 10:27

Wat een prijs zeg. Daar heb ik RB bijna voor bekapt en voor beslagen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 01 sep 2007, 10:49

Hoefsmid is vanmorgen geweest, Vera beslaan kost 70 euro en Exel bekappen 20 euro
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Jenny

Bericht door Jenny » za 01 sep 2007, 16:25

Ik betaal rondom 80 euro, met zooltjes 90 euro...
Best veel geld, bij de meesten hier in de buurt ben je minder kwijt maar bij smid is het ook dubbel waard!!! Veel problemen met de hoeven gehad en hij heeft het een beetje kunnen oplossen.
En verder komt hij dezelfde dag of de dag erna als een ijzer kwijt is. :D
Tienke

Bericht door Tienke » ma 03 sep 2007, 15:00

Eerst had ik een smid die ''natuurlijk bekapte''. Was ik wel tevreden over maar omdat zij (was een vrouwelijke hoefsmid) zover weg woonde was het erg onpraktisch. Haar betaalden we € 60 voor twee paarden bekappen. Nu hebben we een traditionele smid: € 40 twee paarden bekappen en € 60 per paard rondom op ijzers (warm).
Masja (Havstad x Barstad)
Flora (Zizoran x Havstad) kampioen merries 3 jaar eo Wijk bij Duurstede 2013
Jacobaea 2013 (Topas x Reitze)
Kickxia 2014 (Topas x Reitze)
ulljon

Bericht door ulljon » di 04 sep 2007, 13:37

Hij is gisteren geweest, en ik hoefde maar 75 euro voor beslaan te betalen, normaal is het 90. Lieve smid :L Bekappen kost 25 euro :D

Edit hij is warm beslagen :D
Laatst gewijzigd door ulljon op wo 05 sep 2007, 04:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
Esther

Bericht door Esther » di 04 sep 2007, 19:13

Ik ga donderdag eens vragen wat mijne vraagt voor beslag rondom..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » di 04 sep 2007, 19:36

97 euro voor bekappen en warm beslag met stiftgaten rondom. echt een supersmid.
voor dravers hebben we een andere smid en andere prijzen maar die hebben bijna geen van allen regulier beslag dus die info is iets minder relevant denk ik.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ydel

Bericht door Ydel » di 04 sep 2007, 19:36

ik moest afgelopen keer 35 euro betalen voor alleen bekappen :o
nou is de smid erg leuk, maar wordt me wel te gek!
had er eerst 1 voor 25 euro..

scheelt me een wormenkuur :)* 8-)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
roquitte

Bericht door roquitte » wo 05 sep 2007, 06:58

ik betaal voor mijn hoefsmid 25 euro, incl. benzine geld, want hij komt van ver. hij bekapt anatomisch verantwoord, dus hij zal er nooit een ijzer onder slaan.
quitte stond twee jaar geleden nog op ijzers, toen betaalde ik 85 euro bij een andere smid.

als jullie er trouwens meer over willen weten. kun je kijken op zijn site. www.marcokrul.nl
Krista

Bericht door Krista » wo 05 sep 2007, 07:18

roquitte schreef:ik betaal voor mijn hoefsmid 25 euro, incl. benzine geld, want hij komt van ver. hij bekapt anatomisch verantwoord, dus hij zal er nooit een ijzer onder slaan.
quitte stond twee jaar geleden nog op ijzers, toen betaalde ik 85 euro bij een andere smid.

als jullie er trouwens meer over willen weten. kun je kijken op zijn site. www.marcokrul.nl
Grappig, heb even op de site gekeken, deze beste man is geen eens gediplomeerd hoefsmid :? apart dat er dan op de site zulke "waarheden" over hoefijzers geplaatst worden, inzichten die verkregen zouden zijn door "gedegen onderzoek".... helaas wordt niet vermeldt wat dat gedegen onderzoek voor zou moeten stellen.....
Nee daarvoor zou 25 euro mij nog 10 keer teveel geld zijn....
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 05 sep 2007, 07:28

Wij hadden pas ook zo'n smid die werkt volgens die filosofie. Ik wilde Ros perse bekapt hebben voordat we naar die keuringsclinic in Wijk gingen en mijn eigen smid liet het helaas afweten. Ros liep harstikke gevoelig (en dus onregelmatig) na die bekapbeurt. Mijn eigen smid kwam een paar dagen daarna om de andere jongens te bekappen en ik liet hem ook naar Ros kijken omdat hij zo gevoelig liep. Mijn smid's reactie was....wat heb je paard nou aangedaan?? Wat je nu hebt laten doen is hetzelfde als de hakken van iemand die altijd op naaldhakken loopt er onderuit trappen. Kortom pezen en spieren worden in een klap opgerekt en ik had me een hoop problemen op de hals kunnen halen. Hij kon gelukkig nog corrigeren en een week later liep Ros weer prima. Maar voor mij nooit meer bekappen volgens deze filosofie. Je hebt ook een site volgens mij hoefnatuurlijk.nl (anna-Orion1996 weet dat wel precies) die heel mooi weergeeft hoe "goed" dit soort bekappen en beslag voor je paard is.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op wo 05 sep 2007, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 05 sep 2007, 07:31

roquitte schreef:ik betaal voor mijn hoefsmid 25 euro, incl. benzine geld, want hij komt van ver. hij bekapt anatomisch verantwoord, dus hij zal er nooit een ijzer onder slaan.

Hier op stal komt hij ook, een aantal zijn laaiend enthousiast over hem... Maar toen er een paard na de eerste keer bekappen, stok en stok en echt stokkreupel stond, was meneer niet thuis en gaf de eigenaresse de schuld _-:( Hij nam haar echt niet serieus.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 05 sep 2007, 07:38

Hij kan toch wel een normaal antwoord geven, al zegt hij maar dat is tijdelijk door de verandering :?
Rare smid als hij daarvoor niet thuis geeft zeg :n
Krista

Bericht door Krista » wo 05 sep 2007, 07:47

Marijke&Rosco schreef:Wij hadden pas ook zo'n smid die werkt volgens die filosofie. Ik wilde Ros perse bekapt hebben voordat we naar die keuringsclinic in Wijk gingen en mijn eigen smid liet het helaas afweten. Ros liep harstikke gevoelig (en dus onregelmatig) na die bekapbeurt. Mijn eigen smid kwam een paar dagen daarna om de andere jongens te bekappen en ik liet hem ook naar Ros kijken omdat hij zo gevoelig liep. Mijn smid's reactie was....wat heb je paard nou aangedaan?? Wat je nu hebt laten doen is hetzelfde als de hakken van iemand die altijd op naaldhakken loopt er onderuit trappen. Kortom pezen en spieren worden in een klap opgerekt en ik had me een hoop problemen op de hals kunnen halen. Hij kon gelukkig nog corrigeren en een week later liep Ros weer prima. Maar voor mij nooit meer bekappen volgens deze filosofie. Je hebt ook een site volgens mij hoefnatuurlijk.nl (anna-Orion1996 weet dat wel precies) die heel mooi weergeeft hoe "goed" dit soort bekappen en beslag voor je paard is.
Jee daar ben je mooi klaar mee.. wat had ie gedaan dan, Ros onderuit gezet? Nou fijn dat je eigen smid er nog wat aan kan doen. Meestal duurt het maanden als zo een beunhaas aan de verzenen bezig is geweest..!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 05 sep 2007, 07:50

Janine schreef:Hij kan toch wel een normaal antwoord geven, al zegt hij maar dat is tijdelijk door de verandering :?
Rare smid als hij daarvoor niet thuis geeft zeg :n
Dat vonden wij dus ook. Al had hij gezegd dat hij er dus blijkbaar iets teveel had afgehaald, of dat hij dit ook niet verwacht had... Mooi niet. Nou ja, en het schapen gedrag van mijn stalgenoten kan ik ook niet tegen. Ik hou het lekker bij mijn traditionele smidje *o/*
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 05 sep 2007, 07:53

Wat hij precies gedaan heeft weet ik niet. Stom is dat hij is de smid van stalgenootje dus ik ging er vanuit dat het goed zat. Beetje naief dat ik daar niet kritisch naar gekeken heb of doorgevraagd heb bij die smid. Ik ben wel heel blij dat er door mijn eigen smid wel wat aan te doen was want je hoort inderdaad zo nu vreselijke verhalen. En mij is altijd geleerd no hoof no horse!
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
heidie

Bericht door heidie » wo 05 sep 2007, 07:58

Ik betaalde voorheen voor Jordy:
bekappen 15,00
beslaan rondom: 60,-
Ik was heel erg tevreden over die smid, totdat hij.....
Zijn afspraken niet nakwam of op afgesproken tijd afbelde.
En erger, toen JOrdy zijn ijzers eronder uit gingen heeft hij twee nagels laten zitten!!!!!
Jordy kreeg ijzers omdat hij een grote scheur in zijn achterhoef had en deze was er mooi uitgegroeit, dus de ijzers konden eraf. Een paar dagen later werd ik gebeld dat er nog nagels in zijn hoeven zaten!! Dat was de druppel. Gelukkig geen nadelige gevolgen voor evt scheuren of ontstekingen.
Jordy kreeg ook koudbeslag. Deze smid vond het onzin dat het warm moest zijn, gewoon een questi van goed veilen zei hij. Een andere smid bij ons op stal vertelde dat koudbeslag eigenlijk alleen bij renpaarden wordt gedaan, omdat deze speciale ijzers hebben.

NU betaal ik 20 euro voor het bekappen.
Gr heidie
Krista

Bericht door Krista » wo 05 sep 2007, 08:02

Ja ik ben het ook helemaal met jullie eens hoor. Je hoort niets dan ellende van dit soort praktijken. Door wat ik er in mijn omgeving van heb gezien wordt ik helemaal naar van dit soort verhalen zoals op zijn site. Er is niet voor niets een opleiding voor hoefsmeden. De kennis en vaardigheden die nodig zijn om paardenhoeven te verzorgen komen niet uit de lucht vallen en maak je je ook niet eigen door zelf te filosoferen of een vage bekapcursus te volgen van een paar weken.
Helaas trappen er nog veel mensen in en is het voor de beunhazen makkelijk geld verdienen. Ze hebben niets anders nodig dan een schort, mes, tang, vijl en steun en een vlotte overtuigende babbel...
Ze beslaan niet voor niks niet, want niet alleen kunnen ze dat niet door het gebrek aan opleiding en ervaring, het vergt ook een aardige investering een oven, gereedschap, slijpmachine e.d.
En de tradiotionele smeden kunnen de rommel opknappen....
Krista

Bericht door Krista » wo 05 sep 2007, 08:07

@Heidie: koud beslaan met rijpaardijzers is ook zoiets belachelijks, tenzij je paard modelhoeven heeft.. en hoeveel paarden hebben dat? juist ja. Het is gewoon luiheid van die smid geweest. Het komt er dan in de praktijk op neer dat de voeten op maat gemaakt worden voor het ijzer ("gewoon goed veilen") en daar ben je dan mooi klaar mee.
Koud beslaan gebeurt inderdaad bij dravers, renpaarden en polopaarden. Deze ijzers zijn heel veel dunner dan onze ijzers zeg maar. Soms ook ander materiaal (bv aluminium) Die zijn dus in model te brengen op een aambeeld zonder dat je ze eerst warm hoeft te maken. Voor speciaal beslag worden er soms wel delen warm gemaakt hoor, voor de vorm of om iets aan elkaar te maken.
Plaats reactie