Menbit

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Nathalie

Re: Menbit

Bericht door Nathalie » za 03 dec 2011, 12:51

@Esterh- Mijn Liverpool heeft geen poort en is licht gebogen over de hele lengte.

Ik heb die van mij tweedehands gekocht met kinketting dus zou niet weten of het standaard is bij nieuwkoop.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
lientje

Bericht door lientje » za 03 dec 2011, 14:01

Bij de mijne ook.
Vind het ook een beetje raar, er zit maar 1 haakje aan, nog nooit gezien. Zonder ketting zouden toch wel beide haakjes eraan moeten zitten?

Maar wel een mooi bitje, ben benieuwd hoe ze erop gaat lopen :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 03 dec 2011, 14:48

Kinketting hoort er echt wel bij. Er zijn 2 soorten, met grove schakels en met fijne schakels. Zelf vind ik de fijne schakels het fijnst.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » za 03 dec 2011, 15:36

Kinketting is er aangezet :D ik had ze even gebeld en ze zeiden die hoort erop te zitten hoor *o/*

Wat vinden jullie van die bandage die ik er omheen moet wikkelen (is zelf klevend). :?
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Erpel

Bericht door Erpel » za 03 dec 2011, 15:54

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een bandage die je om een bit moet wikkelen? Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 03 dec 2011, 17:20

Dat zou ik alleen proberen als ze zonder niet lekker loopt op het bit. En als je het er om wikkelt zorg dan dat dit rimpelloos gebeurd want anders helpt het je van de regen in de drup.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 03 dec 2011, 17:51

Vind de stang ook wat dik ogen, houd er dus rekening mee dat (als je er wat omheen wikkelt) het bit ook nog weer dikker wordt! Moet je paardje wel ruimte voor hebben ;)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Esther

Bericht door Esther » zo 04 dec 2011, 08:55

Precies wat ik wilde zeggen, je maakt het bit dikker door dat spul er omheen te doen, dus alleen doen als het nodig is. Eerst even zonder proberen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 04 dec 2011, 18:53

Ik gebruik het liefst een pompstang , een soort van Liverpool waarbij het paard het horizontale gedeelte lekker op en neer kan bewegen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Ilona

Bericht door Ilona » zo 04 dec 2011, 20:03

Ik gebruik voor Castor een licht gebogen liverpool, MET bitbandage.
Werkt wel goed voor hem. Laatst tandarts even laten kijken hoe dit bit in zijn mond lag. Bit lag verder prima en hij vond het juist goed dat de bandage erom zat.
Die bandage moet je op de lengte van het bit afknippen (13,5 cm bij jou toch?) en dan eromheen doen.
Niet eromheen wikkelen als een 'beenbandage' want dan krijg je laag over laag en wordt het bit in het midden veel te dik.
Begrijp je hoe ik het bedoel? Als je de bandage op 13,t afknipt komt hij wel een stukje dubbel rond het bit, maar dit is niet veel en over de gehele lengte.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » ma 05 dec 2011, 05:22

Ilona schreef:Ik gebruik voor Castor een licht gebogen liverpool, MET bitbandage.
Werkt wel goed voor hem. Laatst tandarts even laten kijken hoe dit bit in zijn mond lag. Bit lag verder prima en hij vond het juist goed dat de bandage erom zat.
Die bandage moet je op de lengte van het bit afknippen (13,5 cm bij jou toch?) en dan eromheen doen.
Niet eromheen wikkelen als een 'beenbandage' want dan krijg je laag over laag en wordt het bit in het midden veel te dik.
Begrijp je hoe ik het bedoel? Als je de bandage op 13,t afknipt komt hij wel een stukje dubbel rond het bit, maar dit is niet veel en over de gehele lengte.
Ja ik begrijp het denk ik dus gewoon 1 stuk van 13.5 en dan in de lengte er overheen plakken. Bedankt voor de uitleg. Ik heb gister het bit gewoon ingehad bij Tasja en ze reageerde er goed op was lekker aan het kauwen en had witte lipjes O:) dus misschien is het niet eens nodig.

Foto's van Tasja inclusief mijzelf tijdens het oefenen staan in het mentopic bij FP :D
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » di 06 dec 2011, 11:56

Aurora schreef:Ik gebruik het liefst een pompstang , een soort van Liverpool waarbij het paard het horizontale gedeelte lekker op en neer kan bewegen.
Heb je hier een foto van want ik weet niet goed wat je bedoeld??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 06 dec 2011, 12:42

@ Es: een bit met pompwerking wil zeggen dat de boog die in de mond ligt met de tong naar boven gedrukt kan worden. De stang zit niet muur vast aan de ringen maar kan licht naar boven en beneden bewegen.

Afbeelding
Deze heeft het ook.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Anna

Bericht door Anna » wo 07 dec 2011, 01:55

Bedankt voor al je goede adviezen, wij gaan nu lekker aan de slag
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 07 dec 2011, 11:03

Ik dacht dat het nog weer een ander soort bit was, aangezien ze het over een 'soort' liverpool heeft.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 07 dec 2011, 11:26

janna schreef:@ Es: een bit met pompwerking wil zeggen dat de boog die in de mond ligt met de tong naar boven gedrukt kan worden. De stang zit niet muur vast aan de ringen maar kan licht naar boven en beneden bewegen.

Afbeelding
Deze heeft het ook.
en zo leer je steeds weer bij! Dit lijkt me wel een mooi systeem....
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 07 dec 2011, 15:14

Ik heb destijds geleerd dat je dit kan gebruiken bij paarden die veel met hun tong bezig zijn, door de beweging van het bit zouden ze beter kunnen ontspannen. Zelf heb ik geen ervaring met dit bit.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » wo 07 dec 2011, 19:49

Ik heb gelezen dat het vooral voor paarden wordt gebruikt die wat dood zijn in de mond, dus zodat ze juist wat gaan bewegen met de mond.
Zou er wel bitringen omdoen denk ik, lijkt me nogal velletjes gevoelig of zie ik dat verkeerd.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 08 dec 2011, 08:31

Esther schreef:Ik heb gelezen dat het vooral voor paarden wordt gebruikt die wat dood zijn in de mond, dus zodat ze juist wat gaan bewegen met de mond.
Zou er wel bitringen omdoen denk ik, lijkt me nogal velletjes gevoelig of zie ik dat verkeerd.
Dat vroeg ik me idd ook af, of de mondhoeken daar niet tussen zouden kunnen komen. Cos doet het super op de bitten die we nu hebben, maar om de een of andere reden vind ik alles omtrent bitten erg interessant (en dat terwijl ik het liefst alles op een neckrein zou kunnen doen (ok, voor mennen zou ik dan erg lange armen nodig hebben :+ )).
Plaats reactie