Duits of Nederlands??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Duits of Nederlands??

Bericht door Esther » do 13 mei 2010, 19:13

28 dagen voor het duitse stamboek.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 13 mei 2010, 19:21

Aurora schreef:Wat zijn nou precies de extra kosten voor een vol Duits papier ?
Lidmaatschap in Duitsland ?
Moet je merrie dan ook gekeurd worden i.v.m Duitse stamboek, zo ja wat zijn daar de kosten dan van ?
Chippen en wanneer gebeurt dat dan ?
Het keuren zelf [ en waar? ]
Hoe zit het dan met het d.n.a onderzoek bij het veulen?
Wat zijn de kosten om over te schrijven naar Ned ?
- Kosten ga ik nog even exact op een rijtje zetten zo snel als ik daar de tijd voor vindt (hopelijk morgen).
- Lidmaatschap is Duitsland is vereist als je het paard op jou naam ingeschreven wil hebben, maar je kunt ook een paard laten inschrijven op iemand anders die lid is. Zo bieden wij het aan via onze naam, maar voor Rheinland is het bijv. ook op naam van v.d. Aa mogelijk.
- Je merrie moet geregistreerd worden, dus ze moeten een aantekening hebben van dat je merrie werkelijk als Fjord erkend is voor Duitsland, hier komt een bedrag van 60 euro eenmalig en vervolgens 20 euro per jaar (als je haar meer dan 1 jaar daar geregistreerd wil hebben...dit is overigens het kostenplaatje voor Hannover).
- Chippen gebeurd door je eigen dierenarts (die kosten komen er dus overheen), want Duitsland daar doen ze nog niet aan chippen (pas in 2012 geloof ik verplicht)
- Keuren gebeurd voor Drafur op een door ons nader af te spreken tijdstip/locatie. Dit gebeurd door een afgevaardigde van het Duitse zuchtverband.
- DNA is alleen in Nederland verplicht. Dit kun je aanvragen door een zakje haren met haarwortel van het veulen naar v. Haeringen instituut te sturen en hun de opdracht te geven om vast te stellen dat Drafur en je merrie de werkelijke ouders zijn. (hun DNA patroon is bekend daar, Drafur in ieder geval, moest voor NL)
- Overschrijvingskosten staat wel op de lijst van het stamboek...kijken bij importeren ;)
Geluk is de vrucht van intens werk
Megan

Bericht door Megan » do 13 mei 2010, 19:25

Esther weet je ook hoe het dan zit met het "meetellen" van het veulen voor de merrie als je hulpboekpapieren hebt of juist Duitse papieren? Ik denk dat jij daar ook belang aan hecht? Of maakt dat niet uit?
Ik kreeg die vraag laatst via pb maar kon daar geen antwoord op geven.
Dorinn heeft importpapieren omdat volgens mij Sabine het Duitse dekbewijs destijds heeft opgestuurd naar het stamboek. Dorinn is dus niet eerst in het Duitse stamboek opgenomen en toen geimporteerd maar direct al geimporteerd. Hij is hier naar de keuring geweest en gechipt en haren getrokken voor dna-onderzoek. Ik snap dan eigenlijk het verschil niet tussen een Duitse goedgekeurde hengst die in Duitsland dekt en een die in Nederland dekt. :o? Edit: of is Drafur nog niet goedgekeurd in Duitsland?
De stamboeken van de verschillende landen zouden eigenlijk meer moeten samenwerken op dit gebied.
Laatst gewijzigd door Megan op do 13 mei 2010, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Esther

Bericht door Esther » do 13 mei 2010, 19:26

Dat is 62 euro dacht ik, uit mijn hoofd.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » do 13 mei 2010, 20:04

@Megan, DL is onderverdeeld in deelstaten en als een hengst in de ene staat is goedgekeurd is hij niet automatisch goed gekeurd in een andere staat. Dus niet landelijk zeg maar.

Ik zit dus met hetzelfde dillemma. Ik weet het echt niet..:n
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » do 13 mei 2010, 20:41

Ik weet het eigenlijk niet.. Voor mij maakt het ook niet uit of hij meetelt voor Jeskim, die is keur. Zou nog hanidg kunnen zijn voor preferent, maar daar ben ik niet echt mee bezig met Jeskim..

Hij zou wel mee moeten tellen als hij DNA getest is, maar ik weet niet wat de regels zijn. Ik meende dat die van Anca, van Leo en Suzanne op de een of andere manier wel moo kon tellen voor de merrie.

Drafur is goedgekeurt in Hannover. Hij is zelfs kampioenshengst geweest daar!!

Nederland erkent de goedgekeurde hengsten van Duitsland niet tenzij ze hier op de keuring zijn geweest en een proef hebben afgelegd of een 30 dagen test goed hebben doorlopen.
Maar in Duitsland kun je papieren krijgen bij een veulen van een Nederlandse stamboekmerrie, je kunt de merrie gewoon ongezien in laten schrijven, en op die manier volle papieren erbij krijgen. Veulen moet je wel laten zien.
Duitsland is volgens mij ook makkelijker als het gaat om een Duitse merrie die door een Nederlands goedgekeurde merrie wordt gedekt..

Er is overigens wel een overkoepelende organisatie (F.H.I. = Fjord horse international), maar Nederland doet daar niet echt aan mee.

Duitsland maakt er qua samenwerking ook nogal een potje van, maar dan onder de verschillende 'deelstaten', volgens mij gaat het niet per deelstaat, maar een andere indeling, maar je kunt het wel een beetje zien als deelstaten..
Daarom was het ook zo lastig om duidelijkheid te krijgen..

Ik schommel overigens nog heel erg heen en weer.. Duits of Nederlands, maar zal binnekort toch moeten beslissen..
Laatst gewijzigd door Esther op vr 14 mei 2010, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Megan

Bericht door Megan » do 13 mei 2010, 21:29

Charret schreef:@Megan, DL is onderverdeeld in deelstaten en als een hengst in de ene staat is goedgekeurd is hij niet automatisch goed gekeurd in een andere staat. Dus niet landelijk zeg maar.

Ik zit dus met hetzelfde dillemma. Ik weet het echt niet..:n
Goh, dat wist ik niet. Wat ontzettend onhandig geregeld allemaal! Kan me voorstellen dat je niet meer weet wat te doen. Mogen ze niet in twee landen goedgekeurd zijn, zoal je ook twee paspoorten kan hebben? Of werken ze wel weer samen met hun database?
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 14 mei 2010, 06:33

@Esther, dat weten we nog niet. Dat wordt nog nagekeken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
claudia

Bericht door claudia » vr 14 mei 2010, 06:57

Esther schreef:), maar Nederland doet daar niet echt aan mee, ja, waar zij dat willen, goedkeuring Zortin..
Wat heeft Zortin hier mee te maken :?
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Kelly

Bericht door Kelly » vr 14 mei 2010, 08:05

Ik ben er klaar mee...

Mijne krijgt gewoon een NL paspoort.

Perla is nu 11.5 maand drachtig en in al die tijd nog geen zekerheid over hoe of wat.. :?

Ik ga geen extra geld spenderen aan iets wat mij niet rendabel lijkt.
En uiteindelijk komt het dan alleen Drafur ten goede.
Perla wordt er niet meer waard van en het veulen wordt niet verkocht.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Kelly

Bericht door Kelly » vr 14 mei 2010, 08:05

Esther wat bedoel je idd met Zortin??

Die is tenslotte in zelfde jaargang als jullie Zizoran gekeurd.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Megan

Bericht door Megan » vr 14 mei 2010, 08:16

Kelly, beeb moet nu toch komen, nu jij een beslissing hebt genomen. Misschien wacht Perla daar wel op? :+
Haugeblakken 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 14 mei 2010, 10:37

Het meetellen voor het keurschap wordt nog bekeken door het stamboek in NL, wisten ze niet precies.
Esther schreef:je kunt de merrie gewoon ongezien in laten schrijven, en op die manier volle papieren erbij krijgen.
Voor Hannover moeten ze de merrie wel registreren en daarbij even gezien hebben geloof ik.
Esther schreef:Duitsland is volgens mij ook makkelijker als het gaat om een Duitse merrie die door een Nederlands goedgekeurde merrie wordt gedekt..
Dit wordt praktisch gezien geloof ik lastig O:)

Djin gaat wel voor Duits papier (fokwaarde). Cariena haar veulen wordt nog even bekijken...

@Megan: Een hengst kan wel in twee landen goedgekeurd zijn (of meer), maar hij kan maar in één land volledig ingeschreven staan met paspoortuitgave. (andere is dan hooguit registratie)

Een goedgekeurde buitenlandse hengst wordt in NL erkend, wanneer er van hem én zijn ouders DNA bekend is, hij een 30 dagen test heeft afgerond met goed resultaat en hij een keer voorgesteld is op de keuring in NL. Drafur mist nog in dit rijtje zijn 30 dagen test (deed daarom hier destijds ook de proeven), maar zal deze test alsnog afleggen. (en dat moet hij nu echt doen)
Geluk is de vrucht van intens werk
claudia

Bericht door claudia » vr 14 mei 2010, 10:40

Als hij daar dus doorheen komt dan moet nederland hem dus gewoon erkennen???
Toch???
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dennis

Bericht door Dennis » vr 14 mei 2010, 15:53

Wat Zortin er mee te maken heeft is mij ook niet duidelijk?

Het is me nogal een rompslomp als ik het zo lees...ik lees meerdere keren "dat weet ik niet" of "dat wisten ze nog niet"...daarnaast dus ook nog de nodige kosten die erbij komen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » vr 14 mei 2010, 18:50

Naja, dat ging meer over de FHI, waar soms wel regels van worden gevolgd en soms niet.. Om een voorbeeld te noemen: op de vergadering van Gewest Noord werden er vragen gesteld over de goedkeuring van Zortin, m.b.t. de overbeet van een aantal aankomelingen. Toen werd er gezegd dat ze Zortin er niet op konden afkeuren omdat de FHI daar geen richtlijnen voor heeft..

Digai krijgt wel Duitse papieren.

Edit: Heb even de opmerking over Zortin wegehaald!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Esther

Bericht door Esther » vr 14 mei 2010, 20:24

claudia schreef:Als hij daar dus doorheen komt dan moet nederland hem dus gewoon erkennen???
Toch???
Ja. Rudsmo is goedgekeurd op exterieur op de Nederlandse hengstenkeuring, DNA was in orde en heeft de 30 dagen test met goed gevolg afgelegd en mocht dus gaan dekken zonder een Abop proef af te leggen.
De 30 dagen test doen ze ook in het moederland Noorwegen meende ik.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » vr 14 mei 2010, 20:55

Ach, ik snap ook helemaal niks van die FHI, volgens mij snappen ze er zelf niet veel van...

Zoals Haldir hier werd ggk (ondanks dat hij echt niet goed liep volgens velen) omdat hij in Duitsland ook was ggk, en dan konden ze hier niet anders. Maar Rubis was ook ggk in Frankrijk, waarom weigeren ze die dan wel? Het zit allemaal met haken en ogen in elkaar en niemand weet waarover hij heeft lijkt wel.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Charret

Bericht door Charret » vr 14 mei 2010, 21:19

En ik twijfel nog lekker verder :=
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » vr 14 mei 2010, 21:23

Twijfel jij nog maar even, hihi.. Hij is nog zo vers!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie