In hoeverre hebben paarden het koud?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Re: In hoeverre hebben paarden het koud?

Bericht door Annemarie » di 29 dec 2009, 11:17

Ilonka schreef:Daarom dus altijd maar een fijne ademende regendeken achter de hand (Bucas/Rhino/Rambo zijn ideaal).
Die heb ik dus ook voor beide paarden. Prima dekens die ze eventueel ook voor langere tijd op kunnen hebben. Ik heb trouwens wheaterbeeta. Bevalt me heel goed :j.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Lisa

Bericht door Lisa » di 29 dec 2009, 18:45

Maar doe je die dan wel eens op, maar ook gewoon weer af?? En als de paardjes nat zijn kan je ze dan ook gewoon op doen?? (mijn gedachte of is meer dat je ze eerst moet laten opdrogen) zeg maar toen alinde zo nat was dan eerst laten drogen en dan de deken op doen?? en dan een dag of paar dagen daarna gewoon weer af doen?? of zie ik dat verkeerd
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
priztwir

Bericht door priztwir » do 31 dec 2009, 09:18

Als ze rillen dan proberen ze zich zelf op te warmen.
Als je dus dan op dat moment een deken opdoet
kunnen ze over verhit raken. Dat gebeurt niet snel
maar het kan wel.
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Lisa

Bericht door Lisa » do 31 dec 2009, 17:59

maar als je ze eerst laat opdrogen binnen bij de binnenbak enzo als je dan daarna regendeken 0 gram op doet is er toch niks aan de hand?
Alinde mijn ster!!

Ilonka

Bericht door Ilonka » do 31 dec 2009, 18:07

Ik heb de regendekens van Bucas, door de fleece voering ook geschikt om op een nat paard te leggen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Lisa

Bericht door Lisa » vr 01 jan 2010, 19:11

Ik heb een regendekentje met een nylon voering aan de binnenkant. hij is goed waterdicht dus als er regenachtige dagen aankomen kan ik die mooi opdoen. Deze kan ook gewoon weer af als het drogere dagen zijn!! Ik denk dat dit het beste is.

Vond het alleen wel raar dat ze vandaag weer stond te bibberen terwijl ze binnen stond en helemaal droog is voor de rest!! Mijn zus zei dat het niet erg is, maar alweer rillen en het word straks nog kouder, maar ze heeft een mega vacht!! Zou dit wat anders zijn dan kou??
Alinde mijn ster!!

Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 01 jan 2010, 19:24

Marga rilt ook gauw vind ik. Ze heeft ook totaal geen vacht joh, zo gald als een aal. Ze heef het vooral koud met regen en wind, die sneeuw en vrieskou kunnen haar niet deren. Als ik jou was deed ik wel een dekentje op, ik zou er niet best tegen kunnen haar zo te zien rillen. Marga gaat 's nachts op stal, dus die warmt wel weer bij.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Lisa

Bericht door Lisa » vr 01 jan 2010, 19:44

maar wilde in eerste instantie alleen met regen enzo wat opdoen, maar nu rilde ze dus terwijl ze gewoon droog was en Alinde heeft juist een hele dikke vacht dus dat is het rare. Ik ben nogal snel bezorgd vandaar al mijn vragen...
Alinde mijn ster!!

filou

Bericht door filou » vr 01 jan 2010, 19:52

Filou rilde van de week ook zo toen ik ze hooi ging voeren
Ze heeft ook geen schuilstal en zelf zat ik dus ook met de vraag heeft ze het nu koud of was het meer de zenuwen oh jippie we krijgen eten :?
Ze heeft ook een hele dikke berenvacht dus echt koud geen idee
moet wel zeggen opdat moment was ze nat van de regen

Heb hier al naar zitten kijken volgens zeggen mogen deze schuilstallen wel
omdat ze te verplaatsen zijn en niet standvast in de wei staan
http://www.tackroom.nl/schuilstallen/boogstal.html
Wie weet hier het fijne van?
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 01 jan 2010, 19:54

volgens mij ook wel, als er wielen onder zitten hoef je volgens mij ook geen vergunning, idd met het verplaatsbare. Maar ik weet niet of ze hier zo gauw in zouden gaan. Op de foto wel, maar ik twijfel of Marga het zou doen.

Lisa, volgens mij moet je gewoon je gevoel volgen, als jij je beter voelt als ze een deken op heeft zou ik dat gewoon doen.
Baranna 13-5-2006

Lisa

Bericht door Lisa » za 02 jan 2010, 18:55

Klopt ivonne dat is ook zo, maarja krijg dan ook weer veel commentaar en vind dat altijd moeilijk snap je?
Als het weer regen enzo is en dan kou dan krijgt ally een regendekentje op!! Vandaag ben ik niet geweest omdat ik hele dag moest werken, maar er was natte sneeuw en wind viel mee dus ik ben benieuwd of ze het koud heeft gehad. Ga morgen weer naar dr toe
Alinde mijn ster!!

Ivonne

Bericht door Ivonne » za 02 jan 2010, 19:41

Dat commentaar moet je je niks van aantrekken joh, het is jouw paardje en jij verzorgt haar zoals het jóu goedlijkt! Ik heb ze altijd ´s nachts op stal, ook in de zomer als het 30 graden is. Hoeveel mensen dat wel niet raar vinden, onzin, ze kunnen er wel tegen. Maar ik wil het graag zo, heb het werk er zelf van en het kost míj geld aan stro en hooi. Maar ik voel me er het lekkerst bij. Gewoon je gevoel volgen Lisa!
Baranna 13-5-2006

Esther

Bericht door Esther » za 02 jan 2010, 20:30

Jennefer stond trouwen sook 24/7 op het land met de fjorden, maar die had het af en toe wel koud.. Als het echt koud was had die een gevoerde outdoordeken op.. Dat was prima te doen, maar voor mij wel makkelijker omdat ze aan huis stond natuurlijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 02 jan 2010, 20:33

Ik baal wel dat het van de week weer zo koud word. Emy komt nog steeds niet bij... Ik ga morgen kijken of ze bietenpulp lust dat zijn toch vezels die ze dan binnen krijgt. Ze heeft totaal geen rust in dr kont neemt en hap en gaat weer lopen gek peerd
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » zo 03 jan 2010, 10:19

ik zou kijken of je genoeg hooi/kuil voert en of je evt met natte dagen dan geen regendeken op moet gooien. Ook niet alle fjorden zijn hetzelfde.

Mijn 2 fjorden staan sinds kort ook buiten , wel in het bos dats cheelt een paar graden maar ze krijgen goed te eten en zelfs gister ochtend/vanmorgen voelde ze alles behalve koud.

Als de kaak spieren maar blijven werken volgens mij hihi.
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 03 jan 2010, 10:34

De kaakspieren laten draaien is idd heel belangrijk. Daarmee heb je al meer dan de helft gewonnen.

Als ze koud zijn Lisa leg ik de deken op voor een nachtje. Ik heb zelf 2 lichtgevoerde Wheaterbeeta dekens en die kunnen zo op een nat paard. Ze voeren heel goed vocht af en binnen no time is het paard weer warm en droog. Maar Nisko heeft hem nu al 1,5 jaar niet op gehad. De had het de eerste winter heel af en toe koud maar vorig jaar en dit jaar niet meer. Anka had het dit jaar 1 keer koud dat ik zag, maar deken was nog niet nodig omdat het toen inmiddels droog was. Als ik de deken op doe voor een nachtje haal ik hem de volgende dag er weer af. Dat doe ik wel op een mooi droog moment. Een lekker warm paard in koude regen of sneeuw de deken af doen vind ik dan weer niet zo handig.

Wel gek dat Alinde met goed weer ook nog rilde. Misschien is haar ruwvoer behoefte dan toch nog groter dan wat ze krijgt?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Lisa

Bericht door Lisa » zo 03 jan 2010, 13:36

annemarie: Ik moet idd maar vragen of ze meer te eten krijgen. Quincy is redelijk dun en alinde mag van mij ook nog wat meer bij, maarja er staan dr nog 2 in het land die dat niet hoeven. Misschien dat ze dan maar mooi met zn tweeen moeten komen te staan, maar ik vind het altijd moeilijk vragen als ik wat te klagen hebt, maarja weidegeld gaat omhoog, dus toch moed verzamelen om dr een keer wat van te zeggen.

En ik heb een regendekentje van piaffe die is met nylon gevoerd dus dan moet alinde droog zijn voordag ik haar wat op doe, maar dat moet ik dus voor de weersvoorspellingen doen en dan volgende dag eraf dat kan wel, maar dat is meestal maar aan het einde van de middag aangezien ik voor school niet naar de paarden kan.

Alinde heeft verder een dikke vacht, maar idd rilt ze ook af en toe als ik haar net neer heb gezet daar bij de stallen terwijl alle dueren netjes afsloten zijn. Dus dat is een beetje vreemd. Ga ik rijden is het zo over en daarna heeft ze er ook geen last van. Achja vreemd paard vreemd baasje

En Ivonne: Je hebt daar gelijk over hoor, maar het moeilijke is ik trek me van heel veel mensen wel wat aan ook al wil ik dat niet, maar dat is een mooi leerpunt voor mij!!
Alinde mijn ster!!

Plaats reactie