Heeft mijn Fjord rotstraal?
Re: Heeft mijn Fjord rotstraal?
Udo heeft een paar weken terug nog rotstraal gehad, mijn hoefsmid heeft alles wat aangetast was weg gesneden tot bloedens toe.nu spoel ik iedere dag de hoeven schoon met water zodat er weer goed zuurstof bij kan.
En twee keer in de week inspuiten met hoofcare [geloof ik] dat maakt de straal harder en desinfecteerd.
Nu heeft hij nergens meer last van en spuit nog 1 keer in de twee weken hoofcare op de straal.
En twee keer in de week inspuiten met hoofcare [geloof ik] dat maakt de straal harder en desinfecteerd.
Nu heeft hij nergens meer last van en spuit nog 1 keer in de twee weken hoofcare op de straal.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Dani heeft ook rotstraal aan 2 hoeven. Ik moet 3 keer per week 10 minuten per hoef in de biotex, laten drogen en dan een ontsmettend middel erop. En toen ik vroeg hoe lang ik dat moest doen, zei de smid dat ik dat tot de volgende bekapping moest doen, 10 weken dus, is dat niet lang?
Ik gebruik Blauw Tinctuur. Maar ik heb geen idee hoe ik kan zien of het weg is. Tussen de hoefballen zit een spleet bij die hoeven en daar doe ik die tinctuur in en op de straal zelf, maar het veranderd niet echt. Ik ga zo wel ff betadine halen, want dat klinkt wel logisch. Dan gaat ze met haar hoeven in een bedatinebakje. Dat rotstraal straalkanker kan veroorzaken wist ik niet en schrik daar ook wel van.
Ik gebruik Blauw Tinctuur. Maar ik heb geen idee hoe ik kan zien of het weg is. Tussen de hoefballen zit een spleet bij die hoeven en daar doe ik die tinctuur in en op de straal zelf, maar het veranderd niet echt. Ik ga zo wel ff betadine halen, want dat klinkt wel logisch. Dan gaat ze met haar hoeven in een bedatinebakje. Dat rotstraal straalkanker kan veroorzaken wist ik niet en schrik daar ook wel van.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Ik gebruik Dry Feet van Cavalor.
Enige middel wat echt werkt in mijn beleving.

Ik heb goede ervaringen met ctc spray. Een blauwe spray verkrijgbaar bij de dierenarts. Deze spray wordt ook oa bij hoefrot van schapen en koeien gebruikt en dit werkte als enige spul bij onze hannoveraan (na echt alles gebruikt te hebben). Het zorgt dat het de bacterien doodt en dat gelijk ook het hoorn wat uithard zodat het minder gevoelig wordt voor de rotstraal bacterien.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Dat heeft de eigenaar van Gillian ook staan en heb ik ook al gebruikt. Heb net ff plaatjes en meer info gegoogled van rotstraal en Dani is er nog niet vanaf. Hoe lang duur zoiets meestal? Lees in sommige reacties dat ze er met 1 behandeling vanaf zijn of begrijp ik dat verkeerd? Sorry voor alle vragen, maar ik vind het niet nodig om een nieuw topic over rotstraal te openen...Daphne_65 schreef:Ik heb goede ervaringen met ctc spray. Een blauwe spray verkrijgbaar bij de dierenarts. Deze spray wordt ook oa bij hoefrot van schapen en koeien gebruikt en dit werkte als enige spul bij onze hannoveraan (na echt alles gebruikt te hebben). Het zorgt dat het de bacterien doodt en dat gelijk ook het hoorn wat uithard zodat het minder gevoelig wordt voor de rotstraal bacterien.
Iemand heeft er na gekeken en die zei dat het geen rotstraal was.
Nou ja de hoefsmid(nu wel met een D :p) komt straks weer langs dus die kan er nog wel even na kijken.
Nou ja de hoefsmid(nu wel met een D :p) komt straks weer langs dus die kan er nog wel even na kijken.

Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Laat er inderdaad goed naar kijken door je hoefsmid, want rotstraal en straalkanker worden nog wel eens met elkaar verward. Een goede hoefsmid herkent het meteen en zak je ook een goede behandeling voorschrijven.
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Dat bedoelde ik.fijn middel en de straal word er ook harder vanKelly schreef:Ik gebruik Dry Feet van Cavalor.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
@jeempie; ik mag toch wel een advies geven? Bij danc is rotstraal wel overgegaan met teer. Ik vertel het misschien dat andere er wat aanhebben.
Rotstraal duurt over het algemeen wel even. Ik zag met ctc spray wel na een week al duidelijk verschil. Ik zou ook proberen zoveel mogelijk losse rommel van de stralen af te snijden, zodat er goed lucht bij kan, daar kan de rotstraal bacterie niet zo goed tegen!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Dani heeft geen losse rommel, maar ik ontdekte gisteren wel een zachte gevoelige straal bij 1 van de andere hoeven, dus ook maar even behandeld, baat het niet dan schaadt het niet, toch?
Tuurlijk mag jij ook je advies kwijt. Zo bedoelde ik het niet hoorroos schreef:@jeempie; ik mag toch wel een advies geven? Bij danc is rotstraal wel overgegaan met teer. Ik vertel het misschien dat andere er wat aanhebben.

Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ik denk dat ze dan ook de productbeschrijving van teer dan mogen veranderen want het staat er toch echt op
jeempie dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen
jeempie dan hebben wij elkaar verkeerd begrepen
Produktbeschrijvingen worden gemaakt om mensen iets te laten kopen. Lang niet altijd omdat dat het beste produkt is voor het doel.
Hoe lastiger het probleem te bestrijden is, hoe meer produkten ervoor worden bedacht. Kijk maar naar zomerexceem bijvoorbeeld.
Hoe lastiger het probleem te bestrijden is, hoe meer produkten ervoor worden bedacht. Kijk maar naar zomerexceem bijvoorbeeld.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen

- kristelhans
Hoe is het nu met de hoeven? Is er ondertussen al wat duidelijkheid?