Bericht
door Ilonka » do 07 mei 2009, 06:30
Even van EF gehaald, offtopic maar wel interessant:
Er zijn 4 oerpaarden waarvan de huidige paarden afstammen.
Type 1: Oerpony
Dit type pony leefde in Noord-West europa, stokmaat rond de 1.20/1.25, hoofd met recht profiel, breed voorhoofd, kleine oortjes. Pony was goed bestand tegen vochtige en koude weersomstandigheden.
Type 2: Eurazische pony
Leefde in het noorde van Europa en Azie, stokmaat van 1.40/1.45 Vertoond zeer sterke gelijkenissen met het przewalskipaard. Paard met zware bouw, bol profiel en ruw uiterlijk. Uitstekend bestand tegen koude weers omstandigheden.
Type 3: Steppepaard
Komt uit Centraal-Azie, stokmaat rond de 1.45. Zeer schraal, pezig, smalle hals, fijne oren,lang smal lichaam en sterk kruis. Had een zeer dunnen huid en was goed bestand tegen extreem hoge temperaturen.
Type 4: Oer-arabier
Paardje uit west Azie, stokmaat rond de 1.10, met klein hoofd en hol neusprofiel. Edel en slank gebouwd, staart was opmerkelijk hoog aangezet. Net als type 3 een woestijn- en steppe dier.
Koudbloedig zijn alleen de rassen die rechtstreeks afstammen van type 1 en 2.
Volbloed zijn paarden die rechtstreeks afstammen van type 3 en 4. Voor zover ik weet zijn er 3 type volbloeden nl engels, arabisch en achal teke.
Warmbloeden zijn soms zeer oude kruisingen tussen paarden die oorspronkelijk van type 1 en 2 afstammen en paarden van type 3 en 4.
Haflingers, Tinkers, KWPN, NRPS vallen allemaal in de categorie warmbloedig. Van Friezen weet ik dat niet maar ik denk dat daar ook wel enige veredeling heeft plaatsgevonden al kan dat heel lang geleden zijn. Zodra er op enig moment gekruisd is tussen koudbloed en volbloed wordt het ras voortaan warmbloed.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.