Inlegvel paspoort
- nancy imka
Re: Inlegvel paspoort
dan heb ik hem erin zitten! Bijlage medische behandeling... Ik heb trouwens laten invullen dat Imka niet voor de slacht weg mag moest dit eigenlijk al voor er een medische behandeling gebeurd of had dit ook pas gemogen als er bijvoorbeeld echt medicijnen gebruikt zouden worden waardoor ze niet meer voor vlees weg zou mogen?
Volgens mij heb je het goed gedaan Nancy en heb je daarmee aangegeven dat mocht het nodig zijn zij de medicatie mag hebben die ze niet zou mogen hebben als ze voor consumptie was.
Ik vind het nog steeds wel een beetje apart hoor, stel je hebt in het paspoort ingevuld dat je paard niet voor de slacht bestemd is en je moet om wat voor reden dan ook je paard verkopen. De nieuwe eigenaar van het paard is wel voorstander van een paard naar de slacht brengen (ikzelf ben dat bijvoorbeeld in een aantal gevallen) dan zou het niet kunnen omdat die vermelding in het paspoort staat? Of zie ik het helemaal verkeerd en weet iemand hoe er met zo'n situatie omgesprongen wordt?
Ik vind het nog steeds wel een beetje apart hoor, stel je hebt in het paspoort ingevuld dat je paard niet voor de slacht bestemd is en je moet om wat voor reden dan ook je paard verkopen. De nieuwe eigenaar van het paard is wel voorstander van een paard naar de slacht brengen (ikzelf ben dat bijvoorbeeld in een aantal gevallen) dan zou het niet kunnen omdat die vermelding in het paspoort staat? Of zie ik het helemaal verkeerd en weet iemand hoe er met zo'n situatie omgesprongen wordt?
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Ik zie dit topic nu pas.... oeps.
Vanmiddag meteen even kijken of Nan dat heeft. Ik heb wel van Bon net gebeld. Ik ben namelijk geen lid meer van het stamboek, maar ik mag het toch opsturen als ik het niet heb. Dat vind ik wel top!
Vanmiddag meteen even kijken of Nan dat heeft. Ik heb wel van Bon net gebeld. Ik ben namelijk geen lid meer van het stamboek, maar ik mag het toch opsturen als ik het niet heb. Dat vind ik wel top!

Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Volgens mij mag je wel veranderen van 'wel voor de slacht" naar "niet voor de slacht" maar andersom niet. Dat zou dan inderdaad inhouden dat de nieuwe eigenaar zich moet schikken naar jouw mening als jij niet wilt dat je paard geslacht wordt.
Persoonlijk heb ik niet zo veel problemen met slachten. Voor het paard is het een snelle dood. Je krijgt geen gevecht want bij afspuiten nog wel eens wil gebeuren (niet altijd uiteraard). Het vervolg van afspuiten daar word ik ook niet vrolijk van, het ophalen door de Rendac waarbij ze in de hijskraan hangen en in de vrachtwagen worden gegooid en dan de verwerking bij de Rendac. Nee, dan maar liever voor menselijke consumptie al zal ik zelf nooit of te nimmer paardenvlees eten.
Persoonlijk heb ik niet zo veel problemen met slachten. Voor het paard is het een snelle dood. Je krijgt geen gevecht want bij afspuiten nog wel eens wil gebeuren (niet altijd uiteraard). Het vervolg van afspuiten daar word ik ook niet vrolijk van, het ophalen door de Rendac waarbij ze in de hijskraan hangen en in de vrachtwagen worden gegooid en dan de verwerking bij de Rendac. Nee, dan maar liever voor menselijke consumptie al zal ik zelf nooit of te nimmer paardenvlees eten.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

wat moet je er op invullen dan? en is dat ook verplicht?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Onze dierenarts was hier laatst om het hele spul in te enten en hij zei dat het eigenlijk wel verplicht was om het in te vullen en dat hij er ook een handtekening in moest zetten. Volgens mij moet je er inzetten: paard is bestemd voor de slacht / paard is niet bestemd voor de slacht, of woorden van gelijke strekking. Maar wij hebben het eerst nog maar even zo gelaten en nog niets ingevuld.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik ben scheel... 
In San d'r paspoort zitten de blz medische behandeling erin. Haar paspoort is van mei 2004.
Dus ik heb geluk! Alleen nog invullen.

In San d'r paspoort zitten de blz medische behandeling erin. Haar paspoort is van mei 2004.
Dus ik heb geluk! Alleen nog invullen.
als je zegt dat ie voor de slacht is, word ie door de slager op gehaald, en anders door rendac? of is dat dan zodat rendac weet waar ie met het kadaver heen moet?
de meiden bij mij op stal hebben geen fjord, maar neem aan dat die inlage ook voor hun geld?
de meiden bij mij op stal hebben geen fjord, maar neem aan dat die inlage ook voor hun geld?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- nancy imka
Als je zegt dat hij voor de slacht bestemd is (of zou kunnen zijn) en hij zou ziek worden dan zou hij medicijnen niet mogen hebben die hij anders wel had gemogen. Sommige medicijnen mogen niet gebruikt worden als hij voor menselijke cosumtie zou worden gebruikt...Tamara schreef:als je zegt dat ie voor de slacht is, word ie door de slager op gehaald, en anders door rendac? of is dat dan zodat rendac weet waar ie met het kadaver heen moet?
Mocht je ingevuld hebben dat hij niet voor de slacht mag dan kan je hem naar mijn weten wel laten slachten maar dan moet hij als nog afgevoerd worden via rendac. Dus het heeft er niet mee te maken dat hij wel of niet geslacht kan worden het gaat er naar mijn weten meer om dat hij niet meer voor menselijke cosumtie gebruikt word en je er dus geen geld voor krijgt maar je moet dan betalen voor het slachten.
Ik heb inmiddels gekeken thuis en Nan der paspoort (is van 2000) heeft het ook de blz medische behandeling.
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Wanneer je een dier laat slachten, mag je deze alleen levend bij de slager aanbieden.
Tenzij je een medisch document hebt van de DA waarom een dier dood aangeleverd wordt bij de slager en dat de DA de doodsoorzaak kent en goed keurt. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij wilde dieren die je niet levend op een veewagen kan krijgen. Het dier moet dan wel direct na zijn dood 'vers' aangeleverd worden.
Wanneer je je paard een spuitje laat geven, kan deze alleen nog door Rendac opgehaald worden. Als een paard een natuurlijke dood heeft kan deze ook alleen door Rendac opgehaald worden (toch?).
Volgens mij gebruikt Rendac geen kadavers voor menselijke consumptie.
Het inlegvel zou dan alleen zijn voor mensen die hun paard uit hun lijden moeten verlossen, door het paard of naar de slager te brengen of door het paard een spuitje te geven.
Tenzij je een medisch document hebt van de DA waarom een dier dood aangeleverd wordt bij de slager en dat de DA de doodsoorzaak kent en goed keurt. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij wilde dieren die je niet levend op een veewagen kan krijgen. Het dier moet dan wel direct na zijn dood 'vers' aangeleverd worden.
Wanneer je je paard een spuitje laat geven, kan deze alleen nog door Rendac opgehaald worden. Als een paard een natuurlijke dood heeft kan deze ook alleen door Rendac opgehaald worden (toch?).
Volgens mij gebruikt Rendac geen kadavers voor menselijke consumptie.
Het inlegvel zou dan alleen zijn voor mensen die hun paard uit hun lijden moeten verlossen, door het paard of naar de slager te brengen of door het paard een spuitje te geven.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

onze dierenarts zij dat je kon wachten met invullen tot dat er een medicijn gebruikt zou moeten worden waardoor het dier niet meer voor menselijke consumptie kan. Op dat moment is het verplicht. ALs je dan wel wilt dat hij nog naar de slacht kan, mag dat medicijn namelijk niet gegeven worden.Anita45 schreef:Onze dierenarts was hier laatst om het hele spul in te enten en hij zei dat het eigenlijk wel verplicht was om het in te vullen en dat hij er ook een handtekening in moest zetten. Volgens mij moet je er inzetten: paard is bestemd voor de slacht / paard is niet bestemd voor de slacht, of woorden van gelijke strekking. Maar wij hebben het eerst nog maar even zo gelaten en nog niets ingevuld.
ik wacht het dus mooi nog even af, kan ik er nog even over denken.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- nancy imka
Even een update over het inleg vel.
Ik weet er nu wel wat van, we hebben gister een avond gehad bij de dierenarts over het ontwormen en hij heeft meteen uitleg gegeven over het inleg vel.
Als je je paard gewoon voor de slacht wil laten door gaan dan ben je verplicht een inlegvel in je paspoort te hebben. Hier moet je alles wat je paard krijgt laten invullen door je dierenarts. Dus alle ontwormingen moeten er in staan maar bijvoorbeeld ook als je hem wast met imaverol (wat overigens ook niet meer in de winkel te kopen is). Dit omdat paarden onder vleesproducerende dieren vallen zoals schapen en runderen enz. Voor al deze dieren is een medische dossier vanaf 2010 verplicht dus niet alleen voor paardenhouders!
Laat je in je paspoort invullen dat je je paard niet voor de slacht door wil laten gaan dan kan je dit in (laten) vullen door je dierenarts en hoef je geen inleg vel in je paspoort te laten maken. Je bent vanaf nu niks meer verplicht bij te (laten) houden. Maar je paard mag nooit meer door voor menselijke cossumtie. Ook niet als het van eigenaar veranderd. Dus wil jij een paard kopen en je wilt hem/haar wel door laten gaan voor de slacht eventueel mocht hij/zij wat gaan mankeren dan heb je ronduit gewoon pech want dit kannooit meer veranderd worden!
Dus in het kort, laat je je paard uitsluiten voor de slacht moet je het laten invullen in je paspoort en hoef je geen inlegvel te hebben en je hoeft dan ook niks bij te laten houden. Maar laat je je paard wel door gaan voor de slacht kun je het beste zorgen dat hij voor Juli gedaan is want dan gaan de kosten omhoog om dit te laten omzetten!
Ik dacht omdat er toch nog wel wat onduidelijkheden waren ervoor ik schrijf het nog even op voor jullie allemaal. Ik vond het een heel duidelijk verhaal van mijn dierenarts gister avond.
Ik heb Imka laten uitsluiten voor de slacht dus ik heb genoeg aan medische bladzijde in mijn paspoort waar dus op staat dat ze uitgesloten is voor de slacht. Mocht ik haar toen der tijd niet hebben laten uitsluiten had ik er nu als nog een inlegvel bij moeten laten zetten.
Let dus op meiden, de medische bladzijde in jullie paspoort is dus niet voldoende tenzij uitsluiting van slacht
Hoop dat het voor jullie nu ook wat duiderlijker geworden is!
Hier kan je overigens een inlegvel aanvragen voor de medische behandelingen
http://www.knhs.nl/formulier.asp?catID=18505
Maar ik denk dat dit ook bij het stamboek wel te verkrijgen is

Ik weet er nu wel wat van, we hebben gister een avond gehad bij de dierenarts over het ontwormen en hij heeft meteen uitleg gegeven over het inleg vel.
Als je je paard gewoon voor de slacht wil laten door gaan dan ben je verplicht een inlegvel in je paspoort te hebben. Hier moet je alles wat je paard krijgt laten invullen door je dierenarts. Dus alle ontwormingen moeten er in staan maar bijvoorbeeld ook als je hem wast met imaverol (wat overigens ook niet meer in de winkel te kopen is). Dit omdat paarden onder vleesproducerende dieren vallen zoals schapen en runderen enz. Voor al deze dieren is een medische dossier vanaf 2010 verplicht dus niet alleen voor paardenhouders!
Laat je in je paspoort invullen dat je je paard niet voor de slacht door wil laten gaan dan kan je dit in (laten) vullen door je dierenarts en hoef je geen inleg vel in je paspoort te laten maken. Je bent vanaf nu niks meer verplicht bij te (laten) houden. Maar je paard mag nooit meer door voor menselijke cossumtie. Ook niet als het van eigenaar veranderd. Dus wil jij een paard kopen en je wilt hem/haar wel door laten gaan voor de slacht eventueel mocht hij/zij wat gaan mankeren dan heb je ronduit gewoon pech want dit kannooit meer veranderd worden!
Dus in het kort, laat je je paard uitsluiten voor de slacht moet je het laten invullen in je paspoort en hoef je geen inlegvel te hebben en je hoeft dan ook niks bij te laten houden. Maar laat je je paard wel door gaan voor de slacht kun je het beste zorgen dat hij voor Juli gedaan is want dan gaan de kosten omhoog om dit te laten omzetten!
Ik dacht omdat er toch nog wel wat onduidelijkheden waren ervoor ik schrijf het nog even op voor jullie allemaal. Ik vond het een heel duidelijk verhaal van mijn dierenarts gister avond.
Ik heb Imka laten uitsluiten voor de slacht dus ik heb genoeg aan medische bladzijde in mijn paspoort waar dus op staat dat ze uitgesloten is voor de slacht. Mocht ik haar toen der tijd niet hebben laten uitsluiten had ik er nu als nog een inlegvel bij moeten laten zetten.
Let dus op meiden, de medische bladzijde in jullie paspoort is dus niet voldoende tenzij uitsluiting van slacht
Hoop dat het voor jullie nu ook wat duiderlijker geworden is!
Hier kan je overigens een inlegvel aanvragen voor de medische behandelingen

http://www.knhs.nl/formulier.asp?catID=18505
Maar ik denk dat dit ook bij het stamboek wel te verkrijgen is

Super duidelijk verhaal Nancy!
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat je (mocht je voor die manier van dood van je paard willen kiezen) paard nog wel naar de slacht kan. Bij het slachthuis kan je op dit moment namelijk ook al aangeven of je wilt dat het paard voor consumptie gebruikt wordt of niet. Ik neem aan dat, dat niet verandert
.
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat je (mocht je voor die manier van dood van je paard willen kiezen) paard nog wel naar de slacht kan. Bij het slachthuis kan je op dit moment namelijk ook al aangeven of je wilt dat het paard voor consumptie gebruikt wordt of niet. Ik neem aan dat, dat niet verandert

Morgan!! 

duidelijk, maar volgens mij moet je het inleg vel hebben om te kunnen aangeven of het paard voor de slacht bestemd is. Want dat gedeelte staat bij Vlek dus op het inlegvel. Misschien zijn er ook wel paspoorten in omloop zonder medicijnbijlage, maar wel met gedeelte wel of niet bestemd voor de slacht. Bij de paspoorten die ik in bezit heb zit bij het medicijn gedeelte dat formuliertje en bij het paspoort dat dat medicijn gedeelte niet heeft, zit ook dat gedeelte wel of niet slacht er niet bij. (dus hoe dan ook moesten wij die bijlage erbij bestellen)
Muis Keurmerrie!
Zo heb ik het dus ook van de DA begrepen, Het gedeelte wel of niet bestemd voor de slacht MOET erin zitten.Vera schreef:duidelijk, maar volgens mij moet je het inleg vel hebben om te kunnen aangeven of het paard voor de slacht bestemd is. Want dat gedeelte staat bij Vlek dus op het inlegvel. Misschien zijn er ook wel paspoorten in omloop zonder medicijnbijlage, maar wel met gedeelte wel of niet bestemd voor de slacht. Bij de paspoorten die ik in bezit heb zit bij het medicijn gedeelte dat formuliertje en bij het paspoort dat dat medicijn gedeelte niet heeft, zit ook dat gedeelte wel of niet slacht er niet bij. (dus hoe dan ook moesten wij die bijlage erbij bestellen)
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
De link naar de knhs voor het bestellen is volgens mij alleen voor paspoorten die door de KNHS zelf zijn uitgegeven. Komt je paspoort van het FjPS dan moet je daar het inlegvel bestellen.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ja dat klopt, het is voor leden van het fjsb zelfs gratis heb ik van maureen begrepen.
bij de knhs moesten we nog 7 euro betalen.
Muis Keurmerrie!
Ik heb bij allebei gelukkig de bijlage
.

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Zelfs als je geen lid bent. Ik ben geen lid maar hoef niets te betalen zei mnr. van Bon aan de telefoon. Ik had gekeken op ik een medicatiebijlage had die heb ik,Vera schreef:Ja dat klopt, het is voor leden van het fjsb zelfs gratis heb ik van maureen begrepen.
maar moet er dus ook een speciaal gedeelte voor slacht bijzitten??
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"