Zadelproef

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
yvette

Bericht door yvette » di 14 aug 2007, 12:17

Nee, de data van de diverse plaatsen volgen pas nadat je je ervoor hebt ingeschreven. Ze weten namelijk nooit van tevoren hoeveel mensen zich inschijven uit welke regio, dus ook niet of het op alle lokaties doorgaat.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 14 aug 2007, 12:52

Ik kan me anders nog met Odin herinneren, dat anders zat dan Viv hierboven zegt.

Odin was in 2005 voorlopig model geworden. Evelien heeft in het voorjaar van 2006 (toch?) Fjordsport proeven met haar gereden. In theorie zou ze dan model zijn geworden, en op de keuring in Heemstede in die rubriek moeten lopen. Maar volgens van Bon, ging dat verhaal niet op. Ze moest gewoon bij de voorlopig modellen, pas dit jaar loopt ze bij de modelmerries.

Dus stel je gaat met een voorlopig modelmerrie op de keuring, vóór de rubriek, je proeven rijden. Dan is deze niet gelijk model, moet dus gewoon tussen de voorlopig modellen lopen en kan niet ster worden. Dat kan het jaar daarna pas.

Zo heb ik het begrepen iig.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Charret

Bericht door Charret » di 14 aug 2007, 12:55

Dus stel Alies haalt deze keuring [2007] 35 pnt is ze voorlopig model en dan heb ik tot volgend najaar [2008] om de zadelproef af te leggen?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 14 aug 2007, 12:59

yvette schreef:
Charret schreef:Nog een vraag over de zadelproef.
Staat het ergens op papier wat het precies inhoudt?
Alles wat je moet weten staat in het boekje waarin ook de opgaveformulieren zitten.
Ik stuur je wel ff het reglement van de FS per mail (PDF).
En het antwoord op je andere vraag, klopt idd, je hebt dan tot najaar 2008 om de proefjes te behalen om haar model te laten worden (dan wel zadelproef dan wel via FS-diploma's).
de datums en plaatsen van de zadelproeven komen in het eerstvolgende nummer?
Zoals Yvette al meldt, data worden niet in het boekje gezet omdat ze de deelname niet kunnen schatten.
Wel zijn het bijna altijd dezelfde locaties, en valt het in Oktober/november en het is altijd op een door de weekse dag.
Meestal is de eerste maandag(/dinsdag) van december de afsluiter in Hoenderloo.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » di 14 aug 2007, 13:46

Ik heb ook altijd begrepen dat je 1,5 jaar de tijd hem om haar model te maken.

Eigenlijk ook wel logisch als je goed nadenkt.
In 2006 voorlopig model geworden, dan loopt ze in 2007 mee in de rubriek voorlopige modellen (als ze nog geen proeven heeft behaald)
Ik heb nog nooit gezien dat een fjord in 2008 dan nog steeds in de rubriek voorlopige modellen rondloopt als ze nog geen proeven heeft afgelegd.
In 2008 wordt je dan gewoon weer terug geplaatst in de rubriek "...zonder predikaat"
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Claudje

Bericht door Claudje » di 14 aug 2007, 13:55

Yoline schreef:Ik kan me anders nog met Odin herinneren, dat anders zat dan Viv hierboven zegt.

Odin was in 2005 voorlopig model geworden. Evelien heeft in het voorjaar van 2006 (toch?) Fjordsport proeven met haar gereden. In theorie zou ze dan model zijn geworden, en op de keuring in Heemstede in die rubriek moeten lopen. Maar volgens van Bon, ging dat verhaal niet op. Ze moest gewoon bij de voorlopig modellen, pas dit jaar loopt ze bij de modelmerries.

Dus stel je gaat met een voorlopig modelmerrie op de keuring, vóór de rubriek, je proeven rijden. Dan is deze niet gelijk model, moet dus gewoon tussen de voorlopig modellen lopen en kan niet ster worden. Dat kan het jaar daarna pas.

Zo heb ik het begrepen iig.
Wel vreemd, toen ik met Ullwinn de zadelproef (B certificaat) gereden had in 2005 in combinatie
met 36 punten (en dus voorlopig model) van de keuring van 2005, liep hij in 2006 bij de modelruinen :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Abe_

Bericht door Abe_ » di 14 aug 2007, 13:57

pff ik ben denk ik blond want ik snap er niks van......is het nou zo ingewikkeld of maak ik dat er?
:LHattrick, je kwam op mijn pad. Het verhaal klopte! Blij met jou!

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 14 aug 2007, 14:07

Claudje schreef:Wel vreemd, toen ik met Ullwinn de zadelproef (B certificaat) gereden had in 2005 in combinatie
met 36 punten (en dus voorlopig model) van de keuring van 2005, liep hij in 2006 bij de modelruinen :j
Precies, het jaar erna ;)

In jouw geval:

september 2005: keuring in rubriek zonder predikaat > voorlopig model
november 2005: zadelproef, B > dus model
september 2006: keuring, in rubriek modelruinen

Maar bij Odin:

september 2005: keuring in rubriek zonder predikaat > voorlopig model
voorjaar 2006: FS > LL dressuur en B springen
september 2006: keuring, in rubriek voorlopig model
september 2007: keuring, in rubriek model

Ergens snap ik het ook wel, want het zou erg raar zijn als je 2 'keuringspredikaten' in 1 jaar kunt halen, terwijl je dan maar 1x naar de keuring gaat.... Je kunt immers ook niet gelijk ster worden, als het dier in kwestie voorlopig model is geworden met 37 punten en dan een A voor de verrichting haalt. Of eerst een A voor de verrichting en dan model.

Eigenlijk is het ook wel ingewikkeld O:)
yvette

Bericht door yvette » di 14 aug 2007, 14:11

Huh, nu snap ik het niet meer Reinou.
Wat is dan het verschil hierboven tussen Odin en Ullwinn?
Ik bedoel, Odin heeft dan met de LL dressuur en B springen ook het modelschap behaald binnen 1 jaar?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Claudje

Bericht door Claudje » di 14 aug 2007, 14:15

Mjah, ik moet het even goed lezen hoor, ik ben niet blond, maar vind het wel ingewikkeld :D :o?

In het geval van Odin zou je denken dat ze gelijk in de rubriek modellen had moeten lopen in 2006 :j
Maar het verschil zit hem dus in het feit dat ik in 2005 de zadelproef heb gereden en Evelien pas in
2006 Fjordsport? Ik snap dat eigenlijk niet (net als Yvette) Je hebt toch 2 jaar om model te worden?
Dan zou Odin in 2006 al model moeten zijn geworden. Erg vreemd als je het mij vraagt O:)

Afbeelding

Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 14 aug 2007, 14:26

yvette schreef:Huh, nu snap ik het niet meer Reinou.
Wat is dan het verschil hierboven tussen Odin en Ullwinn?
Ik bedoel, Odin heeft dan met de LL dressuur en B springen ook het modelschap behaald binnen 1 jaar?
Ja, maar het stamboek ziet dat blijkbaar anders :)
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » di 14 aug 2007, 15:28

Ik vond het toen ook vreemd O:)

En ik weet nog wel dat de jury op de keuring er ook nog nooit van had gehoord.

Maar van Bon zei toen dat het in het jaarboek geregistreerd moest staan dat je die proeven had behaald. En in mijn geval stond in het jaarboek van 2005 niet geregistreerd dat ze model was, dus was ze nog steeds voorlopig model. In het jaarboek van 2006 stond ze wel geregistreerd en nu is ze dus officieel model.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Charret

Bericht door Charret » di 14 aug 2007, 15:32

Janine schreef: Ik stuur je wel ff het reglement van de FS per mail (PDF).
En het antwoord op je andere vraag, klopt idd, je hebt dan tot najaar 2008 om de proefjes te behalen om haar model te laten worden (dan wel zadelproef dan wel via FS-diploma's).
Als je dat zou willen doen graag!
Heeft me zusje gelijk iets om naar toe te werken. :D
Viv

Bericht door Viv » di 14 aug 2007, 16:32

Evy schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat je 1,5 jaar de tijd hem om haar model te maken.

Eigenlijk ook wel logisch als je goed nadenkt.
In 2006 voorlopig model geworden, dan loopt ze in 2007 mee in de rubriek voorlopige modellen (als ze nog geen proeven heeft behaald)
Ik heb nog nooit gezien dat een fjord in 2008 dan nog steeds in de rubriek voorlopige modellen rondloopt als ze nog geen proeven heeft afgelegd.
In 2008 wordt je dan gewoon weer terug geplaatst in de rubriek "...zonder predikaat"
Dat laatse klopt inderdaad, heb je voor de volgende keuring niet je proeven gehaald dan loop je weer in je leeftijdsrubriek omdat je niet op tijd was.
Naja ik snappum ook niet meer. Tjo heeft na december maar voor de keuring destijds dr proeven gehaald en is toen gewoon model geworden. Misschien dat het nu anders is dan. Maar 2 jaar is bij mij 2 jaar en geen 1,5 :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Claudje

Bericht door Claudje » di 14 aug 2007, 16:38

Voor de 'duidelijkheid':

Bij het stamboek is 2 jaar dus (blijkbaar) 1,5 jaar...

En als je in het jaar van de keuring de goede proeven haalt, is je paard wel model/ster.
Als je de goede proeven haalt in het jaar van de volgende keuring is je paard geen
model/ster, maar voorlopig model/aspirant ster, moet je dus het jaar dáár weer na nog
eens naar de keuring (en dan maar hopen dat ze wel de goede punten halen)

Volgens mij ontbreekt van de logica ieder spoor :=

Afbeelding

Mir

Bericht door Mir » di 14 aug 2007, 17:03

Heeft het niet met de verwerking van de gegevens van het stamboek te maken? Dat eerst de resultaten van diploma's en zadelproeven zwart op wit staan voor je verder mag? Dat verklaart wel het verschil van Ullwin en Odin, daar zit het jaarverslag van van Bon (die meestal na alle ABOP's pas wordt gemaakt) tussen bij Ullwin en niet bij Odin.
Verklaart misschien niet iedereen zijn onduidelijkheid maar zo begrijp ik het altijd.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » di 14 aug 2007, 17:21

Wordt er met die 2 jaar niet bedoeld dat je 2x de kans hebt om via de zadel of trekproef je predikaten te halen.
Want deze mag je maar 1 x per jaar doen.
In het verre verleden kon je alleen maar met deze proeven de predikaten halen.
Daarna zijn er de npc proeven bijgekomen en die zijn weer vervangen door de FS.
Viv

Bericht door Viv » wo 15 aug 2007, 05:37

Weet je wat, ik ga het de 30e gewoon ff vragen hoe het nou zit want ik begrijp er geen moer meer van. :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 15 aug 2007, 08:00

Ik kan me ook nog herinneren, dat er om de proeven van Ood toen iets was... Was niet doorgegeven oid, waardoor het bij het stamboek niet geregistreeert stond :?
En iets wat niet geregistreerd staat... tja dan kunnen ze het paard niet een stapje laten stijgen als dit niet zeker weten klopt.

Mirjam... Sinds ik bij De Wildkamp begon met rijden, kon je al via de NPC (nu FS) je Fjord model krijgen... dat kon 'vroeger' dus niet begrijp ik... (dat zou dan wel meer dan 10jaar geleden moeten zijn).
Charret

Bericht door Charret » wo 15 aug 2007, 08:11

@Janine ik ben inmiddels voorzien van de proefjes en theorie!
Toch bedankt :D
Plaats reactie