Tips voor trailerladen in je eentje??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 01 aug 2007, 14:41

Aannemen dat je paard toch zeker van jou onder de indruk is. (en een skup onder de kont kan verwachten?? Een beste. Zelfde verhaal hier voor achteruit denderen O:). Maar ik kan makkelijk praten, heb een paard die ongelofelijk veel respect heeft voor halster en touw, hoe paniekerig de situatie ook is, als ze vast staat, staat ze vast.)

Dat respect kun je ook krijgen door het zo te doen. Door te laten zien dat ze je niet in de maling kunnen nemen en daarnaast ben je op dat moment de drijvende factor.
Het steeds stilstaan en achteruit etc is ook een mooie methode voor paarden die dat doen, maar er zijn ook een aantal die worden daar érg sjaggie van, staken en doen dan helemaal niks meer.
Daarnaast is algemeen een goede consequente band wel dé oplossing voor trailerladen (en daarnaast ook zelf geen twijfel tonen met het opladen).

Als ik bijvoorbeeld naar Sas kijk, die heeft tot dr 8e amper een trailer gezien van binnen. Vervolgens kwam ze hier en kwam ze keer op keer drijfnat hijgend en pompend van de trailer, maar toch stapt ze er keer op keer zonder probleem op. (pas als iemand haar er met twijfel opzet, dan stopt ze omdat ze dan ook twijfelt)
Verder leren ze hier gewoon op stem te wachten.

We moeten het als mensen soms ook niet moeilijker maken dan dat het is O:) Heel eerlijk gezegd.
Geluk is de vrucht van intens werk
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 01 aug 2007, 19:41

@Janine. welke methode bedoel je nu? Als Ronan bijv zou gaan hangen, kan hij er gewoon achter weer af. Ik houd de lijn in mijn handen en kan die dus ook losser of strakker houden naar gelang ik wil.
En ik begrijp wel dat je zegt dat al die methoden niet zo goed zullen zijn, dat je een betere 'trailer'band met je paard moet hebben. Juist door deze methode en het feit dat we onze trailer door stangen in de zijkant wat smaller te maken, heeft Ronan juist zijn vertrouwen terug gekregen. En door dit niet te verbreken, doe ik het nu standaard met de lange lijn.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 01 aug 2007, 19:49

helaas kan ik mijn paarden nooit alleen laden....
uniek niet en die bonte ook niet.... en vaak is één longeerlijn al genoeg! maar dan moet je wel iemand hebben die m vast kan houden natuurlijk!!! en anders in de opening van iets zetten, dat ze aan weerskanten er niet langs kunnen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 01 aug 2007, 20:11

Ik heb geen tips, Pablo loopt er zo op. Ik zou gaan oefenen met iemand erbij, en nog meer oefenen en nog meer oefenen. Tot je op een gegeven moment wel alleen kan. Maar verwacht niet van je poownie dat dat zomaar gebeurd..... Geduld is een schone zaak :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » do 02 aug 2007, 20:25

Precies Skreia :D
Ik laad nooit alleen, altijd met zijn 2en.
Wij maken altijd de longeerlijn aan het halster vast en nemen die de trailer in. Je wikkelt hem een keer om de tussenstang en zorgt dat je constant druk hebt op de lijn.
De ander gaat naast het paard staan met gewoon een halstertouw. Deze persoon zorgt ervoor dat het paard niet langs de trailer gaat.
Op deze manier takel je je Fjord de trailer in :D
Ik heb pas 1 keer meegemaakt dat Skreia zo achter me aan de trailer in liep en dat was toen we weer van de Bodegraven weg gingen. Een vriendin was toen mee met één van haar Friezen (moesten beide voor controle). Fries stond als eerste in de trailer en Skreia vond haar zo lief dat ze zo de trailer in liep :D

Skreia is ook helemaal niet bang of iets, maar in het verleden is het op een hele andere manier gegaan dus daarom is het nu wat lastiger maar op deze manier gaat het perfect :j
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 03 aug 2007, 20:46

Mijn meest succesvolle methode werkt ook met een longeerlijn. Doe hem aan als een singel met de handlus tussen de voorbenen en daat de rest doorheen halen. Vervolgens het einde met de knip door de onderste halsterring heen en 1 of 2x rond de voorstang.
Neusje met een snoepje naar voren vragen en touwtje aanspannen en dit steeds herhalen. Zo kan hij ook niet als een debiel eruit vliegen (Zortin trucje).
De achterstang doe ik zelf altijd als laatste. Dit omdat ik juist in de andere volgorde akelige ongelukken heb gezien en omdat Mindy zich altijd meteen om wil draaien als ik haar loslaat in de trailer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » za 04 aug 2007, 11:47

En Annemarie, hoe gaat het nu ?
Al wat van het bovenstaande geprobeerd ?
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 04 aug 2007, 14:07

Jeempie schreef:Mijn meest succesvolle methode werkt ook met een longeerlijn. Doe hem aan als een singel met de handlus tussen de voorbenen en daat de rest doorheen halen. Vervolgens het einde met de knip door de onderste halsterring heen en 1 of 2x rond de voorstang.
Neusje met een snoepje naar voren vragen en touwtje aanspannen en dit steeds herhalen. Zo kan hij ook niet als een debiel eruit vliegen (Zortin trucje).
De achterstang doe ik zelf altijd als laatste. Dit omdat ik juist in de andere volgorde akelige ongelukken heb gezien en omdat Mindy zich altijd meteen om wil draaien als ik haar loslaat in de trailer.
Precies deze methode raadde mijn instructrice ook aan.

@ Andere Annemarie :D (Aurora). Nee, heb nog niet geprobeerd ivm veel drukte op het werk. Dit weekend is me te warm, maar volgend weekend (dan heb ik ook ruim de tijd) zal paard er toch aan moeten geloven }> .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Plaats reactie