Welke combinatie rijden jullie?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dennis

Welke combinatie rijden jullie?

Bericht door Dennis » do 09 jun 2011, 19:21

Onze auto (fiat panda) moet binnenkort gekeurd worden. We hebben twijfels om wanneer er veel kosten komen de auto niet in te ruilen voor iets anders. En nu Geke er is en ik mijn aanhanger rijbewijs heb, waarom dan geen auto die een 1,5 paards met merrie en veulen kan trekken.

Ik ben benieuwd wat jullie voor combinatie rijden, of de auto de trailer met paard makkelijk kan trekken en naar jullie ervaringen/ meningen. Wat weegt de auto en de trailer en wat mag de auto max trekken?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Amber_

Re: Welke combinatie rijden jullie?

Bericht door Amber_ » do 09 jun 2011, 19:36

Ik rij een Seat Toledo 1.6 benzine uit 2001, De auto weegt 1150 kilo en mag 1200 kilo trekken.
Omdat hij niet te zwaar is, valt de wegenbelasting mee.
Ik rij er wel maar 1 paard mee, in een 2 paardstrailer. Dit trekt hij heerlijk weg :j. (Stiekem een keer beide Fjordenheren binnendoor mee gehad, ook dit ging perfect O:) )

Hiervoor had ik een 2.0 Calibra 4x4 Turbo (280PK!) uit 1996, deze woog 1400 kilo en mocht 1400 kilo hebben. Deze trok het totaal niet weg! :n

Dus het is ook aftatsten...
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 09 jun 2011, 20:00

Ik rijd met een VW Caddy TDI, Diesel. Weegt zelf +/- 1500 kg en mag 1400 kg trekken. Hiermee rijd ik met een Fjord in een tweepaardstrailer.
Met beide dames op pad betekend de Ssang Yong Korando er voor, weegt zelf +/- 1850 kg en mag 3500 kg trekken.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Gerritje

Bericht door Gerritje » do 09 jun 2011, 20:06

ik rij nu heel luxe. een a4 station nog wat. manlief is van de toeters en bellen ervan. mijn enige voorwaarden was het kunnen trekken van de trailer. Ik mag met deze auto 2 paarden meenemen.
Hiervoor heb ik altijd een 307 gehad. Gewoon een kleine. Daarmee mocht ik 1300 kilo trekken. En ik nam met die auto altijd maar 1 paard mee. Het probleem van teveel gewicht trekken is (buiten mogelijke verzekerings kwestie) dat je auto het niet goed kan remmen. En dat wil je natuurlijk niet hebben.

ik zou even naar je budget kijken en dan welke auto's je daarvoor kunt kopen en dan ervaringen van die merken vragen. Wij hebben zelf ooit en saab gehad, en die mocht op papier twee paarden trekken. maar die auto had met 1 paard in de trailer al moeite. was niet echt een handige auto vond ik.
---
nina1993

Bericht door nina1993 » do 09 jun 2011, 20:29

Wij rijden een Hyundai Galloper Turbo Diesel. Ik vind het nog steeds een lelijk ding, maar mijn vader wilde hem graag hebben. We hem gezegd: Hij komt er niet in, tenzij het waanzinnig goed rijd.
3x raden wat het deed :+.

Dit is echter alleen interessant als je hem op grijs kenteken kunt rijden, anders is het niet meer leuk voor je portemonnee.
Verder hebben we ook nog de Opel Frontera, maar die valt ook in de categorie die je aan de bedelstaf brengt.

Hiervoor hebben we een Suzuki Vitara gereden, maar dat zou ik je niet willen aanraden. Het kan, maar houd niet over en op lange afstanden is het niet meer comfortabel.

Wat nog wel interessant zou kunnen zijn is een Toyota Camery, daar hebben wij ook nog een tijdje 1,5 paards trailers meer gereden en dat heeft ook nog een plezierig rijcomfort.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 09 jun 2011, 20:47

Een Land Rover defender 130, je voelt de paarden er nog geen eens achter, alleen het rijd duur en is duur in onderhoud, maar Land Rovers zijn mijn vaders hobby en hij is ook voor ons bedrijf. Weegt circa 2055kg (dacht ik, nu iets meer) en mag dan ook 3500kg trekken als ik het goed heb.

Voor mijzelf zou ik ook graag een Caddy willen (wel zo'n nieuwere uitvoering) lijkt me een fijne auto. In de toekomst hoef ik dan toch maar met 1 weg, denk ik.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
lientje

Bericht door lientje » do 09 jun 2011, 20:52

Wij rijden met een seat leon 1.8 20vt turbo. Weegt zelf 1270 kilo geloof ik en mag 1500 kilo trekken.
Auto heeft door de turbomotor een zeer goed koppel in de lage toeren en dat rijdt echt prima. Nadeel is natuurlijk wel dat het een niet al te grote, sportieve auto is dus bij een wat natter weiland kom je met deze niet zo makkelijk weg als met een jeep ofzo. Maargoed heb je dat nodig..

Wij rijden er regelmatig (eens per maand) met 1500 kilo mee, geen centje pijn heet ie daarvan. Ook onze caravan (ruim 1300 kilo) ermee naar Frankrijk gereden en regelmatig met paard en wagen.

He blijft een personenauto maar aangezien ik erg veel rijd is een jeep/suv in wegenbelasting en verbruik gewoon niet te doen. Dus ben hier erg tevreden mee!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 09 jun 2011, 20:56

Wij hebben dus een Opel Omega Station 2.0 liter. Deze mag 1600 kg trekken, dacht ik uit mijn hoofd en weegt 1450 kg. Alleen zal deze heer/dame het niet lang meer vol houden. We willen ook een Landrover Freelander gaan zoeken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 09 jun 2011, 20:56

Hier rijd ik met een Hyundai Sonata V6 met tweepaards Ifor Williams en vaak dan ook twee paarden. Officieel mag het geloof ik nét wel/nét niet afhankelijk van het paardgewicht, maar hij kan het wel redelijk doen. De Landrover Defender doet het uiteraard allemaal veel makkelijk qua echte trekkracht, maar vind ik vanwege de verlengde achterbak en andere 'spiegelkijk' wel lastiger rijden met trailer.

Qua prijs denk ik niet dat het veel uitmaakt. De Landrover is misschien ook nog wel goedkoper ook (diesel) dan de Hyundai (benzine), maar die laatste is echt ook een onwijse mega zuipbak...niet grappig meer (is overigens een automaat).
Geluk is de vrucht van intens werk
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 09 jun 2011, 21:00

Ik heb een Ssang Yong Korando die 3500 kg mag trekken als bestelauto particulier. Een dure kostganger qua wegenbelasting, maar een hele fijne auto voor de mentrailer! Er zit een Mercedes motor in en die kan veel hebben.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 09 jun 2011, 21:14

Had voor Sjol in sportconditie (was toen gewogen)
Een combi met een citroen berlingo 2 liter HDI.
Dat kon precies!!! (combi is passend bij elkaar gekocht.)
Super combi, omdat het een hele goede trekker is.
Kan snel optrekken en je kunt gewoon de Brienenoord op rijden met 90, no problemo.

Zag vorig jaar op de keuring een berlingo met 2 paards trailer erachter met fjord erin en veulen, die gasten waren niet wijs.
Dat kan dus echt NIET!!!

Auto trok het qua motor prima, maar eigen gewicht te laag.
(mocht 1100 trekken, woog in de 1295 of zo.)

Gezien het dikker worden van Sjol en een Tobago.. En menplannen met koetenframtrailer (die niet doorgaat maar goed.)
Nu een Syang Young Rexton diesel, betaal me dus scheel aan wegen belasting.
(182 euro per maand)
Maar ding trekt als een tierelier en zuipt als een ketter (valt me nog mee.
1:11 dagelijks gebruik als je netjes rijdt, met trailer uiteraard hoger verbruik.)

En hier hebben ze de brug verbouwd, zou er nu met berlingo niet eens meer over durven. (deze is 40 cm hoger)
Want bij het er over heen rijden en afdalen (je moet bocht door) komen de voorweilen van je trailer los en gaat hij op de oplooprem.
Dan is zware auto met extra vermogen wel een heel fijn hebbedingetje.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Krista

Bericht door Krista » do 09 jun 2011, 22:26

Wij rijden een VW Tiguan diesel en een Landrover Freelander diesel.
De Tiguan mag 2200 slepen zo uit mijn hoofd en de Landrover 2000.
Wij hebben een Bockman Master tweepaards die weegt leeg 940 kg.

De meeste km's maken we met de Tiguan ervoor, ook hele grote afstanden naar Berlijn en Hamburg dit is echt een hele fijne auto om mee te trekken. Zowel met 1 als ook met 2 paarden. Over 2 maanden krijgen we een nieuwe, we hebben weer voor deze auto gekozen maar dan de Track&Field versie, die is nieuw, die is 4x4 en automaat. Ook diesel.

We hadden ons ook georienteerd op andere merken maar ivm het mileu is bij veel autos het gewicht wat ze mogen slepen drastisch verlaagd. (denk dan aan Audi Q5 en Volvo XC60). Nu is dit voor jou met de fjorden niet zo een punt maar met 2 rijpaarden en een zware trailer is 1800 kg max trekken echt te weinig. De Tiguan Track&Field mag zelfs maarliefst 2500 trekken dus dat heeft mede onze keuze bepaald. Overigens onbegrijpelijk want de Q5 en de XC60 lijken me niks minder mans dan onze keuze, maargoed ze staan op 1800 kg met de zwaarste dieselmotor.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » vr 10 jun 2011, 04:26

Hyundai H200 met Sluis mentrailer erachter. Bus mag geloof iets van 1800 trekken, trailer beladen we nooit boven dat gewicht ongeacht wattie mag hebben. Trailer is van zichzelf al behoorlijk zwaar dus neem nooit meer dan 1 fjord + menwagen mee. Voor 2 paarden erin vind ik de bus niet krachtig genoeg qua motor.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » vr 10 jun 2011, 04:55

ssang yong korando met twee paard trailer of tweepaards mentrailer.
Deze auto mag afhankelijk van het soort trekhaak tussen de 2800 en 3500 kilo trekken. Is zelf rond de 1850kilo, dus niet heel goedkoop in de wegenbelasting en lust ook wel een slokje brandstof.
Hiervoor een Ford Transit bus wat ie woog weet ik niet, maar mogt 2000 kilo trekken, maar je moest wel vol gas de tunnel in om er met 80 weer uit te komen. Wel lekker veel ruimte voor je spullen, maar je moest wel oppassen dat je niet ergens vast kwam te zitten. Een druppel water en hij slipte al.
Daarvoor een Toyota Bus gehad, die reed ook super, mocht 1800 kilo trekken. Er zat totaal geen luxe in, maar deed het altijd. Helaas overleden omdat mijn man er geen genoeg koelwater in had gedaan.
Deze trok het ook makkelijk weg en stond ook nooit ergens vast. Erg zuinig met brandstof en ook niet zo duur in de wegenbelasting tov de ssang yong. En ook lekker veel ruimte voor je spullen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
claudia

Bericht door claudia » vr 10 jun 2011, 05:35

Ik rij met een mercedes 300 TDI (een automaat) en een Bockmann 2 paardstrailer.
Super veilig.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 10 jun 2011, 06:08

Wij rijden met een citroen C5 of een Volvo v70.
De Volvo een 2.5 liter diesel doet het vooral uitstekend.
We hebben een bockmann 2 paards deze weegt zelf circa 800 kg.
2 paarden zetten we er niet in, dat is met een gewone personen
Auto haast niet mogelijk kwa gewicht.

Levens gevaarlijk hoeveel mensen het wel doen, 2 paarden voor een golf station.
Moet je willen remmen als je goed 80 rijd, ik denk dat de trailer voorbij komt.
Fran

Bericht door Fran » vr 10 jun 2011, 09:36

Mijn ouders hebben een Saab die ik mag gebruiken voor onze 1,5 paardstrailer. Daarnaast hebben we een grote bus die het ook makkelijk kan trekken. Maar ik vind het met de Saab veel fijner rijden, die bus is zo lomp als je op een lastige plek moet parkeren.

Ik heb echt geen verstand van auto's, ik zeg altijd we hebben een blauwe.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
wolkj

Bericht door wolkj » vr 10 jun 2011, 09:42

Ik heb de luxe dat we spullen van de pensioneigenaar mogen gebruiken..

Jeep Commander (2009) met een PAK HUmbrau paardentrailer met rails voor menwagen voorop (2010).
Rijdt fantastisch!!
Laatst gewijzigd door wolkj op vr 10 jun 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 10 jun 2011, 09:44

Ik rijd een volkswagen transporter t5 en er hangt een Humbaur rapid achter met koetsframe. De t5 mag 2500 kg trekken. Ik rijd m zakelijk dus voor mij geen gezeur met wegenbelasting ed.
Wat is je budget?
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 10 jun 2011, 12:31

Wij rijden met een Chrysler Voyager 2.5 turbo diesel met een 2-paard Ifor Williams trailer en dat bevalt prima.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie