Stamboekopname, hoe en wat?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Stamboekopname, hoe en wat?
Dakota moet in juni voor stamboekopnamen maar wat doen ze nou
precies? Waar kijken ze naar? Ik weet dat ze zn gebit bekijken en
zijn stokmaat meten maar waar kijken ze nog meer naar?
In welke gevallen word hij niet opgenomen in het stamboek?
En klopt het dat hij eerst voor stamboekopname moet voordat hij in de
ring verschijnt? (denkt even aan wat er gebeurde bij Wendy en Heino 2 jaar geleden).
precies? Waar kijken ze naar? Ik weet dat ze zn gebit bekijken en
zijn stokmaat meten maar waar kijken ze nog meer naar?
In welke gevallen word hij niet opgenomen in het stamboek?
En klopt het dat hij eerst voor stamboekopname moet voordat hij in de
ring verschijnt? (denkt even aan wat er gebeurde bij Wendy en Heino 2 jaar geleden).
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Re: Stamboekopname, hoe en wat?
Ja, hij moet eerst opgenomen worden en dan mag hij de ring pas in.
Ruinen en merries, worden naar mijn weten, altijd opgenomen in het stamboek of ze moeten echt heeeeeeel slecht zijn.
Ze "schatten" de pijpomvang van zijn benen, gebit en hoogte, haarwerverls en aftekeningen en controle chip.
DNA moet in orde zijn.
Dat was het volgens mij zo'n beetje.
Ruinen en merries, worden naar mijn weten, altijd opgenomen in het stamboek of ze moeten echt heeeeeeel slecht zijn.
Ze "schatten" de pijpomvang van zijn benen, gebit en hoogte, haarwerverls en aftekeningen en controle chip.
DNA moet in orde zijn.
Dat was het volgens mij zo'n beetje.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dakota staat al in het stamboek (veulenboek), alleen nog niet in het hoofdstamboek. Hiervoor moet zijn DNA gecontroleerd zijn en goed worden bevonden.
Verder alles wat claudia ook al heeft genoemd.
Verder alles wat claudia ook al heeft genoemd.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Norvyn
Het stelt echt 3x niks voor,hihi. Ik was ook ''zenuwachtig'' toen karev werd opgenomen. Vbon meet je paard op, bekijkt hem op haarwervels, gebit check, en klaar alweer.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
@ Janna: ik bedoel het hoofdstamboek ook 
Veulenboek heb ik hier thuis liggen met DNA test erin.
@ Clau: thanks voor de uitleg
@ Tamara: Ik heb 2 jaar geleden gezien hoe het er bij Heino aan toeging en dat was niet zo leuk, dus
wil weten waar ik aan toe ben
Ben benieuwd wat voor stokmaat Dakota op zn "Van Bons" heeft haha!

Veulenboek heb ik hier thuis liggen met DNA test erin.
@ Clau: thanks voor de uitleg

@ Tamara: Ik heb 2 jaar geleden gezien hoe het er bij Heino aan toeging en dat was niet zo leuk, dus
wil weten waar ik aan toe ben

Ben benieuwd wat voor stokmaat Dakota op zn "Van Bons" heeft haha!
† I'ts better to have loved and lost them...
bink en raika zijn afgelopen zomer opgenomen in het stamboek. Stelde niet veel voor. Langste wat duurde was dat ze het brandmerk van raika bekeken. en de haarwervels optekenen. O ja, en dna moest nog betaalt worden, maar dat had ik voor de tijd al gedaan.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Misschien handig dat deze vraag in een sticky komt ?
Zoals anderen hier al zeggen stelt de opname in het hoofdstamboek niet zoveel voor. MAAR Heino is idd het voorbeeld dat het ook anders kan gaan.
Ik heb 1 tip voor je, zorg dat hij bekeken is voordat je de ring in gaat! Al denk ik dat van Bon die fout niet zomaar nog een keer zal maken! Maar mocht er dan iets zijn, word je de enorme vernedering die wij hebben ondergaan, tenminste bespaard!
Fijn te lezen trouwens dat er wel heel wat 'mis' moet zijn wilt een merrie/ruin niet opgenomen worden in het hoofdstamboek. Nou geloof me dat hoeft niet zo te zijn! Met Heino was ook niet zoveel mis! Of je moet 2 rottig wisselende tanden heel erg mis vinden? Maar goed, uiteindelijk is Heino zijn verschrikkelijke overbeet weer weg getrokken en is hij een jaar later gewoon opgenomen in het hoofdstamboek!
Ik heb 1 tip voor je, zorg dat hij bekeken is voordat je de ring in gaat! Al denk ik dat van Bon die fout niet zomaar nog een keer zal maken! Maar mocht er dan iets zijn, word je de enorme vernedering die wij hebben ondergaan, tenminste bespaard!
Fijn te lezen trouwens dat er wel heel wat 'mis' moet zijn wilt een merrie/ruin niet opgenomen worden in het hoofdstamboek. Nou geloof me dat hoeft niet zo te zijn! Met Heino was ook niet zoveel mis! Of je moet 2 rottig wisselende tanden heel erg mis vinden? Maar goed, uiteindelijk is Heino zijn verschrikkelijke overbeet weer weg getrokken en is hij een jaar later gewoon opgenomen in het hoofdstamboek!

Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
wordt een kolletje ook genoteerd trouwens?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

@Ziggy: bij mijn weten wel.
Giel
Norvyn
Norvyn
Ja, een kolletje wordt ook in het paspoort getekend!!
En soms ook al eerder in de omschrijving voorin geloof ik.. Dat zag ik tenminste vorig jaar bij een jong dier.
Hoe zat dat ook alweer met Heino??
Als ze te veel wit hebben worden ze dan ook opgenomen in het hoofdstamboek en hoeveel is te veel??
Sorry Andrea gebruik even jouw topic voor mijn vragen!!
En soms ook al eerder in de omschrijving voorin geloof ik.. Dat zag ik tenminste vorig jaar bij een jong dier.
Hoe zat dat ook alweer met Heino??
Als ze te veel wit hebben worden ze dan ook opgenomen in het hoofdstamboek en hoeveel is te veel??
Sorry Andrea gebruik even jouw topic voor mijn vragen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
ow dit was ook mijn vraag! bedankt voor je topic haha nu weet ik het ook.
doen ze geen buigproef? moet je nog ergens aangeven dat ze in het stamboek moeten worden opgenomen of vul je gewoon dat blaadje in uit het fjordenboekje en weten ze dan genoeg?
doen ze geen buigproef? moet je nog ergens aangeven dat ze in het stamboek moeten worden opgenomen of vul je gewoon dat blaadje in uit het fjordenboekje en weten ze dan genoeg?
nee ze doe geen buigproeven.
En het stamboek kan bij inschrijving zien wie er nog opgenomen moet worden dus daar hoef jij je niet druk om te maken.
En het stamboek kan bij inschrijving zien wie er nog opgenomen moet worden dus daar hoef jij je niet druk om te maken.
kolletjes, blessen, witte voeten/benen worden nartuurlijk genoteerd. Ook alle haarwervels en kruinen en eventuelen wildvlekken en strepen of gewolkte benen.
Voor merrie's en ruinen is er een percentage(sla me niet dood maar het aantal weet ik zo niet) wit wat ze mogen hebben, hengsten mogen geen wit hebben.
Tanden is een van de belangrijkste dingen waar ze op kunnen vallen. De onder/overbeet mag niet te groot zijn.
Wisselen kan daar idd een probleem op geven (zelf Mijn alco had dat op de hengstenkeuring terwijl die door (lees goed) 7 erkende paardenartsen daarvoor al was bekeken)
Mijn Merrie Kyrsta werd als 3 jarige ook niet om die reden opgenomen en het jaar later werd ze kampioen.
Even je vinger langs de tanden gaan dan voel je het zelf al wel of het aardig goed zit.
Verder stelt het niet zo heel veel voor.
Meten wordt ook gewoon op het gras gedaan en de pijpomvang is bij merrie's en ruinen meestal een schatting.
Voor merrie's en ruinen is er een percentage(sla me niet dood maar het aantal weet ik zo niet) wit wat ze mogen hebben, hengsten mogen geen wit hebben.
Tanden is een van de belangrijkste dingen waar ze op kunnen vallen. De onder/overbeet mag niet te groot zijn.
Wisselen kan daar idd een probleem op geven (zelf Mijn alco had dat op de hengstenkeuring terwijl die door (lees goed) 7 erkende paardenartsen daarvoor al was bekeken)
Mijn Merrie Kyrsta werd als 3 jarige ook niet om die reden opgenomen en het jaar later werd ze kampioen.
Even je vinger langs de tanden gaan dan voel je het zelf al wel of het aardig goed zit.
Verder stelt het niet zo heel veel voor.
Meten wordt ook gewoon op het gras gedaan en de pijpomvang is bij merrie's en ruinen meestal een schatting.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Lees ik nu goed, dat ze vallen over tanden wisselende paarden?
Nou moe, nou breekt mijn klomp.....

Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
-
Én misschien ook belangrijk om te weten, je kunt je paard terugtrekken als je niet wilt dat je paard opgenomen wordt met bepaalde gegeven voor in het paspoort.
Stel je hebt een jonge merrie rond de 1.40, maar wordt op 1.39 gemeten, dan kun je ervoor kiezen om je paard terug te trekken en een jaar later nog eens terug te komen.
Of als er een beperking op het gebit zou komen, kun je er ook voor kiezen een jaar later terug te komen, zeker als ze aan het wisselen zijn zoals Heino had.
Stel je hebt een jonge merrie rond de 1.40, maar wordt op 1.39 gemeten, dan kun je ervoor kiezen om je paard terug te trekken en een jaar later nog eens terug te komen.
Of als er een beperking op het gebit zou komen, kun je er ook voor kiezen een jaar later terug te komen, zeker als ze aan het wisselen zijn zoals Heino had.
Ze kijken wel iets verder dan alleen wat wisselende tanden.Sjolvir schreef:Lees ik nu goed, dat ze vallen over tanden wisselende paarden?![]()
![]()
Het gaat ook om de breedte van het gebit en ook over de aantal mm die over/onderbijt betreft.
Bij Alco was dat een hele discussie maar dat was dan natuurlijk een hengst.
Het is wel goed dat er naar gekken wordt want het kan ten nadele komen voor de hengst
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dus eigenlijk moet je thuis al beslissen of je hem wil inschrijven meenemen, of misschien jaartje wachten...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Dat is natuurlijk altijd slim om dat van te voren te bepalen.Sjolvir schreef:Dus eigenlijk moet je thuis al beslissen of je hem wil inschrijven meenemen, of misschien jaartje wachten...
Wij kijken altijd eerst goed of ze wel of niet mee zullen gaan.
En of ze nu met 3 of 4 opgenomen worden maakt niet zo heel veel uit.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Wada staat ook nog steeds in het veulenstamboek. Moet je je appart daarvoor opgeven? Of geef je je gewoon op voor een premiekeuring? (Of hoe heet dat?)
Wada en Sir Phantom van Verhuisdieren!! B+10 (met pensioen?)
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse