Best getoiletteerd
Best getoiletteerd
Ik zou graag mee willen doen aan best getoiletteerd op de keuring. Alleen... wat is nou best getoiletteerd? Waar moet ik op letten? En hebben jullie nog tips?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Re: Best getoiletteerd
An jij hebt ijzers met 2 lippen toch?
Dan is winnen al uitgesloten
Dan is winnen al uitgesloten

Is dat zo Kelly
?
Oos heeft in 2008 gewonnen hij zag er ook erg goed uit dat jaar, ik zou zeggen de perfecte boog, en een goede algehele conditie.
Hij zag er toen zo uit:

Oos heeft in 2008 gewonnen hij zag er ook erg goed uit dat jaar, ik zou zeggen de perfecte boog, en een goede algehele conditie.
Hij zag er toen zo uit:

Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Explain..
Die ziet er netjes uit inderdaad. Ik heb geen hengstenpluk, dat is gewoon helemaal kort.Krista schreef:Is dat zo Kelly?
Hij zag er toen zo uit:
Van Bon is van mening dat een ijzer met 25 lippen de hoeven van je paard vernielen.
Dus als je dat beslag hebt wordt je achteruit geplaatst.
Valt me ook op dat vaak de paarden winnen met een mooie pluk en goede staart.
Zorg ook dat je voorbrenghoofdstel er netjes uit ziet en dat je er zelf in keuringspakkie naast loopt..
Ozar ziet er op de foto erg goed uit!
Ik stond met mijn dubbele lippen en schoren pootjes altijd achteraan
Dus als je dat beslag hebt wordt je achteruit geplaatst.
Valt me ook op dat vaak de paarden winnen met een mooie pluk en goede staart.
Zorg ook dat je voorbrenghoofdstel er netjes uit ziet en dat je er zelf in keuringspakkie naast loopt..
Ozar ziet er op de foto erg goed uit!
Ik stond met mijn dubbele lippen en schoren pootjes altijd achteraan

- rocky&moby
geschoren benen is not done hihi, je moet er gewoon een echte fjord van maken dat valt in de smaak.
Een mooie boog knippen die in verhouding is, lekker gewassen en indd een volle staart en pluk horen bij een fjord dus rocky stond ook achteraan haha.
Wat Kelly zegt ik kreeg ook bezwaar op mijn ijzers. Rocky mocht ietsje beter afrollen dus had een iets begewerkt ijzertje en dat zagen ze al. Gewoon je paard netjes knippen en gewassen presenteren en gezellig mee doen.
Een mooie boog knippen die in verhouding is, lekker gewassen en indd een volle staart en pluk horen bij een fjord dus rocky stond ook achteraan haha.
Wat Kelly zegt ik kreeg ook bezwaar op mijn ijzers. Rocky mocht ietsje beter afrollen dus had een iets begewerkt ijzertje en dat zagen ze al. Gewoon je paard netjes knippen en gewassen presenteren en gezellig mee doen.
Inderdaad dubbele lip wordt je op afgerekend.. Tenzij je misschien echt het beste hebt geknipt.. Als ze tussen twee goeden moeten kiezen sta jij achteraan met je dubbele lipjes..
Zorg dat je een nette boog hebt die correct is, het zwarte moet mooi zichtbaar zijn. Ze waarderen een wat korter geknipte boog vaak ook meer dan een hoge boog..
Waar je niets aan kunt doen, maar wat zeker meetelt is de voorpluk en de staart, dus goed pluizen zodat het er zo vol mogelijk uit ziet.
Netjes bekapt/beslagen.
Net hoofdstel, voorbrenghalster, nette kleding e.d. Dan ben je al een heel eind..
In Oldeberkoop liepen er trouwens ook mensen mee met gewone kleding aan, dat vind ik voor best getoiletteerd eigenlijk niet kunnen..
Zorg dat je een nette boog hebt die correct is, het zwarte moet mooi zichtbaar zijn. Ze waarderen een wat korter geknipte boog vaak ook meer dan een hoge boog..
Waar je niets aan kunt doen, maar wat zeker meetelt is de voorpluk en de staart, dus goed pluizen zodat het er zo vol mogelijk uit ziet.
Netjes bekapt/beslagen.
Net hoofdstel, voorbrenghalster, nette kleding e.d. Dan ben je al een heel eind..
In Oldeberkoop liepen er trouwens ook mensen mee met gewone kleding aan, dat vind ik voor best getoiletteerd eigenlijk niet kunnen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ik vind het ronduit belachelijk dat je afgerekend wordt op dubbele lippen, sommige paarden hebben dat nu eenmaal nodig, affijn, ik heb dus ook zo een hele discussie gehad
met Van Bon op de keuring omdat Vinga op dubbele lippen stond.
Heb er zelfs nog een foto van dat we staan te discussieren over Vinga's beslag haha.

met Van Bon op de keuring omdat Vinga op dubbele lippen stond.
Heb er zelfs nog een foto van dat we staan te discussieren over Vinga's beslag haha.

† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ja, hij wil er niet aan geloven.
Hij is zelf hoefsmid dus er valt bij hem niet aan te tornen. Hij blijft volhouden dat dat achterijzers zijn??
Die van mij staan ook op dubbele lippen en lopen daar super op.
Je moet gewoon een nette boog hebben(alle witte haren uit het zwart) , mooie staart en kuif, nette voetjes, goed gewassen en goed in conditie. Een pluk bij de schoft vindt de ene jury wel mooi en de ander weer niet dus dat hoeft geen verschil te maken.
Zelf netjes in het schone wit en een voorbrenghalster of een net gewoon halster (geen maffe kleuren en geen strontvlekken) met een bijpassend touw.
Het moet er gewoon heeeeeel netjes uitzien.
Hij is zelf hoefsmid dus er valt bij hem niet aan te tornen. Hij blijft volhouden dat dat achterijzers zijn??
Die van mij staan ook op dubbele lippen en lopen daar super op.
Je moet gewoon een nette boog hebben(alle witte haren uit het zwart) , mooie staart en kuif, nette voetjes, goed gewassen en goed in conditie. Een pluk bij de schoft vindt de ene jury wel mooi en de ander weer niet dus dat hoeft geen verschil te maken.
Zelf netjes in het schone wit en een voorbrenghalster of een net gewoon halster (geen maffe kleuren en geen strontvlekken) met een bijpassend touw.
Het moet er gewoon heeeeeel netjes uitzien.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ja dat zei hij tegen mij toen ook dat hij zelf hoefsmid was, en dat hij vind dat geen enkel paard op ijzers hoort te staan.
Maar goed, dat is zijn mening. Stond daardoor wel bijna achteraan, dus hebben ze Dakota maar beoordeeld.
Maar goed, dat is zijn mening. Stond daardoor wel bijna achteraan, dus hebben ze Dakota maar beoordeeld.
† I'ts better to have loved and lost them...
Onze smid kent hem van bijeenkomsten voor hoefsmeden en vB heeft tegen hem gezegd dat het grootste gedeelte van de fjorden belabberde hoeven heeft. Tja dan kom je al snel bij de ijzers toch?
Het meest ideale zou natuurlijk een ijzerloospaard zijn en als het kan zou ik het ook zeker doen maar soms ontkom je gewoon niet aan ijzers...
Het meest ideale zou natuurlijk een ijzerloospaard zijn en als het kan zou ik het ook zeker doen maar soms ontkom je gewoon niet aan ijzers...
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Maar het idee achter best getoiletteerd is ook dat jij je paard er optimaal voor hebt staan. Dus een boog die zijn lichaam optimaal doet uitkomen, alles mooi schoon en uitgeplozen, paard in mooie, goede conditie en zelf er representatief naast.
Geluk is de vrucht van intens werk
Hihi zal ik Diesje vlechten/knotten en in Lisse weer meedoen met best getoilleteerd? 
Kan nog wel een borsteltje gebruiken hihihi.
An: met name de boog is belangrijk (lange manen die optimaal getoilleteerd zijn en de hals netjes doen uitkomen tellen niet mee).
Overigens bestaan er ook gewoon voorijzers met dubbele lip. Helaas gebruikt 90% van de hoefsmeden verbouwde achterjzers. Dus in dat laatste geval snap ik helemaal dat je daar op afgerekend wordt.

Kan nog wel een borsteltje gebruiken hihihi.
An: met name de boog is belangrijk (lange manen die optimaal getoilleteerd zijn en de hals netjes doen uitkomen tellen niet mee).
Overigens bestaan er ook gewoon voorijzers met dubbele lip. Helaas gebruikt 90% van de hoefsmeden verbouwde achterjzers. Dus in dat laatste geval snap ik helemaal dat je daar op afgerekend wordt.
Maar die van mij hebben toch echt equilibrium (of zoietsViv schreef:Overigens bestaan er ook gewoon voorijzers met dubbele lip. Helaas gebruikt 90% van de hoefsmeden verbouwde achterjzers. Dus in dat laatste geval snap ik helemaal dat je daar op afgerekend wordt.

Mijn smid snapt daar geen bal van dat ze daar zo moeilijk over doen. Het is een heel groot verschil.
Perla en Taco staan ook op die ijzers.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Wat een gedoe om ijzers voor best getoiletteerd zeg. Het gaat er toch om dat het netjes is en niet wat men vindt dat het beste voor je paard is? Maar goed, ik ga mijn best doen. Als is het maar gewoon voor de fun. Vind het wel leuk om naast de keuring aan nog iets mee te doen en FS gaat nog niet... Thanks voor alle tips, ga ik zeker iets mee doen!
Dat Ozar won snap ik als ik die foto zie! Hij is alleen wat weinig bespierd haha!
Ik dacht altijd dat het best verzorgd heette. Dat vond ik zo oenig, want hoe kan je dat nou beoordelen door naar een paard te kijken?? Best getoiletteerd is een betere omschrijving. Maar als je wordt afgerekend op 'verkeerde' ijzers, tja, dan slaat de jurering dus ook nergens op. Als van Bon zelf hoefsmid is moet hij toch kunnen zien of een ijzer met dubbele lip een voor- of een achterijzer is. Maar goed, mijn ding is het niet, maar veel succes!
Ik dacht altijd dat het best verzorgd heette. Dat vond ik zo oenig, want hoe kan je dat nou beoordelen door naar een paard te kijken?? Best getoiletteerd is een betere omschrijving. Maar als je wordt afgerekend op 'verkeerde' ijzers, tja, dan slaat de jurering dus ook nergens op. Als van Bon zelf hoefsmid is moet hij toch kunnen zien of een ijzer met dubbele lip een voor- of een achterijzer is. Maar goed, mijn ding is het niet, maar veel succes!
Morris, mijn superfjord!
Er is inderdaad wel eens een paard voor mij geeindigd met ijzers.. Toen riep van Bon heel hard, jemig die staat netjes op ijzers, jongens moet je even kijken, naja dan weet je het wel.. Was wel een beetje zuur want die van mij had geen ijzers en was netjes bekapt..
Jeskim staat ook met een dubbele lip voor, is beter zegt de hoefsmid.. Zal eens vragen wat hij er van vindt..
Raar eigenlijk dat je er op afgerekend kunt worden. Je moet niet naar je eigen mening over hoefijzers kijken, want er zijn zo veel meningen. Je moet gewoon kijken of het netje en op tijd is gedaan..
Jeskim staat ook met een dubbele lip voor, is beter zegt de hoefsmid.. Zal eens vragen wat hij er van vindt..
Raar eigenlijk dat je er op afgerekend kunt worden. Je moet niet naar je eigen mening over hoefijzers kijken, want er zijn zo veel meningen. Je moet gewoon kijken of het netje en op tijd is gedaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tsja ik snap het ook niet hoor, paard moet gewoon lopen op schoenen die hem passen dat lijkt me toch belangrijker dan of het 1 of 2 lipjes is.claudia schreef:Maar die van mij hebben toch echt equilibrium (of zoietsViv schreef:Overigens bestaan er ook gewoon voorijzers met dubbele lip. Helaas gebruikt 90% van de hoefsmeden verbouwde achterjzers. Dus in dat laatste geval snap ik helemaal dat je daar op afgerekend wordt.) ijzers eronder en dat zijn geen vebouwde achterijzers en toch krijg je daar gezeur over.
Mijn smid snapt daar geen bal van dat ze daar zo moeilijk over doen. Het is een heel groot verschil.
Perla en Taco staan ook op die ijzers.
Suus schreef:Dat Ozar won snap ik als ik die foto zie! Hij is alleen wat weinig bespierd haha!
Het is ook best verzorgd hoor Suus, alleen is best getoiletteerd een beetje een eigen leven gaan leiden.
@ Anna_Dani
Dat ze afreken op beslag dat er niet uitziet (veel te laat bv) of hoeven niet bekapt kan ik nog inkomen, dat heeft met verzorging te maken. Maar dat ze een paard met een volle staart voor een paard met een iel staartje zetten snap ik dus niet, daar kan je met verzorgen niets aan doen tenslotte. Ok als er twee zijn waaruit ze niet kunnen kiezen dan nog...
De boog is inderdaad het belangrijkste daar wordt het eerste naar gekeken.
Het hangt ook wel van de jury af hoor. Op Texel werd bv helemaal niet naar beslag gekeken.
En ik heb ook wel eens de 1e prijs gehaald met een paard met afgeschoren sokken, het is maar net wie jureert en hoe ze jureren.
Het is gewoon leuk om mee te doen en als je niet 1e staat heb je evengoed lol. volgdende keer een andere jury en een andere plek.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo