Zelf anti-vliegenspul maken, hoe?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ivonne

Zelf anti-vliegenspul maken, hoe?

Bericht door Ivonne » za 10 jul 2010, 19:56

Wij worden hier gék van de dazen (vooral de paarden dan). Wij kunnen zelf niet in korte broek bij huis lopen, je wordt lek geprikt. Onze paarden staan de hele dag onder het afdak, omdat daar de minste vliegen zijn (en schaduw). Ik wil ze best inspuiten met anti-vlieg, maar dat spul is zo duur en werkt maar heel even. Ik hoor wel eens mensen die zelf iets maken van Dettol en azijn ofzo. Hoe maak je dat precies (verhoudingen) en helpt het? Helpen die dazenvallen nou ook echt? Ze zijn vrij duur en je kan ze zelf maken met een skippybal, maar helpen ze echt? Ik baal echt, je kan hier echt niks met je paarden doen en het begroot me ook zo
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Mieke

Re: Zelf anti-vliegenspul maken, hoe?

Bericht door Mieke » za 10 jul 2010, 19:59

Ik heb van de week gehoord dat de vliegweg van Cojosol echt super helpt en ook heel lang. Paarden komen vanachter uit het land naar je toe rennen om ingesprayd te worden hihi

We maakten het zelf vroeger altijd met thee (geen idee welke) en azijn..
Ctje :)
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 10 jul 2010, 20:01

Cojosol? Nooit van gehoord. Waar koop je dat? Ik vind hertshoornolie vaak het beste en langste werken, maar ik krijg er zelf zo'n last van (benauwd op de longen). Dat spul van de welkoop is ook wel goed, maar zo'n jerrycannetje van een halve liter (of ishet een liter?) kost iets van 35 euro. En die is met 4 paarden zo leeg
Baranna 13-5-2006

Mieke

Bericht door Mieke » za 10 jul 2010, 20:04

http://www.cojosol.nl/webshop/zomerexceem/index.php

Bedrijfje wat hier in de buurt zit. Het is wel duur, maar ook wel te verdunnen met azijn oid. Van wat ik heb gehoord werkt dat dus super.. Staat op de site alleen niet hoeveel je koopt, zal eens vragen per hoeveel dat gaat.
Ctje :)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 10 jul 2010, 20:06

ik heb vorig jaar ook zelf gemaakt. werkt minder lang dan de echte daas spray, maar is véél goedkoper. Heb thuis het recept,moet ik straks ff kijken.

iig dettol, water citroensap, kruidnagelpoeder zit er in
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bailey

Bericht door Bailey » za 10 jul 2010, 20:19

We hebben net een gesprekje over spul tegen dazen/vliegen in het B-tjes topic.

Ik maak het ook zelf, met 1/3 azijn, 2/3 water en een stuk of vier druppels teatree per 0,5 liter. Werkt beter dan de dure spray die ik een keer van stalgenootje had geleend (en het ruikt ook nog eens best lekker ;))

Citronella en dettol worden ook vaak gebruikt, maar heb ik zelf (nog) niet geprobeerd.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 11 jul 2010, 08:04

Kijk in godsnaam uit met dettol in combinatie met zon, want dit kan brandplekken veroorzaken. Ik heb nu zelf Bremse Bremse gekocht. Vanmorgen de laatste atex daasspray opgemaakt, maar deze hadden ze niet bij de ruitershop en nu ga ik dus Bremse Bremse proberen. Ben benieuwd.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 11 jul 2010, 08:27

oh, wist ik niet, dan valt Dettol dus sowieso al af
Baranna 13-5-2006

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 11 jul 2010, 09:05

Jeroen heeft van de week op zijn werk een gesprekje gehad met iemand van een ongedierte bestrijdingsbedrijf over die dazenval. Deze persoon zijn dat die dingen zonde van het geld zijn. Je vangt er maar een heel klein deel van de dazen mee en de rest blijft gewoon op de paarden zitten. Je kon er beter een extra paard bij zetten volgens deze man omdat de dazen dan over meer paarden verdeeld worden. Bovendien, zet je de dazenval niet op de juiste plek waar de dazen zich bevinden dan vang je helemaal niets.

Ik wil van de week het recept uit het B-tjes topic ook eens gaan proberen. Ik dacht dat ik nog azijn in huis had maar dat bleek niet zo te zijn. Maandag maar even halen, dan moet ik toch de deur uit. Vond het gisteren te warm om daar speciaal voor naar Beilen te rijden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 11 jul 2010, 09:20

Ik heb hier een 10 liter jerrycan met azijn en daarvan vul ik een plantenspuit. Vervolgens zo'n 40 druppels citronella (van die essentiele olie bij de drogist) erdoor en ze kunnen er weer tegenaan.

Ander heel goedkoop alternatief: waterslang op de paarden en ze even de bak ingooien om te rollen. Zand werkt natuurlijk ook prima.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 11 jul 2010, 09:25

dat werkt hier niet voldoende Yvonne, maar we doen het wel, en de paarden vinden het ook heerlijk

Dus 40 druppels citronella op 1 plantenspuit Azijn?
Baranna 13-5-2006

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 11 jul 2010, 10:09

ik heb vorig jaar geen problemen gehad met Dettol, maarj e zou mijn recept ook zonder dettol kunnen mengen. Moest trouwens ook og azijn in.
Keandra

Bericht door Keandra » zo 11 jul 2010, 10:39

hier is het op een liter maar een blikje dettol, dus nooit puur, de rest is een blikje azijn en blikje water (en dan citronella erbij)
tja
nog nooit problemen mee gehad eigenlijk
wij gaan in elk geval deze week ook maken
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 11 jul 2010, 11:09

Kijk uit met Dettol he dames, het is en blijft een bacterie dodend middel en dood dus ook de goede dingen die op de paardenhuid zitten.
Koop gewoon een bus pbh spray, mengen met azijn en citronella en klaar.
Kreeg net iets te horen wat weken lang zou helpen, maar ben de naam alweer vergeten
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 11 jul 2010, 11:13

Liesbeth had op internet een recept gevonden met koude thee, azijn, citronella en een scheutje dettol. Het werkt idd. wel even, maar net zoals alle middeltjes merk je er niks meer van zodra het paard begint te zweten...
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
rowenna

Bericht door rowenna » zo 11 jul 2010, 13:46

Azijn in een plantenspuit je kan er ook nog wat citroensap bij in doen, maar pas dan wel op met verbleken van de vacht, het helpt wel, maar niet zo lang, dus wat vaker per dag spuiten, maar ach wat kost azijn vergeleken met al die andere middeltjes.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Jilly

Bericht door Jilly » zo 11 jul 2010, 15:27

Ik had onderstaande gekopieerd van bokt, maar ben er nog niet toe gekomen om het zelf uit te proberen. Heb nog een kleine voorraad veerust staan en die doet het redelijk goed.

Je hebt nodig:
-4 zakjes gewone thee
-knoflookpoeder
-kruidnagelpoeder
-azijn
-dettol
-citroensap
-water

0.5 liter water koken, daar 4 zakjes thee in hangen tot het water afgekoeld is.
Theezakjes eruit halen en uitknijpen.
(dan houd je uiteindelijk minder thee over vanwege verdamping en een deel blijft nog in de theezakjes zitten, ik had nog 350ml)
150ml water koken met daarin een eetlepel knoflookpoeder en een eetlepel kruidnagelpoeder ondertussen paar keer roeren.
Dit goedje moet je even door een pantykous zeven omdat anders je spuit verstopt gaat zitten.
Het water wat je eraan overhoudt bij de thee doen.
Daar doe je nog 400ml azijn bij en 150ml dettol en 100ml citroensap.

Voor mensen die willen roepen dat dettol en zuur (azijn en citroensap) niet samen gaan kan ik je vertellen dat ik het alledrie samen op mijn onderarm heb gesmeerd om dat uit te testen. De hele dag laten zitten en er was niks aan de hand.

Alles is gewoon in de supermarkt te koop.
En als je het omrekent ben je in totaal ongeveer 3,50 kwijt voor een liter vliegenspray die super werkt
Heb het eerst natuurlijk een paar keer getest voordat ik het hier op bokt kon zetten
In de aanschaf ben je natuurlijk meer kwijt want je maakt niet alles in 1 keer op. Ik was voor de azijn 1,5l, knoflookpoeder, kruidnagelpoeder en twee bolletjes citroensap a 200ml 3,50 kwijt en de dettol kost 9,99 voor 0,5 liter. Thee had ik nog maar is niet duur. Maar goed dat maak je niet allemaal in 1 keer op daarom kost het omgerekend dus 3,50 voor iets meer dan 1 liter.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Vera

Bericht door Vera » zo 11 jul 2010, 16:09

Bailey schreef:We hebben net een gesprekje over spul tegen dazen/vliegen in het B-tjes topic.

Ik maak het ook zelf, met 1/3 azijn, 2/3 water en een stuk of vier druppels teatree per 0,5 liter. Werkt beter dan de dure spray die ik een keer van stalgenootje had geleend (en het ruikt ook nog eens best lekker ;))

Citronella en dettol worden ook vaak gebruikt, maar heb ik zelf (nog) niet geprobeerd.

@Jilly:
Citroen sap of olie is phototoxisch wat betekend dat je het niet in de zon op je paard moet doen omdat dan brandplekken kunnen ontstaan.

ik heb een cursus aromatherapie gevolgd maar doe alsjeblieft nooit dettol bij een etherische olie want dat is echt niet goed voor je paard. Bovendien is dettol op zichzelf al niet zo best om op je paard te doen (zeker niet in de zon!)
En 4 druppeltjes heeft ook niet zoveel effect. Op 10 mililiter bassis olie moet je al minimaal 10 druppels gebruiken, want de etherische olie lost niet op in water (je moet dus een emulgrator gebruiken als je het wel wilt verdunnen met water, anders blijft de olie er bovenop drijven en is het met 1x spuiten al weg)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 11 jul 2010, 17:05

datrecept heb ik ook Jilly, en het werkt idd wel, alleen niet zo lang als de reguliere middelen. Ik heb het vorig jaar ook eerst zelf getest, en ook karev heeft er geen problemen mee gehad
Jilly

Bericht door Jilly » zo 11 jul 2010, 21:13

@Vera: puur citroensap zal vast problemen geven, maar zo'n hoeveelheid in een liter lijkt me niet dat dat zo'n vaart loopt.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie