een oudje of een jonkie

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
samloes

een oudje of een jonkie

Bericht door samloes » vr 11 jun 2010, 20:17

We zijn eens even goed aan het nadenken geslagen wat we nou precies willen. Willen we een oude fjord erbij? Dan weet je vaak wel wat je aan het paardje hebt en wat hij kan.

We willen zowiezo nog steeds een fjordje. Zijn zo verliefd op het ras!
Maar waarom niet een jaarling? Oke, je kan er nog niet op rijden, maar dat komt vanzelf en wandelen is ook leuk!

Het belangrijkste vinden we dat het een rustig karakter heeft, maar kun je dat al bij een jaarling zien? Kun je aan een jaarling al zien of ze makkelijk is, niet schrikkerig, cool in het koppie zeg maar.

Een jonkie kun je natuurlijk wel helemaal naar je eigen hand zetten. We hebben al 2 jonge shetlandmerries lopen, dus is het denk niet handig om een jaarling hengstje erbij te zetten. Ik weet niet vanaf welke leeftijd je mag castreren.

Wat een vragen allemaal he. Maar ja, een paardje koop je in principe voor je leven en wil het dan wel goed doen en echt het geschikte fjordje zoeken.

Pff, wat een lastige keuze, ze zijn allemaal zo leuk!
Ziggy

Re: een oudje of een jonkie

Bericht door Ziggy » za 12 jun 2010, 09:23

Een jonkie kan je zelf helemaal vormen en als je, zoals je zelf al aangeeft, veel met ze gaat wandelen en kennis laat maken met "enge" dingen dan worden ze vanzelf zo mak als een lammetje buiten.
Ik heb Exel als 1 jarig guppie gekocht en heb hem overal mee naartoe gesleept naast Vera, het gevolg is dat hij nu echt nergens bang voor is.
Ik kan echt overal komen met hem, gistermorgen zijn we nog op een winkelplein geweest met overal vlaggen, uithangborden, ratelende winkelwagentjes etc. hij is nergens bang voor.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
samloes

Bericht door samloes » za 12 jun 2010, 10:16

ja, inderdaad. Met de shetten kan ik nu ook alleen nog wandelen.

Maar je kan bij een veulen of jaarling ook wel al beetje zien hoe karakter is? Makkelijk en rustig, of druk, dominant etc...?
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 12 jun 2010, 10:38

ja karakter zie je natuurlijk wel, dat kan je niet trainen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 12 jun 2010, 14:46

Ja, je merkt aan je jonkie wel wat het karakter is. Maar ik moet je zeggen, dat ik het niet helemaal eens ben met het feit, dat je een jonkie helemaal kunt 'vormen'.
Toen wij onze zoektocht begonnen voor onze 2e fjord, wilde Leo ook perse een veulen. Ook vanwege het 'vormen'. Ik vond dat je een 2jarige ook nog best kunt vormen, en het scheelt je enorm veel geld! Een 2jarige is wel wat duurder in aanschaf, maar leg het geld eens 2 jaar opzij, wat je anders aan je veulen had besteed en je hebt een mooi bedrag. Plus het feit dat je geen risico's hebt die je veulen in die 2 jaar kan lopen.
Ik moet zeggen, wij hebben Ulvi toen als 2jarige gekocht. Helaas hebben wij niet lang van haar kunnen genieten en hebben haar dochter en ook kleindochter wel als veulen gehad en gehouden.

En het castreren kan je bij een jaarling ook. Nog wel eerder zelfs. Ronan was gecastreerd toen hij 3 maanden was. Hij liep nog bij moeder en heeft er niet veel mee geleden. Terwijl een jaarling daar vaker wel meer van lijdt. Die krijgen vaak nog best een terugval
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
samloes

Bericht door samloes » za 12 jun 2010, 16:23

ik wist niet dat je al zo vroeg kon castreren.

Daarom zijn we alles goed op een rijtje aan het zetten, voors en tegens. We hebben een eigen stukje land, geen stallingskosten, dus op zich valt het wel mee wat het kost, maar 1 of 2 jaar opsparen hou je altijd wel een aardig bedrag over.

Welke leeftijd we willen weten we dus nog niet, het beangrijkste is dat het een rustig, makkelijk karakter heeft.
Daphne!

Bericht door Daphne! » za 12 jun 2010, 20:05

Ik heb Eachann en Ewald vorig jaar gekocht, voordat ze 1 werden.

Castreren kan inderdaad zo vroeg al, Ewald is ook vroeg gedaan, Eachann rond zijn eerste verjaardag.

Ik ben het eens met Suzanne, het kost meer geld om ze 3 te laten worden, dan een 3 jarige kopen. Maar ik vind het wel erg leuk!!! Ze zo te zien opgroeien en de band die je al met ze hebt, en hun karakters goed kent voordat je echt aan het werk gaat.
Rendel schreef:Het belangrijkste vinden we dat het een rustig karakter heeft, maar kun je dat al bij een jaarling zien? Kun je aan een jaarling al zien of ze makkelijk is, niet schrikkerig, cool in het koppie zeg maar.
Qua karakter "zijn" ze nu nog net zo als toen ik ze voor het eerst zag. Alleen een jaartje ouder en wijzer. Ewald was gelijk heel lief, onderdanig, rustig, soms zelfs sloom (goed bedoeld, hij is geweldig!!!) Eachann was pittig, kijkeriger, drukker, meer een showman.

Ze hebben in het jaar bij ons precies dezelfde dingen meegemaakt, en de zelfde opvoeding gehad. Toch blijft Ewald die rustige goedzak, en Eachann dat heerlijke pittige ondeugdje. Maar beide super leuk, lief en handelbaar.

Ik heb zeker het gevoel dat ik wat puntjes voor heb op het beleren straks door deze 2 'voorjaren'. En puur uit:
-Elke dag de wei in.
-Elke dag voeren en een aai.
-Af en toe wandelen,poesten enz.
-Verder zijn ze gewoon baby en spelen zeer veel op de wei.

Ze zijn al zo mensmak, de stap naar erop enz. zal nog maar erg klein zijn.
Al denk ik dat wat ik in de jaren bereikt heb, je met een 3 jarige die je zo groen uit de wei plukt met een paar weken versneld ook wel op het zelfde punt zit.

Tja,, het is dus wat je zoekt en wat je er mee wilt. Al moet ik wel zeggen, 2 jaar duurt wel lang, al is wandelen leuk. En een jaarling blijft een j(n)aarling.. Ze zijn wel onverwachter, schrikkeriger, speelser enz. als een doorgewinterde oudere.
rendel schreef:Wat een vragen allemaal he. Maar ja, een paardje koop je in principe voor je leven en wil het dan wel goed doen en echt het geschikte fjordje zoeken.
Dat weet je nooit met een jaarling denk ik zo uit mijn ervaring met hun. In eerste instanitie ben ik bij deze gaan kijken voor hun afstamming.
Op het type wat ik zocht (2 verschillende en dat is goed gelukt). Toen de klik er ook was, heb ik ze gewoon gekocht,en nu maar kijken, wel spannend hoor, maar dat is toch leuk!! Maar het blijven toverballen, en je weet nooit hoe ze uitgroeien. Ook nu kan ik er vaak nog niet de vinger op leggen met 2 jaar hoe ze uiteindelijk gaan worden. Als ik oude foto's terugkijk verbaas ik me steeds weer.

Ik heb ze gekocht met de hoop dat ze 30 jaar bij ons kunnen worden.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Bailey

Bericht door Bailey » za 12 jun 2010, 20:31

Leuk! De zoektocht naar een paardje is echt begonnen zo te horen!

In het begin van je post heb je het over de keuze over een 'oudere waarvan je weet wat hij kan en wat je er aan hebt' of een jaarling. Daarna lees ik alleen maar over het idee van een jaarling. Heb je stiekem je beslissing al gemaakt? ;)

Zelf heb ik nooit een jaarling gehad. Ik zou de keuze voor opfok of thuishouden toch wel een lastige vinden. De opfok, of opgroeien in een grotere kudde van gemengde leeftijden, kan denk ik echt veel voordelen hebben. Zo'n klein ding moet ook leren een pas opzij te doen voor oudere/grotere/andere paarden, daar heb je later alleen maar profijt van. Tegelijkertijd hoor ik ook mindere verhalen over de opfok, de ene is duidelijk de andere niet.

Mijn eerste fjord was net drie toen ik haar kocht. Daar kon je op zitten, daar was alles mee gezegd. Manieren had ze ook niet toen ik haar kreeg ;)
Mijn huidige fjord was 4,5 toen ik hem kocht. Met een degelijke basis, behoorlijk goede manieren en ook de eerste basis onder het zadel was er al.

Toch heb ik bij beide paardjes nooit het idee gehad dat ik ze niet naar mijn hand heb kunnen zetten, ook aan een drie- of vierjarige die nog maar net of nauwelijks onder het zadel is valt nog zoveel te 'sleutelen'!
Dat zijn ook gewoon nog grote puppy's.
Mijn vriend zegt wel eens dat Bailey toen ik hem kocht een totaal ander paardje is dan dat hij nu is. Niet dat er eerst iets niet goed was, maar gewoon omdat we zo naar elkaar toegegroeid zijn en we iedere dag weer iets nieuws leren. En er is nog steeds zo'n boel te leren!

Maar het lijkt me ook prachtig om een veulen of jaarling te kopen, die je helemaal op kunt zien groeien en zien veranderen hoor. Dat lijkt me echt super!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 12 jun 2010, 21:37

Bailey schreef:
Mijn eerste fjord was net drie toen ik haar kocht. Daar kon je op zitten, daar was alles mee gezegd. Manieren had ze ook niet toen ik haar kreeg ;)
Mijn huidige fjord was 4,5 toen ik hem kocht. Met een degelijke basis, behoorlijk goede manieren en ook de eerste basis onder het zadel was er al.

Toch heb ik bij beide paardjes nooit het idee gehad dat ik ze niet naar mijn hand heb kunnen zetten, ook aan een drie- of vierjarige die nog maar net of nauwelijks onder het zadel is valt nog zoveel te 'sleutelen'!
Dat zijn ook gewoon nog grote puppy's.
Mijn vriend zegt wel eens dat Bailey toen ik hem kocht een totaal ander paardje is dan dat hij nu is. Niet dat er eerst iets niet goed was, maar gewoon omdat we zo naar elkaar toegegroeid zijn en we iedere dag weer iets nieuws leren. En er is nog steeds zo'n boel te leren!

Maar het lijkt me ook prachtig om een veulen of jaarling te kopen, die je helemaal op kunt zien groeien en zien veranderen hoor. Dat lijkt me echt super!
Ik heb ook zoiets dat je met een 2jarige ook veel kunt doen en dus ook veel kunt leren. Tuurlijk kun je dat met een veulen ook, maar als je bijv een 2jarige hebt, die niet veel in de hand is geweest, heb je min of meer hetzelfde idee als een veulen/jaarling. Alleen moet je bij de 2jarige iets sterker in je schoenen staan, omdat ze al sterker zijn.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
samloes

Bericht door samloes » zo 13 jun 2010, 07:43

Ik heb inderdaad de beslissing genomen om voor een jongere fjord te gaan en dan waarschijnlijk een jaarling. Ik zal zo even het andere topic op slot gooien.

Ik zal jullie nog iets sterkers vertellen.... Gister uitgebreid met mijn zus gesproken. We waren tijd geleden al van plan om op zoek te gaan naar 2 fjordjes. Door mijn zwangerschap is dat uitgesteld.
Maar goed, gister met haar gesproken en zij wil ook dolgraag op zoek gaan naar een fjord.
Dus we gaan op zoek naar 2! Denk dat het voor ons en voor de paarden het leuksts is dat ze met elkaar opgroeien, speelmaatje hebben.

Hoe kan het lopen! Dus we hebbben in ieder geval gekozen voor jaarlingen en karakter vinden we het belangrijkst.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 13 jun 2010, 08:20

leuk hoor paardjes gaan kijken :D

samloes

Bericht door samloes » ma 14 jun 2010, 07:16

Omdat onze paddock en inloopstal wel aardig aan vernieuwing toe zijn, willen we dit eerst doen, zodat de paardjes er gelijk netjes bij staan, anders moeten we dat doen als ze er al zijn, dat vinden we zo'n gedoe en onrust voor ze. Denk dat we ongeveer een maandje bezig zijn, maar als het af is, dan gaan we op zoek! We gaan in ieder geval bij vd Berg en Dolfing kijken. Spannend hoor!
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » ma 14 jun 2010, 07:30

Ik heb Djinty met ongeveer 8 maanden oud opgehaald bij Esther en ik moet je eerlijk bekennen.. het heeft me letterlijk bloed zweet en tranen gekost (en 2x bij de ehbo, 1x eigen schuld.. :)) ) om haar te krijgen hoe ze nu is. Er zijn zoveel momenten dat ik dacht, dit is zooo niets voor mij en ik gewoon in huilen uitbarstte omdat ik het zo zat was dat ze niet meewerkte. Op die momenten dacht ik niet dat ze ooit zou veranderen, terwijl ze achteraf gezien zo moeilijk niet is geweest. Het heeft mij veel moeite gekost om haar respect te laten krijgen voor mijn leiderschap en nog steeds moet ik erg consequent zijn. Is Djinty dan zon rotpaard? Nee hoor, helemaal niet! Ik wist er zelf gewoon minder vanaf dan ik dacht en heb ik de afgelopen 2 jaar zo ontzettend veel geleerd, dingen die ik nooit geleerd had als ik een 3 jarige had gekocht. En voor die ervaring ben ik haar echt dankbaar!

Nu heb ik er een ontzettend braaf lief aanhankelijk, maar zeker karakteristiek paardje aan waar mijn band elke dag sterker mee word. Het is nu ook zoveel leuker om met haar te werken! Langzaam vormt ze gewoon om naar een volwassen diertje en het is zo'n enorm verschil met vroeger.

Nu ik weet wat ik heb geleerd, zou ik het geen enkel probleem vinden weer een jong paardje te moeten opvoeden. Maar besef wel dat je moet doorzetten. Als je van jezelf weet, dat wanneer je eenmaal een beestje hebt gekocht je zult doorzetten zie ik er geen kwaad in :) Maar vind het doodzonde van de 2jarige die op marktplaats staan wegens gebrek aan klik?

Goed, antwoord op je vraag.. "IK" zou een jaarling of twenter kopen en een stevig paar schoenen :) Besef wel dat het veel werk is, maar daartegenover schept het wel al een ontzettende band en heb je veel te zeggen over de opvoeding van het beestje. Twijfel je, ga dan lekker voor een jong al opgevoed en beleerd beestje.. die band komt ook echt wel :D
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 14 jun 2010, 13:03

Ik zal jullie nog iets sterkers vertellen.... Gister uitgebreid met mijn zus gesproken. We waren tijd geleden al van plan om op zoek te gaan naar 2 fjordjes. Door mijn zwangerschap is dat uitgesteld.
Maar goed, gister met haar gesproken en zij wil ook dolgraag op zoek gaan naar een fjord.
Dus we gaan op zoek naar 2! Denk dat het voor ons en voor de paarden het leuksts is dat ze met elkaar opgroeien, speelmaatje hebben.
Wat leuk, dan heb je dus precies dezelfde story als ik.
Ik kocht Eachann en Ewald als nog net geen jaarlingen. Omdat we een kinderwens hadden. Even later raaktte ik in verwachtting. Finn is nu 3 maanden en heb dus niet alle tijd om elke dag te rijden oid. Volgend jaar meer, dan kan ik gaan inrijden.
En dus ook 2, zodat ze lekker kunnen spelen. We hebben ook nog 2 shetlanders, waarvan de oudste ze 'opvoed'. Tot begin dit jaar ook een groter paard als opvoeder, maar die is helaas overleden.

Helmaal niet zo'n gek idee van je ;) ,
Ben je al op zoek naar een bepaalde afstammeling??
Dat was ik wel. Ben erg benieuwd, spannend, veel plezier met je zoektocht.
samloes

Bericht door samloes » ma 14 jun 2010, 16:40

We zijn op zich niet naar een specifieke afstammeling op zoek.
Het allerbelangrijkst is voor ons dat het rustige karakters zijn, geen pittige dingen, lekker aanhankelijk en liever lui dan moe! :P

Qua bouw houden we meer van de forse, lompe fjorden zogezegd, hoeft geen luxe bouw te hebben. En we kijken niet op 100 euro meer of minder.

Maar eerst klussen en zo snel mogelijk alles klaar en netjes hebben!
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 14 jun 2010, 16:59

Veel succes met klussen. Kan je je ook nog verdiepen in de verschillende bloedlijnen.

Zoals je schrijft: ""Het allerbelangrijkst is voor ons dat het rustige karakters zijn, geen pittige dingen, lekker aanhankelijk en liever lui dan moe!""
Precies Ewald, die is van Hermansen, maar of alle Hermansens zo zijn weet ik ook niet hoor, de moeder doet natuurlijk ook nog mee.
Verder heb ik totaal geen ervaring met hengsten en karakters.
Veel plezier!
samloes

Bericht door samloes » di 15 jun 2010, 07:43

onze overleden fjord was een Drageset en echt supermakkelijk. Mijn zusje heeft na zijn overlijden een tijdje een Orsta gehad en dat was echt een pittige fjord, bleek achteraf ook dat de vorige eigenaar niet netjes met hem om was gegaan, dus hij had geen respect meer voor mens en dier. Was geen land mee te bezeilen.

We hebben nu inderdaad de tijd om uit te zoeken hoe de vaders zijn. Maar denk dat langs gaan en kijken hoe het paardje in het echt is en reageert het belangrijkst is.

En niet overhaast kopen! Ik ken mezelf en vind alle fjorden die ik tegenkom leuk! Wordt een moeilijke opgave voor me om me in te houden!
samloes

Bericht door samloes » di 15 jun 2010, 07:44

onze overleden fjord was een Drageset en echt supermakkelijk. Mijn zusje heeft na zijn overlijden een tijdje een Orsta gehad en dat was echt een pittige fjord, bleek achteraf ook dat de vorige eigenaar niet netjes met hem om was gegaan, dus hij had geen respect meer voor mens en dier. Was geen land mee te bezeilen.

We hebben nu inderdaad de tijd om uit te zoeken hoe de vaders zijn. Maar denk dat langs gaan en kijken hoe het paardje in het echt is en reageert het belangrijkst is.

En niet overhaast kopen! Ik ken mezelf en vind alle fjorden die ik tegenkom leuk! Wordt een moeilijke opgave voor me om me in te houden!
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 15 jun 2010, 08:40

Ik denk dat je idd het beste gewoon overal langs kan gaan om te kijken, want de hengst kan wel rustige karakters doorgeven, maar als de merrie een hittepetit is en haar karakter door heeft gegeven dan heb nog een probleem.

viko

Bericht door viko » wo 16 jun 2010, 17:20

Heb je onze foto's gekregen via een pb?
VD Berg heeft ook regelmatig nakomelingen van mijn vader staan. Succes met de zoektocht.
Plaats reactie