Zanoukje vs Zanouk, jeuk, snoepjes van Eva en een zere keel

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Lies

Zanoukje vs Zanouk, jeuk, snoepjes van Eva en een zere keel

Bericht door Lies » di 06 apr 2010, 15:34

Kortom, gewoon weer eens een verhaaltje over hoe het met Zanouk(je) gaat.
De 'je' tussen haakjes omdat Zanouk inmiddels eigenlijk allang geen Zanoukje meer is.. (zéven jaar!) maar ik dat stiekem toch blijf vinden.
Mijn instructrice was het hier eind februari toch echt niet meer mee eens en dat werd mij in één les eigenlijk wel vrij plotseling erg duidelijk gemaakt. Kleine meisjes zijn na zeven jaar écht weleens groot, dus een beetje minder brutaliteit van Zanouks kant en wat meer van mijn kant was de boodschap..
Maar het is toch ook gewoon heel vertederend wanneer ze aan het begin van het rijden met haar hoof schudt, overdreven hard rondjes draaft en een mislukte bok geeft als ik haar been geef?
Nou, ik mag er nog steeds om lachen (gelukkig), maar na een kwartiertje losrijden moet er nu toch blijkbaar ook écht gewerkt worden. Uh.. écht gewerkt? Het gaat toch best heel goed zo? Kijk eens hoe fijn ze haar beentjes optilt en hoe weinig ik daarvoor hoef te doen... pomtidomtidom...
Uh, ze loopt niet rúim genoeg van voren? Pfff... dan rij ik haar toch vooruit?
Oh. Daar was de bok weer... grinnik. 'Nee ríjden Nienke, vooruit'.
Oh. Ze is serieus. Kom Zanouk, we gaan écht vooruit. Zanouk schudde nog eens met haar hoofd, huppelt achter nog eens wat omhoog en gaat dan inderdaad als een plank vooruit. En hou haar rond om je been. En los in de kaak. En los van voren. En je been er áánhouden. Dat is dus niet afsteken. Ah. Oh ja. Zo zat dat. Pfff. Is het half uur al om?
Nee. We gaan wijken. Wíjken?! Maar dat doe ik soms weleens in stap, voor de grap. Omdat het dan zo leuk voelt. In draf ook weleens, maar alleen als het al goed gaat. Anders lukt het niet zo goed. En gaat ze zo hangen op m’n hand.
Ja, wend nu maar af Nienke. Auw. Kom Zanouk, we gaan wijken. ‘Hou haar bovenin, meer voorwaarts dus, niet teveel stelling, blijf zelf recht zitten, nu weer rechtuit.’ Rechtuit Zanouk, kom we gaan réchtuit. Rechtrecht…oh.. Ja nu zijn we al bij de korte zijde. Laat nu maar zitten.
‘Wend nog maar een keer af, even helemaal rechtuit.’ Pfieuw. Ho. Zanouk, we gaan rechtuit. Je hoeft niet over je buitenschouder weg te huppelen, we gaan gewoon rechtdoor…
Goed. Terug naar de volte dus. Na het mini-wijk-drama moesten we uiteraard ook nog galoperen. In middengalop. En weer terug. En weer weg. En weer terug en weer… Pfff. Zeiknat. Was ik.
Zanouk niet. Zie je nou? Ze moet echt meer aan het werk gezet worden.
Nou vooruit.

Gelukkig was dit februari. In maart ben ik braaf heel streng geweest. En gelukkig was instructrice ook weer wat blijer. Ik eigenlijk stiekem ook wel, dit was de Zanouk die ik gewend was om te rijden. Eind maart een wedstrijdje. Ze liep daar weer zoals het bij mij wel vaker gaat: voor mijn gevoel voor geen meter, maar volgens de jury geweldig. Nou ja. Prima toch. Gaan we thuis weer trainen op hoe het eigenlijk had gemoeten.

Ondertussen had Zanouk ook dit jaar in oktober weer een ontzettende jeuk over haar hele lijf en beet ze zich zelfs open. Om over de (voormalige) hekken nog maar niet te spreken. Lang leve het stroomdraad, maar echt fijn was het voor Nouk natuurlijk niet.
Ten einde raad nu naar Den Hoek gegaan. Ver weg. Duur grapje. Zanouk heeft Eva, die haar behandelde even ingepakt. Eva heeft Zanouk ook ingepakt. Eva blijkt namelijk een lopende snoepmachine!
Zanouk aan de acupunctuur. Eva: nu moet ze eigenlijk even rustig staan. ‘Ontvangen’ noemen we dat. Ah. Zanouk maaide met haar voorbenen, schudde met haar hoofd, bleef maar gapen en ondertussen naarstig op zoek naar aandacht en misschien nog wel meer snoepmachines. Stil uit haar zicht gaan zitten bleek de oplossing.
Maar goed de behandeling, lijkt toch echt aan te slaan. Ponylief is écht allergisch voor de jaarlijks door de knhs verplichte inenting… pff. In de praktijk betekent dat voor nu een hoop druppels, een stinkend poedertje door haar voer en dat we de volgende enting in een voor Zanouk ‘gunstige’ periode gaan geven, met een anti-stof erbij geënt, als ik een DA kan vinden die dat voor mij wil doen. Anders mogen we voor een enting heen en weer naar de Bilt O:) (of stop ik misschien maar gewoon met de knhs-wedstrijden..)

Zanouk net weer opgepakt na haar wedstrijd-debuut in 2010, bleek ponylief vorige week toch echt niet helemaal fijn te ademen. Een beetje te luid. Na een kwartiertje maar weer uitgestapt. Zanoukje had een witte snotneus en kuchte nog eens wat. Ships.

De volgende dag even naar Laarakker gebeld. De laatste keer dat ze hoestte is ze door de DA gelijk een aantal weken met antibiotica volgestopt maar met al die ingewikkelde druppels en poeders van Laarakker wilde ik de werking van antibiotica hierop vooraf toch even checken.
Ja inderdaad, liever niet dus. Wel nog wat druppels erbij die zouden moeten helpen. Voor de anti-natuurlijke mensen hier een kleine geruststelling: een andere kleur snot dan wit betekent echt nog steeds de dierenarts bellen hoor ;)
Nu heeft Zanouk dus al een weekje vrij. Ze hoest sinds ze de druppels krijgt wat meer slijm op.
Af en toe zet ik haar even in de bak, waar ze zich dan uitleeft alsof ze nergens last van heeft. Koorts heeft ze gelukkig ook niet, dus we kijken het nog even rustig aan.
Twee mei was eigenlijk haar m2 debuut. Maar de kans dat we dat gaan uitstellen is wel erg groot inmiddels.
Ook Tasja tussendoor weer een beetje opgepakt. Misschien moeten we maar frauderend op wedstrijd. Die pony loopt nog lachend een travers :D Vanavond weer eens met Tasja naar de clubles. Hoeven we alleen de stap-galop overgangen maar even te bevestigen, kan ze weer mee op wedstrijd ;)
Don't believe everything you think
Ilonka

Re: Zanoukje vs Zanouk, jeuk, snoepjes van Eva en een zere keel

Bericht door Ilonka » di 06 apr 2010, 20:12

Nienke wat kan jij toch heerlijk schrijven! Ik moet erg lachen om je verhaal maar denk dat ik, als ik niet op pas, een copy van Zanouk in de wei heb staan.
Eigenlijk wel goed dat je lesgeefmens zo streng was en Zanouk weer ging lopen als de Zanouk die je kent en zo lekker rijdt.
Balen van het snot maar dat gaat vast zo weer over. Succes met de alergische reactie op het enten, mooi balen!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Esther

Bericht door Esther » wo 07 apr 2010, 00:11

Zo herkenbaar!! Ik moet ook nodig eens wat strenger gaan worden, Tea komt nog met veel te veel weg..
Ik heb hopelijk straks ook weel les van mijn strenge instructrice..

Hopelijk is Zanouk straks weer helemaal fit!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anna

Bericht door Anna » wo 07 apr 2010, 00:23

Ik hoop echt voor je dat Zanouk(je) toch straks weer echt beter is en je weer lekker met haar aan de gang kan. Inmiddels vindt ik het wel super dat je Tasja weer lekker aan het werk zet, ik ben daar zelf niet zo streng in :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Mir

Bericht door Mir » wo 07 apr 2010, 06:37

Haha Zanouk uit de kleuterklas op haar 7e, en klaarstomen voor de middelbare school :D .
Hopelijk nu niet meer kwakkelen en weer lekker aan de slag. Waardeloos dat ze allergisch is voor de inenting. Heeft dat met een werkzame stof te maken of misschien met een toegevoegde stof die toch niet echt nuttig is? Zeker waardeloos als je wedstrijden wilt starten.
Super dat Tasja alles weer zo fijn oppakt!
Lies

Bericht door Lies » do 08 apr 2010, 07:40

Mir schreef:Haha Zanouk uit de kleuterklas op haar 7e, en klaarstomen voor de middelbare school :D .
Hopelijk nu niet meer kwakkelen en weer lekker aan de slag. Waardeloos dat ze allergisch is voor de inenting. Heeft dat met een werkzame stof te maken of misschien met een toegevoegde stof die toch niet echt nuttig is? Zeker waardeloos als je wedstrijden wilt starten.
Super dat Tasja alles weer zo fijn oppakt!

Het vermoeden is beide... eerst dachten ze de toegevoegde stof (eiwit substantie om de boel te mengen) maar ze is ook bijna ieder jaar door de DA ingeent voor influenza én tetanus, en dat is een beetje overbodig...waardoor de trigger om allergisch te reageren groter wordt.
Dit jaar dus echt álleen influenza en om de vijf jaar tetanus.
Esther

Bericht door Esther » do 08 apr 2010, 11:00

Die entingen zijn dit jaar ook behoorlijk pittig!! Heb er al meerdere over gehoord. Tea was er niet ziek van, maar had echt een lubbeltje aan haar hals hangen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 08 apr 2010, 11:56

Esther schreef:Die entingen zijn dit jaar ook behoorlijk pittig!! Heb er al meerdere over gehoord. Tea was er niet ziek van, maar had echt een lubbeltje aan haar hals hangen..
Ros had ook voor het eerst een bult van de enting.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 08 apr 2010, 14:36

Wat kun jij leuk schrijven zeg! Heb echt met heel veel plezier gelezen! Vervelend dat Zanouk een allergische reactie heeft op dat spul..hopen dat je met de homeo-dokter er uit kunt komen! Ik ga duimen dat je in mei wel je M2 debuut kan maken!
Lies

Bericht door Lies » vr 09 apr 2010, 09:31

Marijke_ schreef:
Esther schreef:Die entingen zijn dit jaar ook behoorlijk pittig!! Heb er al meerdere over gehoord. Tea was er niet ziek van, maar had echt een lubbeltje aan haar hals hangen..
Ros had ook voor het eerst een bult van de enting.
volgens mij heeft dat te maken met net niet goed prikken... en bij sommige paarden is dat lastiger dan bij de andere, mijn allereerste pony kon ik na ieder enting dagelijks afspuiten omdat hij echt een bult zo groot als een ei kreeg...

Maar de reactie van Zanouk zit dus echt 'in' haar lichaam, arme pony wordt dan ook echt gek van de jeuk valt bijna om van het zichzelf jeuken, de hekken vallen er van om en haar vacht ziet er uiteraard niet uit O:)
Maar goed, het gaat gelukkig de goede kant op, zie wel erg op tegen de enting van augustus... :=
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 09 apr 2010, 17:42

hmmm mijn beestjes moeten ook geënt worden en dat stel ik steeds uit met een nog steeds kuchende Ulvy. Heb nog tot eind mei, maar wil het ruim eerder doen omdat RB meeloopt in onze bruidstoet en hij wordt nooit ziek van de enting, maar je zult het net zien.
Heb je Zanouk al gevraagd hoe ze het vind om tussen de werkpaarden te horen O:)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Vera

Bericht door Vera » vr 09 apr 2010, 17:49

jee wat lastig dat ze allergisch is.
Laarakker ben ik met Muis ook eens heen geweest. Hij is zelf ook dierenarts dus bij hem ben ik niet zo bang dat hij iets "verkeerds" doet. ALs het nodig is weet hij ook wel wanneer er reguliere medicijnen gebruikt moeten worden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Lies

Bericht door Lies » za 10 apr 2010, 14:52

Vera schreef:jee wat lastig dat ze allergisch is.
Laarakker ben ik met Muis ook eens heen geweest. Hij is zelf ook dierenarts dus bij hem ben ik niet zo bang dat hij iets "verkeerds" doet. ALs het nodig is weet hij ook wel wanneer er reguliere medicijnen gebruikt moeten worden.
Dat was voor mij ook de reden om naar Laarakker te gaan, had beide al gehad, een 'gewone' da en een 'natuurlijke mevrouw' de natuurlijke mevrouw was achteraf gezien goed bezig maar nog niet goed genoeg.

Zanouk is nog steeds niet helemaal top, dus ik ga zo m'n wedstrijd maar afbellen. Een weekje voor de wedstrijd oppakken is in dit geval toch echt geen optie :D
Plaats reactie