Hoeveel grams deken als het s'nachts vriest?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hoeveel grams deken als het s'nachts vriest?
Ik ben op deken gebied echt een leek, met name een geschoren paard en
winterdekens.
Dakota staat nu met 300 gram op, deze heeft hij sinds 2 weken op, daarvoor
een 200 grams, maar er is heel wat kou in het vooruitzicht, metname de nachten kan het -6 graden vriezen.
Heb ik dan aan een 300 grams deken genoeg of moet ik nog een 400 grams aanschaffen? En hoe weet ik of hij het
koud heeft onder zijn deken? Meestal voelt het daaronder wel warm aan maar
dan heb ik vaak zelf koude handen.
winterdekens.
Dakota staat nu met 300 gram op, deze heeft hij sinds 2 weken op, daarvoor
een 200 grams, maar er is heel wat kou in het vooruitzicht, metname de nachten kan het -6 graden vriezen.
Heb ik dan aan een 300 grams deken genoeg of moet ik nog een 400 grams aanschaffen? En hoe weet ik of hij het
koud heeft onder zijn deken? Meestal voelt het daaronder wel warm aan maar
dan heb ik vaak zelf koude handen.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Re: Hoeveel grams deken als het s'nachts vriest?
Pablo had altijd 150 op en bij echte vrieskou 300, nooit meer. Is net hoe tuttig jezelf bent, hoe je paard is etc.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ik ga ook tot maximaal 300 gram!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
ik ging vorig jaar tot max 200, maar da was ze half geschoren. Ik heb er nu de fleecedeken onder gedaan, en dat is max
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ozar stond ook nooit onder meer dan een 300 grams met een kaal velletje hoor, dat kan prima.
De rest hebben wij altijd max onder 200 gram. Ook vorige winter bij -14 graden. Dan gaan ze weliswaar niet naar buiten maar niemand heeft het koud gehad of is extra in het haar geschoten.
Persoonlijk denk ik dat paarden inpakken in 500 of 600 grams dekens meer bij mensen tussen de oren zit.
De rest hebben wij altijd max onder 200 gram. Ook vorige winter bij -14 graden. Dan gaan ze weliswaar niet naar buiten maar niemand heeft het koud gehad of is extra in het haar geschoten.
Persoonlijk denk ik dat paarden inpakken in 500 of 600 grams dekens meer bij mensen tussen de oren zit.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

- kristelhans
Beer gaat volgende week weer bloot en dan krijgt hij een 300 grams op..dikker ga ik niet..of het moet echt ijskoud worden..dan doe ik er een fleecje onder denk ik.. Hij is nu geschoren met aangegroeid haar en een 200 grams deken op.. Beer staat wel binnen 's nachts en de wei is tamelijk beschut.. Met die 200 grams zweet hij zich af en toe te pletter..deze koudere dagen voelt ie gewoon lekker warm aan..oren voel ik ook altijd even..die zijn ook lekker warm.
Denk niet dat er een 'norm' is..gewoon goed kijken naar je paardje en voelen.. en een beetje op je eigen gevoel vertrouwen!
Denk niet dat er een 'norm' is..gewoon goed kijken naar je paardje en voelen.. en een beetje op je eigen gevoel vertrouwen!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ik was aan het twijfelen door Kel dr antwoord in mijn vorige deken topic:
Meestal gaan de bovenluiken van de stallen dicht bij ons als het hard
vriest.
Maar inderdaad een fleecedeken eronder als het echt goed koud is.Kelly schreef:Ik zou hem toch ruilen voor een deken die past hoor..
zou zelf dan ook voor een 400 gaan.
100 gram is niet zoveel verschil.
Meestal gaan de bovenluiken van de stallen dicht bij ons als het hard
vriest.
† I'ts better to have loved and lost them...
Bente staat geschoren en wel nog onder een 200 grams deken mocht het van de week echt zo koud worden dan gooi ik er een lekkere fleecedeken onder.
Agilitydogs get over it
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
- Cindy+Uniek
uniek stond ook geschoren max onder 400 gram
ze staat nu nog steeds onder de 200 gram, die is er sinds het scheren op gegaan
als ze het kouder krijgen maken ze vanzelf weer meer vacht aan
ze staat nu nog steeds onder de 200 gram, die is er sinds het scheren op gegaan
als ze het kouder krijgen maken ze vanzelf weer meer vacht aan
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Krista schreef:Persoonlijk denk ik dat paarden inpakken in 500 of 600 grams dekens meer bij mensen tussen de oren zit.
Komop Krista, er kan nog veel meer op hoor

Orion heeft geschoren altijd 300grams staldeken op met daaroverheen een ongevoerde regendeken 0 grams vanwege het slopen. Nu staat hij nog met alleen een 200 grams op, maar meot hem alweer scheren.
Cyra heeft ongeschoren nu 200 grams op maar die was echt koud met minder. Als het overdag blijft vriezen krijgt ze 300 op. Dit is dan niet geschoren met een op tijd geremd wintervachtje :p

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Toot staat nu met 400gram op
.
Die had al 200 gram op na scheren, maar die maakt nog extra veel haar bij laatste 2 weken. Dus toch maar één bij op gelegd. Ga hem ook niet meer scheren.

Die had al 200 gram op na scheren, maar die maakt nog extra veel haar bij laatste 2 weken. Dus toch maar één bij op gelegd. Ga hem ook niet meer scheren.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Olaf is vandaag gegaan van een 200 grams naar een 300 grams dit is wel de grens. Mocht het nou steenkoud worden gooien we gewoon de fleece eronder maar was vorig jaar niet nodig.
- Rosantjuh(L)banjer
banjer had een 370 grams deken op maar ze had het gisteren gewoon echt koud was ook van temperatuur erg koud heb het even gemeten en was ook mega sjago heb toen nog een staldeken van 200 er op gelegd en heb nu weer een happy paardje en gisteren avond laat ook weer een blij paard ben er anders ook niet zo van zo veel er op maar ja nu heeft ze het weer warm
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Sowhey, 570 gram... je kunt m zo rollen haha..
Ik vind t ook lastig en ben makkelijk te beinvloeden merk ik wel. Adanco ook al poos geleden geschoren en stond onder 200 grams.
Nu doet iedereen ineens meer dekens op omdat het gaat vriezen en ben ik zo bang dat ik t ook maar heb gedaan. Meer meeloopgedrag haha en ben ook wel bang dat hij het echt koud krijgt eigenlijk. Lijkt me zo zielig
Ik vind t ook lastig en ben makkelijk te beinvloeden merk ik wel. Adanco ook al poos geleden geschoren en stond onder 200 grams.
Nu doet iedereen ineens meer dekens op omdat het gaat vriezen en ben ik zo bang dat ik t ook maar heb gedaan. Meer meeloopgedrag haha en ben ook wel bang dat hij het echt koud krijgt eigenlijk. Lijkt me zo zielig

Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Tjo stond geschoren nu nog steeds met een 0-grammetje op. Bij overdag vriezen ging er ene 200gr op en bij -10 dr 300gr.
Diesje is wat meer homo en staat nu met een 100gr op met vacht (maarja dat is nog gewoon zomervachtje). 300 komt er pas op als het richting de -15 gaat net als vorig jaar.
Diesje is wat meer homo en staat nu met een 100gr op met vacht (maarja dat is nog gewoon zomervachtje). 300 komt er pas op als het richting de -15 gaat net als vorig jaar.
Shadow staat nu in een in- uitloopstal en is voor de helft geschoren en staat met een 200 grams staldeken met daaroverheen een ongevoerde regendeken. Ik moet even kijken of ze het koud heeft gehad vannacht, maar anders krijgt ze een 300 grams regendeken op.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
- Cindy+Uniek
zo dat vind ik echt veel hoorRosantjuh(L)banjer schreef:banjer had een 370 grams deken op maar ze had het gisteren gewoon echt koud was ook van temperatuur erg koud heb het even gemeten en was ook mega sjago heb toen nog een staldeken van 200 er op gelegd en heb nu weer een happy paardje en gisteren avond laat ook weer een blij paard ben er anders ook niet zo van zo veel er op maar ja nu heeft ze het weer warm

en weet je wel wat haar normale temp is?
fjord van een vriendin van me was altijd rond de 36 graden terwijl uniek altijd aan de hoge kant zit bijvoorbeeld
een (jong) paard maakt meestal zelf genoeg vacht bij als het kouder wordt, zoals dat het nu ineens is gaan vriezen, ik vind 570 nu al echt veel (nou ja uniek komt zelfs nooit onder meer dan 400)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Thessa Keizer
Je moet gewoon even aankijken hoe Dakoot zich voelt, ik voel regelmatig even onder de dekens.
Die van mij staan 's nachts in een binnenstal waar het best warm is met al die paarden. Ze staan ook beide met een 200 grams deken op en overdag als ze naar buiten gaan, waar het altijd waait en dus een stuk kouder is dan gaat er een fleece gevoerde regendeken overheen op dit moment.
Vorig jaar stonden ze nog in een buiten box en hadden ze beide een 300 grams deken op met daaronder nog een fleece en op een gegeven moment zelfs een 100 grams deken onder de 300 grams, maar toen hadden ze het ook echt koud onder alleen een 300 grams.
Het is eigenlijk altijd maar een gehannes he met die dekens
Stelletje meuten zijn wij mensen maar hahahah!
Groetjes Thessa
Die van mij staan 's nachts in een binnenstal waar het best warm is met al die paarden. Ze staan ook beide met een 200 grams deken op en overdag als ze naar buiten gaan, waar het altijd waait en dus een stuk kouder is dan gaat er een fleece gevoerde regendeken overheen op dit moment.
Vorig jaar stonden ze nog in een buiten box en hadden ze beide een 300 grams deken op met daaronder nog een fleece en op een gegeven moment zelfs een 100 grams deken onder de 300 grams, maar toen hadden ze het ook echt koud onder alleen een 300 grams.
Het is eigenlijk altijd maar een gehannes he met die dekens

Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
ik doe nooit ektra dekens op met vorst. (tenzij je hem dan natuurlijk nog een keer scheert, dan wel) het haar groeit toch ook weer een beetje. Je moet gewoon kijken of ie het koud heeft en dat valt in praktijk er mee. De meeste mensen doen gauw een te warme deken op, waardoor ie gaat zweten. Het zweet koelt af en juist daardoor krijgen ze het koud en vatten kou.
Het is een paard hoor, geen schoothondje.
Het is een paard hoor, geen schoothondje.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Ilonka
Precies! Een paard is geen schoothondje en we moeten onze (kouwelijke) gevoelens niet op het paard projecteren.
Ilonk stond altijd geschoren (halve hoofd en benen niet) onder een Bucas Smartex Rain (220 gram) en dat ging prima. Nooit koud gehad.
Alleen als de ondergrond bevroren was, en het ging dooien dus er water op de bevroren ondergrond kwam te staan en dit tegen haar buik spatte wilde ze wel eens koud worden. Mocht ze zou koud zijn kreeg ze een extra Bucas of een extra fleecedeken op tot ze weer warm was. Beetje extra hooi om de kachel op te stoken en dan ging de extra deken weer af.
(Ilonk staat 24/7 buiten met schuil mogelijkheid.)
Ilonk stond altijd geschoren (halve hoofd en benen niet) onder een Bucas Smartex Rain (220 gram) en dat ging prima. Nooit koud gehad.
Alleen als de ondergrond bevroren was, en het ging dooien dus er water op de bevroren ondergrond kwam te staan en dit tegen haar buik spatte wilde ze wel eens koud worden. Mocht ze zou koud zijn kreeg ze een extra Bucas of een extra fleecedeken op tot ze weer warm was. Beetje extra hooi om de kachel op te stoken en dan ging de extra deken weer af.
(Ilonk staat 24/7 buiten met schuil mogelijkheid.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.