Vreemden bij de ABOP.
Vreemden bij de ABOP.
Ik dacht er vanavond eens over na..
Waarom doen er eigenlijk tinkers, welshes en groningers mee aan 'onze' ABOP proeven?
Is het bij andere stamboeken niet meer zo gebruikelijk om deze proeven te doen, of is dat voor de eigenaren handiger?
Wat me trouwens ook opviel, veel zadelproeven, redelijk aantal trekproeven en maar 10 menproeven..
Waarom doen er eigenlijk tinkers, welshes en groningers mee aan 'onze' ABOP proeven?
Is het bij andere stamboeken niet meer zo gebruikelijk om deze proeven te doen, of is dat voor de eigenaren handiger?
Wat me trouwens ook opviel, veel zadelproeven, redelijk aantal trekproeven en maar 10 menproeven..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Re: Vreemden bij de ABOP.
Met mennen moet je ook een wagen meenemen en dat is voor veel mensen bijna niet te doen. Voor de trekproef heb je die niet nodig.
Ohja en onze ABOPs tellen geloof ik wel mee bij andere stamboeken maar niet andersom.
Volgens mij worden er bij een hoop andere stamboeken geen ABOPs georganiseerd door het hele land zoals bij het fjordenstamboek. Dus maken ze graag gebruik van deze organisatie.
-
En bij andere stamboeken wordt de trekproef niet meer afgelegd, zoals bij ons.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
De remwagen van het stamboek is uniek.
Die heeft geen enkel ander stamboek.
Die heeft geen enkel ander stamboek.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Weet van stalgenootje met tinker, dat het tinkerstamboek wil gaan boppen.
Echter daar nog zelf niet helemaal over uit is.
En in de tussentijd bij de fjorden aan het shoppen is, om te kijken hoe of wat.
Hoop dat het tinkerstamboek wijs is.
Deel is goed over te nemen, zou echter zeggen laat de gevaarlijke delen er vooral uit.
Is wel slim van het tinkerstamboek om op deze manier te kijken of het voor hun ook werkt.
Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen uiteindelijk.
Deel is goed over te nemen, zou echter zeggen laat de gevaarlijke delen er vooral uit.
Is wel slim van het tinkerstamboek om op deze manier te kijken of het voor hun ook werkt.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Wat zie je nou echt als gevaarlijk onderdeel?????Sjolvir schreef:Weet van stalgenootje met tinker, dat het tinkerstamboek wil gaan boppen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
Ik vraag me ook af wat gevaarlijk is? Wel vraag ik me af of er uberhaupt nog paarden zijn, die zoveel moeten trekken qua gewicht van de wagen bij de trekproef? Vroeger werden de paarden voor een wagen gezet waarop stro geladen wordt. Dan doen niet veel mensen meer, ja Buurman Jan.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
Het meest gevaarlijke punt in de proeven vindt ik dat het paard allenig/los ingespannen moet worden. Overal wordt er op gehamert dat er grooms etc moeten zijn en je nooit alleen met de wagen weg moet gaan, maar dat levert je dan in zo'n proef geen 10 op.leoensuzanne schreef:Ik vraag me ook af wat gevaarlijk is? Wel vraag ik me af of er uberhaupt nog paarden zijn, die zoveel moeten trekken qua gewicht van de wagen bij de trekproef? Vroeger werden de paarden voor een wagen gezet waarop stro geladen wordt. Dan doen niet veel mensen meer, ja Buurman Jan.
En moet ook zeggen..ook ik oefen alleen het aanspannen zonder hulp voor de ABOP, maar daarna schakel ik wel weer een hulp in (of zorg dat het paard nog vast staat).
Betreft gewicht had ik het nog met Esther over laatst...eigenlijk is dat nog echt een proef van vroeger. Als je dat nu gaat doen komen de meeste paarden zonder enige training van een koude kermis thuis.
Geluk is de vrucht van intens werk
Een ander gevaarlijk onderdeel vind ik het halthouden in de menproef op X, daarna afstappen, stukje naast de wagen mennen en weer opstappen. Een iets afwijkende variant zit ook nog in de menproef van de Fjordsport (B-proef). Bij de KNHS is dit jaren geleden al afgeschaft ivm de veiligheid maar het Fjordenstamboek houdt stug vol.
Voor mij een reden om niet zelf een ABOP menproef of Fjordsport B-mennen te doen.
Voor mij een reden om niet zelf een ABOP menproef of Fjordsport B-mennen te doen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ik ben het met je eens Annabel, ze zouden een groom juist moeten verplichten en het gewicht inderdaad misschien wat omlaag moeten brengen.
Het afstappen en dan een stukje voorwaarts vind ik nog niet zo'n slecht onderdeel. Er kan altijd een situatie ontstaan waarin je van de wagen moet, maar ook hierbij zou ik zeggen dat dit in eerste instantie een taak van de groom is.
Het afstappen en dan een stukje voorwaarts vind ik nog niet zo'n slecht onderdeel. Er kan altijd een situatie ontstaan waarin je van de wagen moet, maar ook hierbij zou ik zeggen dat dit in eerste instantie een taak van de groom is.