oogkuilen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
kristelhans

oogkuilen

Bericht door kristelhans » zo 12 jul 2009, 12:08

Haai,

Beetje een gekke vraag maar ik ben toch nieuwsgierig naar het antwoord...

Beer is 4 en heeft giga kuilen boven zijn ogen..alsof ie al 40 is...nu valt het me op dat geen enkel ander paard zulke diepe kuilen boven zijn oogkassen heeft..behalve de hele oudjes en die 'gaten' zijn soms nog ondieper dan die van Beer..

Nu weet ik dat Beer een groeispurt heeft gehad terwijl hij iets te schraal was..zou dit er mee te maken kunnen hebben? Of zou het gewoon zijn botstructuur zijn? Hij lijkt er wel heel wijs door..omdat hij altijd een beetje nadenkend kijkt..
Dit is een foto van het voorjaar maar hier kun je de kuilen wel aardig goed zien..
Afbeelding
Charret

Re: oogkuilen

Bericht door Charret » zo 12 jul 2009, 15:17

Tjsa meestal link je het aan leeftijd. Maar zo heeft Sandra totaal geen kuilen en niks en Jouke al iets en die's net 6. Beer heeft het overigens best erg ja..geen idee waar dat aan zou kunnne liggen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
roos

Bericht door roos » zo 12 jul 2009, 15:30

Danc heeft dezelfde kuilen als Beertje hoor, maar die is dan ook 23 ;)

Geen idee wat het precies is maar k weet wel dat oudere paarden dat meestal wel hebben
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 12 jul 2009, 15:55

Yessie die heeft dat ook! En gelukkig een hele volle lange pluk :P.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 12 jul 2009, 18:47

Ha ja gelukkig hangt Beers voorpluk er ook mooi overheen maar het viel me zo op nu hij met zoveel andere paarden staat.. ik dacht zelf dat het misschien iets met gebrek aan het één of ander in zijn jeugdjaren te maken had..ook omdat zijn rug nog steeds wat puntig is.. Niet dat ie er minder van wordt natuurlijk..ik vind die nadenkende blik wel grappig..tis ook een 'bere'-slim peerd! ;)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 13 jul 2009, 09:15

Hij heeft inderdaad flinke oogkuilen.
Ik zou me er geen zorgen om maken, als hij verder fysiek en mentaal geen veranderingen van ondervindt. Het zou best te maken kunnen hebben met de groeispurt, zeker als toen ook zijn hoofd wat gegroeid is.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 13 jul 2009, 16:21

ha nee ik maak me ook geen zorgen..tis meer iets dat me opviel en waar ik wel benieuwd naar was.. Hij heeft wel een meeegaahoofd..niks elegants aan ;)
siets
Contacteer:

Bericht door siets » ma 13 jul 2009, 19:59

Trix heeft ze niet zo als Beer, maar die heeft ze wel een poos wat dieper gehad. Nu is het allemaal ook wat dichter begroeid met haar, hihi. Maar ik moet zeggen dat ik het vroeger altijd erg schattig vond. En ik kan niet uitleggen waarom :D. Beer is dus schattig :L
Dag lieve, lieve Trix... ;(
priztwir

Bericht door priztwir » di 14 jul 2009, 12:29

Mijn Fjord heeft mindere kuilen en die is 14. Maar
best wel raar dat hij nu zulke diepe al heeft.
Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht

Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 14 jul 2009, 13:33

achja..ik heb er nog eens even goed naar gekeken en het lijkt wel echt zijn botstructuur te zijn..hij heeft ook echt een enorm hoofd haha..dus misschien lijken die kuilen dan wel extra groot..gelukkig heeft ie een mooie lange pluk die de boel verdoezeld!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » za 18 jul 2009, 07:02

mijn fjord van een jaar of 17 is hij nu heeft haast niks, het ligt ook een beetje aan het model hoofd denk ik. hij heeft een compact fijn hoofdje. mijn andere fjord daarintegen een wat grover langer hoofd en die is een stuk jonger en heeft ook al kuiltjes.
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 18 jul 2009, 07:05

Haha, Beer heeft echt een enorm hoofd!! Heel lang en groot en breed..past wel bij zijn enorme lijf dus dat zal 't wel zijn ;)
Keandra

Bericht door Keandra » za 18 jul 2009, 18:50

ehm, ons Githa heeft ook een redelijk groot hoofd (maatje full := ) en zij heeft ook wel van die kuiltjes hoor

maar niet zo 'erg' als Beer

onlangs was het TTeam en centered riding cursus met Angele van Tilburg en die zei toen dat die kuiltjes kwamen van ondervoeding en niet goed te verzorgen, maar ook van gestresseerd te zijn
Ik moest toen aan githa haar kuiltjes denken en had direct men bedenkingen, ondervoed :n (als die geen eten krijgt hebt ge het geweten), gestresseerd :n (staat hele dag op haar gemakjes) en onverzorgd :n (er is bij ons op stal geen enkel paard dat er zo goed voorkomt)

dus ik denk dat het vele redenen heeft maar dat ze het absoluut nog niet zeker weten, en ik denk niet dat zoiets kwaad kan
Fran

Bericht door Fran » za 18 jul 2009, 18:58

Olaf heeft ook van die kuilen. Van de week zei iemand het, en toen viel het mij ook op dat andere het lang niet zo erg hebben. Ol is nu 15. Denk dat het net wat je zegt met de botstructuur te maken heb.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 18 jul 2009, 21:43

Ja..Beer heeft dus een groeispurt gehad toen ie niet op zijn dikst was..die groeispurt heeft hem geloof ik aardig wat spek gekost..dit was bij zijn fokker...niet bij de mensen van wie ik hem heb.
De mensen van wie ik hem heb gekocht hadden hem al een aankom-projectje gestopt en ik zag daar ook per week verschil (heeft daar nog even gewoond). Beer heeft maat full maar soms ook extra-full..groooot..

Hij moet nog steeds wat aankomen op de goede plekken en wat spieren kweken maar ik denk dat de kuilen wel blijven. Niet dat me dat iets uimaakt want hij is toch de knapste fjord die ik ken! ;)
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 21 jul 2009, 18:06

Die kuilen zie je bij het ontbreken van een vetkussen daar. Daarom vaker bij oude paarden of als ze in mindere voedingstoestand zijn. Daarnaast verschilt het ook nog eens van paard tot paard.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie