Hijgen tijdens inspanning
Hijgen tijdens inspanning
Eerst wat geschiedenis:
Danc heeft ooit, lees jaren geleden, bronchitus gehad. Ik heb zijn luchtwegen etc jaarlijks laten nakijken en dit is ok. Soms hoest Danc wel wat in het begin van het rijden/longeren etc, maar dat kan geen kwaad volgens de DA zolang het maar niet te erg wordt en er geen groene snot komt. Wanneer Danc hoest is echt afhankelijk van het weer. In rusttoestand heeft Danc nergens last van.
Nu:
Sinds een aantal maanden hijgt Danc tijdens het rijden/longeren. Tijdens het rijden is het nog iets erger. Het is niet een heel hard geluid.
In rust heeft hij nergens last van. Hij is vrolijk, voelt zich goed en is gezond naar mijn idee, zo goed ik hem ken (ruim 12 jaar)
Hij heeft geen snotneus.
Vroeger kon ik best een tijdje galopperen onder het zadel, maar nu gaat het niet meer. Nouja hij gaat dan zo hard hijgen, dat ik na 5 rondjes galop er mee stop.
In draf en galop is het geluid het hardst, in stap is het geluid minimaal.
Ik rijd zo ongeveer 3 a 4 keer per week, 2 keer longeren of de bak slepen en meestal 1 dag vrij/tutten.Dus aan zijn conditie kan het niet liggen naar mijn idee.
Hij loopt dag en nacht buiten en in de winter overdag in de bak en s nachts op stal.
Zijn gebit is ok.
Ik heb het idee dat het gewoon komt dat Danc wat ouder wordt.(23) Wie heeft een ander idee?
Danc heeft ooit, lees jaren geleden, bronchitus gehad. Ik heb zijn luchtwegen etc jaarlijks laten nakijken en dit is ok. Soms hoest Danc wel wat in het begin van het rijden/longeren etc, maar dat kan geen kwaad volgens de DA zolang het maar niet te erg wordt en er geen groene snot komt. Wanneer Danc hoest is echt afhankelijk van het weer. In rusttoestand heeft Danc nergens last van.
Nu:
Sinds een aantal maanden hijgt Danc tijdens het rijden/longeren. Tijdens het rijden is het nog iets erger. Het is niet een heel hard geluid.
In rust heeft hij nergens last van. Hij is vrolijk, voelt zich goed en is gezond naar mijn idee, zo goed ik hem ken (ruim 12 jaar)
Hij heeft geen snotneus.
Vroeger kon ik best een tijdje galopperen onder het zadel, maar nu gaat het niet meer. Nouja hij gaat dan zo hard hijgen, dat ik na 5 rondjes galop er mee stop.
In draf en galop is het geluid het hardst, in stap is het geluid minimaal.
Ik rijd zo ongeveer 3 a 4 keer per week, 2 keer longeren of de bak slepen en meestal 1 dag vrij/tutten.Dus aan zijn conditie kan het niet liggen naar mijn idee.
Hij loopt dag en nacht buiten en in de winter overdag in de bak en s nachts op stal.
Zijn gebit is ok.
Ik heb het idee dat het gewoon komt dat Danc wat ouder wordt.(23) Wie heeft een ander idee?
Re: Hijgen tijdens inspanning
Als je het niet vertrouwd zou ik een DA vragen. Hij wordt natuurlijk wat ouder, maar met luchtwegen en ademhaling ben ik toch huiverig..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik pas geleden nog zijn luchtwegen laten nakijken.
De Da zei tegen mij dat zolang hij in rust niet hoest, er geen groene snot of slijm is en zolang het bij 4 keer hoesten blijft dat ik me niet zo zorgen moet maken.
Ik maak me niet echt zorgen. Ik ken Danc langer als vandaag en ik denk gewoon dat het iets te maken heeft met zijn leeftijd. Als ie trouwens in land rent*als dat moet van Ekdal haha * dan heeft ie er trouwens geen last van, nouja ik hoor het niet.
De Da zei tegen mij dat zolang hij in rust niet hoest, er geen groene snot of slijm is en zolang het bij 4 keer hoesten blijft dat ik me niet zo zorgen moet maken.
Ik maak me niet echt zorgen. Ik ken Danc langer als vandaag en ik denk gewoon dat het iets te maken heeft met zijn leeftijd. Als ie trouwens in land rent*als dat moet van Ekdal haha * dan heeft ie er trouwens geen last van, nouja ik hoor het niet.
-
Jasmijn heeft dat ook wel eens maar vooral als ze aan het werk wordt gezet. Ik heb ook wel eens het idee dat ze het doet, omdat ze eigenlijk niet zoveel zin heeft.
Maar ja, vertrouw je het niet, zou ik de DA toch even navragen.
Maar ja, vertrouw je het niet, zou ik de DA toch even navragen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Owh geen zin..dat kan idd wel kloppen. Danc is gewoon erg lui en wat ouder...misschien niet altijd de perfecte combi
Mijn Haflinger deed dat toen ook wel eens. Die begon na vijf minuten aan het werk te hijgen alsof ze de marathon gelopen had. Er was verder niets aan de hand met haar, dus ik heb een tijdje genegeerd en reed/longeerde gewoon door. Toen was het zo over. Zij deed het met rijden overigens ook meer.
Misschien knelt je singel? of ligt het zadel niet helemaal lekker?
Ik moet zeggen als je hem gewoon achter zijn broek aan zit om zo maar te zeggen dat het ook wel minder wordt. Misschien een combi van lui zijn en zijn leeftijd?