Ervaring en meningen, werken met 21 jarige update

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

Ervaring en meningen, werken met 21 jarige update

Bericht door nancy imka » di 10 mar 2009, 07:00

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten worden de fjorden met de letter I dit jaar al weer 21. Imka dus ook wat gaat de tijd hard Met Imka gaat het eindelijk na jaren tobben met haar benen super goed! Okey het rijden in de bak trekt ze gewoon niet meer, iedere keer schoot haar knie op slot en ging ze er door heen! Maar sinds afgelopen mei staan we in een weilandje met een uitloop stalletje met een zand paddockje. En dat gaat super!

We hebben de mogenlijkheid om Imka 24/7 met ruwvoer te laten staan en we zijn nu wel zo ver dat we ongeveer weten wanneer alles schoon op is bij Imka en Hosta samen.
Maar nu, Imka is in de afgelopen winter enorm gegroeit. Krachtvoer krijgt ze minimaal, een pavokoek en een handje muslie voor dr medicijnen. Verder krijgt ze smorgens van mn nicht die daar woont 4 boterhammen als ze de eenden en vissen gaan voeren en Hosta ook meer niet.

Vandaag moet de hoefsmid weer komen, ik heb hem eerder gebeld omdat dr hoeven zo naar voren groeien ze staat nogal plat. Het eerst wat hij vroeg is ze is toch niet bevangen he?! Naar mijn mening is dit niet het geval of ze moet het niet aangeven want ze loopt goed. Ze is idd erg dik en ik zou haar graag wat willen laten afvallen al een hele tijd. Maar we geven juist ook de hoeveelheid kuil dat ze altijd iets te knabbelen hebben en we maar eens per dag hoeven te komen.

Wat zou een 21 jarige merrie nog aan kunnen qua werken. Het is vooral stappen en draven voor de kar. Ik denk dat ze gemiddeld 3x in de week echt nog iets doet. Verder is het ook wel een keertje wandelen en een keertje grazen. Mn vriendin vind het best veel voor haar leeftijd nog. En ze doet het ook allemaal nog maar wat dat betreft is het een super pony. Maar ons doel was toch ook wel een beetje gewoon te gaan genieten van elkaar ipv het iedere dag maar moeten rijden...

Wat is jullie mening?

:wave:
Laatst gewijzigd door nancy imka op di 10 mar 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yvette_Minouk

Re: Ervaring en meningen over werken met 21 jarige

Bericht door Yvette_Minouk » di 10 mar 2009, 07:53

Je schrijft dat ze kuilvoer krijgt, daar zitten meer voedingsstoffen in als stengelig hooi of niet?
Als je meer van elkaar wilt genieten en niet verplicht beweging wilt geven zou je misschien kunnen overstappen op minder voedingrijk hooi. Of dat je porties kuil afwisselt met stengelig hooi of stro voor te knabbelen.

Ik denk dat een 21-jarige nog prima mee kan overigens in het werk :)
Ik denk dat lichaamsbeweging (mits niet te zwaar) juist heel goed voor ze is om stijfheid te voorkomen. Als Imka lichamelijke klachten heeft is het wel iets om mee te nemen, misschien dat de DA je daar meer over kan vertellen?
Gaby van bijna 23 merk ik aan dat beweging haar juist goed doet. Of je moet haar iedere dag overvragen, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Los longeren, rijden, buitenrit, een sprongetje gaat prima!
Vera

Bericht door Vera » di 10 mar 2009, 07:57

annemarie begon met medley te rijden toen hij 25 was. Ze heeft er ook wedsstrijden mee gereden. Tot zijn 30e zijn we daar mee door blijven gaan. Daarna begon je te merken dat het wat te veel werd (hij had intussen een trap gehad van een ijslander, waardoor hij een buikwand breuk had gekregen, die niet operabel was)

Ik denk dat je het per dier moet aankijken.
De ene is topfit op zijn 25e en de ander is bij 18 versleten.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Wiesje

Bericht door Wiesje » di 10 mar 2009, 08:02

Persoonlijk zou ik haar twee keer per dag gaan voeren. Als je nicht haar dagelijk eten brengt, kan ze misschien ook een keer voeren, en jij een keer.
Dan kan je beter inspringen op haar behoeften. En dan eet ze niet alles in 1 keer op. Het is toch beter voor het spijsverteringskanaal van paarden om vaker kleine porties te krijgen zodat alles gelijkmatiger aan de gang blijft.

Qua werken, dat zal je zelf moeten inschatten. De ene 21jarige is al versleten en de andere begint net leuk te worden.
Als die van mij 21 is, is hij op. Hij is nu namelijk 17 en al bijna op. Ik ken ook een merrie die al ver over de 21 is en nog regelmatig aan het werk wordt gezet en nog best een aantal uren per week wordt gereden! Net wat het dier in kwestie aan kan. en dat kan jij alleen inschatten.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 10 mar 2009, 08:08

Wat Sandrien zegt...als het paard het aan kan...waarom niet.

Anton wordt nu ook 19 en je merkt wel dat hij iets meer tijd nodig heeft om op te starten dan de jonkies, maar hij draait nog keurig zijn 'training' mee, heeft er plezier in. (laat die eens een paar weken staan en hij breekt je de stal af als je een ander paard pakt om te rijden en geef je hem dan aandacht, dan draait hij chagerijnig om..is hij gepikeerd)
Met een goede opbouw in je training kun je er denk ik nog heel veel uithalen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » di 10 mar 2009, 08:14

Zowizo zou ik hooi gaan voeren ipv kuil. Dat scheelt dik worden, hoefbevangenheid enz enz. Zeker als ze het onbeperkt krijgt en het voor het knabbelen is.

Qua werk, tsje het ene paard is de andere niet. Kwestie van kijken wat ze zelf aangeeft. Dat is zo lastig te zeggen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 10 mar 2009, 10:35

Onbeperkt voeren hartstikke goed. Voor een paard is het alleen iets te goed, en het bevat maar weinig structuur.

Ik zou minderen op de kuil en volgens mij kan ze best ook wat meer bewegen (ik weet niet hoe haar benen zijn, maar onze oude ruin liep liever iedere dag dan dat hij zich moest vervelen).

Wat betreft het voeren van kuil dit kan wel maar doe het vaker op de dag (en beperkter). Koop stro of oud hooi bij (voor structuur en knabbel) en voer dit bij, deze oplossing kan dan wel onbeperkt zo hebben ze wat te knabbelen!

Zoals Viv zegt onbeperkt stengelig (niet te jong) hooi kan ook heel goed onbeperkt gevoerd worden! De meeste ruwvoer soorten die hier van het land gehaald worden zijn eigenlijk gewoon te goed voor paarden.

Zeker zou ik uitkijken met de manier waarop je nu voert en de kans op hoefbevangenheid! Ik had ze met jou rantsoen volop in training (voor de wagen en onder het zadel). Ik vond het rantsoen te weinig structuur hebbende en een heleboel dingen in kuilgras zorgde ervoor dat Yessie ging schuren (o.a. de hoeveelheid eiwitten).

Hoop dat je wat aan mijn mening hebt!

Alleen jij weet hoeveel Imka aan kan, zou beetje naar je eigen mening luisteren (mijn vriend zijn welsh liep nog in de spring les op 26 die was Z spingen geweest en vond het een makkie ;)).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Ootje

Bericht door Ootje » di 10 mar 2009, 16:58

Wij hebben op de manege een paar 20+ paarden. Dagmar bijvoorbeeld is bijna 26 en die loopt nog erg graag. De 'oudjes' lopen gewoon wat minder dan de rest. Ik denk dat je het zelf snel genoeg merkt als Imka het niet meer aankan.
Odette&Fenna
Esther

Bericht door Esther » di 10 mar 2009, 19:41

Jeskim, een jaartje jonger dan Imka, doet het op het moment super!! Die racet als een jonge hond door de wei.
Ik merk wel dat ze, net als Anton, iets meer op gang moet komen, maar als de gang erin zit gaat ze nog steeds!!
Ik die wel rustig met haar, geen heftige lange ritten meer en geen dressuur meer, Lees in de bak rijden. We pakken voornamelijk lange rechte stukken..
Ik merkte onlangs dat ik eigenlijk te weinig doe met Jes. Ik heb afgelopen zondag een lange rit gemaakt, wel voornamelijk stappen, maar ze vond het zo leuk!! Ik merkte wel dat ze het wat eerder zat is..

Ik zou, net als hierboven wordt gezegd, hooi gaan voeren i.p.v. kuil. Het liefst stengelig oud hooi, eventueel vermengd met stro. Ik had het met Jes ook niet echt door dat ze hoefbevangen begon te raken, maar ze werd het wel.. Terwijl ze 2 veulens zoogde..

Kijk wat ze aan kan, maar lekker stappen in niet te zware grond moet vast nog gaan lukken, is goed voor de conditie, houdt haar vrolijk en gezond.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Ervaring en meningen,werken met 21 jarige {update}

Bericht door nancy imka » di 10 mar 2009, 19:58

Hey,

Bedankt voor alle reacties! Ik heb er zeker wel wat aan al heb ik vandaag ook rot nieuws gehad. Ik was met Imka wat gaan rijden vanmorgen om nog een keer een rondje te rijden met mn oude ijzers en gewoon om ff lekker de benen te strekken. Ik was nog niet heel ver van huis toen we een klein stukje gingen draven. We reden over een stuk met grote hijskranen enz en dr neus stond wijd open. Nou dacht ik ja het kan benauwdheid zijn maar ook omdat het spannend is tussen die dingen. Nou waren we rond de helft en gingen een klein stukje draven... Nou het leek wel of ze anderhalve kilometer op de renbaan gelopen had. Dus ik heb meteen onderweg de dierenarts gebeld en die is gekomen en nu hoorde hij een piepje in dr longen. Bij Imka is er nu dus zeker dampigheid vast gesteld. Dit gaat helaas nooit meer over |( . Ik mag dus niet meer intensief gaan rijden met haar en moet per dag kijken wat ze wel of niet aan kan. Heeft ze een slechte dag moet ik haar lekker laten staan, en heeft ze een goeie dag dan kunnen we wat gaan doen. Ik baal er wel goed van, net nu het qua benen zo goed ging |( |( |(

Ze staat nu op de ventipulmin en moet dit geven op haar slechte dagen... De dierenarts was wel tevreden hoe ik alles opgelost had om het zo aangenaam mogenlijk te maken voor Imka. Ik heb rubber matten neergelegt ipv stro of ander strooisel. Ik heb hooi juist de deur uit gedaan ivm het hoesten. En we kunnen het idd nat maken maar dan moeten we het voor een trekpaard en fjord tegelijkertijd weken en dan gaat er wel een baal per dag doorheen.
Ik heb de dierenarts ook gevraagt of hij haar te dik vond en hij vond het wel mee vallen. Ze is wel dik maar niet schokkend, dus ik heb me een beetje zorgen voor niks gemaakt ook...

Pff wat een rot dag verder zeg... -:(-
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Fran

Bericht door Fran » di 10 mar 2009, 20:05

Dat is echt balen, gaat het lekker met dr benen krijg je dit.

Wat je misschien ook kan doen is op de dagen dat je meer tijd hebt, hooi nat geven en op andere dagen kuil scheelt altijd weer ietsie.
Ga lekker met haar wandelen, blijft ze toch lekker in beweging zonder overbelasting voor haar longen en benen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 10 mar 2009, 20:15

Je kan om die reden best kuil voeren!

Maar voer dan beperkt (dus meerdere malen per dag).
Zo hou je de conditie ook een beetje in de hand :).

En wat een rot nieuws zeg :(:) .
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Machteld&Falco

Re: Ervaring en meningen, werken met 21 jarige update

Bericht door Machteld&Falco » di 10 mar 2009, 20:47

Je kan ipv weken ook silverlinde hooispray gebruiken, scheelt een hoop werk. Of kuil voeren, maar dan zou ik toch een klein beetje minder gaan voeren... Moeilijk hoor.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 11 mar 2009, 08:23

Jammer dat ze nu weer gaat reageren op het hooi.. ALs je het hooi nat maakt heeft ze er dan ook last van??

Maargoed, mijn Opa Iwan ;) is ook 21. Tja Iwan blijft eeuwig jong. Ik rij- longeer- men met hem 5 dagen per week en doet alles nog met plezier. Ik ga 1 keer per week met hem naar dressuur les een half uur (lees bejaardengym), om hem lekker te dressuren. Tevens heb ik 1 keer per week men les ook voor een half uur. En verder is het lekker het bos in.
Hij loopt veel, maar zo intensief als een paar jaar geleden is het ook niet meer. Ik moet hem wel zoveel rijden, want anders issie niet te genieten....
Wij gaan gewoon lekker door en rijden nog steeds met veel plezier!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 11 mar 2009, 09:52

Ik heb ook helemaal niet het idee dat ze het rijden zwaar vond. Maar ik vroeg me af hoeveel een gemiddelde fjord deed op zn +/- 21e :D

Helaas heb ik nu dus gister te horen gekregen dat ik niet zo veel meer van haar kan en mag verwachten... |( Maar ik ga proberen om haar zo goed mogenlijk levendig en gezond te houden!

We hebben van de week hooi laten weken en dan echt lang laten weken maar dit eet ze dus niet op. We voeren nu minder kuilgras en dan dat natte hooi maar dat blijft liggen helaas.

Gelukkig vond de dierenarts haar niet overdreven dik *o/* :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 11 mar 2009, 17:09

Wat een rotnieuws, het zit jou ook niet echt mee meiske. Weet je al wat je gaat doen als Hosta verkocht wordt?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 14 mar 2009, 10:26

Anita45 schreef:Wat een rotnieuws, het zit jou ook niet echt mee meiske. Weet je al wat je gaat doen als Hosta verkocht wordt?
Als het goed is koopt Desiré een fjordje ervoor terug of iets in die trent. En anders zit ik erover te denken een shetlander erbij te zetten ofzo...
We moeten het nog maar eens bespreken samen. Maar Imka blijft niet alleen achter!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie