hoefschoen over ijzer?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Leentje

hoefschoen over ijzer?

Bericht door Leentje » vr 15 sep 2006, 12:52

ik heb wikke vandaag op het gras gelongeerd,omdat dit hard genoeg is,raakt het de zool niet,en dan loopt hij prima!
maar op de weg,durf ik nog neit goed,zodra hij iets zachts(modder of poep) in zijn ijzer trapt,raakt dat de zool,en is het erg gevoelig/pijnlijk voor hem.

nu stelde de stalbaas(eigenaar van wik)voor om tijdelijk hoefschoenen te doen,zodat er niks in kan gaan zitten,dus als een soort beschermkap.

kunnen deze gewoon over de ijzer,of moet het ijzer er dan persé af?
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 15 sep 2006, 17:32

Als de schoenen ruim genoeg zijn, mag het geen probleem zijn. Ze zeggen dat het kan, maar ik denk dat de kans dat ze uitgaan toch wat groter is. Helemaal zeker weten doe ik dat echter niet.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
claudia

Bericht door claudia » vr 15 sep 2006, 18:48

Ik ben niet zo'n voorstander van een hoefschoen(ik vind het toch wel wat schuren)
Maar je kunt ook altijd nog een zooltje tussen de zool en het ijzer laten zetten.
Mijn merrie heeft daar bijna een jaar mee gelopen, die had een zoolkneuzing.
Ik had er ook nog silicone tussen laten zetten en dat ging helemaal super. maar als het maar voor een kortere periode is is een zooltje wel een oplossing.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Leentje

Bericht door Leentje » za 16 sep 2006, 05:17

ja,maar dan maak je het dicht,en de onsteking is weggesneden,maar ik moet voor alle zekerheid elke dag een soda of biotex badje doen!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
claudia

Bericht door claudia » za 16 sep 2006, 05:25

Door de soda en biotex maak je de ondervoet natuurlijk extra zacht.
Als de ontsteking eruit is en je hebt een paar dagen gespoeld en het gat is groot genoeg(je kunt er evt. een watje instoppen) dan moet je niet te veel bijven spoelen.
Dus biotex en soda is goed maar niet te lang.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Leentje

Bericht door Leentje » za 16 sep 2006, 14:27

oké,thanks voor de Tip Claudia!
Vera

Bericht door Vera » zo 17 sep 2006, 19:44

hoefschoenen over de ijzers kan wel, maar dan moet je inderdaad wel even kijken of je een grotere maat moet hebben.
Het komt niet zo vaak voor omdat de paarden met ijzers eigenlijk nooit schoenen nodig hebben.
Kan je niet van iemand schoenen lenen om te proberen. de aanschaf is nogal prijzig namelijk.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 17 sep 2006, 20:35

Ik heb met Ilonk op de Heidedistanz vorig jaar 80 km gereden met mijn easyboots over de ijzers (ze had geen zooltjes en die waren bij naderinzien toch wel nodig) Ging super!
Dus jaar hoor hoefschoenen kunnen over ijzers, normaliter slijten de hoefschoenen wel sneller met ijzers er onder, maar daar is denk ik wel overheen te komen. www.easycareinc.com
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie