Trailer laden en op weg naar het strand.

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Zolmar
Contacteer:

Trailer laden en op weg naar het strand.

Bericht door Zolmar » za 22 feb 2014, 20:26

Na ongeveer 4 weken geoefend te hebben met trailer laden was het vandaag zo ver. Zolmar stapte gewoon in 1 x keer, maar vandaag ging niet alleen de bilstang erachter en de klep dicht, nee, we gingen ook op pad. Ongeveer 15 min rijden duurde het ritje naar het strand, waar we normaal gewoon te paard naar toe gaan. Daar aangekomen stond Zolmar helemaal te rillen in de trailer. Zol eruit gehaald en even een stukje gewandeld, daarna terug naar de trailer waar hij meteen weer wilde instappen (dat beloofde veel goeds voor de terug weg). Op het strand werd hij weer helemaal blij, heeft lekker gedraafd en vooral veel gegaloppeerd. Lana is van Parnassia richting Zandvoort gereden en vervolgens weer terug richting naar IJmuiden. Was een goede rit, mooi weer, maar eigenlijk voor het goede iets te druk op het strand. Na de rit Zol was het weer tijd om de trailer op te gaan, maar dat wilde Zol niet. Met 4 benen op de klep vond hij genoeg. Ik had ons een half uur gegeven en lukte het niet dan kon Lana nog via de duinen naar stal voordat het te donker werd. Tijdens het inladen liepen er steeds aardig mensen en kinderen langs, waar Zol natuurlijk oog voor had (alles beter dan de trailer). De voorbijgangers bleven maar dingen tegen hem zeggen en aandacht vragen. dat is natuurlijk erg lief en leuk, want het blijft natuurlijk een enorme knuffelbeer om te zien, maar dat werkte niet in ons voordeel. Uiteindelijk 10 min later dan gepland liep hij de trailer op. Hem wel even een paar minuten gerust gesteld en toen op weg naar huis. Dit alles ging zonder trekken, duwen enz. Wel een beloning bij elk stapje naar voren. Hij blijft het wel heel spannend vinden. Je ziet aan zijn hoofd dat hij wel wil, maar het ook eng/spannend vind.Thuis aangekomen heeft hij even lekker liggen rollen in de blubber.
Afbeelding
Zolmar voor het eerst op pad met zijn eigen trailer.
Afbeelding
Afbeelding
Ja, ik ben lekker vies (met op de achtergrond de "skyline" van Haarlem-Noord)
Mariël
Contacteer:

Re: Trailer laden en op weg naar het strand.

Bericht door Mariël » za 22 feb 2014, 20:31

Wat goed!.....een geslaagde dag dus :D en die laatste foto haha :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 22 feb 2014, 20:38

Wat fijn dat hij toch op de trailer naar het strand is geweest
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 23 feb 2014, 09:48

Maar zo te lezen hebben jullie een prachtige strandrit gemaakt. En met de trailer komt het ook wel goed, lekker door oefenen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 23 feb 2014, 10:21

Heerlijk en super dat het ook per trailer heen en terug ging. Ze moeten het toch door doen leren dat het iets leuks met zich meebrengt ;)
Geluk is de vrucht van intens werk
sparky10

Bericht door sparky10 » zo 23 feb 2014, 16:09

hhah ooo die laatste foto! erg!!

sparky wou vroeger ook nooit!
maar hoe vaker we leuke dingen hebben gedaan met trailer ipv naarde kliniek nu rent die er bijna in ,
alleen op plaatst van bestemming moet die er ook alla minuut af...vind die zelf krijg ook niet de tijd voor de stang,..dat is nog een puntje waar aan gewerkt moet worden :D

lastig als mensen dan afleiden:) maar goed blijven oefenen en leuke dingen doen! en ik ben best jaloers op strand hoor haha :)
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Joram

Bericht door Joram » zo 23 feb 2014, 18:52

Leuk dat jullie naar strand geweest zijn, en super dat jullie trailer laden zo hebben geoefend. Maar hoe goed ook de chauffeur is, je hebt paarden die liever niet in de trailer staan terwijl je ook paarden hebt die geen enkel probleem vindt.
Ik heb zelf ook eentje die eng vindt in de trailer, hij sluit zich af, reageert nergens meer op tot dat we op de bestemming zijn aangekomen en het deurtje weer open gaat en mij ziet. Dan komt weer leven in.
(Gaat ondertussen wel steeds beter)

Maar hoe ging oefenen met Zolmar?
Kon hij 10 tellen op de trailer blijven staan zonder weer uit te lopen (zonder bil stang)?
Kan je Zolmar poetsen wanneer die in trailer staat?
Kan je zijn hoeven uitkrabben op de trailer?
Afzadelen?
Hooi eten?

En daarna met trailer laden, hoe reageerd Zolmar wanneer die eenmaal op de trailer staat.
Gaat hij meteen mesten (teken van angst).
Als bak voer neerzet, gaat hij dan eten, of eet hij dan heel gestrest of niet? (En eet hij het hooi?)

Tijdens trailer laden zijn de meeste paarden niet bang. Meestal is probleem van ik wil niet (dominantie) en de reden kan zijn dat omdat paard weet wat ze te wachten staat wanneer ze eenmaal in de trailer staan.

Wat bij Tobbe goed heeft geholpen is om het trailer laden een doel te geven. Dus eerst de trailer op, en dan bak voer als beloning, en na buitenrit ook eerst trailer op en dan pas krijgt hij zijn voer. Korte/lange ritten. Zijn verschillende theorieën over, zo zal een hele lange trailer er voor zorgen dat paard op den duur zich er bij neerlegt om in de trailer te staan zolang het maar lang genoeg duurt. Aan andere kant, met instructrice woont 10km van stal vandaan en merkte aan Tobbe dat hij met die rit minst moeite had en steeds makkelijker werd. Daar heb ik veel gebruik van gemaakt.
Voor volgende rit raad aan om in ieder geval te gaan naar een plek waar je nooit onder zadel naar toe rij. Probleem van dat soort plekken is dat vaak paarden denken een keuze te hebben tussen in trailer te gaan, of zelf naar huis te lopen. Doe je in gebied waar je niet van af stal wel eens naar toe rijdt, dan heb je deze discussie niet.

Rijstijl,
Mijn stal ligt aan een slecht 80km/h klinkerweg. Rij ik over deze weg 60km/h dan weet ik dat ik daarna problemen heb met laden. Vandaar dat over die weg maar 50km/h rij (wel netjes aan de kant zodat ik niemand hinder). De andere wegen rij ik wel vlot.

Bilstang,
Ook die fout heb ik gemaakt en eerste keer is moeilijkst. Je moet net zolang wachten tot dat het paard rustig is, en niet meer aan drangen is. Dan pas bilstang weg en uitladen. Elke keer wanneer je dit niet doet, beloon je het paard om zo tegen achterstang te drangen en daardoor kan op gegeven moment erg moeilijk worden om pratroon te veranderen. Gelukkig viel bij die van mij mee, maar eerste keer moest ik wel even heel veel geduld hebben.
Op deze website kan veel informatie vinden;
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... eddy-modde

Hoop dat je wat aan heb. Ik denk het kan toch nooit kwaad om wat info te delen, al is aan ieder voor zich zelf om te bepalen welke technieken en methode's je gebruikt en elk paard is ook verschillend in.
Freek

Bericht door Freek » ma 24 feb 2014, 13:27

oh wat fijn dat hij zo de trailer op de heen weg op liep! zolang je blijft oefenen komt het helemaal goed met jullie!
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » ma 24 feb 2014, 13:58

Waarschijnlijk te vroeg gejuicht, vandaag wilde hij niet de trailer in. We waren niet in de stress, want we wilde gewoon weg (om het te blijven oefenen) we hoefde niet. Bij de laatste poging waarbij hij op de klep ging staan, beloont en ermee gestopt. Omdat er toch voor KWB geoefend moet worden toch maar naar het strand en duinen te paard (nog een beloning, want daar wordt hij heel erg blij van).
Morgen maar weer een laad poging wagen.
Joram: ik heb alles geoefend wat jij beschreef op 1 ding na afzadelen in de trailer. Wel gaat hij mesten als de klep dicht zit en kijkt hij een beetje zenuwachtig naar achteren. Wat wel irritant is, is dat we voor we op een "goede" weg zitten een stuk of 7 drempels over moeten. Ik heb van Zoe van Kruiningen Coade (2ster parelli) een link van het Ebook van Eddy modde gekregen. Daar heb ik veel aan gehad. Ik heb haar toch maar gemaild voor een lesje trailer laden, misschien doe ik iets onbewust fout, kan in ieder geval geen kwaad (zij woont heel dicht bij ons).
Jowien

Bericht door Jowien » ma 24 feb 2014, 14:03

Wat goed van jullie en Zolmar! Zo zie je maar dat geduld beloond wordt. Vooral leuke dingen doen en geduldig blijven.
Dat is vandaag niet wilde, ja, dat is dan weer een domper. Zoe vragen kan zeker geen kwaad (ik ken haar vader toevallig via mn werk, maar haar ken ik nog niet).

Joram, aardig stuk over trailerladen. Maar er zijn ook paarden die het niks vinden, en het toch doen. Orlinde bijvoorbeeld. Ik blijf het lastig vinden wat ik er nou mee moet, of ik er wat mee moet. Ze is heel makkelijk te laden, maar blij wordt ze er zeker niet van.
Als ze naast een ander paard mag, rent ze er zowat in, geen enkel probleem. Misschien meer eenzaamheids-angst dan iets anders? Alleen loopt ze er ook wel in, maar vaak eigenlijk liever niet, dan doet ze het omdat ik het vraag. De terugweg soms juist heel vlot, maar soms wil ze ook dan liever niet. Ze staat niet te zweten (alleen als ze naast een druk paard staat), ik kan in principe alles doen met haar in de trailer. Ze eet niet. Echt niet, geen wortel of snoepje pakt ze aan, en geen spriet hooi of hap biks. Ze mest meteen op de trailer, van de zenuwen of angst. Soms ook al in de stal als we 'straks' de trailer in gaan. (Een of twee keer weet ik van iemand die achter me reed, dat ze heel rustig staat, en niet steeds haar hoofd omhoog gooit ofzo. Ik merk in de auto ook niks van haar, behalve het gewicht.) Ze loopt elke keer weer braaf de trailer op. Ik loop naast haar tot de trailer, en dan loopt ze er alleen in op mijn commando. Het zijn uitzonderingen dat ze dan erlangs loopt en ik nog een keer aan moet lopen of mijn stem moet verheffen. Ze is van jongs af aan op de trailer en vrachtwagen mee geweest naar ringsteken, buitenritten, trouwerijen, vanalles. Misschien toch meer 'gehoorzaam' dan '(eenzaamheids-)angst'?
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Joram

Bericht door Joram » ma 24 feb 2014, 18:42

Interessant Jowien,
Ik denk ook dat gewoon gehoorzaamheid is ze zo er oploopt, en het niet eten (helemaal bij Fjorden die normaal alles eten) is toch teken van angst is. En meteen mesten is 9/10 keer zeker teken van angst(dat doen paarden zodat ze nog harder kunnen rennen wanneer ze moeten vluchten). En zou best angst kunnen zijn doordat ze alleen in trailer moet staan. Maar je doet vrij weinig aan behalve rekening mee houden zodat niet verergert.
Zoals vertelde heb met Tobbe precies het zelfde, zo herkenbaar. En denk dat met ze 2 in trailer ook veel voor hem zal schelen. Maarja heb eenmaal maar 1½ paards trailer en 1 fjord en auto die maar geschikt is voor 1 paard te trekken.

Zolmar,
Als ik je zo hoor dan heb je idd genoeg geoefend en is nu tijd om gewoon vaak op pad te gaan zodat Zolmar kan wennen aan het in de trailer staan. Ken je de techniek van comfort/discomfort tijdens trailer laden?
Al kan extra les van Zoe zeker geen kwaad en ze kan vast hier bij in helpen.

Rijden, ben verbaast. Hard remmen, drempels en bochten lijkt Tobbe maar erg weinig te doen. Het zijn de klinker weggetjes wat hij niet fijn vindt. Wat ook tip is, ga met trailer over snelweg en zeg 60km verder op op pad. Rij Zolmar daar goed moe en zet hem dan op de trailer en rij zoveel mogelijk over rechte snelweg met constante snelheid, met beetje geluk valt paard in lichte slaap met als gevolg dat die zich ontspant.
En wat bij Tobbe ook goed werkt is om onderweg even de stoppen om benzine te tanken, vaak ontspant hij op zulke momenten en komt hij weer tot leven.

Grondwerk, wat je kan doen is in bak soort trailer bouwen. Je pakt hoek van de bak en je zet 1meter van kan een sping hindernis neer. Eventueel nog stuk zeil over de hindernis om moeilijker te maken. Nu de opdracht om Zolmar tussen die hindernis en bakrand te parkeren, eerst van dicht bij, daarna van af afstand. Ook kan hindernis in de midde van bak naast bak rand neerzetten zodat die doorheen kan lopen.
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » di 04 mar 2014, 19:04

Trailer laden gaat super, we kunnen alles met hem doen in de trailer, maaaar als er een auto voor staat, dan zijn 2 voorbenen op de klep voor hem genoeg. Wat is hij toch slim. Donderdag komt Zoe (Parelli instructeur) en gaan we ook dit probleempje hopelijk oplossen. (trailer heeft steunen, dus kan gebruikt worden om te oefenen zonder auto ervoor)
Plaats reactie