Dat stomme struikelen toch ook

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
sparky10

Re: Dat stomme struikelen toch ook

Bericht door sparky10 » do 24 okt 2013, 10:41

gelukkig even een houvast puntje ben benieuwd hoe het verder gaat...
Sparky struikeld zelden , ik rij eigenlijk altijd buiten, mocht ik in de bak rijden , dan gebeurt het wel vaker,
dat is bij hem puur verveling en niet opletten....
buiten is die altijd eh, vrij ontdekkend en maf, soms struikeld die of boomwortels maar verder niet echt

heb afgelopen weekend het verschil gezien tussen ido en sparky en ido stuikeld beduidend meer, maar dat zal ongetwijfeld ook iets met leeftijd te maken hebben ??
geen idee ...
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 25 okt 2013, 08:57

Nou begin van de week lagen we weer bijna hoor. Dani met d'r knieën in het zand en ik een hartverzakking..
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Kelly

Bericht door Kelly » vr 25 okt 2013, 11:09

Wat ook nog wel wil helpen is je paard op Equilibrium ijzers zetten.
Deze helpen de hoef met afrollen zodat ze makkelijker weg komen voor.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Gwenny

Bericht door Gwenny » vr 25 okt 2013, 23:40

Daar staat de mijne op omdat hij anders niet kan lopen van de pijn. Maar dat is niet alles hoor. Goed bekappen en het ijzer bijsmeden is van zeer groot belang wil het zijn doel bereiken. Eran gaat zijn rug vastzetten als hij pijn heeft in zijn voorhoeven en compenserend gaat lopen. Daar merk ik nu aan of het beslag en beenstand in orde is of niet. Daarnaast heeft hij een zool en een gelkit die schokabsorberend werkt en de zool beschermd tegen steentjes e.d.. Sinds de ruimte tussen ijzer en zool met een nieuwe kit is ingespoten loopt hij weer veel beter en struikelt eigenlijk niet meer.

Ik hoop nog steeds dat hij over ongeveer twee jaar zonder ijzers kan als zijn hoeven zijn hersteld en buik weer stabiel is. Het gaat langzaam de goede kant op, maar hij blijft terugvallen krijgen die gelukkig steeds minder ernstig zijn.
sparky10

Bericht door sparky10 » di 29 okt 2013, 18:38

Gwenny schreef:Daar staat de mijne op omdat hij anders niet kan lopen van de pijn. Maar dat is niet alles hoor. Goed bekappen en het ijzer bijsmeden is van zeer groot belang wil het zijn doel bereiken. Eran gaat zijn rug vastzetten als hij pijn heeft in zijn voorhoeven en compenserend gaat lopen. Daar merk ik nu aan of het beslag en beenstand in orde is of niet. Daarnaast heeft hij een zool en een gelkit die schokabsorberend werkt en de zool beschermd tegen steentjes e.d.. Sinds de ruimte tussen ijzer en zool met een nieuwe kit is ingespoten loopt hij weer veel beter en struikelt eigenlijk niet meer.

Ik hoop nog steeds dat hij over ongeveer twee jaar zonder ijzers kan als zijn hoeven zijn hersteld en buik weer stabiel is. Het gaat langzaam de goede kant op, maar hij blijft terugvallen krijgen die gelukkig steeds minder ernstig zijn.

jeetje wat heftig! hier ooit speciaal beslag gehad bij sparky , vanwege brokkelhoeven maar de halve hoef kwam er tegelijkertijd voor de helft mee vanaf en dus ook de ijzers,.. nooit meer een ijzer onder hier pff
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 04 nov 2013, 15:55

Kelly schreef:Wat ook nog wel wil helpen is je paard op Equilibrium ijzers zetten.
Deze helpen de hoef met afrollen zodat ze makkelijker weg komen voor.
Thanks. Daar ga ik even op googlen..

Het wordt steeds erger en niet alleen met rijden, maar ook als ik ernaast loop of met longeren.. Ook als ik haar uit de stal haal, dan glijdt ze uit omdat ze haar benen niet onder controle lijkt te hebben. Ik vond haar laatst helemaal niet goed lopen en heb vandaag de chiropractor een berichtje gestuurd of zij binnenkort langs wil komen. Ik rij bijna helemaal niet meer, vanwege het struikelen en aanspringen in galop kost haar enorm veel moeite en lukt gewoon niet. Terwijl dat nooit een probleem is geweest. Ik denk dus dat het wel iets meer is dan een beetje gebrek aan motivatie.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 04 nov 2013, 16:24

Dat klinkt niet fijn Anna... Dat het erger wordt en lijkt alsof ze geen controle heeft, lijkt me idd geen kwestie van gebrek aan motivatie of aandacht.
Hopelijk valt het mee!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Paulien

Bericht door Paulien » ma 04 nov 2013, 17:13

Ook hier een "struikelaar".
Eigenlijk klinkt alles wat ik hier voorbij zie komen heel aannemelijk. Paulien is chronisch bevangen, gaat zéér regelmatig naar de smid, heeft een enorm vlakke gang (doorzitten in draf en je sukkelt vanzelf in slaap), ik heb zeer lange tijd niet intensief gereden en ben mij er erg bewust van dat ik nog geen 1/2% Anky in me heb. In galop heeft ze het veel minder dan in draf, maar van horen zeggen heeft ze dan een enorme goede en "bergopwaartse?" galop.
Ik merk wel dat ze met ijzers iets minder de neiging heeft om te struikelen.

Ik wens je (Anna_Dani) veel sterkte met je paardje en het rijden.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 05 nov 2013, 08:07

Dankjewel
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 06 nov 2013, 09:05

Ik heb gisteren een filmpje gemaakt en in 20 sec zie je dat ze twee keer links voor niet goed neer zet. Het is geen toeval, ik denk dat ze ongeveer elke 20 seconden wel een keer haar benen (rechts en links) niet goed neer zet. Ik werd door een stalgenoot gewezen op mogelijk hoefkatrolontsteking. Na wat Google werk heb ik dan ook besloten om morgen direct naar de kliniek te gaan.
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 06 nov 2013, 09:40

Sterkte, Anna. Naar welke kliniek ga je?
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 06 nov 2013, 12:15

Bodegraven. Thanks!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 07 nov 2013, 12:44

Ben de hele ochtend bezig geweest, maar we zijn eruit: hoefkatrol ontsteking :'(
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 07 nov 2013, 14:09

Jeetje wat zuur Anna!
Hoe erg is de HKO? En wat kan er aan gedaan worden? Speciaal beslag oid dat het struikelen verhelpt?

Ik weet dat dressuur meer jouw ambitie is maar ik weet van paarden met HKO fase 4 die nog endurance wedstrijden boven de 100-120 km liepen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 07 nov 2013, 19:00

Ah balen, Anna. Ik raad je aan om een klassiek geschoolde instructuur te nemen die je kan leren hoe je recht moet richten en zorgt dat je paard recht en gelijk belast op 4 benen leert lopen. Sterkte.
Paulien

Bericht door Paulien » do 07 nov 2013, 19:01

Och jeetje, wat zal dat schrikken zijn geweest. Sterkte.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 08 nov 2013, 11:53

Dankjulliewel.

Het is fase 3. Morgen gaan in ieder geval de ijzers er vanaf en moet aankomende 3 weken veel stappen. Ik laat een andere smid, die hier veel ervaring mee heeft, ook nog even naar kijken. Over 3 weken weer terug naar de kliniek. Ze heeft in totaal 6 injecties met ontstekingsremmers gehad, twee per knie en 1 bij de hoef.

Ik ken gelukkig ook verschillende verhalen van mensen die nog gewoon konden blijven rijden. Dani heeft met de pijn in haar voetjes tot M1 niveau alle oefeningen kunnen doen. Gisteren met verdoven liet ze echt geweldige gangen zien, die ik nooit eerder heb gezien bij haar. Ze explodeerde zelfs een paar keer, bokken en rennen, helemaal uit haar dak... Ik vermoed dan ook dat het al een hele tijd speelt en omdat ik haar nu minder intensief ben gaan rijden, alleen maar pijnlijker is geworden (stilstaan is het slechtste wat er is bij HKO).

Vanavond kan ze gelukkig op haar nieuwe stal terecht. Eigenlijk zou ik volgende week gaan verhuizen, maar de nieuwe stal heeft een uitloopje waardoor ze meer zal bewegen dan nu in haar 3x3 stal. En aangezien we over 3 weken terug moeten, scheelt een week wel een slok op een borrel.

Ze zag er wel heel zielig uit hoor, zo met al dat verband:
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 08 nov 2013, 12:00

@nobbygaard, ik maak er nu mijn Ziekenboeg topic van :S
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 08 nov 2013, 18:42

Waarom is ze voor HKO ook in haar knie ingespoten?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » za 09 nov 2013, 11:14

Anna_Dani schreef:@nobbygaard, ik maak er nu mijn Ziekenboeg topic van :S
Helemaal niet erg. Belangrijker is dat ze opknapt. :(:)

En zo zie je maar weer dat het struikelen toch soms nader bekeken moet worden.
Plaats reactie