Het aangespannen-topic deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
wolkj

Re: Het aangespannen-topic deel 2

Bericht door wolkj » vr 27 apr 2012, 11:51

Jowien schreef:Hee, Faira is hier ook al! Leuk, het nieuwste karrenpaard meteen aanwezig. Ga je veel met haar mennen? Of gaat ze meteen ook onder het zadel?
Hihi ja het nieuwste karrepaard gelijk aanwezig ja.
Afgelopen woensdagavond mocht ik voor het eerst aan het stuur. Sinds mijn 14e (nu 22) heb ik mijn menbewijs en rij ook regelmatig, dus ik dacht dat zal vast goed gaan. maar dat viel toch even tegen, faira nam gelijk een loopje met me. Gelukkig heeft janus geerts me goed ondersteunt en is volgens hem achenbach dood ;) Ik reed altijd achenbach, maar volgens hem is dit voor Faira nog niet handig omdat ze dan te snel is. Je moet goed contact met haar houden en haar aanpakken, anders neemt ze een loopje met je.
Gisteren morgen ben ik weer geweest, wat was ik toen blij! Ze liep stukken beter, natuurlijk om dat ik het sturen van haar steeds meer ging begrijpen, zo zie je echt dat elk paard weer zo anders is. Ik dacht dat ik haar na 2,5 jaar wel kende, maar nu zie je weer een heel andere Faira.
Zondag gaan we met ons tuig en de kar erheen, doen we daar nog een rondje en mogen we haar meenemen. Ik neem thuis wel les van Leo Paauwe (zeeuwse menner), zodat alles goed gaat verlopen.
Mennen met Faira dus voorlopig alleen samen met me vriend, twee vaste mensen waar ze op kan vertrouwen en die weten hoe we haar aan moeten pakken.

Om even nog antwoord te geven Jowien;
Ja ik wil veel gaan mennen in de toekomst. Waar Faira nu beleerd is houden ze in het eerste weekend van oktober een oefenmarathon, hier hopen we als eerste dit jaar aan mee te doen. Verder doen we het rustig aan en wil ik denk ik eind van de zomer voor het eerst een keer op haar gaan zitten. In de toekomst hoop ik mennen en onder de man af te wisselen.

@Anna, wat leuk dat 't zo goed gaat met Tasja!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Esther

Bericht door Esther » za 28 apr 2012, 16:25

Achenbach is dood? Wij hebben het op cursus nog zo geleerd en ik men ook altijd achenbach, maar het is natuurlijk niet nodig..
Ik vind het wel een fijn systeem en volgens mij kun je dan ook best snel zijn.
Maakt ook niet uit, fijn dat je even lekker met haar gaat lessen dan ben je zo aan die andere Faira gewend, knap paard!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » za 28 apr 2012, 19:03

Sinds ik Achenbach geleerd heb een paar jaar geleden, rij ik er automatisch en graag mee. In het verkeer kun je snel de leidsels (goed) in een hand nemen, en met de andere hand de zweep hanteren of je hand uitsteken. Zeker dat het snel kan en je evengoed nog een goed stuur hebt, vindt ik erg fijn, ik woon in een drukke omgeving waar andere verkeersdeelnemers niet gewend zijn aan aanspanningen.
Ik zie op marathons veel mensen zonder Achenbach rijden. Misschien is het dan wel anders, maar daar heb ik geen ervaring in. En misschien dat het bij een jong paard ook anders is.
Maar ik vind het erg fijn, stuurt soepel, fijntjes en snel.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 01 mei 2012, 13:15

Ik denk dat hij bedoelt dat bij een jong net beleerd paard het beter is nog even met 2 handen te sturen.
Achenbach werkt niet zo prettig met een groen paard voor de kar (is mijn ervaring).
Wij begonnen ook altijd gewoon met de leidsels in 2 handen :)
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 01 mei 2012, 13:16

Ow en Kootje en ik zouden graag bij jullie clubje komen O:) :D

Afbeelding

Duurt alleen nog een jaartje voorbereiden voor hij er echt voor gaat.. :D
Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 01 mei 2012, 13:19

Het is ook denk ik maar net wat je geleerd hebt en zelf het meest prettig vindt. Ik men alles met achenbach, ook de jonge paarden, persoonlijk vind ik het ene niet 'sneller' dan de ander. Dat heeft denk ik meer met de menner te maken, dan met de methode. ;)

Kootje gaat goed! Staat hem goed zo in werkpak.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
wolkj

Bericht door wolkj » di 01 mei 2012, 14:54

Ik was altijd Achenbach gewent, ook van mijn koetsiersbewijs. Merk wel nu ik meer les krijg in het mennen dressuur en marathon dat er meer snelle reactie sworden gevraagd en heb gewenst is dat ik dan gewoon in 'onder het zadel' stand me lijdsels vast hou. en dan verkorten door middel van trekken aan het uiteinde. Kortom, lekker ingewikkeld maar ik wen er wel aan.

Hier nog een verslagje van Faira haar eerste twee mendagen met mij.
Zondag zijn we daar met onze kar gaan rijden. Ik vond het wel erg spannend omdat het de eerste keer nog niet echt vanzelf ging. Maar gelukkig liep alles goed en hebben we heerlijk kunnen genieten. En is ze mee naar huis gegaan zondag..
Afbeelding

Gisteren voor het eerst op eigen terrein gereden, wat een braverd.. Viel me alles mee! Ze loopt erg graag en heeft een super tempo!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 02 mei 2012, 00:24

Wat klinkt dat allemaal goed Willeke, heerlijk voor je.

En Ko, wat een stoere vent zo in het tuig. Ik geloof dat hij zelf niet nog een jaar wil wachten voordat hij voor het echie mag, haha.

Ikzelf heb vanavond weer eens sinds lange tijd ook op de bok gezeten. Heerlijk gemend met Dieter in Wanneperveen. Dank je wel Janna dat je hem even aan mij afstond.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 02 mei 2012, 08:21

Ik vond het ook wel even leuk hem eens voor de wagen te zien, meestal zit ik er achter....:D En hij was weer super braaf!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 04 mei 2012, 06:45

Leuk die nieuwe menpaarden! Knapperds!
Kootje ziet er geweldig uit zo.
Anita wat tof dat je zo weer eens op de bok kon zitten en genieten van het mennen.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 04 mei 2012, 06:54

Ik heb woensdag weer een huifkartochtje gemaakt! Het was mooi weer dus flink rondgebeld en gesmst om te kijken wie er mee wilde. Iedereen wilde wel maar kon niet... Zucht. Balen jullie ook wel eens van het zoeken van bijrijders?
Er alleen op uit durf ik niet, vind ik niet verstandig, terwijl het vast zou kunnen met lieve lynda hoor.

Ten vond ik de buurvrouw in haar tuin die was dus vrij! En ze wilde s avonds wel mee! We zouden gaan voor een bosritje. Nou jaaa bosritje. Ze hebben wel 1 menpad door het bos, paralel aan een fietspad je wordt zo snel mogelijk het bos weer uitgeloosd...
Om de route vervolgens naast de n381 verder te laten gaan. Mooi man! Hahaha we gingen ervoor en dan een ijsje bij het tankstation halen. Maakten we er gewoon iets leuks van langs die weg. Geld mee en op pad. Kwamen we bij de slagboom naar het bos was die op slot!!!! Stond keurig een menbordje bij van een huifkar. We voldeden helemaal. Dus moesten we terug eb het gewone rondje doen. Lynda vond het wel prima dat we zo snel terug gingen. Maar helaas ze moest de boerderij voorbij.. Geline gillen, lynda gilde teurg! Ik snap het ook niet!!!!! Hahah toch nog genoten van het standaard rondje. En de buurvrouw gaat bellen met de boswachter.... Wordt vervolgd ; )
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 04 mei 2012, 08:40

cowgirlwillie schreef:Ik heb woensdag weer een huifkartochtje gemaakt! Het was mooi weer dus flink rondgebeld en gesmst om te kijken wie er mee wilde. Iedereen wilde wel maar kon niet... Zucht. Balen jullie ook wel eens van het zoeken van bijrijders?
Er alleen op uit durf ik niet, vind ik niet verstandig, terwijl het vast zou kunnen met lieve lynda hoor.

Ten vond ik de buurvrouw in haar tuin die was dus vrij! En ze wilde s avonds wel mee! We zouden gaan voor een bosritje. Nou jaaa bosritje. Ze hebben wel 1 menpad door het bos, paralel aan een fietspad je wordt zo snel mogelijk het bos weer uitgeloosd...
Om de route vervolgens naast de n381 verder te laten gaan. Mooi man! Hahaha we gingen ervoor en dan een ijsje bij het tankstation halen. Maakten we er gewoon iets leuks van langs die weg. Geld mee en op pad. Kwamen we bij de slagboom naar het bos was die op slot!!!! Stond keurig een menbordje bij van een huifkar. We voldeden helemaal. Dus moesten we terug eb het gewone rondje doen. Lynda vond het wel prima dat we zo snel terug gingen. Maar helaas ze moest de boerderij voorbij.. Geline gillen, lynda gilde teurg! Ik snap het ook niet!!!!! Hahah toch nog genoten van het standaard rondje. En de buurvrouw gaat bellen met de boswachter.... Wordt vervolgd ; )
Ben wel benieuwd waar dat dan precies is, zo af en toe kom ik wel eens over de N381, ook in het Friese gedeelte.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » za 05 mei 2012, 18:41

het is op de duurswouderheide. tussen Donkerbroek en Wijnjewoude. (Dat weer tussen Oosterwolde en Drachten ligt)
Ik heb op google Earth wat markeringspunten gezet om de route duidelijk te maken.
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2034 ... 8,0.104628
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 05 mei 2012, 22:00

Die S-slinger in de N381 is dat die laatste grote bocht voor het laatste rechte stuk naar Drachten?

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » zo 06 mei 2012, 06:07

Ja inderdaad!
Het is een heel mooi gebied met veel bos, loopt zelfs door tot de bakkeveense bossen, maar aan menners is niet echt gedacht terwijl er wel mooie brede zandpaden doorheen gaan, maar mag je niet komen... Te paard zijn er meer routes, maar uiteindelijk ook maar van a naar b. Geen mooi rondje. Dus heen en terug ga je dan hetzelfde.

Maar goed, we doen hetermee! Ik mag niet klagen. Ik woon praktisch aan het bos!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 06 mei 2012, 11:35

Ah, dan weet ik nu waar jij je geweldige huifkartochten houdt, leuk!

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » zo 06 mei 2012, 16:23

Ja haha zal mijn standaardrondje ook eens doen met een kaartje ook wel grappig zo.
Geweldig he dat google earth.

Iedereen kan zn rondje hier wel neerzetten leuk overzichtje!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 06 mei 2012, 21:03

Haha, ik maak geen rondje. Ga de weg niet op en eerlijk gezegd men ik helemaal niet, al een hele tijd niet. Alleen toevallig afgelopen dinsdag in Wanneperveen er wel even achter gezeten. Was echt genieten.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 07 mei 2012, 12:50

gisteren heb ik 1 van de rondjes in ons bos gedaan. dochter van vrienden van ons op vjell gezet en ik ko aan de lange lijnen gezet. als er paard mee is, is ie altijd haantje de voorste dus dat leek mij een goede motivatie om helemaal zelluf voorop te willen lopen O:)
en dat werkte haha! op gegeven moment is vjell rechtsaf geslagen en wij links.. en stoere Ko stapte heerlijk door, halthouden veel geoefend.. eerst schots en scheef maar later steeds rechter en rechter +:)+ en we hebben ook stukjes gedraafd, reageerde zo goed op de stemhulpen :j
ik gloeide helemaal van trots :L
Afbeelding
Claudje

Bericht door Claudje » wo 09 mei 2012, 08:48

Ik mag me hier ook melden straks, Caylinn staat nu bij Bart om voor de wagen beleerd te worden :))
Ik heb begrepen dat ze ook al voor de tweewieler gestaan heeft, maar hoe het verder ging kan Esther
me volgens mij vertellen. Die zal ik dan ook snel maar even uithoren, hihi :D

Dan kunnen we hopelijk later met deze combi gaan rondrijden! (jeetje, alweer 4 jaar geleden zie ik)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Plaats reactie