Mijn boer maakt zich zorgen. Ze lopen buiten is dit zielig?
- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
Mijn boer maakt zich zorgen. Ze lopen buiten is dit zielig?
Mijn boer maakt zich zorgen om mijn paarden, moet ik dit ook doen?
Mijn pantoffels lopen buiten.
Ze hebben een loopstal in de kapschuur met uitloop naar buiten.
De dames zijn gisteren vanuit de bak weer ontsnapt naar de wei waar ze vannacht dus ook stonden met - 20.7!!!
als je ze ziet lopen lijken ze er zelf geen problemen mee te hebben. Ze grazen en lopen tevreden rond lijtk het.
Ik heb ze net binnen geroepen en gevoerd, water aangeboden. En eens goed bekeken. Ze rillen niet, ze zijn allert en knuffelig als altijd. Ze kwamen meteen vrolijk aanrennen.
Ze hebben de keus om wat bescherming binnen te zoeken, maar kiezen de wei. ( al is een kapschuur natuurlijk ook niet heel warm.)
De vacht isb evroren aan de bovenkant maar daaronder is het nog lekker warm.
Moet ik ander onderdak voor ze zoeken? Mijn boer en zijn vader zijn bang dat ze het niet overleven... Zelf lijkt me dat overdreven. Het zijn toch fjorden? Ze zitten mega dik in hun vacht. Of zit ik er volledig naast?
Wat vinden de andere fjordeneigenaren?
Mijn pantoffels lopen buiten.
Ze hebben een loopstal in de kapschuur met uitloop naar buiten.
De dames zijn gisteren vanuit de bak weer ontsnapt naar de wei waar ze vannacht dus ook stonden met - 20.7!!!
als je ze ziet lopen lijken ze er zelf geen problemen mee te hebben. Ze grazen en lopen tevreden rond lijtk het.
Ik heb ze net binnen geroepen en gevoerd, water aangeboden. En eens goed bekeken. Ze rillen niet, ze zijn allert en knuffelig als altijd. Ze kwamen meteen vrolijk aanrennen.
Ze hebben de keus om wat bescherming binnen te zoeken, maar kiezen de wei. ( al is een kapschuur natuurlijk ook niet heel warm.)
De vacht isb evroren aan de bovenkant maar daaronder is het nog lekker warm.
Moet ik ander onderdak voor ze zoeken? Mijn boer en zijn vader zijn bang dat ze het niet overleven... Zelf lijkt me dat overdreven. Het zijn toch fjorden? Ze zitten mega dik in hun vacht. Of zit ik er volledig naast?
Wat vinden de andere fjordeneigenaren?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
- nancy imka
Re: Mijn boer maakt zich zorgen. Ze lopen buiten is dit ziel
Mijn paardjes kunnen ook niet naar binnen toe. Ze hebben alleen een schuilstalletje. En ze staan ook op het weiland. Als ik de foto's zie van gister lijken ze het prima te doen. Ik heb ze zelf natuurlijk niet meer gezien sinds vorige week maar denk dat een fjord er prima tegen kan. En anders zou ik zo snel voor mn eigen paardjes geen oplossing hebben. Het enige wat ik me kan bedenken is flink wat ruwvoer geven zodat ze constand te eten hebben. Baal wel dat ik zelf ook niet ff een kijkje kan gaan nemen maar heb er alle vertrouwen in dat die meiden ze heel goed in de gaten houden! Oh en wat ik ook heel fijn vind om te geven met dit weer is een flinke prak warme slobber vinden ze zelf ook heerlijk
Zolang ze niet rillen en niet koud aanvoelen, voldoende ruwvoer krijgen en water kunnen drinken is er weinig aan de hand
Geke gaat 's nachts wel binnen maar die heb ik vanochtend toch lekker buiten gezet ook al gaf de auto -16 aan

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Die van mij lopen ook gewoon buiten, wel met schuilstal en grote overkapping. Vanmorgen stonden ze daar ook met zijn 3tjes onder, helemal wit van de rijp. Ze gingen lekker hooi eten, zorg inderdaad voor voldoende voer en als ze er goed, vrolijk en alert uitzien lekker laten lopen hoor.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
- nancy imka
Onze paardjes hadden van de week dorst midden in de nacht omdat het water bevroren was. Nou hadden ze zelf het idee van als ik dan tegen die waterbak aan trap komt het vast goed, vond mn neef niet zo leuk hij kon er niet van slapen
Toen heeft hij zelf het ijs maar even kapot gehakt zodat ie weer kon gaan slapen 
Ik heb trouwens ook de mening dat zodra ze in een stal staan en zich niet meer kunnen bewegen ze kouder worden als zodra ze het koud krijgen en even lekker kunnen gaan rennen. Alleen jammer dat Imka met dr ijzers ook nog eens van die ijsklompen krijgt.

Ik heb trouwens ook de mening dat zodra ze in een stal staan en zich niet meer kunnen bewegen ze kouder worden als zodra ze het koud krijgen en even lekker kunnen gaan rennen. Alleen jammer dat Imka met dr ijzers ook nog eens van die ijsklompen krijgt.
- cowgirlwillie
- Contacteer:
Bedankt voor de snelle reactie dames en heer!
Ik werd hier toch wat naief bestempeld geloof ik. Dus ff checken.
Was al bang dat er mensen 144 zouden kunnen gaan bellen als ze die van mij zouden zien lopen haha.
Ik heb ze al wel meer eten aangboden idd en we geven ze meerdere keren per dag de kans om te drinken.
Dit leek mij ook voldoende.
Ik werd hier toch wat naief bestempeld geloof ik. Dus ff checken.
Was al bang dat er mensen 144 zouden kunnen gaan bellen als ze die van mij zouden zien lopen haha.
Ik heb ze al wel meer eten aangboden idd en we geven ze meerdere keren per dag de kans om te drinken.
Dit leek mij ook voldoende.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Je hoeft je totaal geen zorgen maken. Fjorden zijn gemaakt voor dit weer. Met voldoende eten en water is er doorgaans niks aan de hand. Toen er 2 jaar geleden 12 weken sneeuw lag stond Nisko 24/7 buiten. Dikke laag sneeuw op de acht soms, maar dat geeft dan juist aan dat de vacht een super isolatie geeft. Iets meer voer en 2x per dag vers water en dat ging hardstikke goed.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ze komen van oorsprong uit Noorwegen en daar is het nog veel kouder dan hier. Geen zorgen maken dus. Ze hebben een heerlijke isolerende vacht, een betere deken is er niet dan dat. Zorgen voor voldoende ruwvoer en water en dan komen jouw dames zonder enig probleem de winter wel door. Het feit dat ze zelf kiezen voor buiten ipv de open stal zegt al meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door Anita op za 04 feb 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Dit soort weer vinden ze vaak het mooiste wat er is. Ze kunnen beter tegen kou dan warmte. Wat ik hier wel doe is ze nu onbeperkt hooi aanbieden. De laagste in rang heeft het wel het snelste koud, maar zij krijgt bij een beperkte hoeveelheid hooi dus ook het minste binnen. Daarom gewoon onbeperkt, zo kan iedereen zijn kacheltje voldoende stoken.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Hallo!
Unsere Fjords haben einen Offenstall und ca. 1,5 ha Weise.Sie könnten rein,wenn sie wollten.
Aber meistens stehen sie irgendwo in der Weide.Ihnen scheint das kalte Wetter nichts auszumachen.
LG Mel
Unsere Fjords haben einen Offenstall und ca. 1,5 ha Weise.Sie könnten rein,wenn sie wollten.
Aber meistens stehen sie irgendwo in der Weide.Ihnen scheint das kalte Wetter nichts auszumachen.
LG Mel

Giel:
*04.05.2010,V:Zortin,M:Katrien(v.Hafstad)
Kjerna van`t Poezelerf:
*04.04.2009,V:Rannson,M:Bjutind van`t Poezelerf(v.Minka)
Werbisto:
*15.04.2001,V:Bjorkmann,M:Liset(v.Halstor)
*04.05.2010,V:Zortin,M:Katrien(v.Hafstad)
Kjerna van`t Poezelerf:
*04.04.2009,V:Rannson,M:Bjutind van`t Poezelerf(v.Minka)
Werbisto:
*15.04.2001,V:Bjorkmann,M:Liset(v.Halstor)
Niks mis mee dacht ik zo! Mijn twee fjorden voelen ook heerlijk warm aan onder een laagje bevroren vacht. Zelfs mijn oudere KWPNer staat gewoon dag en nacht buiten.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

- cowgirlwillie
- Contacteer:
Bedankt! Ik blijf gewoon gerustgesteld genietend naar buiten kijken.
Lekker buiten laten.
Die van Rien lopen nu ook weer gewoon 24/24 buiten.
Die zijn met die regen 's nachtslot naar binnen gegaan maar nu het alleen vriest staan ze weer lekker buiten. Zij kunnen allen schuilen achter bossen. En ze vinden het heerlijk.
Die van jou kunnen nog naar binnen als ze willen en toch lopen ze lekker op de wei.
En wat de dierenpolitie betreft, die weten het zelf helemaal niet. Er lopen ook nog genoeg fjorden in de natuurgebieden en die kunnen ook niet naar binnen.
Ik kan me wel voorstellen dat je gaat twijfelen.
Ik heb Guus nu ook lekker buiten in de zon staan, hij staat echt te genieten.
Die van Rien lopen nu ook weer gewoon 24/24 buiten.
Die zijn met die regen 's nachtslot naar binnen gegaan maar nu het alleen vriest staan ze weer lekker buiten. Zij kunnen allen schuilen achter bossen. En ze vinden het heerlijk.
Die van jou kunnen nog naar binnen als ze willen en toch lopen ze lekker op de wei.
En wat de dierenpolitie betreft, die weten het zelf helemaal niet. Er lopen ook nog genoeg fjorden in de natuurgebieden en die kunnen ook niet naar binnen.
Ik kan me wel voorstellen dat je gaat twijfelen.
Ik heb Guus nu ook lekker buiten in de zon staan, hij staat echt te genieten.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
En vooral je boer dit topic laten lezen. Als ie dan nog niet gerustgesteld is dan weet ik het niet meer, haha.cowgirlwillie schreef:Bedankt! Ik blijf gewoon gerustgesteld genietend naar buiten kijken.
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- cowgirlwillie
- Contacteer:
Haha anita heb jouw stukje voorgelezen omdat ik denk dat jullie hetzelfde soort mensen zijn als wij en heb foto's van de vuelentjes in balloo laen zien omdat hij veel vertrouwen heeft in jan en jose nadat hij daar is geweest toen we geline hebben gekocht. Hij is dus ook al een stuk rustiger.
Ik had ook gezed dat het noorse paarden waren enzo maar volgens hem zijn die van mij daar nog nooit geweest dus dat telt an niet. Maar geline is natuurlijk wel echt van een noorse hengst dus als die geen goede echte noorse genen heeft weet ik het ook niet meer.
Ik had ook gezed dat het noorse paarden waren enzo maar volgens hem zijn die van mij daar nog nooit geweest dus dat telt an niet. Maar geline is natuurlijk wel echt van een noorse hengst dus als die geen goede echte noorse genen heeft weet ik het ook niet meer.
Dat gevoel heb ik ook wel Willemijn, alleen lopen hier geen koeien rond op de boerderij, haha. Ik was zeker ook met Jeroen getrouwd als hij veeboer was geweest met melkkoeien e.d. Ik vind dat geweldig. Heb niet voor niets heel veel op een boerderij rondgelopen toen ik dat lichamelijk nog aankon en heel veel koeien gemolken. Kijk maar.

Onherkenbaar misschien door het korte haar en de bril maar ik ben het echt, haha. Een geweldige tijd vond ik dat.

Onherkenbaar misschien door het korte haar en de bril maar ik ben het echt, haha. Een geweldige tijd vond ik dat.
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- cowgirlwillie
- Contacteer:
Wat een mooie fotos anita. Leuk!
Anita, wat een leuke foto's!
En cowgirlie, las dat je al gerust gesteld was en je broer ook.
Sjol lijkt juist altijd super in haar element als ik er van overtuigd ben dat ik ter plekke ga bevriezen.
Mits voldoende ruwvoer om hun kachel te stoken zoals al gezegd en water niets aan de hand.
NancyImka, die vind ik wel creatief! Gewoon 's nachts regelen dat iemand je waterbak komt openen!!
En cowgirlie, las dat je al gerust gesteld was en je broer ook.
Sjol lijkt juist altijd super in haar element als ik er van overtuigd ben dat ik ter plekke ga bevriezen.
Mits voldoende ruwvoer om hun kachel te stoken zoals al gezegd en water niets aan de hand.
NancyImka, die vind ik wel creatief! Gewoon 's nachts regelen dat iemand je waterbak komt openen!!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- nancy imka
ja he ik moest stiekem ook wel een beetje lachen toen ik het hoorde. Denk dat ik het zelf niet erg zou waarderen als ik zo mn bed uit gebonkt werd maar goed het vriest niet altijd dus de beste man heeft zo nu en dan ook genoeg nachtrust hihihi En voor zn eigen bestwil maakt hij nu tig keer per dag het water kapot
Mijn pantoffeltjes staan ook 24/7 buien met een grote schuilstal die ze continu tot hun beschikking hebben. Hooi voer ik zowel in de schuilstal als buiten in een tractorband en als ik 's avonds weer kom om te voeren is het hooi buiten op en binnen ligt nog wat. Ze eten dus liever buiten. Ze staan/lopen/liggen ook altijd buiten als ik eraan kom.... Hebben dus helemaal geen last van de kou.
de waterbak is ook 's avonds en 's ochtends bevroren, maar ik merk dat ze zelf in staat zijn een gat te maken. Ik vindt in de bak telkens een rond gat van zo'n 20 cm doorsnee dat ze wel zelf gemaakt moeten hebben. Of ze dat met hun hoeven doen of met hun snotje.... ik weet het niet. Maar ze kunnen dus zeker een ijslaag van een waterbak doorbreken als ze dorst hebben.
Dat moeten de paardjes in de natuur ook (hier lopen ook konikpaarden in het natuurgebied en daar wordt echt tweemaal daags of dagelijks door een zorgzame paardenmama of -papa de waterbak doorgehakt). Wij paardenmeisjes (en Dendola misschien ook) zijn nu eenmaal wat bezorgder...
de waterbak is ook 's avonds en 's ochtends bevroren, maar ik merk dat ze zelf in staat zijn een gat te maken. Ik vindt in de bak telkens een rond gat van zo'n 20 cm doorsnee dat ze wel zelf gemaakt moeten hebben. Of ze dat met hun hoeven doen of met hun snotje.... ik weet het niet. Maar ze kunnen dus zeker een ijslaag van een waterbak doorbreken als ze dorst hebben.
Dat moeten de paardjes in de natuur ook (hier lopen ook konikpaarden in het natuurgebied en daar wordt echt tweemaal daags of dagelijks door een zorgzame paardenmama of -papa de waterbak doorgehakt). Wij paardenmeisjes (en Dendola misschien ook) zijn nu eenmaal wat bezorgder...