Oud keer nieuw
- Mieke_Cunna
- Contacteer:
Oud keer nieuw
Ik vroeg mij zo af waar jullie voorkeur naar uitgaat met betrekking tot het oude type fjord en het nieuwe type fjord of een combinatie. En waarom?
Ik zelf vind de combinatie van beide het mooist, toch dat stevige van een fjord maar tegelijkertijd ook iets luxe erdoorheen.
En ik denk dat Cunna daar wel in slaagd, Moods neigt naar mijn idee toch meer naar het oude type.
Ik zelf vind de combinatie van beide het mooist, toch dat stevige van een fjord maar tegelijkertijd ook iets luxe erdoorheen.
En ik denk dat Cunna daar wel in slaagd, Moods neigt naar mijn idee toch meer naar het oude type.
Re: Oud keer nieuw
Ik ben niet van het oude type (karrenknol) om het zo maar eens uit te drukken. Ik heb liever toch wel een rijtype met prettige gangen.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Ik vind nog steeds dat 'oud' en 'nieuw' niet bestaat qua types bij Fjorden 

Ereplaatsje voor

voor mij ook eigelijk een mixje. vind wel dat je bij je ras moet blijven, en dat een zeer luxe fjord imo geen fjord meer mag heten. ik vind dat er vaak afgeweken word van wat imo fjord is. stevig,robuust, stoer. ieder zijn persoonlijke mening natuurlijk
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Een Fjord moet zeker niet te luxe worden want dan is het in mijn ogen geen Fjord meer maar een paard in Fjordkleur. Die hele oude types vind ik wel wat hebben maar zou ik zelf niet voor de kar willen hebben. Ik ben zeer tevreden met wat ik heb en heb gehad.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- nientje_pjotr
- Contacteer:
Ik hou heel erg van het oude type fjord.
Dus lekker breed
Gelukkig komt cindy aardig in de buurt van wat ik graag zie.
Akes daarintegen is ietwat luxer gebouwd.
Hij was altijd wel iets breder,maar door ziekte en 'slechte' voeding is dit behoorlijk veranderd.
Er stond op de CK een hele mooie naast ons....ben z'n naam ff kwijt maar die was echt om te
Was groot en zeeer breed, precies wat ik mooi vind.
Op het fjordencentrum stond toen ook een keer zo'n mooie brede, Odylle genaamd.
En Sverre natuurlijk niet te vergeten, dat is pas een stevige beer
Dus lekker breed

Gelukkig komt cindy aardig in de buurt van wat ik graag zie.
Akes daarintegen is ietwat luxer gebouwd.
Hij was altijd wel iets breder,maar door ziekte en 'slechte' voeding is dit behoorlijk veranderd.
Er stond op de CK een hele mooie naast ons....ben z'n naam ff kwijt maar die was echt om te

Op het fjordencentrum stond toen ook een keer zo'n mooie brede, Odylle genaamd.
En Sverre natuurlijk niet te vergeten, dat is pas een stevige beer

Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Vroeger was ik meer van de 'beren', dat hele ille vind ik nog steeds niks. Nu iets er tussen in. Maar de echte luxe types, daar kan ik niet op omdat ik zelf 1.79 ben (gister op gemeten toevallig). En dan steek ik er helemaal zo onderuit 

Geen iele pony met punk voor mij
Het liefst zie ik een mix van de oude robuuste type en een invloed van iets groter in de maat maar zeker niet neiging naar het hele slanke en ranke.
Als ik kijk naar Erna die 25 jaar geleden gefokt werd was zij voor die tijd een grote fjord met haar 1.46m. Haar eerste veulen in 1987 was zelfs 1.50m! er komen en blijven veranderingen gaande in de fjordenfokkerij waar op gelet wordt- en gefokt waar de vraag naar is!

Het liefst zie ik een mix van de oude robuuste type en een invloed van iets groter in de maat maar zeker niet neiging naar het hele slanke en ranke.
Als ik kijk naar Erna die 25 jaar geleden gefokt werd was zij voor die tijd een grote fjord met haar 1.46m. Haar eerste veulen in 1987 was zelfs 1.50m! er komen en blijven veranderingen gaande in de fjordenfokkerij waar op gelet wordt- en gefokt waar de vraag naar is!
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Ik ben het eens met Claudia, de term het "oude" en "Nieuwe" type bestaan imo niet.
Ik zou persoonlijk meer gaan voor de combi van sport type en laten we dan maar het "kleiner en grovere" type zeggen.
Zo vind ik Binkie bijvoorbeeld een mooi type. Netjes in verhouding iets neigend naar het sportige type maar niet het super luxe sportpaard. Al moet hij nog wel iets meer spieren ontwikkelen om de rondingen mooier te krijgen.
Maarja hoe mooi het paard ook is, er moeten ook goede gangen onder zitten en een leuk karakter... (Eigenlijk is Binkie dus gewoon een droompaard
)
Ik zou persoonlijk meer gaan voor de combi van sport type en laten we dan maar het "kleiner en grovere" type zeggen.
Zo vind ik Binkie bijvoorbeeld een mooi type. Netjes in verhouding iets neigend naar het sportige type maar niet het super luxe sportpaard. Al moet hij nog wel iets meer spieren ontwikkelen om de rondingen mooier te krijgen.
Maarja hoe mooi het paard ook is, er moeten ook goede gangen onder zitten en een leuk karakter... (Eigenlijk is Binkie dus gewoon een droompaard

Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
- Machteld&Falco
Ik heb ze liefst van al ergens tussenin, compact, stevig, maar niet te lomp. Falco past aardig in dat plaatje (al lijkt hij in de winter nog het meest van al op een beer)
http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Dat was Cadiznientje_pjotr schreef:Er stond op de CK een hele mooie naast ons....ben z'n naam ff kwijt maar die was echt om te![]()

Ik ben ook meer van de mix en dan meer neigend naar "nieuw" Denk dat we daar met cadiz een mooie van hebben gevonden. Groot maar met massa en supergangen.
Ik denk dat je zeker wel kunt spreken van oude en nieuwe types... oud is bij mij 1,30 hoog en net zo breed, nieuw is meer richting de vraag in de sport gefokt hoog, ranker en ruimere gangen. En aangezien je het beestje toch ene naam moet geven.....

- Thessa Keizer
Hmmm, best lastige vraag, voorheen reed ik natuurlijk op Max, duidelijk het ouderwetse type, maar helemaal mijn ding op dat moment.
En nu heb ik Aike, en Aike is best luxe, maar dat was niet echt de reden waarom ik hem kocht, ik had er toen helemaal geen verstand van en ben gevallen op zijn leuke/sprekende koppie, hetzelfde gold voor Max eigenlijk.
Maar als ik er nu naar kijk neig ik wel meer naar het luxere type, maar kan best een oud type ook erg leuk vinden al wil ik voor mezelf toch het wat luxere type.
Groetjes Thessa en Aike
En nu heb ik Aike, en Aike is best luxe, maar dat was niet echt de reden waarom ik hem kocht, ik had er toen helemaal geen verstand van en ben gevallen op zijn leuke/sprekende koppie, hetzelfde gold voor Max eigenlijk.
Maar als ik er nu naar kijk neig ik wel meer naar het luxere type, maar kan best een oud type ook erg leuk vinden al wil ik voor mezelf toch het wat luxere type.
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Voor mij duidelijk het OUDE type. Max. 1.45, lekker robuust, een echte beer. 
Die hele ranke grote Fjorden vallen voor mij onder het type "rijpony in Fjordenkleuren"

Die hele ranke grote Fjorden vallen voor mij onder het type "rijpony in Fjordenkleuren"

- Senna&Cajra
Een fjord met body en beweging. Dus idd niet die paarden in fjordenkleuren.
Gaan we weer...kan iemand me vertellen wat een oud type is en wat een nieuw? Daar kunnen we wel 20 pagina's over discussieren...
Zo is Iza behoorlijk breed, stevige botten, niet al te groot, maar wel langgelijnd met goede bewegingen. Is ze dan een oud of een nieuw type???

Zo is Iza behoorlijk breed, stevige botten, niet al te groot, maar wel langgelijnd met goede bewegingen. Is ze dan een oud of een nieuw type???
Dat heeft dan niets met bouw te maken, maar met conditienientje_pjotr schreef:Akes daarintegen is ietwat luxer gebouwd.

"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Een fjord moet voor mij een stevig, robuust paardje met body zijn. Of ze dan 1.40m of 1.50m zijn maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit. Zolang ze maar niet zo'n ielig kippenborstje hebben, want ik vind het echt heel lelijk als een fjord dat heeft. Die horen front te hebben! Een luxe fjord is imo niet direct een hele slanke/smalle, ik vind de beenhoogte ook altijd erg bepalend. Of ze dan qua bouw wat luxer of wat forser zijn, tja, het is maar net wat Janna zegt: fijne gangen en een fijn karakter doen een hoop! Als je een beauty van een paard hebt maar met lelijke korte pasjes loopt of een tank met lekker ruime gangen...doe mij dan maar de tank 
Gelukkig is een fjord (/paard) niet 'alleen' maar luxe óf ouderwets, of gezegend met ruime gangen óf korte stapjes, of een groot hoofd óf een schattig klein hoofdje... Het is de combinatie van factoren die je paard maakt.

Gelukkig is een fjord (/paard) niet 'alleen' maar luxe óf ouderwets, of gezegend met ruime gangen óf korte stapjes, of een groot hoofd óf een schattig klein hoofdje... Het is de combinatie van factoren die je paard maakt.
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Ik ga ook voor het wat ouderwetse type, eigenlijk gewoon zoals Bas
Merk wel nu we wat aan het rond kijken zijn dat Anne op de wat luxere types valt.

Merk wel nu we wat aan het rond kijken zijn dat Anne op de wat luxere types valt.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power
Bas en Wilco voor altijd in ons hart
Hinte
Gipsy
Meis
Mini fjorden power

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
- Cindy+Uniek
ik ben van het nieuwe type 
oftewel het slankere/rijtypischere
ow en vors = fors

oftewel het slankere/rijtypischere
ow en vors = fors
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Daphne omschrijft het goed denk ik. Ik vind Mindy een mooi fjordje maardie is maar 1,39m en rond gebouwd. Ik val vooral op opwaarts gebouwde en opwaarts bewegende fjorden die zich achter fijn kunnen dragen. Dus niet de torpedo-borende types.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen

Kan mij niet "oud" genoeg zijn. Ik val echt op groffe, stevige fjorden. Maar ik ben er ook wel achter dat die niet altijd makkelijk te rijden zijn. Persoonlijk vind ik de gangen niet zo belangrijk, maar daar ben ik volgens mij de enige in hier
. Ik ga meer voor het karakter en de looks, mooi koppie erop. Komt denk ik ook dat ik alleen recreatief rijd. Ik hou absoluut niet van die rijtypische fjorden 

Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....