wanneer beleren?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
wendy79

wanneer beleren?

Bericht door wendy79 » di 05 feb 2008, 18:28

Hallo,

wat is nu de leeftijd wanneer je echt even op je fjord mag gaan rijden? de een zegt met 2,5 maar dan niet dagelijks, de ander zegt weer 3 jaar? wat is het nu?
het zal ook wel uitmaken denk ik hoe groot de persoon is die er voor het eerst op gaat zitten, ik weeg zo'n 57 kg.

En mag je eerder iets achter hem hagen in de vorm van een klein wagentje? dan dat je zijn rug belast?

Mijn vriend is namelijk zo ontzettend enthousiast met Chris bezig, hij liet mij laatst al zien dat ie op hem kon rijden, hij heeft er nog geen 5 min op gezeten hoor en weegt 65 kg maar van mij mag ie dit niet meer doen.

Chris is net 1,5 jaar en luisterd al heel goed, mijn vriend had aan zijn halster 2 touwen en stuurde hem zo al zittend op zijn rug door de wei heen. BRAAF paard. Maar ik vind hem nog te jong om dit vaker te gaan doen.
"droog" dingen leren is natuurlijk niet erg, als je maar niet gaat overdrijven met zo'n jong diertje, hij moet het leuk blijven vinden. vind ik dan.

Groetjes wendy
nientje_pjotr
Contacteer:

Re: wanneer beleren?

Bericht door nientje_pjotr » di 05 feb 2008, 18:34

wendy79 schreef:Chris is net 1,5 jaar en luisterd al heel goed, mijn vriend had aan zijn halster 2 touwen en stuurde hem zo al zittend op zijn rug door de wei heen. BRAAF paard. Maar ik vind hem nog te jong om dit vaker te gaan doen.
NOOIT MEER DOEN!!!!!!!!
Hij is nog maar anderhalf en dus nog vol in de groei,voor zijn rug is dit dus absoluut niet goed.
Laat hem nog lekker in het weiland lopen en fijn 'kind' zijn met de rest van de groep.
Hooguit af en toe aan een touwtje voor een kleine wandeling,maar ga er alsjeblieft nog niet op zitten!!!!!
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 05 feb 2008, 18:42

Ga je je kinderen als ze 4 zijn ook al laten bodybuilden???

NOOIT OP EEN JAARLING ZITTEN!!!!!!!!!!!!!

En ook niet voor de kar!

Laat dat dier eerst maar is tot hij 3 jaar is groeien en ontwikkelen. Als je dit "geintje" vaker doet helpt je je pony naar de kl0te!!!
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
wendy79

Bericht door wendy79 » di 05 feb 2008, 18:48

hoho,

Ik wil dit ook niet hebben, en dit gebeurt ook niet meer, ik vraag nu dus wanneer het wel verantwoord is.....hier hoor ik namelijk verschillende dingen over.
2,5 of 3???
Charret

Bericht door Charret » di 05 feb 2008, 18:50

Geef hem een goed paardenboek en een brommer voor de komende 2 jaar. Kan hij daarop rijden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 05 feb 2008, 18:51

wendy79 schreef:hoho,

Ik wil dit ook niet hebben, en dit gebeurt ook niet meer
Zal dan als ik jouw was even wat duidelijker tegen je vriend zijn.
Want als ik dit zo lees stond je er wel bij te kijken,en had je van te voren kunnen zeggen dat hij niet op moest stappen.

En wanneer wel beleren, op een leeftijd van 3 a 4 jaar.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 05 feb 2008, 18:55

Ik zou pas gaan voor 3 jaar of later en dan nog heel rustig aan doen. De gewrichten van een paard/pony zijn pas rond hun 6e levensjaar uitgegroeid/volhard (ook wel rasafhankelijk).
Per paard zit er verschil in hoe vroeg/laat je kan starten. Zelfs mijn vriend weet dat je niet op een 1 of 2 jarige gaat zitten en die heeft totaal niks met paarden.

Is dus afhankelijk van hoe je paard groeit, maar doordring je vriend er alsjeblieft van dat jij het niet wilt dat hij met zijn dikke kont op Chris gaat zitten en die pony niet kapot maakt. Als het mijn vent was geweest ahd die me namelijk een pak rammel gekregen waar je u tegen zegt.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 05 feb 2008, 19:03

Code: Selecteer alles

DeeDee: ik geloof dat de hint duidelijk is. TS geeft aan dat vriend er niet meer op komt. Kunnen we hier verder niet over doorgaan en alleen ingaan op haar vraag verder?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 05 feb 2008, 19:06

Ik zou ook voor 3+ gaan. Wat je wel zou kunnen doen is met 2,5 jaar zadelmak maken en dan vervolgens weer een winter wegzetten maar daar moet het dier dan ook wel aan toe zijn. De mijne zag er als 2 jarige ook uit als een volwassen fjord, maar zoals hier boven al gezegd zijn de gewrichten dan nog niet toe aan arbeid. Zo is bijvoorbeeld longeren ook een behoorlijke belasting voor de benen en dat kan je beter ook niet te vaak doen met een jong paard. Wat hij wel zou kunnen doen is wandelen, of fietsen. Dat heb ik met die van mij ook gedaan. Lekker veel rechtuit. Daar hebben ze niets van te lijden.

[edit] zie net de post van Wendy pas, het is niet verkeerd bedoeld wat ik neergezet had maar ik heb het toch maar aangepast.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
wendy79

Bericht door wendy79 » di 05 feb 2008, 19:15

Het is juist zo leuk om een jong diertje te zien opgroeien en zo eigen te worden met hem dat je alles door en door van elkaar kent.
Het is wel zo dat wij Chris al heel hand tam hebben, dit ook omdat hij over een paar maand naar Portugal verhuisd, wij zijn dus wel met hem aan het oevenen om hem in de trailer te hebben en er stukjes mee te rijden, zodat hij hier aan went.
Ook wandelen etc doen wij veel.
Alles om hem zoveel mogelijk aan vreemde dingen en situaties te laten wennen om hem zo min mogelijk stress te bezorgen als hij verhuisd.
Mijn vriend werd gewoon wat te enthousiast. maar de verstandhouding is wel zo dat wij in overleg een heel eind komen met wat we wel en niet willen hebben in de opvoeding van Chris.
Iedereen doet dit op zijn eigen manier. en in deze situatie vind ik dat het beter voor Chris is om hem meer te leren dan een diertje dat nog jaren op het zelfde plekje en omgeving zou blijven staan.

groetjes
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 05 feb 2008, 19:20

Je moet daarbij, vind ik, wel in acht houden dat een jong paard sommige dingen simpelweg niet kan verwerken geestelijk. Als je nu teveel wilt kan dat ook wel eens in je nadeel gaan werken.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
wendy79

Bericht door wendy79 » di 05 feb 2008, 19:33

daar ben ik mij van bewust, iets aanleren is veel makkelijker dan ongewenst gedrag afleren door een nare ervaring.
en een fjord vergeet nu eenmaal niet zomaar wat.
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 05 feb 2008, 21:16

Waarom kopen mensen die zo nodig op een paard willen rijden nou niet gewoon een paard VANAF 3 jaar???

Een paardje van 1,5 hoort gewoon lekker in kuddeverband buiten. Lees ieder willekeurig paardenboek over jonge paarden wat je vinden kan en die geven je hetzelfde antwoord als wat ik nu typ.

En erop zitten vind ik je reinste dierenmishandeling _-:(
Komt misschien wat hard aan maar het aantal mensen met paarden ipv paardenmensen die ook nog eens met jonge beestjes lopen te klieren loopt een beetje de spuigaten ui 8)7
rosalie

Bericht door rosalie » di 05 feb 2008, 22:10

ik zou kijken wanneer je paardje er klaar voor is vanaf 3 jaar.. arin is ook 3,5 maar hier rijd ik nog niet op (behalve een paar keer zitten) omdat hij nog erg jong is in zijn lijf en hoofd.
je hebt nou eenmaal te maken met laatbloeiers en vroegbloeiers. dan kan je beter wat langer wachten dan te vroeg beginnen.
wendy79

Bericht door wendy79 » di 05 feb 2008, 22:24

dank jullie voor het antwoord, ik weet nu iig dat je voor 3 jaar niet aan de gang moet. iemand met veel beleer ervaring begon namelijk wel vaak met fjorden van 2,5 jaar. Vandaar deze vraag.

En mensen: Ik ga heus niet nu op Chris rijden! en laat hem zo veel mogelijk paard! Dit was een eenmalig voorvalletje dat er iemand op heeft gezeten. En hou even op over dieren mishandeling! Ik wil graag iets leren. of bepaalde zaken zekerder weten. En dingen die bij voorbaad al duidelijk zijn hoeven niet de hele tijd herhaald te worden.

Groetjes wendy
Amber_

Bericht door Amber_ » di 05 feb 2008, 23:26

Ik heb ook een Ctje :D, Casperé (Toot)

Die staat eigenlijk 24/7 buiten met een Fjordenruin van 10. Hij gaat iedere dag aan de hand van de wei naar stal om te eten en weer terug. En zon 3x per week mag hij even half uurtje vast staan en wordt hij ff lekker geborsteld. En 1x per maand gaan we een flinke wandeling over de hei maken. Daar laat ik het bij. :)

Hij wordt Mei 2009 3 jaar, en ik ga hem zadelmak maken/inrijden in de zomer als hij 3,5. Dat vind ik vroeg zat (zeker ook omdat hij zo uit de kluiten gewassen Fjord is momenteel). Dan mag hij in September weer lekker de wei op en dan rij ik hem door in de zomer erop, als hij 4,5 is.

En dan zal hij die winter vast weer stilstaan, aangezien hier dan toch niet de rijden is. Dus mijne zal pas rond 5 jaar zijn als hij echt fulltime bereden gaat worden. :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » wo 06 feb 2008, 08:49

Niks aan bovenstaande toe te voegen. Wandelen is voorlopig genoeg en beetje trailermak maken, meer hoeven ze echt nog niet te kennen op deze leeftijd.
Inrijden pas met een jaartyje of 3 afhankelijk van de groei, bouw en geestelijke gesteldheid. Zadelmak (dus echt alleen zadel en geen mens erop) vanaf jaartje of 2,5 (ook weer afhankelijk van bovengenoemde). paard geeft zelf wel aan offie klaar is voor de volgende stap.

Andy is ook enthousiast met Cadiz maar die laat het wel uit zn hoofd om erop te gaan zitten, dan liggen we meteen in echt scheiding.
Het feit dat je er uberhaupt naar hebt staan kijken hoe braaf hij was gaat er echt niet in bij mij, maargoed jouw paard, jouw probleem straks.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 06 feb 2008, 09:22

tja heb hier weinig woorden voor :n
ook al zeg je nu dat het eenmalig is, het is al van de zieke dat het is gebeurd! zoiets bedenk ik alleen bij mensen zonder verstand van paarden..... enthousiast of niet.......

dj blijft tot 2,5/3 ook gewoon in het weiland met zijn maatjes.....

pas daarna haal ik hem naar stal en begin ik met 'opvoeding/africhting' in de vorm van poetsen/hoeven optillen/kennis maken met de longe......

ik hoop voor chris dat hij de tijd krijgt om jong te zijn..........
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 06 feb 2008, 10:36

Heb hier eigenlijk ook altijd de 3 jr grens in gedachten. Een hele enkeling 2 jaar en 10 maand ofzo (dat zijn dan maart/april veulens waar je ongeveer nu mee begint). Maar dat gaat ook allemaal op zn akkertje en kunnen straks ook nog weer tijdje het land op, overpeinzen.

Botten en pezen zijn overigens vanaf 1,5 a 2 jaar vrijwel volgroeid (let op: niet uitgegroeid), daarna is het van belang dat ze gesterkt worden. Dit kan dmv veel onbelaste beweging, maar ook stappen op het harde. Pas als die pezen en botten voldoende gesterkt zijn, is het dier in staat een persoon te dragen.

Daarnaast zijn wij in Nederland over het algemeen erg goed voor onze paarden. In sommige gevallen misschien zelfs wel té goed, want hoe vaak lijkt een jaarling niet al ouder? En wordt er uiteindelijk met 2/2,5 gezegd: Ah deze fjord is sterk zat, die kan dat wel aan.
Wij vergeten te bedenken dat die fjorden er zo goed uit zien omdat wij ze zo voeren. Op jonge leeftijd zijn ze dus al vrij belast qua bevleesdheid én dan gaan wij dr nog eens vroeger mee aan de slag, want sja, ze zien er toch goed uit!??
Risico: We overbelasten het jonge paard teveel op de benen en vergeten dat het oog niet verteld wat inwendig de voltooiing is (zie het als die te vette kids, die laat je ook niet met 5 jaar al topsporten ipv 15). Die benen die al het zwakke punt zijn van een paard.
Geluk is de vrucht van intens werk
Brittlover

Bericht door Brittlover » wo 06 feb 2008, 10:46

ik heb britt altijd geborsteld en met haar gewandeld. dit deed ik ongeveer 1 keer per week. maar dat lag per week verschillend. soms 2 keer en een andere keer helemaal niet.
ze stond altijd in de wie met een maatje van haar leeftijd. en soms bij volwassen paarden in.

Britt word in mei 3 en ik fiets nu met haar en ben bezig met de lange lijnen omdat ze in februari voor de kar gaat. daarna doe ik een tijdje niets meer met haar (nou ja borstelen) en ik kijk wel wanneer ik erop ga zitten.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Plaats reactie