16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2
Re: 16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2
Ik denk wel dat het handig is om dat van te voren te bedenken. Het zou me veel pijn doen als ik wat zou moeten verkopen, maar bij een goed baasje zou ik daar wel vrede mee hebben.
Paarden aan huis scheelt wel in geld maar als je idd een zorgenkindje hebt, ja, dan kan een paard erbij toch nog in de papieren gaan lopen. Jeej, lastig hoor.
Ik zou geloof ik als ik nog eens met Marga zou willen dekken het dit jaar doen. Nog een jaar wachten en Marga is dan 20. Ik weet dat paarden ouder dan 20 ook nog veulens kunnen krijgen maar zou het zelf niet zo gauw meer doen. Beestjes worden toch ook ouder en er zit toch wel risico aan.
Paarden aan huis scheelt wel in geld maar als je idd een zorgenkindje hebt, ja, dan kan een paard erbij toch nog in de papieren gaan lopen. Jeej, lastig hoor.
Ik zou geloof ik als ik nog eens met Marga zou willen dekken het dit jaar doen. Nog een jaar wachten en Marga is dan 20. Ik weet dat paarden ouder dan 20 ook nog veulens kunnen krijgen maar zou het zelf niet zo gauw meer doen. Beestjes worden toch ook ouder en er zit toch wel risico aan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
idd, aan huis maakt het niet veel uit of je nu 2 of 3 hebt. Onze pensionpony brengt zoveel op dat we daar al ons hooi en stro van kopen. Het beetje biks dat Marga en Fatoush krijgen stelt niks voor. Bekappen, ontwormen en enten uds voor 1 extra. Maar er komen zoveel dingen bij kijken....Apollo kan overlijden, die is 30. Dan heb ik wel een stal leeg, maar geen inkomen meer van een pensionpony. Ik kijk wel wat om me heen voor ander werk (gedeeltelijk) misschien verdien ik dan wel meer (kan gauw) of juist minder....Houdt JW Baranna als ze zo blijft steigeren? Zoniet heb ik een stal leeg. En ik vind 1 paard alleen op de deel niks, terwijl de rest in de buitenstal staat. Heb voor mijn gevoel ook tijdsdruk omdat Marga bijna 19 is. Niet dat dat extreem oud is, maar ik ken wel paarden die op hun 20e niet meer drachtig wilden worden ivm poliepen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Dat zijn wel zaken allemaal om rekening mee te houden Ivonne, maar een paard op het deel zou ook niet mijn keuze zijn. Is Baranna zo aan het steigeren?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
hier ook maar even een update van ons zodat we weer mee kunnen kletsen.
Lynda loopt lekker in de wei of de bak. Moedert over Géline.
Ze lijkt lekker in haar vel te zitten, goed in de wintervacht (lekkere teddybeer.)
Lynda is nu op winterstop. normaal deed ik dat nooit helemaal dan probeerde ik bij mooi weer toch nog wat te doen.
maar ja, dit jaar was ik zwanger. ondertussen is mijn zoontje Luuk alweer bijna 9 weken oud en hebben we aardig ons ritme gevonden.
ik kan nu tijdens zijn middagdutjes met de babyfoon naar de paarden: stal uitmesten, voeren, kroelen, poetsen. Ik hoop binnenkort bij mooi weer er weer eens op te kunnen gaan zitten. dat zal wel bijzonder zijn denk ik. genieten! laatste keer dat ik erop zat was in feb. 2010. daarna vooral grondwerk gedaan en mennen. en vanaf okt.niks meer. Al zit lyn daar zelf niet echt mee hoor. vrolijkheid zelve!
Lynda loopt lekker in de wei of de bak. Moedert over Géline.
Ze lijkt lekker in haar vel te zitten, goed in de wintervacht (lekkere teddybeer.)
Lynda is nu op winterstop. normaal deed ik dat nooit helemaal dan probeerde ik bij mooi weer toch nog wat te doen.
maar ja, dit jaar was ik zwanger. ondertussen is mijn zoontje Luuk alweer bijna 9 weken oud en hebben we aardig ons ritme gevonden.
ik kan nu tijdens zijn middagdutjes met de babyfoon naar de paarden: stal uitmesten, voeren, kroelen, poetsen. Ik hoop binnenkort bij mooi weer er weer eens op te kunnen gaan zitten. dat zal wel bijzonder zijn denk ik. genieten! laatste keer dat ik erop zat was in feb. 2010. daarna vooral grondwerk gedaan en mennen. en vanaf okt.niks meer. Al zit lyn daar zelf niet echt mee hoor. vrolijkheid zelve!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Had net al in het F'jes topic wat geschreven over een eventueel nieuw veulen van Marga.
Ik vind wel dat je heel realistisch bent en dat vind ik heel knap.
Ik vind wel dat je heel realistisch bent en dat vind ik heel knap.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Leuk om weer wat over Lynda te horen. Fijn dat het goed gaat met jullie!
Lastig dilemma Ivonne. Sterkte ermee!
Lastig dilemma Ivonne. Sterkte ermee!
Odette&Fenna
- cowgirlwillie
- Contacteer:
lastig Ivonne. idd 1 paard alleen is ook niet fijn. het risico wordt bij een ouder paard steeds groter ik snap dus je gevoel van nu of nooit...
maar er moet ook plek en geld voor zijn. allemaal dingen om rekening mee te houden.
zelf durfde ik het niet aan met lynda daarom heb ik een veulen gekocht. maar wel uit dezelfde soort bloedlijn komt dan toch dichtbij. en ik vond het wel fijn dat ik er geen jaar op hoefde te wachten, geen risico's, zelf geslacht kunnen kiezen, zelf een veulen met een mooi kleurtje vinden. Maar ja, dat is niet zelf gefokt natuurlijk.
maar er moet ook plek en geld voor zijn. allemaal dingen om rekening mee te houden.
zelf durfde ik het niet aan met lynda daarom heb ik een veulen gekocht. maar wel uit dezelfde soort bloedlijn komt dan toch dichtbij. en ik vond het wel fijn dat ik er geen jaar op hoefde te wachten, geen risico's, zelf geslacht kunnen kiezen, zelf een veulen met een mooi kleurtje vinden. Maar ja, dat is niet zelf gefokt natuurlijk.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
even off topic, Dennis: Baranna is erg moeilijk zadelmak te krijgen. Ging eerst super, later niks dan steigeren. Waarschijnlijk heeft ze een te klein zadel gebruikt. We gaan haar binnenkort waarschijnlijk weg brengen naar de man die Baranna's moeder en oom ook zadelmak heeft gekregen. Als ze eenmaal de knop om hebben zijn het supermakkelijke paarden.
Ik wil zondag echt even rijden hoor, met mijn 16-plusser. Door de week lukt niet, en elk weekend zit vol.....wil zo graag meer rijden.
Ik wil zondag echt even rijden hoor, met mijn 16-plusser. Door de week lukt niet, en elk weekend zit vol.....wil zo graag meer rijden.
Baranna 13-5-2006
Ik ken het gevoel van meer willen rijden Ivonne, kan er doms best van balen dat ik nu zo weinig met Norka kan doen terwijl Norka er ook zo van kan genieten
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Ik denk dat het wel een verstandige zet is Baranna uit te besteden Ivonne. Hoop wel dat haar gedrag nog weer te doorbreken is. Maar met een ervaren zadelmak maker ben je in elk geval op de goede weg. Duim dat ie van Baranna een leuk rijpaard kan maken voor JW.
Mijn ouwe taart (laat het Nis niet horen
) krijgt straks nieuwe schoenen. En zaterdag hopelijk even buiten rijden.
Mijn ouwe taart (laat het Nis niet horen

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
- cowgirlwillie
- Contacteer:
en vandaag is het zulks mooi weer! het gaat hier ook jeuken. ik wil er weer op!
laatste keer dat ik reed was eerste week feb. 2010. toen kwam ik erachter dat ik zwanger was en ben ik gestopt om de lieve vrede te bewaren in huis.
nog wel gemend en freestyle/grondwerk gedaan en longeren. maar oooh ik hoop dat mijn man deze week eens even in huis wil werken zodat hij op luuk kan letten en ik even op lyn kan klimmen. eind vorige week zadel gehaald dus kom maar op!
laatste keer dat ik reed was eerste week feb. 2010. toen kwam ik erachter dat ik zwanger was en ben ik gestopt om de lieve vrede te bewaren in huis.
nog wel gemend en freestyle/grondwerk gedaan en longeren. maar oooh ik hoop dat mijn man deze week eens even in huis wil werken zodat hij op luuk kan letten en ik even op lyn kan klimmen. eind vorige week zadel gehaald dus kom maar op!
- rocky&moby
gister even met mijn opa geknuffeld hij word al 20 maar zit nog zo lekker in ze vel..
hij komt ieder jaar ook nog heel mooi door ze vacht heen, en de DA heeft hem bij zijn enting even gecheckt, hij is wel wat aan de zware kant maar dat is niet erg nu hij in de winter 24/7 buiten staat. Zijn hart en longen klonken goed, en zijn gebit was nog in hele goede conditie..
Ik heb alleen een andere baan gekregen waardoor ik doordeweeks niet meer bij ze kan gaan kijken en ook vaak in het buitenland ben. Ik heb al zitten denken hoe ik dat beter kan oplossen, toch weer in pension zetten? niemand zit al verzorgpony op een 20 jarige pony te wachten, zelf de pennymeisjes hier hebben het daar te hoog voor in hun bol.
hij komt ieder jaar ook nog heel mooi door ze vacht heen, en de DA heeft hem bij zijn enting even gecheckt, hij is wel wat aan de zware kant maar dat is niet erg nu hij in de winter 24/7 buiten staat. Zijn hart en longen klonken goed, en zijn gebit was nog in hele goede conditie..
Ik heb alleen een andere baan gekregen waardoor ik doordeweeks niet meer bij ze kan gaan kijken en ook vaak in het buitenland ben. Ik heb al zitten denken hoe ik dat beter kan oplossen, toch weer in pension zetten? niemand zit al verzorgpony op een 20 jarige pony te wachten, zelf de pennymeisjes hier hebben het daar te hoog voor in hun bol.
- cowgirlwillie
- Contacteer:
hebben jullie trouwens ook van die doorgewinterde houdini's? Lynda staat nu in de loopstal met uitloop naar bak samen met Géline.
Het hek zit nu voor de uitgang naar de wei want ja, die is kletsnat en mag wel even bijkomen. nou dat red ze een paar dagen en dan vind je ze 's ochtends ineens toch in de wei..... mmmmmm net zo lang aan het ijzerdraadje frunniken tot het los is gok ik. gelukkig ontsnapt ze verder niet. het gaat haar uiteraard puur om het gras hahah
bij de buurman waar ze eerst stond kon ze ook ontsnappen en liep dan langs de weg in de berm te eten als de wei te kaal was.... kon je haar op gaan halen. ook haalde ik haar toen wel eens op om thuis neer te zetten voordat de kinderfeestjes begonnen. is ze ook wel eens teruggelopen naar de buurman. duurde zeker te lang was te saai ofzo hahah. ik ben dus allang blij dat ze verder nergens heen gaan.
Het hek zit nu voor de uitgang naar de wei want ja, die is kletsnat en mag wel even bijkomen. nou dat red ze een paar dagen en dan vind je ze 's ochtends ineens toch in de wei..... mmmmmm net zo lang aan het ijzerdraadje frunniken tot het los is gok ik. gelukkig ontsnapt ze verder niet. het gaat haar uiteraard puur om het gras hahah
bij de buurman waar ze eerst stond kon ze ook ontsnappen en liep dan langs de weg in de berm te eten als de wei te kaal was.... kon je haar op gaan halen. ook haalde ik haar toen wel eens op om thuis neer te zetten voordat de kinderfeestjes begonnen. is ze ook wel eens teruggelopen naar de buurman. duurde zeker te lang was te saai ofzo hahah. ik ben dus allang blij dat ze verder nergens heen gaan.
- cowgirlwillie
- Contacteer:
@rocky en moby: gefeliciteerd met je goedgekuerde fjord haha mooi zo'n APKtje bij de enting. 
Als hij 24/7 buiten staat is het dan echt nodig om een 20jarige nog vaker te rijden dan sweekends?
ik denk niet dat je opaatje er ongelukkig door is hoor.
zelf zou ik het niet leuk vinden om een pennymeisje mijn lynda te geven. (ik dacht dat eerst ook tijdens mijn zwangerschap totdat ik er heel vervelend over ging dromen en stikjaloers werd van de gedachte) Mijn man zegt altijd: "dat paard vraagt echt niet: wanneer ga je nu weer eens op mij zitten?! ik verveel me zo hier lekker op de wei"
tuurlijk kan lyn ook genieten van een ritje zeker buiten in het bos voor de kar of onder het zadel. maar ze geniet ook zeeeer van gras eten hoor.
uit schuldgevoel hoef je het in ieder geval niet te doen denk ik. hij staat niet sneu op een stal 24u hij heeft genoeg bewegingsruimte en eten das het belangrijkste voor je paard gok ik

Als hij 24/7 buiten staat is het dan echt nodig om een 20jarige nog vaker te rijden dan sweekends?
zelf zou ik het niet leuk vinden om een pennymeisje mijn lynda te geven. (ik dacht dat eerst ook tijdens mijn zwangerschap totdat ik er heel vervelend over ging dromen en stikjaloers werd van de gedachte) Mijn man zegt altijd: "dat paard vraagt echt niet: wanneer ga je nu weer eens op mij zitten?! ik verveel me zo hier lekker op de wei"
tuurlijk kan lyn ook genieten van een ritje zeker buiten in het bos voor de kar of onder het zadel. maar ze geniet ook zeeeer van gras eten hoor.
uit schuldgevoel hoef je het in ieder geval niet te doen denk ik. hij staat niet sneu op een stal 24u hij heeft genoeg bewegingsruimte en eten das het belangrijkste voor je paard gok ik

Ik ken de situatie van Machteld verder niet maar het probleem zou natuurlijk ook kunnen zijn dat er dan door de week niet of nauwelijks toezicht is op Moby. Zou me kunnen voorstelllen dat dit geen prettig idee is. Ik zou mijn paarden ook niet ergens willen hebben lopen zonder dat er een hele week iemand bij ze kwam checken of alles nog in orde is.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- Ilonka
Haha Willemijn je man kan het mooi zeggen en is in het geval van veel paarden vast ook waar. Maar Ilonk verveelt zich dus wel 'lekker in de wei'. Die wil mee, die wil meetellen, die wil ook op stap. Dat komt vast omdat ze gewoon erg veel heeft gedaan in haar werkzame leven en het geweldig vind om op stap te gaan. Zeker nu ik Brass meer mee neem dan haar is ze gewoon verdrietig. Dat vreet aan me.
Gisteren dus op Brass gereden met Ilonk aan de hand, Ilonk moest en zou mee. Ik was twee weken echt ziek en kon niet rijden, beiden paarden maar door de wei rennen en bokken, die wilden wat doen, hun energie kwijt. Ik kon Ilonk niet langer weerstaan en dus voor het eerst op Brass als rijpaard met Ilonk aan de hand (andersom is al wel eens voorgekomen) Het was even onwennig, vooral omdat Ilonk nogal liep te drammen en te hard wilde en Brass nog niet zo goed te rijden is op één hand. Maar na een uurtje kwam ik met twee hele tevreden dames thuis.
Oma is weer aan de bak!
Gisteren dus op Brass gereden met Ilonk aan de hand, Ilonk moest en zou mee. Ik was twee weken echt ziek en kon niet rijden, beiden paarden maar door de wei rennen en bokken, die wilden wat doen, hun energie kwijt. Ik kon Ilonk niet langer weerstaan en dus voor het eerst op Brass als rijpaard met Ilonk aan de hand (andersom is al wel eens voorgekomen) Het was even onwennig, vooral omdat Ilonk nogal liep te drammen en te hard wilde en Brass nog niet zo goed te rijden is op één hand. Maar na een uurtje kwam ik met twee hele tevreden dames thuis.
Oma is weer aan de bak!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- rocky&moby
Er hoeft absoluut niet iedere dag op gereden te worden maar het gaat meer om het toezicht en dat hij een dagje ouder word nu..cowgirlwillie schreef:@rocky en moby: gefeliciteerd met je goedgekuerde fjord haha mooi zo'n APKtje bij de enting.
Rocky loopt er ook en die red zich prima, er komt iedere dag iemand voeren en mocht het echt ernstig zijn belt deze wel. Maar ja zit in dan in het buitenland moet iemand anders toch beslissen. Heel hard maar ik vertrouw Moby minder gauw aan iemand toe dan rocky wanneer het om beslissingen maken gaat..
Hoe maakt Ilonk je dan duidelijk Annalyn dat ze echt mee moet, wat doet ze dan?
Wat Moby aangaat zat ik er dus niet zo ver naast met mijn veronderstelling dat het meer met het toezicht te maken had dan met het rijden.
Ben net even bij de paardjes geweest en mijn oude dame stond heerlijk afgezonderd van de rest te slapen. Nu haar dracht vordert heeft ze het liefst rust om zich heen en niet te veel polonaise aan haar lijf.
Wat Moby aangaat zat ik er dus niet zo ver naast met mijn veronderstelling dat het meer met het toezicht te maken had dan met het rijden.
Ben net even bij de paardjes geweest en mijn oude dame stond heerlijk afgezonderd van de rest te slapen. Nu haar dracht vordert heeft ze het liefst rust om zich heen en niet te veel polonaise aan haar lijf.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- rocky&moby
@ anita, ja ik zou het heel leuk vinden als hij iemand had die wat meer naar hem on kon kijken. Vroeger kreeg ik een jaar zo pony te leen, ik heb er een hele leuke tijd mee gehad maar zelfs alle pennymeisjes willen tegenwoordig een sportpony, waar gaat dat heen haha.
Rijden hoeft echt niet perse al vind hij het wel heel leuk, en bosritje of leuk met kids hobbelen daar geniet hij wel van..
Rijden hoeft echt niet perse al vind hij het wel heel leuk, en bosritje of leuk met kids hobbelen daar geniet hij wel van..
Odette staat op stal, buitenbox en ze komt 2 tot 3 keer per dag een poos buiten, dus ze is aardig doorgewinterd. In de wei zal niet gaan nu, want die is onder water verdwenen. De Lek staat tot aan de dijk. Zelfs de pont vaart niet meer.
Ze is nu wel begonnen met verharen. Er kwam gisteren aardig wat vanaf.
Lastig Machteld. Ik zou het ook geen fijn idee vinden als er wat zou zijn met Odette of Fenna en er was niemand die erover kon beslissen. Heb je geen vriendin of kennis die er regelmatig heen zou kunnen gaan als jij weg bent?
Ze is nu wel begonnen met verharen. Er kwam gisteren aardig wat vanaf.
Lastig Machteld. Ik zou het ook geen fijn idee vinden als er wat zou zijn met Odette of Fenna en er was niemand die erover kon beslissen. Heb je geen vriendin of kennis die er regelmatig heen zou kunnen gaan als jij weg bent?
Odette&Fenna