Heel wat te beleven met onze F-jes in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Pasja

Re: Heel wat te beleven met onze F-jes in deel 7

Bericht door Pasja » ma 16 jan 2012, 13:56

Oww dat was toch wel even schrikken van Finnea. 't Is dan blijkbaar maar net hoe ze haar been neerzet of ze er wel of geen last van heeft. Wel lastig, want als je haar dan weer zo dol ziet bokken en doen, is denk ik toch je eerste reactie: aanstelster! Hopelijk komt 't verder goed.
Fijn dat Kootje weer naar buiten kan. Het is vandaag heerlijk weer voor ze: beetje vorstig, zonnetje erbij. Kan Kootje zich weer uitleven!
Hmm al die tandenverhalen hier.... Ik zal Freyr en Floranth morgen ook es goed bekijken; nog nix raars ontdekt. Hoewel.... ik had vrijdag winterwortels bij me en die hoefde Floranth niet!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 16 jan 2012, 16:53

Beterschap voor finnea

T is heerlijk weer om ze lekker buiten te hebben :)
En om lekkere wandelingen te maken uiteraard
Anna

Bericht door Anna » di 17 jan 2012, 01:31

Ik hoop dat de blubber nu ook bevroren is dan blijven ze een beetje schoon vandaag
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Tass

Bericht door Tass » di 17 jan 2012, 07:46

Gister Fiorano voor de eerste keer aan de longeerlijn gedaan :D.
Hij snapte er helemaal niks van :'). Maar uiteindelijk stapte hij braaf een rondje rond mij heen allebei de kanten :+:. Draf ging redelijk, maar voor de eerste keer deed hij het super goed :+:.

Daarna mocht hij nog even los :)).
Had hij zijn gekke 5 minuten, rennen door die bak, bokken, springen :=. Hij is kei los en soepel in zijn lijf, loopt lekker ruim, mooie bewegingen, heb mijn ogen uitgekeken :D. Hij heeft ook vast geoefend voor de barrelrace :)). Kei hard in galop, kort een bochtje maken (in galop) en gas erop :=. Haha, gek ding :D. Wordt wel een top western paard denk ik :D.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Ootje

Bericht door Ootje » di 17 jan 2012, 17:21

Beterschap voor Finnea!

Vervelend zeg, een valpartij op straat. Gelukkig bleef Freyr staan.

Brave Fiorano! Wat zijn paarden eigenlijk slim, meestal leren ze vlug.

Gekke Fatoush :o , die man zal wel gedacht hebben: wat een brutale pony :D .

Lekker hoor, dat Kootje weer buiten staat.
Odette&Fenna
Erpel

Bericht door Erpel » di 17 jan 2012, 20:09

Gelukkig viel het met Fayah allemaal mee!

Auw.. even wandelen met Freyr.. Hoe is 't nu met je? Nog wat stijf of blauw? Wel fijn dat ie bleef staan, anders had je ook nog meteen in actie moeten komen :D

Fatoush geeft een baardmassage hihi. Wanneer gebruik je de zweep tijdens het wandelen Ivonne? :)

Oef Reinou.. Dat is schrikken, hoe is het nu met haar hoef? Geen ontsteking opgelopen hopelijk!

Kootje kan zich weer heerlijk uitleven in zijn natuurgebied.. Waar ik wel beetje jaloers op ben :P

Hoe heb je het aangepakt Tass? Dat longeren zo voor het eerst bedoel ik met Fiorano uiteraard :)

Afgelopen dagen was het wandelen hier wel erg spannend.. Alle paarden in de wei hadden lente in hun bol ofzo.. 8)7 Ik moest even al m'n gewicht in de strijd gooien tegen Floyd (als ie al wat merkt van mijn gewicht :+ ). Hij blijft verder wel echt super braaf dan :)
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 17 jan 2012, 20:13

die baardamans moest er hartelijk om lachen, Fatoush met zijn komische streken.
Dat zweepje gebruik ik als hij te druk is en voor me uit wil lopen. Als ik hem voor zijn neus hou blijft hij keuring naast me. Helpt goed, anders heb ik steeds de neiging aan het touw te trekken als hij te snel loopt/dribbelt. Nu kan ik hem aan redelijk lang touw toch keurig naast me laten lopen.

Hoeveel krachtvoer krijgen jullie F-jes? Ik denk dat ruwvoer beter is dan krachtvoer, maar heb ook eigenlijk geen idee hoeveel kracht voer een 2-jarige in de groei nodig heeft. Fatoush ziet er super uit vind ik zelf, dus eigenlijk wil ik niks veranderen aan zijn voerschema, maar ben gewoon benieuwd wat die van jullie krijgen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Anna

Bericht door Anna » wo 18 jan 2012, 01:41

Fugo krijgt s'avonds 1 schep bix en 1 schep musli en twee maal daags hooi en voor het lekkere krijgt hij ook een stuk op 5 wortels erbij (schep van pavo)

Verder staat hij lekker de hele dag buiten en gelukkig was de blubber vandaag een beetje hard dus hadden ze redelijk schone benen.

Hoe gaat het nu met Finnea loopt ze al weer wat beter? :(:)

Fugo is nu nog lekker rustig als je met hem gaat wandelen, hij verhaard wel enorm
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
foss

Bericht door foss » wo 18 jan 2012, 04:40

O Reinou wat zou je geschrokken zijn toen ze op 3 benen stond gelukkig was het een onschuldig schroefje niet fijn natuurlijk maar beter dan echt kreupel.
Hoe gaat het nu met haar?

Volgens mij zijn de Timor's allemaal wel paarden met humor Fjellko kan er ook wat van.
Ik heb er zoveel zin in om te beginnen met Fjellko eerst over een tijdje maar stappen aan de longe en dan rustig aan erop en de hele zomer in de wei en in het najaar gaan we het dan weer op pakken want hij is zo in de groei.
Elke keer denk ik o die fries van mij is niet zo groot naast Fjellko maar Fjellko is gewoon erg groot en daarnaast lijkt mijn fries klein.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » wo 18 jan 2012, 07:31

Ik voerde per dag 2x handje ponybrok en 2x handje granenmix met luxerne aangevuld

resulteerde in vitaminetekort dus geef nu halve schep granenmix en halve schep ponybrok met lucerne en goldmix

hoe groot is fjelko nu?
vind aan de longe zo grappig je hoort ze bijna nadenken haha
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 18 jan 2012, 08:26

Finnea heeft er toch een behoorlijke klap van gehad, maandag liep ze nog niet lekker en gister was er ook nog geen vooruitgang. Dus kreeg gisteravond een bezorgd telefoontje van Anne... Afgesproken dat ik vanochtend weer zou bellen en als het niet beter ging, zou ik de DA bellen. Gelukkig vertelde Anne dat het er nu een stuk beter uit zag, ze belast het been beter en staat ook niet zoveel meer op rust.
Ga vanavond nog even langs om haar een knuffel te geven. Hopen dat ze gauw weer helemaal rad is :)
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Pasja

Bericht door Pasja » wo 18 jan 2012, 09:14

Fijn dat het met Finnea wat beter lijkt te gaan. Wel prettig dat iemand anders ook een oogje in 't zeil houdt.
Van de valpartij heb ik een flinke blauwe plek op m'n bovenbeen en nog steeds spierpijn in mijn linkerarm. handen gelukkig niet kapot, want ik had de handen in de mouwen toen ik viel. Maar we gaan 't gewoon weer proberen. We waren iets van 50 meter van de wei af, dus mocht Frery losgeraakt zijn, dan was hij zeker gewoon naar huis gerend, maar toch...
@Anna: ja wel fijn die bevroren blubber, maar 't zo'n gestrompel als ze er overheen lopen vind ik. Maar droge voeten is ook wel weer es fijn!
Hier krijgen de paarden kuilvoer en af en een paar keer per week elk zo'n gele schep met ponybrok. En de nodige broodkapjes, maar da's meer voor de lekker!
Zou dat verharen komen omdat 't de afgelopen dagen begon te vriezen?
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Tass

Bericht door Tass » wo 18 jan 2012, 09:43

Ik heb Fio aan de lijn gezet en rustig met gehulpen en richting geven met de longeer zweep hem laten lopen. Als hij goed een rondje liep flink belonen en anders rustig opnieuw aanzetten tot lopen.

Hij had het snel door!! :D
Mijn Toppers:
Suzanne

Bericht door Suzanne » wo 18 jan 2012, 10:00

:(:) voor finnea hopelijk gaat het vanaf nu bergopwaarts reinou :j schrikken als je paardje zo pijn heeft he..

fio was een stoere bink Tass :j kleine stapjes zo en voor je het weet draaft ie net zo netjes rond als kootje! +:)+

echt he.. was het zulk prachtig weer maandag en dinsdag, ben ik straks de middag vrij is het rotweer :+
sjongejonge!! :D

ja kootje is weer helemaal happy hoor achter. vind het ook wel leuk voor hem dat hij nu een paar maandjes eens het mannetje kan zijn zo. hij laat altijd zo met zich sollen.. nu heeft ie cor even voor zichzelf en hij vind het helemaal geweldig :+ hij moet er maar van genieten zolang het duurt haha :D toen ik in het donker ze maandagavond riep, kwamen ze weer samen heel hard aangegaloppeerd, zo schattig :L :L
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 18 jan 2012, 11:02

Oe, gelukkig lijkt het nu toch beter te gaan met Finnea, zou erg vervelend zijn als er een ontsteking bij zou komen..

Fio dus al aan de longe, fijn dat hij het toch snapte, het is zo'n ommekeer, eerst moeten ze netjes naast je lopen en dan ineens een eindje van je af, duurt vaak even voor dat kwartje valt, hihi.. Hij is natuurlijk ook al echt drie!!

Kootje lekker aan het buiten spelen, en lief dat ze er zo aan komen rennen als je roept, zeker in het donker is dat ook handig, hihi..

Het is even mooi weer geweest, maar het wordt weer allemaal regen heb ik wel gezien op 'het weer'. Bij ons was de blubber ook bevroren, dus het voorste land was haast geen doen voor de paarden, daar was het ook super modderig. Tea stond daar lekker te soezen, niet te ver van de voerplek af dan hoeft ze niet telkens moeilijk te lopen..
Fjella lag lekker in de wei te slapen, achterin op het gras. Eerst Tea gepoetst en toen werd Fjel ook wakker! Ze wilde alleen liever niet door dat rotstuk bevroren blubber dus die bleef gewoon op de grens staan hinniken, haha!! Echt van, Kom hierheen!!!
Naja, dus maar naar haar toe gegaan en even een beetje poetsen, al was ze nogal modderig en daarna nog even los in de wei mijn jas een paar keer over haar rug gegooid, over haar hals en zelfs over haar hoofd. Ze vond het al een stuk minder indrukwekkend dan de vorige keer. Ze was meer bezig met mij dan met de jas, 'hallo krab mij eens!!' Het liefst bij haar staart en achter haar oren, vind ze heerlijk, maar borst en schoft is natuurlijk ook lekker, oh en die gleuf onder haar hoofd!!
Haar losse tand is ook weg, daar heeft ze dus geen last meer van, stond weer lekker met mama te smikkelen toen ze kuil kregen.

Fjella krijgt momenteel geen krachtvoer bij, we hebben deze winter een aantal grote balen mooi kuil, beetje te mooi. Het is wel droog, geen koeienvoer, maar wel erg voedzaam. Fjella is zelfs wat aan de dikke kant net als Tea.
Ik zit wel te overwegen om voor de broodnodige vitamientjes straks toch een zak ponybrok te halen, Fjella is nog in de groei en Tea schiet ook al mooi op qua dracht, maar toch gaan ze nog niet echt bij de liksteen ofzo.. Twijfel..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tass

Bericht door Tass » wo 18 jan 2012, 12:37

Fiorano is inderdaad bijna 3 :). 6 februari is de dag :).

We doen het rustig aan hoor... Ik denk dat hij in totaal nog geen 10 minuutjes echt heeft moeten lopen... :=.
Veel belonen en kroelen tussendoor :+:.

Hier krijgen ze een kwart schep perdag, dat zijn ongeveer 2 handjes :). Maar ze zijn ook niet te dik.
Is iets van een vitamine korrel niks?
Mijn Toppers:
foss

Bericht door foss » wo 18 jan 2012, 12:56

Fijn dat het beter gaat met Finnea.

Fjellko is denk ik als ik het vergelijk met Annelisa ongeveer 147 cm hoog maar het kan ook groter zijn dan zal ik moeten meten nog niet gedaan.

Heerlijk al die plannen maken met onze F-jes *o/*
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » wo 18 jan 2012, 18:09

Fjella is slim, ze wilde vast haar voeten niet vies maken.

Gelukkig gaat het weer beter met Finnea.

Wat is Fjellko al groot!

Fijn dat Ko het zo goed naar z'n zin heeft buiten. Nu maar hopen dat het niet weer zo nat wordt.

Fenna krijgt elke dag ongeveer een halve schep ponybrok en ze krijgt hooi bijgevoerd, want de wei wordt nu wel erg kaal.
Odette&Fenna
foss

Bericht door foss » wo 18 jan 2012, 18:42

Ja Fjellko is echt een reus aan het worden, ik weet nog dat we naar hem gingen kijken en dat Ivonne zei hij wordt niet zo groot als zijn half zus die was veel groter bij de geboorte.
Ik keek naar hem en zag zijn benen en dacht nou dat wordt wel een grote en dat is hij ook geworden maar was hij kleiner gebleven was het ook goed.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 18 jan 2012, 19:41

Even weer een ego-berichtje meiden, lees die van jullie later wel terug :oo

Ben vanavond geweest maar werd er niet blij van. Anne gaf al aan dat ze later op de dag toch meer op rust stond en zichtbaar meer pijn had ;( Enorm balen dus. Verder is er aan het hele been echt niks te merken. Ook de hoef is niet warm, ze is verder goed fit en eet prima... Dus waarom ze dan nog steeds (het liefst) op 3 benen staat is mij een raadsel. Morgenochtend bel ik Anne weer en dan kijken we wat het beste is. Weet niet zo goed wat de DA nu voor haar kan doen, denk dat het met een pijnstiller wel ophoudt. Maarja als dat haar even een paar dagen verder helpt en het vanaf dan beter gaat, dan heb ik het er graag voor over. Even afwachten dus!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Gesloten