hier is de bijrijdster/verzorgster geweest, Hannah
een klein meisje kwam er, ok, wij naar stal
geen schrik, juist moet nog leren wat stemcommando's zijn
Leslie heeft haar in het begin gereden, zodat Githa haar geestigheid kwijt was want het was buiten te doen, de drukmakers waren aan het springen binnen en er ging nog iemand met een bal voor horseball naar binnen. Dus zijn wij maar buiten gebleven, de piste lag super, en we hadden ze voor ons alleen.
Eenmaal zottigheid eraf, Hannah erop gezet. dacht ze van ik rijd hier wel even simpel weg, niet dus

kind ging draven, en zag haar onderbenen naar achter gaan en bovenlichaam naar voor vallen (eerste reactie van mij: ik heb les te geven), wat doet Githa hier op? juist ja versnellen. Gaat ze naar galop, maar nog altijd met houding niet in orde, dus begon Githa even wat te bokken, niet van ik wil je eraf maar van 'zet je goed'. Dan zijn ze na enkele galoppassen terug naar stap gegaan en ben ik in lesgeef en corrigeer modus overgegaan

.
wat gezegd over houding en beenligging, stemhulpen, beenhulpen.
na een 15 minuten stappen hadden ze elkaar wat door, had Hannah door waarom we continu bijna 'Ho' zeiden en begon bij haar het kwartje te vallen als ik dat zeg reageert Githa. Zijn ze terug beginnen draven (kalme draf) op een cirkel en aan overgangen beginnen werken zodat Hannah aan haar houding direct wat kon doen.
toen dat goed ging kon er een kort galopje af. alles ok. Githa was in voor een hupsje ook, dus klein steiltje van 50 gemaakt en haar over laten gaan. (Dan weet ik direct in 1 uur wat ze kan en aan wat we direct moeten werken om er een degelijke ruiter uit te halen)
dus na 45 minuten ging alles super eigenlijk gezien hoe alles ging.
maar dan
Hannah kwam op de lange lijn (100m) afgegalopeerd naar de stallen toe, waar ik juist uit kwam met het uitrijdeken, en zag dat ze te laat was beginnen hulpen te geven voor het afwenden. Nu denk je daar staat een omheining, ja daar staat een omheining maar niet uit palen en balken, maar uit struiken en takken (zoals crosshindernis) zo'n 90cm hoog. Springt Githa daar toch wel niet over zeker

. Hannah niet op voorbereid (hadden nooit gedacht dat madame dat ging doen) en die viel op de asfalt na de sprong (niet tijdens, is er met de schrik vanaf gekomen en had tok op) (de landing is op gras gemaakt btw niet op asfalt)
Leslie en ik lopen om Githa te pakken (hadden al gezien dat er niks was met Hannah), die was 50m verder gelopen en dan gestopt en liet haar toen braafjes vangen.
Hannah terug laten opstappen, en heeft haar dan nog zelf uitgestapt.
Morgen komt ze weer, helpen knippen. en dan gaan we werken aan stemhulpen en haar een join up laten doen zodat ze een beetje leert de baas te zijn over Githa. Ze heeft nog niet goed door welke uitdagingen haar nog gaan volgen maar ik zie een kleine stille doorzetter.
En Githa heeft vandaag (voor de stoute frats) nog iets anders geleerd: over de waterbak springen
nu kan ze bijna alle hindernissen die er op stal zijn (tot oktober vorig jaar durfde ze echt niet daar over te springen over zo'n waterbak kussen)