Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4

Bericht door Yvette_Minouk » zo 27 feb 2011, 15:03

Evian en Eskil blijven ondanks hun bouw nog zeker een half jaartje/jaartje staan. Eerst nog even verder groeien en sterk worden.
Merk inderdaad wel dat ze toe zijn aan nieuwe dingen. Ze worden nu wat vaker in de hand gepakt en ze worden soms samen genomen in de bak, waarbij ze dan stap-draf-galop krijgen en 'om' leren. Evian en Eskil gaan dan samen met Gaby in de bak, die weet precies wat er van haar gevraagd wordt en neemt het jong spul ook mee. Eskil vond het laatst nog wat spannend en onttrekt zich dan, dus hij kreeg wat meer de ruimte. Maar Evian die bleef al lekker vastgeplakt aan Gaby hangen. Dus zo leren ze het vanzelf :D

Deze zomer veel met ze aan de hand de weg op, het bos in en vooral grondwerk oppakken en wat spiertjes kweken. Volgend jaar of in de herfst/winter eens verder kijken of ze klaar zijn voor het grotere werk!
Keandra

Bericht door Keandra » zo 27 feb 2011, 17:35

wel yvette, we volgen dezelfde redenering
Jalenka kent de commando's stap, draf en galop al, om is soms nog een probleem, maar is altijd snel opgelost
roos

Bericht door roos » zo 27 feb 2011, 17:45

Ik wandel, nouja stalgenoot, met Ekdal, maar het vervelende is dat hier ALTIJD en OVERAL verkeer is, dus dat maakt het lastig hoor. Ekdal is gelukkig wel braaf hoor, maar ik kan liever niet alleen
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 27 feb 2011, 21:38

Ik wandel met Emy al zolang als ik haar heb. Ik heb ook altijd het idee gehad als je al niet met een veulentje kan of durft te lopen dan durf ik het straks helemaal niet als ze groot is! En tuurlijk is het soms wel eens spannend en er rijdt bij ons ook best wel heel wat verkeer en aangezien er best wat paarden rijden zijn mensen het "gewend" en dat hoeft niet altijd positief te zijn. Ze zijn dan dus ook wel gewend dat paarden toch wel braaf zijn. En rijden ze hard over een vluchtheuvel langs je heen. Maar heb dat nooit erg gevonden laat ze er maar aan wennen. Dus verkeersmak zijn ze wel!

Emy laat ik dit jaar ook nog staan. 16 Mei staat er weer een operatie geplant en dat is wel een wat langere revalidatie periode wat dat met zich mee brengt. Dat is nml al 12 weken gips. En eer ik dan gewent ben om ermee te lopen.... Dus ik had zoiets positief voor mij en voor Emy om gewoon lekker nog een jaartje langer te wachten! Kan ik me rustig storten op mn herstel en Emy kan nog een jaartje extra groeien en jong zijn!
Maar ik wil wel lekker met haar gaan rommelen hoor. Zoals natuurlijk wandelen zodra het gaat maar goed dat deed ik al. En een beetje "spelen" met haar in ons bakje die we willen maken. Beetje kunstjes proberen te leren lijkt me wel erg leuk als ze dat kan ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Emily

Bericht door Emily » ma 28 feb 2011, 08:32

Ik ben ook al met Emily aan het wandelen sinds ik haar heb, zodat ze lekker verkeersmak wordt.
Daarnaast ben ik ook rustig aan begonnen met longeren.
Momenteel rent ze eerst 5 minuten los, waarna ik haar nog 10 minuten longeer.
Ik wil zeker niet te veel van haar vragen, maar merk wel dat Emily graag wat wil doen.

Het is voor mij wel de bedoeling dat ze dit jaar onder het zadel gaat, maar doe alles op Emily haar tempo.
Emily (v. Balony, m. Justy)
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 28 feb 2011, 10:44

nancy imka schreef:Ik wandel met Emy al zolang als ik haar heb. Ik heb ook altijd het idee gehad als je al niet met een veulentje kan of durft te lopen dan durf ik het straks helemaal niet als ze groot is!
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Bij sommige paarden werkt jouw tactiek inderdaad prima, maar bij andere is het met periodes toch een spannende onderneming.
Met Eliene (het opfokmaatje van Kjaere) kan dit heel gemakkelijk, omdat ze zich helemaal op jou verlaat. Met Kjaere heb ik vorig jaar bewust niet gewandeld. Zij is veel zelfverzekerder en trekt dus sneller haar eigen plan. Sinds vorige maand heb ik het wandelen met haar weer opgepakt en nu gaat het weer goed en is het vertrouwd, ook naar andere weggebruikers toe.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
roos

Bericht door roos » ma 28 feb 2011, 11:43

Ik denk dat het ook verschilt waar je stal is. Wij moeten sowieso over een spoorwegovergang heen, dat doet Ekdal wel braaf, maar je moet wel 2 hekken open en dichtdoen, dat is niet altijd even makkelijk.
Dan lopen we op de straat en er is echt veel verkeer. Ik vind het gewoon veiliger om met zijn 2n te gaan.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 28 feb 2011, 15:18

Kan ik me voorstellen Roos. Bij ons heb je een buitenaf weg (waar wel zo nu en dan auto's, tractors en vrachtwagens voor de boeren komen), maar het is relatief rustig. 200 meter verder kunnen we al het pad inslaan naar het bos, dus daar kan weinig gebeuren.

Maar het ligt ook helemaal aan het paard en (zijn baasje soms). Als je jezelf of het paard niet vertrouwd, kun je beter even wachten of wat anders doen.
roos

Bericht door roos » ma 28 feb 2011, 19:40

In een bos zou ik zo met Ekdal wandelen hoor, maar ik vind het verkeer gewoon een groot risico, dan zie ik echt spoken misschien. Maar als Ekdal schrikt brengt ie ook ander verkeer in gevaar...dat is het hem ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 28 feb 2011, 20:24

Nou ja ik heb eerder nog niet meegemaakt dat er niet met een jong paard gewandeld kon worden... Maar dat is misschien "geluk" geweest bij ons op die boerderij dan. Want zover als ik weet gingen ze allemaal met hun jonge paardjes gewoon wandelen door het dorp om ze lekker mak te krijgen. Wij hebben geen bos dus daar kijken onze paardjes denk ik juist op haha

Vandaag was de bedoeling om eindelijk weer eens iets met ze te gaan doen na die regen en het mooie weer vorige week want toen hebben ze in het weiland gestaan. Maar we moesten een nieuwe kuilbaal hebben en voor we die te pakken hadden, nou ja eigenlijk meer Dees en dr vader en toen bleek hij ook nog eens erg vies te zijn met open maken. We hadden er flink de pest in!!!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » ma 28 feb 2011, 21:10

Mijn fjordje is 2 jaar en 9 maandjes oud nu!! t gaat echt hard!

hij is zaterda verhuist naar een stal met nog 4 fjorden en 1 paard!
hij stond op huidige stal een maand volledig alleen omdat iedereen daar ineens weg was gegaan!
nou ik dus ook:P
hijs weer helemaal gelukkig!
Emily

Bericht door Emily » di 01 mar 2011, 07:36

Emily doet het super goed op haar nieuwe stal.
Op haar oude stal stond ze overdag vaak buiten, maar helaas hebben we die mogelijkheid nu niet.
Dus op het moment dat ik op stal komt is ze ontzettend ongeduldig en wanneer ik haar dan los laat in de "losgooibak" komt alle energie er uit!

Heerlijk om te zien dat wanneer de energie er uit is ze naar me toe komt van; Ga jij ook nog wat doen, offeehh??
Ik heb een tijdje getwijfeld of het wel verstandig was om een onbeleerd paard te kopen, aangezien ze mijn eerste eigen paard is.
Maar ik heb daar echt geen moment spijt van gehad! Wat is het heerlijk om echt de tijd te pakken om elkaar te leren kennen voor je er op stapt!
Emily (v. Balony, m. Justy)
roos

Bericht door roos » di 01 mar 2011, 11:28

Danc en Ekdal gaan overdag naar buiten van ongeveer 11 tot half 5. OVer een maandje gaan ze weer overdag het land op(na een aantal wenuurtjes)en daarna als het hooi van het land is dag en nacht. Wat een feest. Oja EKdal gaat natuurlijk al over 2.5 week ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » di 01 mar 2011, 19:00

mijn fjord staat van 8 uur tot ongeveer half 5 a 5 uur buiten!
zomers gaat hij dag en nacht buiten!
roos

Bericht door roos » di 01 mar 2011, 19:03

Dat is helemaal fijn. Ach wij klagen niet hoor. In de Randstad is niet alles ideaal ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » di 01 mar 2011, 20:04

ik vben ook wel blij dat hij erg fijn en lang buiten staat!
weer of geen weer
ik sta op een stal waar ik de verzorging zelf moet doen maar ik vind het heerlijk bepaal zelf wanneer hij naar buiten gaat enzo
Keandra

Bericht door Keandra » wo 02 mar 2011, 12:26

hier hebben onze fjordjes enkel het weekend buiten, omdat we maar 1 stukje weide hebben, en anders is het zo naar de vaantjes gelopen en mogen ze nog minder buiten
hopelijk hebben we vanaf volgende maand 2 stukken weide en mogen ze meer en langer buiten (dan zouden ze een schuilstal hebben buiten ook, nu niet)
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 02 mar 2011, 20:16

Onze paardjes staan altijd in onze uitloopstal met 100vierkante meter paddock. En als het mooi weer is laten we ze los op het weiland. Dat hebben we zelf in de hand... Maar ze staan eigenlijk nooit opgesloten
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » wo 02 mar 2011, 20:18

Bij jullie is het helemaal een paradijsje Nanc!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 02 mar 2011, 20:24

roos schreef:Bij jullie is het helemaal een paradijsje Nanc!

Ja het is zeker een paradijsje! Maar soms is het ook hard bikkelen hoor en dan raak je wel eens in een sleur... Van de week weer een rotte baal kuil open gemaakt en zie het dan maar eens weg te krijgen we moeten alles met de hand doen...
Maar als het straks weer mooi groen is om ons heen dan zijn we dat al snel weer vergeten :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie