C'tjes gaan een toffe zomer beleven in deel 7!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Jilly

Re: C'tjes gaan een toffe zomer beleven in deel 7!

Bericht door Jilly » zo 18 jul 2010, 20:33

Denk dat het een beetje 'toeval' is dat gra destijds doorgefokt is met kleinere paarden ofzo?
Onze gra merrie schat ik ergens vooraan in de 1.40, Brijol is er 1.44 en Tempo is er 1.48,5 (even goed om het gemiddelde op te krikken :D ) dus eigenlijk niet zo'n hele rare maten.

Toen ik een paar maanden geleden naast Aislinn stond (Haulein x Timor) schrok ik er eigenlijk best van hoe klein ze was. Weet niet of ze al opgemeten is, maar wij hebben hier ook merries die rond de 1.40 schommelen en dat haalde A'tje voor mijn gevoel lang niet.
Maar ach, zoiets is altijd afwachten. En kijk naar Nathalie met Cos, dat past toch super leuk ondanks Cos z'n kleinere gestalte?

Bedankt voor het aanbod Anna, maar tot bij jou is het al 2,5 uur rijden zonder aanhanger, dat doe ik Hay toch echt liever niet aan. Zonder Hay vind ik dat wel te doen. Als er nog meer mensen zonder paard komen is het voor ons vast ook wel gezellig :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ilona

Bericht door Ilona » zo 18 jul 2010, 20:47

Als ik ook kan, kom ik ook zonder peerd. Lol maken zonder paard gaat ook vast lukken :D
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
DreamingOne

Bericht door DreamingOne » zo 18 jul 2010, 21:15

Ik heb een vraagje, hoop dat iemand hier een antwoord op weet :)

een goede vriendin van mij heeft een onofficieel Ctje,zij is met de fles opgevoed omdat de moeder na de geboorte overleden is. Zem is een Timor x Bjorkman, de eigenaresse heeft de dekpapieren zelfs nog in haar bezit.

Nu had Zem vlak voor de veulenkeuring een longontsteking opgelopen en kon ze daardoor dus niet mee naar de keuring. de dierenarts heeft haar toen gechipt en een gewoon paspoort gegeven, wat zoals hij zei, later in een fjorden paspoort omgezet kon worden.
Nu heeft die vriendin toen het stamboek opgebeld en die hebben gezegd dat dit dus niet mogelijk was en dat ze niet ingeschreven kon worden, deden echt onwijs moeilijk.
Alleen, bij toeval kwam ik er via bokt achter dat Zem( onder de naam Cherie) toch op de stamboek website staat als zijnde stamboekmerrie.

Dan vraag ik mij af, is het echt niet mogelijk om dit paspoort om te zetten? en mogen ze haar dan evengoed zo op internet zetten? mijn vriendin interesseert het verder weinig, maar ik vind zoiets toch wel apart..

lang verhaal, hoop dat jullie het snappen! :D
Uit het oog, maar niet uit het hart!
Viv

Bericht door Viv » zo 18 jul 2010, 21:32

Al ze het verhaal uitlegt en als de moeder DNA getest is dan moet dat mogelijk zijn. Immer si DNA van beide ouder bekend, dekbewijs is aanwezig dus moet volgens mij wel mogelijk zijn.

Maar als ze niet is opgenomen in het veulenboek dan kan ze ook niet op Inet staan, en anders moet er dus al een stamboekpapier aangemaakt zijn destijds na opsturen van dekbewijs na de geboorte.

Is die Cherie wel écht hetzelfde paard?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 18 jul 2010, 21:36

Orion1996 schreef:Ik heb wel de bak en de ruimte, alleen niet het bos om te rijden. Dat is dan weer wat minder. Clinic is heel leuk idee en zou hier best kunnen maar als het niet voor iedereen haalbaar is dan kunnen we beter iets leuks plannen met een rit en een hapje/drankje na afloop.
ja maar met een rit kan weer niet iedereen mee, dus das ook niet leuk (en reiskosten hebben we toch al). En aangezien we allemaal nog in de leerfase zitten met de puppies dacht ik aan een clinic, is ook leuk voor de voetgangers die dag :D

Of we gaan gewoon naar de Efteling met zn allen :D Gewoon helemaal zonder peerd op pad.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
DreamingOne

re: c'tjes gaan een toffe zomer beleven in deel 7!

Bericht door DreamingOne » zo 18 jul 2010, 21:41

jup, moeder rinske en zelfde geboortedatum. ze heeft ook die naam doorgegeven bij de aanmelding. ze heeft de situatie toen uitgelegd maar dat werd toen niet geacepteerd.
Peertje

Bericht door Peertje » zo 18 jul 2010, 21:42

Misschien kunnen we sowieso met zijn allen 7 augustus afspreken op het stamboek jubileum?!
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
Viv

Bericht door Viv » ma 19 jul 2010, 04:41

Zou het gewoon nogmaals proberen, uitleggen dat ze een levensnummer heeft maar niet naar de keuring kon komen omdat moeder overleden was kort ervoor. Waar test je anders DNA voor?
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 19 jul 2010, 04:42

mls schreef:Misschien kunnen we sowieso met zijn allen 7 augustus afspreken op het stamboek jubileum?!
Gaat lastig worden hoor, omdat iedereen aan andere onderdelen deelneemt en het een giga drukte is die dag. Tenzij iedereen er op zondag ook nog is?
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 19 jul 2010, 06:46

Als je een DNA test kunt overleggen en verder gewoon aan de stamboekopname kan deelnemen zie ik niet in waarom overschrijven naar het Fjordenstamboek niet mogelijk is. (wel raar dat de dierenarts dat trouwens niet meteen gedaan heeft, fjordenpaspoorten zijn een van de goedkoopste namelijk)

Maar ik zou de hele papierhandel kopieren en tezamen met het Fjordenpaspoort denk ik op de bus naar Hoenderloo gedaan hebben met daarbij de vraag de merrie in te schrijven in het Nederlandse stamboek, met daarbij direct een opgave voor de keuring, zodat ze stamboek gekeurd kan worden.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze haar absoluut niet willen opnemen in het fjordenstamboek. In feite is het een geregistreerde fjordendame en dat is door een af te nemen DNA test vast te stellen. Dat het niet ´zomaar´ (dus zonder dna test etc) geaccepteerd wordt dat snap ik wel.

Betreft de stokmaat van gra-paarden: Wij hebben ons ook al eens flink staan verbazen dat 80% van de gra's klein zijn. Maar anderzijds is dat zo gek niet, want de gra-kleur werd weinig tot niet op gefokt. Kortom, de grijze kleur komt echt nog bij de oudere paarden vandaan en vroeger waren de Fjorden gemiddeld tussen de 1,35 en 1,45. Tegenwoordig kijkt men al afkeurend als je met een fjord van beneden die 1,45 aan komt bij de verkoop...de standaardisabel kleurige fjorden zijn met deze ontwikkeling op groei meegegaan, maar bij de wat zeldzamere grakleurigen gaat dat langzamer. Met Drafur is ook bewust gezocht naar een grotere maat en ook Louis is daar erg mee bezig, maat vinden, omdat de markt daar om vraagt.
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 19 jul 2010, 07:18

Orion1996 schreef:Ik heb wel de bak en de ruimte, alleen niet het bos om te rijden. Dat is dan weer wat minder. Clinic is heel leuk idee en zou hier best kunnen maar als het niet voor iedereen haalbaar is dan kunnen we beter iets leuks plannen met een rit en een hapje/drankje na afloop.
De situatie is bij mij identiek. Een bak en ook wel wat ruimte om auto's en trailers te herbergen. Het bos hier is een half uur ruim stappen vandaan. Je kunt evt. overwegen om het hele circus voor een evt. buitenrit te verplaatsen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 19 jul 2010, 13:04

Bella schreef:Tegenwoordig kijkt men al afkeurend als je met een fjord van beneden die 1,45 aan komt bij de verkoop...

O:) O:) O:)

In Dronten is voldoende parkeergelegenheid voor de auto's + trailers (ik vraag met trouwens ook stiekem af hoeveel puf de jonge dames en heren paard nog hebben na een fijne buitenrit in de natuur om nog een nette clinic te kunnen volgen?) en ook degenen zonder paard kunnen bij het kabouterpannekoekenhuis heerlijk vertoeven en er zijn prachtige wandelroutes. Zou dat trouwens eventueel voor iedereen qua afstand huis-locatie te doen zijn, Dronten of is dat een te verre "middle of nowhere" locatie?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 19 jul 2010, 13:12

Celoon staat sinds vandaag op dat stukje waar ik het vorige week over had en wat ik uitgemeten had. De ene keer heb ik het idee dat het wat beter gaat met hem maar dan loopt ie toch weer beroerd vind ik. Woensdag komt de DA langs, laat ik hem daar ook nog even naar kijken. Ook moeten we dan helaas onze oudste hond Ayleen laten inslapen, het gaat niet meer met haar. Ze is bijna 13 (van 16-08-1997).
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 19 jul 2010, 13:38

Oh Anita wat een moeilijke beslissing... :(:)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 19 jul 2010, 13:44

Ja, is ook niet leuk. Ze is hier geboren en getogen, ze was één van de pups uit ons 1e nestje en heeft ons zelf ook nog een nestje gegeven. Daarvan hebben we nu nog een dochter. Ik zal haar echt missen, het is toch weer het afsluiten van een hoofdstuk. Maar het gaat nu echt niet meer, ze kan nu niet meer zonder hulp lopen en eet bijna niet meer. Tot nu toe had ze er op haar manier zelf nog veel plezier in maar het lijkt erop dat ze er nu zelf ook klaar mee is en dat is de tijd dan om te gaan.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 19 jul 2010, 14:13

Anita; sterkte :(:)
Altijd een moeilijke beslissing....

Ilona; heb nog wel gereden,maar niet het ding kunnen doen wat ik had gepland ; galopperen
Er wou nl iemand een buitenrit maken en die was haar paard aan het bespuiten met spray >;)
Alleen vond haar paard dat dus wat minder en die brak elke keer los >;)
En de daarvoor o zo rustige Cindy veranderde ineens en werd een beetje hyper elke keer ze het paard hoorde >;)
Volgende keer weer een nieuwe poging
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
DreamingOne

Bericht door DreamingOne » ma 19 jul 2010, 15:17

ik heb weer het stamboek gebeld, en ze gaan nu wel een dna test doen! word zem een officieel ctje!
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 19 jul 2010, 19:20

Nou Anita, dat is even minder leuk. Alvast veel sterkte.

Hier is het boekje aan gekomen, natuurlijk weer op verkeerde adres. Is het huisnummer goed, gaan ze je postcode verkeerd invoeren
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 19 jul 2010, 20:06

Haha Anna, de puzzelstukjes vallen vanzelf wel een keer in elkaar :P
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 19 jul 2010, 21:04

Haha zou het ooit goed komen denk je?
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Gesloten