16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bloemetje75

Re: 16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Bericht door Bloemetje75 » zo 26 feb 2012, 12:37

Werkt natte zemelen gevenniet bij Haila? Da wil bij Lajke nog wel laxerend werken. Maar gelukkig is ze weer opgeknapt!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
foss

Bericht door foss » zo 26 feb 2012, 14:28

Zemelen heb ik niet in huis wie weet voor de volgende keer als een paard niet lekker is.

Het gaat weer goed met Haila ze is nog wel moe van gisteren en vannacht maar ze mest weer goed en eten doet ze ook goed.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » ma 27 feb 2012, 16:18

Fijn dat het weer goed gaat met Haila! Dat is wel een opluchting, zeg.
Odette&Fenna
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 mar 2012, 13:12

Mijn ouwetje is nog super fit!
Net een week in de Eifel geweest en Ilonk was natuurlijk mee. Ze heeft niet getrained maar toch wel meer dan 40 km heuvels gelopen. Alles plat en bergop in draf of galop, heuvel af in stap, dat voelt niet zo fijn voor het pootjes geloof ik.
Op de laatste dag mocht ze nog een stuk los toen ze als handpaard mee was. Eerst deed ze dit aardig braaf al was ze héél boos dat ik niet meer op haar reed maar op Brass (ik was gewisseld) toen ik besloot toch een ander pad in te slaan ging ze er in volle galop van tussen, stijl heuvel op. Gelukkig is Brass, zelfs met mij op haar rug heuvel op, veel sneller dan Ilonk dus ik haalde haar wel weer in.
Ik was net een filmpje aan het maken om te laten zien hoe 'braaf' ze was dus ook haar 'ontsnapping' gefilmd toen ik eenmaal de achtervolging had ingezet.

Brave oma
Afbeelding

Stoute oma
Afbeelding
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 07 mar 2012, 14:48

Pff, wat ben jij dapper zeg :o . Ik durf niet eens 1 van mijn 2 paarden mee te nemen als handpaard maar loslaten, no way. Ben bang dat ik ze nooit weer zie :D .

Onwijs gaaf trouwens de Eiffel. Lijkt me super leuk om dat ooit nog eens te doen in zo'n gebied rijden.

Nisko gaat best aardig. Ze wordt weer iets soepeler met 2 ritjes per week. Op het harde lijkt het weer iets beter te gaan. Ze is trouwens zondag 19 geworden!
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jowien

Bericht door Jowien » wo 07 mar 2012, 15:04

Stoute Ilonka! Maar wel leuk dat ze nog steeds zo enthousiast (en jaloers) is. Ze voelt zich blijkbaar opperbest.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 07 mar 2012, 15:15

De frissigheid straalt er ook nog af bij Ilonk. Leuke filmpjes Annalyn, knap trouwens dat je steeds een Fjord in beeld weet te houden terwijl je draaft of galoppert.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 07 mar 2012, 16:17

Gekke Ilonka! Wel stoer dat je dat zo durft, los als handpaard mee nemen. Is het idee dan dat ze sowieso bij de groep blijven omdat het hun eigen kudde is? Wel leuk om te zien dat ze gewoon steeds meer midden op het pad gaat galoperen om je er niet langs te laten. Boefje zo op haar oude dag!

Ik heb Lajke net gelukkig gemaakt, 30 balen hooi eghaald, paardjes op stal en dan maar afladen en in het voerhok stouwen. Lajke stond maar over haar staldeur heen "huhuhuhu" zo heel laag.... doe maar vrouwtje! Doe maar door!
(wat een rotklus vind ik dat en dan ook nog in mijn eentje in de regen, jakkes).
1 baal was niet zo goed, vieze plek in. Daar staan ze nu omheen te eten denk ik..... Lajke kennende scant ze mooi wat ze wel lekker/eetbaar vind en laat de rest gewoon liggen. Mette kopieert het gedrag van zijn pleegmoeder.
Ik mag zorgen voor
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 07 mar 2012, 18:29

ik moet stiekem toch wel lachen om die ondeugende oma Ilonka, prachtig.

Toen ik vanmiddag van mijn werk kwam stond Marga voor haar stal, ze wilde er in....ik dacht even dat ze misschien wilde bevallen, maar dat was gelukkig nog niet zo.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 07 mar 2012, 18:42

Ivonne, voor wanneer verwacht je het veulen van Marga?

Hier staan natuurlijk maar 2 paardjes dus de stallen de hele dag open en alleen snachts zijn ze dicht en staan ze binnen. Of natuurlijk als we door de wei moeten rijden met mest of hooi. Ik zie het niet zitten om 30 balen hooi uit te laden met hulp van 2 fjordsels... haha, dan gaan er vast geen 30 balen in het voerhok maar wordt er grondig voorgeproeft.
Ik mag zorgen voor
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 mar 2012, 18:44

Annemarie als het niet vertrouwd was zou ik haar natuurlijk niet loslaten ;-) In de Eifel kom je eigenlijk nooit iemand tegen dus kan je paard 'veilig' los. Ik kom er met Ilonk al tien jaar, die kent de weg en gaat echt maar één kant op en dat is naar huis. Niet naar NL dus maar naar de plek waar ze daar staat. We hoefden vanaf hier ook geen wegen/weggetjes meer over.

Bloemetje inderdaad ga je er vanuit dat het paard bij zijn kudde blijft. Ruinen doen dit vele malen beter dan merries. Merries zijn veel eigengereider en trekken hun eigen plannen. Brass durfde ik niet los te laten omdat ik die niet zou kunnen bijhouden op Ilonk mocht ze er van tussen gaan.
Ilonk galoppeerd op het midden van het pad omdat dit het zachtste stuk is, ze houd niet van stenen.

Fijn een nieuwe 'tot aan het voorjaar' voorraad hooi!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 mar 2012, 18:46

Wil Marga graag op stal bevallen? Was dat bij Fatoush ook zo?
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 07 mar 2012, 18:52

Marga is 12 April uitgerekend, dus het veulen komt als het goed is nog niet. Marga wil graag op stal bevallen. Toen ze van Fatoush drachtig was had ik haar overdag buiten en 's nachts binnen (heb ik 365 dagen per jaar trouwens :D ). 's Morgens zat er een héél klein wit stipje aan een speen. Toen ik van mijn werk kwam zat er melk aan. Na het eten heb ik haar op stal gezet en binnen 5 minuten was Fatoush er. Caylinn is ook in de stal geboren, Ullwinn weet ik eigenlijk niet. We gaan dit weekend wel al de stalcamera instellen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 07 mar 2012, 19:00

Oeh spannend Ivonne. Je kan al zowat gaan aftellen.

@Annalyn: ik dacht wel dat het vertrouwd was hoor. Visualisserde alleen mezelf met N en A en visualiseerde daarbij een ervandoor schietend paard :)) :P

Zou wel mooi zijn als ik ook 1 van de 2 als handpaard mee kon meenemen. Maar de weggetjes zijn bij ons soms smal en als ik dan met 2 paarden een trekker tegen kom wordt dat alweer krap.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 07 mar 2012, 19:03

Ik heb mijn paarden geleerd achter elkaar te lopen als het smal is of nodig is. Maar ik geef toe ik rij wel zo min mogelijk langs de weg, vind ik niets aan en is meestal niet nodig.

Ivonne duurt nog even dus als het goed is. Kan me voorstellen dat je bij haar nu verwacht dat ze op stal zal willen bevallen.
Ootje

Bericht door Ootje » wo 07 mar 2012, 19:06

Gekke Ilonka! Fijn hoor, dat ze nog zo fit is.

Nog gefeliciteerd met Nisko!

Het wordt nu wel spannend zeg, voor Marga.
Odette&Fenna
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 11 mar 2012, 08:20

Zo, Nisko gooit nu in 1 week alle resterende winterharen eruit volgens mij. Bah, je kan niet in de buurt komen of je zit al onder :r . Maar ze verhaart echt super. Ben altijd bang dat zo'n ouwetje cushing of andere ouderdomskwalen krijgt maar lijkt er vooalsnog niet op :P .
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 11 mar 2012, 08:27

Hier ook aardig verharing.... zijn de vogeltjes vast heel gelukkig mee! Lajke en Mette verdringen elkaar dan bijna om wie er aan de beurt is om met het gekartelde zweetmes onderhanden genomen te worden.

Fijn dat Nisko zo goed verhaart!

Nog een maand en dan wellicht al een veulentje voor Marga! Was ze de andere keren rond de verwachte datum? En zegt dat dan iets dat je een volgende keer weer rond de verwachte datum kunt verwachten of wisselt het?
Ik mag zorgen voor
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 11 mar 2012, 12:41

Meline heeft intussen ook al hele plekken waar ze al mooi glad wordt. En die had me toch een pak haar dit jaar, niet te geloven.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » zo 11 mar 2012, 18:48

Die ilonk haha die maakt er een wel heel actieve reis van!

Jaaaa haar, voor je het weet je mond vol... Blech.
Hier ook uiteraard.
En ik had zo.n leuk gebreid noors vest an de welkoop.... Erg handig ahum. Bah zpdie haren blijven er echt in steken!

Mijn dame gaat ook nog goed. Al 20+ maar nog niks e merken wat mij betreft.
Ze zijn weer ingeend. De manen zijn kortgewiekt. Zeer kort milimeter werk. En dat ziet er wat netter uit, hopelijk groeit het straks netjes overeind.... De dierenarts vond lynda wel wat dik.... Tja... Ze krijgen echt nauwelijks iets te eten dus daar kan het niet aan liggen.(wat droog hooi 2x per dag ze staan in de bak) Maar nu met die korte manen zie ik ook wel d at de manenkam wat dik is.
Ik heb haar gewekt uit haar winterslaap.
Vorige week de huifkar erahter geknupt en gaan met die banaan! Ze liep lekker relaxed.
Bij een zandpad waar we vaak een galopje deden wilde ze er meteen weer voor gaan. Ik wilde na maanden niks even rustig opbouwen. Was ze het niet mee eens. Flink knorren en snuiven, koppie d lucht in, kijken of je erens v an kan gaan schrikken om zo toch je galopje te kunnen doen.. Maar we hadden haar door.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Gesloten