Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
leoensuzanne

Re: Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Bericht door leoensuzanne » za 05 jun 2010, 07:00

Aan de andere kant, kun je ze eerst betuigen en bijv een jaar later pas laten inrijden. Zo gaat het bij ons in ieder geval wel. Ik vind het wel fijn dat ze al de weg op zijn geweest enz dat is met buitenrijden weer fijner.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Daphne!

Bericht door Daphne! » za 05 jun 2010, 09:38

Esther, stel ze zijn ingereden, dus stap, draf, galop, stuur en rem erop. En ik laat ze zelf kennis maken met het tuig (wat ze eigenlijk al zijn, passen gaven ze geen kick). Hoelang schat jij dan dat Bart met ze bezig kan zijn voor voor de kar? Hoeveel weken zal dat zijn?

Juweeltje en Byoux hebben we zelf beleerd onder het zadel en voor de wagen, 'wij' niet erop hoor, helaas was ik al te groot toen we haar kregen. Ons buurmmeisje was nog klein en jonger hihi.
Dat is super bevallen, en ze zijn zeer braaf en opgevoed voor de kar. Maar fjorden zijn toch een stuk groter, denk niet dat ik dat kan. Die shetjes duw je gouw nog ff om, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Suzanne, doen jullie dan met 3 voor de kar en met 4 erop?? Moet ik me er dat bij voorstellen? En dan bv met de winter dat ze 3 zijn lekker niksen op het land oid?
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 05 jun 2010, 10:07

Ik zit ook nog erg in dubio hoor hoe ik het met Emy moet gaan doen straks. Ik vind haar nu nog veel te klein om er op te gaan. (ze is ook nog geen eens twee hoor) maar even om hoe hoog ze nu is. Ik zie me er dan nog niks mee doen. En ik heb ook tegen Dees gezegt dat als ik haar nog te veel pup vind ik nog een jaar langer wil wachten. Dees wil echter wel graag volgend jaar gaan beginnen. Dus dat is nog wel een lastig puntje. Ik heb zoiets ik heb nog een heel leven voor me met Emy dus waarom haasten als ze ook nog een jaartje door kan groeien en sterker kan worden... Ik kan me het van Dees wel voorstellen, Elvis is toch wat meer aan de maat als Emy. En Elvis is haar enige paardje waar ze iets mee kan doen. Ik heb Imka nog. Al weet ik niet als Emy mijn enige paardje was of ik dan wel eerder zou beginnen.
Kort om ik weet het zelf ook nog niet. En buiten dat weet ik ook nog niet of we eerst willen gaan betuigen of eerst willen gaan rijden. Het liefst wil ik Emy zelf gaan inrijden, maar het moet wel veilig zijn voor mij gezien mijn prothese knieen. Er zit altijd een risico aan paardrijden maar mocht Emy nou helemaal gek zijn met inrijden (lees het leuk vinden om te bokken enz) dan ga ik er zelf niet op zitten. Maar ik verwacht dat niet hoor!
Betuigen wil ik wel uitbesteden, en het liefst wil ik haar of naar Bart vd Berg of naar Geert waar Hosta aan verkocht is brengen. En dan willen we (want ze moeten wel samen) daar bijvoorbeeld een week naar toe om te kijken hoe het gaat en dat we er zelf ook wat van leren. Wij willen ze dan wel meteen enkel en dubbelspan laten beleren. Het is voor ons niet om de hoek natuurlijk wanneperveen :)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » za 05 jun 2010, 13:28

Leuke foto's Daphne,die kindjes vinden dat echt geweldig he zo'n pony op school haha!!

Zoals het er nu voor staat,zal Elvis volgend jaar wel wat gaan doen denk ik.Hij groeit goed door en wil dan toch wel beginnen met Zadelmak maken.Emy is een laat veulen en word einde van de zomer(volgend jaar) zeg maar pas 3 dus die zal nog wel een jaartje wachten...
Ik kan dan wel beginnen met rijden enz...En niet fanatiek hoor gewoon zo af en toe is,lekker rustig aan.
Dan kunnen ze het jaar daar op samen voor de wagen beleerd worden,bij Bart of Geert inderdaad.
Alleen is Elvis dan wel al bijna 4 jaar met het beleren voor de wagen.Maar ik neem aan dat dit geen probleem is.

Ik denk dat ieder paard verschillend is kwa tempo en leergierigheid.Maar volgens mij zijn ze met 2 weken toch al aardig gewent om voor de wagen te lopen bij Bart.Of heb ik dit verkeerd Esther?
Of wij zelf er dan mee weg kunnen rijden is dan de vraag :D
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » za 05 jun 2010, 16:47

Ekdal moet je idd niet meetellen hoor Desiree als het om stokmaat gaat...die is gewoon aan het valsspelen. En het opvallende is dat Ekdal zo langgelijnd is, dat zijn de andere Etjes helemaal niet. Zei al tegen mijn instructrice; het is een paard in een fjordenlijf en dat beaamde ze wel.

Hoera Dancer is vandaag 24 jaar geworden, wat een leeftijd! Vanmorgen les gehad, het was heerlijk warm, maar wat ging het goed! Opaatje gaat fijn door.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » za 05 jun 2010, 18:20

Ik durf echt niet te zeggen hoe lang het duurt eer ze zijn beleerd.. Dat hangt zo van het paard af en wat het dier al kent..
Zijn ze onder het zadel, verkeersmak, tuigmak, is er achter gelopen, kennen ze al stemhulpen en hoe is de aard van het beesie..

Misschien komt er ook wel weer een curses beleren in het tuig. Het is dan jammer dat jullie zo ver weg wonen. Dan zou je het zelf kunnen doen met hulp van Bart. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of er weer een curses komt..

Over de leeftijd, Jeskim hebben we op haar 18e nog in het tuig beleerd, 4 jaar is dus geen probleem, hihi..

Hier worden de volwassener exemplaren ook wel met 2,5 - 3 jaar in het tuig gezet. Dat gebeurt dan een paar keer, dat ze het wat door hebben, daarna mogen ze er de rest van de winter over na gaan denken. Zoals Djambo zeg maar.. Werkt toch vaak ook wel goed..
Djambo liep eigenlijk heel makkelijk weer met de kar weg..

Het is ook maar net wat je zelf wilt en kunt.
Bart heeft Tea ook voor de kar beleerd. Maar ze was natuurlijk al onder het zadel en ik heb haar tuig het tuig al opgeknoopt en ben er achter gaan lopen. Daarna liep ze eigenlijk heel makkelijk met de kar weg en kon ik het al vrij snel zelf gaan proberen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Elvis

Bericht door Elvis » za 05 jun 2010, 21:39

Gefeliciteerd met Dancer ;) ,dat de rest hier ook maar deze leeftijd mag bereiken !

Zeker jammer dat we zo ver weg wonen Esther :( ..Daar hadden we toen graag maare toe gewild.Maar goed we zien het wel wanneer en wat er van komt.Wel leuk dat het nu een beetje op gaat schieten :))
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 06 jun 2010, 06:51

djenga101 schreef:Esther, stel ze zijn ingereden, dus stap, draf, galop, stuur en rem erop. En ik laat ze zelf kennis maken met het tuig (wat ze eigenlijk al zijn, passen gaven ze geen kick). Hoelang schat jij dan dat Bart met ze bezig kan zijn voor voor de kar? Hoeveel weken zal dat zijn?

Juweeltje en Byoux hebben we zelf beleerd onder het zadel en voor de wagen, 'wij' niet erop hoor, helaas was ik al te groot toen we haar kregen. Ons buurmmeisje was nog klein en jonger hihi.
Dat is super bevallen, en ze zijn zeer braaf en opgevoed voor de kar. Maar fjorden zijn toch een stuk groter, denk niet dat ik dat kan. Die shetjes duw je gouw nog ff om, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Suzanne, doen jullie dan met 3 voor de kar en met 4 erop?? Moet ik me er dat bij voorstellen? En dan bv met de winter dat ze 3 zijn lekker niksen op het land oid?
In principe doen wij het zo idd. Nou ja, soms beginnen we al iets eerder met beleren voor de kar, maar dat is eigenlijk het wennen aan het tuig. Ook brengen wij ze weg om te beleren, maar het is vaak zo, dat Leo dan ook vaak al mee kan helpen met betuigen. In het begin nog niet, maar Leo mag al snel genoeg de leidsels overnemen. Ik moet ook zeggen, dat ik wel naar het paardje kijk hoor! Anca is rond de 2 3/4 jaar betuigd, maar die werd nog niet meteen flink ingespannen. dat kon 1x zijn en dan pas een paar weken erna de volgende keer. Met inrijden met Anca is het helemaal laat geweest vanwege zwangerschap van mij (van Evi) en 2 zwangerschappen van Anca zelf. Die is nu 6 en eigenlijk begin ik die nu pas door te rijden.
Dochter Evita komt maandag naar huis voor de keuring en na de keuring weer naar schoonpa op de wei. Half september komt ze voorgoed naar huis. Na de CK zal Leo dan mss wel wat gaan beginnen met het tuig erop. Het ligt er aan hoe ze het oppakt.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 07 jun 2010, 09:32

Esther schreef:Ik durf echt niet te zeggen hoe lang het duurt eer ze zijn beleerd.. Dat hangt zo van het paard af en wat het dier al kent..
Zijn ze onder het zadel, verkeersmak, tuigmak, is er achter gelopen, kennen ze al stemhulpen en hoe is de aard van het beesie..

Misschien komt er ook wel weer een curses beleren in het tuig. Het is dan jammer dat jullie zo ver weg wonen. Dan zou je het zelf kunnen doen met hulp van Bart. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of er weer een curses komt..

Over de leeftijd, Jeskim hebben we op haar 18e nog in het tuig beleerd, 4 jaar is dus geen probleem, hihi..

Hier worden de volwassener exemplaren ook wel met 2,5 - 3 jaar in het tuig gezet. Dat gebeurt dan een paar keer, dat ze het wat door hebben, daarna mogen ze er de rest van de winter over na gaan denken. Zoals Djambo zeg maar.. Werkt toch vaak ook wel goed..
Djambo liep eigenlijk heel makkelijk weer met de kar weg..

Het is ook maar net wat je zelf wilt en kunt.
Bart heeft Tea ook voor de kar beleerd. Maar ze was natuurlijk al onder het zadel en ik heb haar tuig het tuig al opgeknoopt en ben er achter gaan lopen. Daarna liep ze eigenlijk heel makkelijk met de kar weg en kon ik het al vrij snel zelf gaan proberen.
Kun je bart niet gek maken dat hij in de zomer vakantie een week cursus geeft? Een volle week is beter te doen als vier keer heen en weer rijden met de paarden! Maken we er meteen een paardenmeeting van :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 07 jun 2010, 10:36

Ekdal gaat niet voor de wagen. Je kan hier amper goed buitenrijden, je hebt altijd verkeer...dus ik ga voor een dressuurcarriere voor Ekkie :P
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » ma 07 jun 2010, 16:52

hier zal het beleren van Jalenka toch zelf gebeuren
normaal zouden we haar naar een trainingsstal doen, maar gister is het toch een beetje uitgelopen

gister wou ik koste wat het kost Jalenka eens optomen (enkel hoofdstel en dan een bitloos van Barefoot)
heb wel een hoofdstelletje liggen, de barefoot van Githa boven gehaald
normaal laat ze het niet goed toe om aan haar oren te zitten, kom ik af met een hoofdstel met een riem achter en voor die befaamde oren
ze deed er niks op *o/*
mocht zelfs de riempjes passend maken onder haar kin *o/*

zegt Leslie opeens, ik spring erop |o
hij erop gesprongen (hij is gewoon van op Githa te springen dus is Jalenka wel ietsje makkelijker := )
Jalenka gaf hier geen kik op
hij is erzo even mee tot aan de stalbaas gewandeld en terug naar stal, 50m

op stal gezet met veel wortelen en hooi als beloning (was aan het onweren niet ver van ons dus mochten niet buiten)

ookal is ze 2, ze liet het toch wel mooi doen, en heeft niks verkeerd gelopen, was zelfs een beetje te sturen
nu krijgt ze verder watergewenning en weide 'training' als beloning

en het was niet van dat ze rustig was door het weer ofzo, helemaal niet,

(en ja ik weet 2 jaar is vroeg, maar ze is totaal niet ingereden, we bezien het voor haar al eerder als een vorm van schriktraining, heeft van niet veel schrik met uitzondering van water. ze is echt met sprongen vooruit aan het gaan qua vertrouwen in ons en in zichzelf
echt zadelmak maken en inrijden is volgend jaar aan de orde in juni of juli)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 jun 2010, 22:04

Evita wordt wel betuigd. Sterker nog, het is de bedoeling dat ze straks met mama in 2span gaat. Poeh, hopelijk doet de rem van de kar het goed, want als daar de goede versnelling aan gaat....
Evita staat sinds vandaag weer bij ons op stal. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen. Ze is alleen wel te dik, maar daar gaan we aan werken.
Esther

Bericht door Esther » di 08 jun 2010, 11:41

Flower gaat binnenkort uit logeren..
Vriendin van me heeft twee paarden en een ervan gaat naar de hengst. Haar merrie komt daar dan langere tijd in de kudde te lopen. Omdat haar andere paard dan zo lang alleen staat vroeg ze of ik ook nog een leenpaard had!! Ha, wel 5!!
Ik heb gezegd dat ze maar moest kiezen tussen Fjella en Flower en omdat ze Flower zo leuk vind is daar de keuze op gevallen.. Flower is echt wel populair geloof ik!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 08 jun 2010, 12:53

Ik heb foto's van Evita bij PP staan.
roos

Bericht door roos » di 08 jun 2010, 12:55

Ik ga kijken Suzanne.

Ekkie lag gisteren in de stal te slapen, zo schattig...:D
Er is gebaald, dus hopelijk kunnen ze vanaf vandaag dag en nacht!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 08 jun 2010, 16:56

Nancy kan me je redenatie goed voorstellen om te wachten met Emy. Vindt het ook wel heel sterk van je als je ziet dat het paard er nog niet klaar voor is gewoon nog een jaartje te wachten. Des te langer plezier zul je dan van haar hebben.

Best een lastig punt eerst beleren onder het zadel of aangespannen. We hebben Uluru destijds met 3.5 laten aanspannen en een jaar later onder het zadel en dat is heel goed bevallen, ze kennen al verschillende hulpen. Maar van de andere kant gaat het ook prima andersom!

Suzanne: Evita ziet er goed uit! Wel wat stevig zoals je zei, maar echt een dametje! En lopen kan ze nog steeds goed zo te zien :)

Dit weekend is mijn zus geweest voor de hoeven en de kerels hebben zich voorbeeldig gedragen *D Dat komt helemaal goed.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 08 jun 2010, 17:24

Yvette_Minouk schreef:Nancy kan me je redenatie goed voorstellen om te wachten met Emy. Vindt het ook wel heel sterk van je als je ziet dat het paard er nog niet klaar voor is gewoon nog een jaartje te wachten. Des te langer plezier zul je dan van haar hebben.

Best een lastig punt eerst beleren onder het zadel of aangespannen. We hebben Uluru destijds met 3.5 laten aanspannen en een jaar later onder het zadel en dat is heel goed bevallen, ze kennen al verschillende hulpen. Maar van de andere kant gaat het ook prima andersom!

Suzanne: Evita ziet er goed uit! Wel wat stevig zoals je zei, maar echt een dametje! En lopen kan ze nog steeds goed zo te zien :)

Dit weekend is mijn zus geweest voor de hoeven en de kerels hebben zich voorbeeldig gedragen *D Dat komt helemaal goed.
Wat betreft dat lopen... daar moet ze wel zin in hebben. Heb haar vandaag met de zweep wat laten lopen en foto's proberen te maken, maar ze had niet zo veel zin. En dan wordt het moeilijk.. én foto's maken, én je paard aan de gang houden én een zweep vasthouden.
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 09 jun 2010, 08:27

:wave: ik ben weer terug : was van vrijdag tem gisteren naar Marrakech.
Zéér leuk, maar heet met temperaturen tot 45° hebben we gehad.

Gisteren nog even tot bij de paardjes geweest : Jack zag er nog steeds t zelfde uit ( stiekem hoopte ik dat ik hem wat groter zou vinden fzo). Stalgenootje heeft voor hem gezorgd toen ik weg was en zal straks het verslag wel horen. Hoop dat hij zich n beetje gedragen heeft...
roos

Bericht door roos » wo 09 jun 2010, 20:38

Marrakech ikke jaloers, foto's!!

Ekdal en danc blijven buiten vannacht. Het is warm zat, en tsja die regen moeten ze maar tegen kunnen. Mijn stamgenoten vonden het sneu, maar ik vind het sneu als ekkie op stal staat nat vh zweet. Heerlijk op het land, een uniekum hier in de randstad.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 09 jun 2010, 20:47

Onze vier ook vannacht in de regen, aaaahhhhh zieluggg. Nee hoor, als het maar niet onweerd, dan zet ik ze binnen, dat vind ik zo eng!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Plaats reactie