Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: Het E-tjes topic

Bericht door Yvette_Minouk » ma 06 jul 2009, 12:53

Vandaag heb ik ook een foto gemaakt van Evian.
Hij is niet gepoetst, het onweer kwam eraan. Dus we moesten maken dat we wegkwamen :D
Mijn vriend heeft alleen zijn hoeven niet goed meegenomen :))

Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 06 jul 2009, 13:44

Hallo allemaal!

We gaan inderdaad hard hier.
#Roos, Ewald is niet blijven staan op de keerhoeve, na het onderzoek kon hij weer mee naar huis.
Fijn dat je bijna kunt stoppen met AB.

#Esther, fijn dat het leuk gaat tussen Flower en Fjella.
Hier trekken E en E ook het meeste naar elkaar toe, denk ook dat het door de leeftijd is. Al is jouw mannetje helemaal vlieft op Justin, hij plakt steeds aan haar vast. Nu even niet omdat Justin boxrust heeft ivm haar hoef.

Het gaat trouwens goed met haar, nu al drie keer het verband veschoond. Het ziet er wel eng uit, een groot gapend gat. Met die van binnen het blootliggende vlees, de weke delen.
Als je onderin de hoef de betadinezalf stopt, loopt het er bij de kroonrand weer uit, een heel kanaal is het. Maar ik heb goede hoop, het komt vast goed!!

#Nancy, met Ewald is het gelukkigs niets ernstigs, een mystery wel, haha.

#Elvis, nee hij is 9 maanden geleden al gecastreerd, dus het is wat anders, eng gedoe altijd die castratie´s en het verloop ervan. Gelukkig is Eachann super gegaan, met totaal geen enkele bijwerking!

#Yvette, wat is die leuk! Ik zie heel veel gelijkenissen met Ewald, meer nog dat ik die zie met andere Timor/nakomelingen en Eachann.
Ik moet ook maar weer eens aan de foto´s, nu iedereen weer geplaast heeft, haha.

Maar nu het "Ewie one bal" OF "wallie zonder ballie" verhaal!

Vanmorgen dus naar de kliniek geweest voor Ewald´s bal, die die niet meer heeft, vreemd verhaal dus.
Eachann moest alleen thuis blijven, al staan de shetten op een ander stukje land, en Justin in stal, hield hij zich keurig rustig. Justin zou al over het draad gesprongen zijn, heerlijk die fjorden. Was ook reuze trots op Eachann dat hij zo rustig bleef alleen op dat land.
Toen moest Ewald op de trailer, we hebben vandeweek al geoefend, maar toen stond Eachann er al in. Maar na 30 sec aan de klep gesnuffeld te hebben liep hij er zo in, wat was ik trots!

Toen we er bijna waren dacht ik nog, ze zullen wel denken, en is het wel echt iets wat ik gevoeld heb bij hem? (al is het zo groot als een ei, en het zit los)
Hup, Ewald zo chill als hij is slofde de OK in en hij mocht in een behandel rek gaan staan, even voelen, tja, zeiden de DA's dat voelt als een bal... Uhhhmmm, ik vertrouw de fokker echt dat hij geruind is hoor, met 2 ballen eraf!!!

Toen de lichten uit en de echo erop, arm braaf ding, toen die koude gel op zijn zak ging, kroop hij helemaal in elkaar. Het was moeilijk om een bal te vinden, het weefsel was wat sponsachtig en om uitsluitsel te geven dat ik een 100% ruin heb gingen we daarvoor voor een bloedtest.
Er werd een buis bloed afgenomen, vervolgens 6 buisjes hormonen in hem leeggespoten. Toen moesten we 1 uur wachtten, zodat de hormonen op konden nemen. Na het uur werd er weer een buis bloed afgetapt.
De waardes van de verschillende bloedmonsters worden getest, als er een hoog verschil is in de 2 van testosteron dan is er teelbalweefsel en anders niet. Ik weet waarschijnlijk vrijdag de uitslag.
Ik denk gewoon dat hij ruin is, anders hadden ze het op de echo wel gelijk gezien denk ik. De DA zei nog, als het wel een teelbal is, is het de eerste hengst met 3 ballen!

Maar ik wil het 100% zeker weten, ook ivm de keuring, heb geen zin dat de keurmeesters zeggen, ga maar weer naar huis, hij is half hengst, omdat er een "bal" hangt.
Als de uitslag vrijdag goed is, krijgt hij een aantekening in zijn paspoort dat hij echoscopisch en op bloedmonsters getest, een ruin is. Dan hoeft ook niemand meer in zijn "ei" te knijpen, haha.

Haha, moet eerlijk zeggen dat we behoorlijk melig werden op de kliniek met zo'n rare kwaal? We stonden daar natuulijk ook een uur te wachtten met zijn 4en (mijn moeder, mijn zusje Sterre en Yvonne)
Sommige mensen vroegen wat dat schattige fjordje had, want hij zag er zo gezond uit, ging mijn moeder het uitleggen, vreemd verhaal krijg je dan.... _/-o_ _/-o_
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 14:06

Wie had je als DA Daphne? Dachten ze niet; niet weer zo'n fjordenpeuter want EKdal is daar pas ruim 2 weken weg haha ;)

maar ik snap het wel hoor. Ik denk ook bij elk bultje onee als het maar niet.....dus je hebt helemaal gelijk. Ben benieuwd naar vrijdag. 3 ballen..zou dat theoretisch kunnen? KIjk een foutje der natuur kan altijd. Net zoals dat bot van Ekdal in zijn hoofd....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 06 jul 2009, 14:12

Ik had Booij en Franklin, eigenlijk Booij, maar Franklin hielp af en toe mee, ze vonden het ook allemaal erg raar~!

Volgens mij is het nog nooit voorgekomen dat een hengst 3 ballen heeft, ik ga er dus ook gewoon vanuit dat het raar weefsel is, wat daar gewoon zit. Als dat dus zo is, is het zo, hij hoeft daar niet aan geholpen te worden, het zit er gewoon, grappig hoor. Als je het niet weet, zie je het niet hoor, alleen als je er onder gaat hangen, of er aan voelt, dan heb je een ei/bal vast. Dus het is niet storend, je ziet het niet zegmaar.
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 14:44

Ok...ze worden nog niet gek van onze fjordenpeuters met aparte gevallen haha ;)
Wel super zeg dat ie zo braaf de trailer inloopt, als ie dat nou ook met de keuring doet!
Ik zie het al voor me dat we met zijn alle onder Ewald gaan hangen om het te zien haha ;)

Maar omdat sommige hier zeiden dat Ekdal zo groot was heb ik vandaag eens goed gekeken en idd..hij is best wel groot. Hij kan met gemak over Danc heen kijken en ze kunnen al bijna in het 2 span haha ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 06 jul 2009, 15:07

Haha, ik vertelde het wel in de auto, dat Ekdal van het forum hier ook had gestaan, haha. Druk met de fjordenpeutertjes inderdaad.

Ja, super he dat laden met Ewald, over Eachann maak ik me geen zorgen, die liep er ook met de verkoop zo in, en Esther(fokster) had hem ook al enkele malen zonder problemen geladen.
Ewald wilde met de verkoop niet zo graag met mij mee naar huis... Het trailer-laden-oefenen helpt dus wel. Ben nu ook gerust voor de keuring, gaat helemaal goed komen met laden.
Maar, ik heb m'n trailer weer in de bak geparkeerd, nog een paar keer oefenen, dat het een gewoonte wordt. :))

Ik zie het ook al voor me, allemaal even gluuren naar zijn zaakie :o 8)7 .

Heb je Ekdal al eens echt gemeten met zo'n stok?
Leuk, het dubbelspan, ben je dat van plan met ze, of krijgt dancer echt pensioen als je met Ekdal gaat rijden?
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 06 jul 2009, 15:25

Appart verhaal Daphne! Ben benieuwd wat het uiteindelijk is! Fijn dat hij zo braaf de trailer op liep is toch altijd een stress minder!

Emy was idd de eerste dagen wat schuw. Ik dacht idd ze was toen ik ging kijken zo aanhankelijk wat is dit. Maar goed het is ok niet niks voor zo'n klein ding om op de trailer gezet te worden met vreemde mensen naar de andere kant van nederland te rijden (bijna) en daar tussen twee vreemde fjorden waarvan een lelijk doet eruit gehaald te worden. Dit was ook wel snel weer weg hoor. Denk dat ze binnen een week al erg aanwezig was naar mensen toe. En nu kan ze zelfs de opdringerigste zijn van het stel als het om eten gaat hihi
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 15:30

Nou Danc zijn conditie begint wel wat minder te worden, sneller buiten adem enzo, maar voor de rest gezond. Ik heb geen haast met Ekdal inrijden hoor, dus alles langzaam aan en dan is Dancie ook ruim 25 dus dan mag ie wat rustiger gaan doen. Hij gaat niet helemaal stil staan, dat niet.
En van dat 2 span was een grapje ;) haha ;) Nouja...wie weet...

Nee nog niet met een echt meetstok gemeten. Wel op een vlakke ondergrond met een goede meetlat. Dus misschien scheelt het dan 1 cm of 2, maar dan als nog is ie ruim boven de 1.30(dat was 6 weken geleden)En als Ekkie naast Danc staat is ie echt bijna even groot. Alleen nog een stuk ieler haha

Gister heb ik zoooo gelachen om Ekdal. Ik had hem wat nat gemaakt met een spons, wat ie helemaal niet erg vond. Daarna oefenen met vaststaan. Had hem goed vastgebonden en ik hield wel een oogje in het zeil maar ondertussen ging ik wat anders doen. En Ekdal maar draaien, maar toen ie doorhad dat ik er geen aandacht aan gaf, was het al een stuk minder. Zo oefenen we elke keer weer wat anders.
maar nu verder met het verhaal over de spons. Ekdal was nat, dus ik hem een beetje droog wrijven met een handdoek. EN toen de handdoek over zijn kont leggen, om zijn rug(net een dekje !)en toen op zijn hals/nek en daarna op zijn hoofd. (jammer dat ik geen camera bij mij had!)en weg was Ekdal zijn hoofd. En het gekke was...het zag er zoooooo maf uit en hij vond het niet eens eng :P
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 15:45

Nog een vraagje;
Wat voor maat hebben jullie voor het voorbrenghalster/hoofdstel?
Ik heb wel besloten om een niet te dure te nemen, want waarschijnlijk is het maar voor 1 keer omdat Ekdal zijn hoofd toch nog groeit haha
(overigens maat cob is voor Ekdal nog net iets te groot qua gewoon halster)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 06 jul 2009, 16:14

Evian heeft maat Cob, want maat pony b/c was echt al te klein (laatste gaatjes). Maat Cob heeft hij nu wel op de kleinste maat, maar kan hij hopenlijk de komende jaartjes mee vooruit :) En zoals je op de foto kunt zien zat het halster alweer aan de krappe kant. Die hoofden kunnen zo flink groeien!

Geloof dat Evian's kaaklijn de laatste weekjes ook gegroeid is.
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 16:17

Ik ga ook maat cob nemen denk ik. Want Danc heeft maat cob halster, en bij Danc zit ie op gaatje 3 en bij Ekdal op het laatste, 5de gaatje. Echt een groot hoofd heeft ie al en dan is ie pas ruim 13 maanden.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 06 jul 2009, 16:55

nancy imka schreef:
Emy was idd de eerste dagen wat schuw. Ik dacht idd ze was toen ik ging kijken zo aanhankelijk wat is dit. Maar goed het is ok niet niks voor zo'n klein ding om op de trailer gezet te worden met vreemde mensen naar de andere kant van nederland te rijden (bijna) en daar tussen twee vreemde fjorden waarvan een lelijk doet eruit gehaald te worden. Dit was ook wel snel weer weg hoor. Denk dat ze binnen een week al erg aanwezig was naar mensen toe. En nu kan ze zelfs de opdringerigste zijn van het stel als het om eten gaat hihi
Is Emy de opdringerigste met eten, valt me tegen.. Dacht dat Elvis meer op zijn moeder leek, hihi!! :=

Flower komt wel naar je toe, maar ze wil niet dat je haar bij het halster pakt. Komt vanzelf. Fjella leert haar wel dat het helemaal niet eng is. Je moet ook niet vergeten dat het geen fjord is, ze is half welsh en daar zit uiteraard wat meer temperament in. Dat hebben we al gemerkt, hihi..
De fjorden die ik heb gefokt zijn allemaal zo aanhankelijk, kan me niet voorstellen dat Flower over een jaar niet aanhankelijk is..

Ewald zijn bal, ben erg benieuwd. Misschien kom je wel in de krant als het wel een bal is, hihi.. Dan zou ik echt naast mijn stoel liggen van het lachen.. sorry hoor, hihi..
Hoe ze dat met die hormonen doen moet je me maar eens uitleggen..

Ik weet trouwens wel dat de voorbrenghalsters van divoza vrij klein vallen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 17:01

Ik zie het al voor me Ewald en Daphne bij SBS 6....;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » ma 06 jul 2009, 17:17

Evian is echt een leuk ding!!Echt al een pony om te zien.Hier valt echt bijna geen regen noch onweer..mag best weleens komen voor het land.

Roos,ik heb het vaak ook met nancy over de stokmaten van de fjordjes want nancy vind Emy zo klein tonen.Maar je weet het nooit he hoe ze groeien.De een schiet de lucht in als jaarling de ander pas met 2 of 3 jaar.Wie weet staat Ekdal over 1 jaar wel even stil dus wie weet haalt hij de 1.50 dan niet eens.Al zouden er een hoop dat denk best graag willen haha...

Die Ewald,ben ook benieuwd wat het dan is.Ik wist niet dat hij al zo'n tijd terug gecastreerd was dan zal het idd geen bindweefsel zijn haha..Ewald zal zich niet meer hoeven schamen met al dat gevoel en bekijks :P
Wat een gedoe ook met Justin zeg ben benieuwd hoelang het gaat duren het is al zo'n lang proces!

Esther,Emy is vooral op het voer als je een broodje geeft ofzo,tja je kan het haar niet kwalijk nemen voor je het weet ben je te laat met die 2 koekiemonsters.Elvis is behoorlijk op z evoer,hij dacht mij van de week ook even een tikkie te geven toen ik ze bak op had gehangen maar dat tikkie kreeg hij mooi terug }-)
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 17:22

Het wordt hier wel donker en ze zeiden net op de radio morgen vanuit het westen fikse buien en onweer...maar dat zeggen ze al dagen !

Ik hoop dat Ekdal niet boven die 1.50 uitkomt, maar ach we zien wel. Als ie 1.45 is vind ik het ook best, als ie maar gezond is :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 06 jul 2009, 17:43

Elvis schreef:Evian is echt een leuk ding!!Echt al een pony om te zien.Hier valt echt bijna geen regen noch onweer..mag best weleens komen voor het land.
Het is echt heel stom, maar in de wei had het ook niet geregend, terwijl toen we naar huis fietste alles nat was voor ons. Het zijn plaatselijke buien helaas.. Het is echt stoffig en droog in de wei.

Maar morgen 90% regen! Dus misschien dat het dan eens goed natregend!
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 17:52

We zullen zien...Tot nu toe zijn er al dagen met regen voorspelt maar er zijn maar 100 druppels gevallen ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 06 jul 2009, 18:03

Emy is idd erg opdringerig naar ons toe Esther. Ze is wel de laagste bij die twee andere vreetjanusen. Imka is nog steeds de baas daarna Elvis en dan Emy pas. Emy is nog steeds een ontzettende treuzel met haar bix/muslie daar doet ze zo ontzettend lang over. Dan duwt Elvis haar gewoon weg en eet het snel op voor dr. Vind dat wel erg stom van hem want zoals Elvis al zei, Elvis geeft je echt een tikkie als je bij zijn voerbak in de buurt komt... Maar ja! Emy is dan ook gekker op brood als op bix maar dat had Monique dr vader me al verteld toen we dr kochten.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 06 jul 2009, 18:20

Pietje zegt net dat aan het einde vd week weer zomers warm wordt. Morgen nog wel wat buien maar wel hoge temperatuur. We zullen zien ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 06 jul 2009, 18:26

Ik heb Evita net geknipt en geschoren. Voor het knippen toch maar een handje extra gevraagd voor het vasthouden, want ze kon niet stil staan. Het scheren ging eigenlijk prima. Braaf paardje! Evita staat net weer buiten en er valt me toch een bui!! Zegt Leo ineens :"Je ramen van de auto staan nog open!" O jee ja, en dan zijn electrische ramen niet zo makkelijk, dat gaat traag als er een flinke bui valt. Ben maar even in de auto blijven zitten. Stom, dat de fjorden bij elkaar in een hoek gaan staan. Jasmijn, de shet, stond er 15 mtr in haar uppie achter. Vond dat wel sneu.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Gesloten