Omver lopen...?
- kristelhans
Re: Omver lopen...?
In het begin joeg ik Beer gewoon met het halstertouw weg.. een keer stampen met je voet werkt ook nog wel eens.. Als hij stil blijft staan, belonen met je stem en het laatste stukje naar hem toe lopen.. De keren erop hoef je dit waarschijnlijk niet eens te doen..misschien even groot maken en dan snapt ie 't al..
In de paddock, waar wij het spel voor het eerst deden, was het binnen 2 minuten duidelijk..ze pikken dit supergoed op omdat dit taal is die ze onderling ook 'spreken' en dus begrijpen!
Heel veel plezier en succes en wel even laten weten hoe het ging!
Als je eens leuke dingen op youtube wilt zien die met lichaamstaal te maken hebben zou je eens Klaus Ferdinand Hempfling kunnen zoeken..echt TE GEK!
In de paddock, waar wij het spel voor het eerst deden, was het binnen 2 minuten duidelijk..ze pikken dit supergoed op omdat dit taal is die ze onderling ook 'spreken' en dus begrijpen!
Heel veel plezier en succes en wel even laten weten hoe het ging!
Als je eens leuke dingen op youtube wilt zien die met lichaamstaal te maken hebben zou je eens Klaus Ferdinand Hempfling kunnen zoeken..echt TE GEK!
die man is zo goed, ik heb daar een dvd van gezien echt ongelogelijk wat die man uit paarden haalt die onhandelbaar lijkenkristelhans schreef: Heel veel plezier en succes en wel even laten weten hoe het ging!
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Zeker een heel interessant stukje!!Leuk om te lezen en duidelijke uitleg!
Hier moet je toch een goede basis uit kunnen halen zou je zeggen
Hier moet je toch een goede basis uit kunnen halen zou je zeggen

Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

- Mieke_Cunna
- Contacteer:
Klaus ferdinant hempfling is zeker een topman!
In zinnen als: Terug meppen want paarden meppen elkaar onderling ook kan ik me totaal niet vinden!
Het verschil is dat wij mensen roofdieren zijn en paarden prooidieren! JA paarden meppen elkaar maar zijn onderling prooidieren dus van het zelfde "soort" op het moment dat wij als roofdier gaan slaan gaat een paard vanuit een angststatus handelen en zal niks leren of opslaan, hij volgt op zo'n moment zijn natuurlijk gedrag. De keren die erop volgen zal die steeds angstiger worden bij je.
Claudia noemde mijn naam net al, maar ik vind exel een uitstekend voorbeeld van verandering. Ik ben daar des tijds een week geweest. Nou dag 1 was werkelijkwaar een ramp, als ik 30kg had gewogen zat ik nu vastgezogen in de klei. Hij denderde door alles en iedereen heen, nergens respect. Door stil te staan/zitten in de wei en lomp met mijn armen te zwaaien begon die na enkele dagen door te krijgen dat ik ook eigen ruimte nodig had. Bij exel heb ik nog even gedacht van wie is hier nou een roofdier en wie het prooidier want het bleef niet bij omduwen hij beet ook. Door zelf terug te bijten, en claudia dit ook te laten doen als zei mocht zitten werd die ziender ogen minder happerig!
Nou heb ik Claudia wel aangeraden hier mee bezig te blijven, want een fjord heeft een dikke huid en is moeilijk doorheen te dringen.
In zinnen als: Terug meppen want paarden meppen elkaar onderling ook kan ik me totaal niet vinden!
Het verschil is dat wij mensen roofdieren zijn en paarden prooidieren! JA paarden meppen elkaar maar zijn onderling prooidieren dus van het zelfde "soort" op het moment dat wij als roofdier gaan slaan gaat een paard vanuit een angststatus handelen en zal niks leren of opslaan, hij volgt op zo'n moment zijn natuurlijk gedrag. De keren die erop volgen zal die steeds angstiger worden bij je.
Claudia noemde mijn naam net al, maar ik vind exel een uitstekend voorbeeld van verandering. Ik ben daar des tijds een week geweest. Nou dag 1 was werkelijkwaar een ramp, als ik 30kg had gewogen zat ik nu vastgezogen in de klei. Hij denderde door alles en iedereen heen, nergens respect. Door stil te staan/zitten in de wei en lomp met mijn armen te zwaaien begon die na enkele dagen door te krijgen dat ik ook eigen ruimte nodig had. Bij exel heb ik nog even gedacht van wie is hier nou een roofdier en wie het prooidier want het bleef niet bij omduwen hij beet ook. Door zelf terug te bijten, en claudia dit ook te laten doen als zei mocht zitten werd die ziender ogen minder happerig!
Nou heb ik Claudia wel aangeraden hier mee bezig te blijven, want een fjord heeft een dikke huid en is moeilijk doorheen te dringen.
het is bij Exel eigenlijik niet meer nodig om er actief mee bezig te zijn, hij blijft nu zelf al op afstand. Maar als ik 'm roep dan komt hij heel braaf naar me toe, dus ik ben echt heel erg blij dat Mieke me toen geholpen heeft.
Met Dora ben ik er ook mee bezig en bij haar is inmiddels het kwartje ook gevallen, ze weet nu dat ik eerst poep ruim en dat het daarna Dora knuffeltijd is, daar staat ze dan ook heel braaf op te wachten
Met Dora ben ik er ook mee bezig en bij haar is inmiddels het kwartje ook gevallen, ze weet nu dat ik eerst poep ruim en dat het daarna Dora knuffeltijd is, daar staat ze dan ook heel braaf op te wachten

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

- nancy imka
Eigenlijk iets wat wij dus helemaal het einde vinden is helemaal fout. Ik vind het geweldig als die paarden allemaal aan komen rennen als we komen. We hoeven ze vaak niet eens te roepen en ze komen er al aan...
Jammer Mieke dat je niet hier in de buurt woont....
Jammer Mieke dat je niet hier in de buurt woont....
- kristelhans
Ach je hebt ook vast genoeg paarden die gewoon naar je toe komen en niet opdringerig zijn (mijn oude pony van voeger)..maar ik ken er ook een paar...poeh! Die beginnen met lief snuffen maar die letten totaal niet op waar jij staat en worden steeds opdringeriger totdat je zelf even niet meer weet hoe snel je een stap aan de kant moet doen...en dan heeft het paard al een punt zegmaar!
Beer had het supersnel door omdat hij uit een kudde komt en daar al die taal onderling al lang snapte natuurlijk..ipv het paard te dwingen onze taal te leren, doen wij een stap in zijn richting en communiceren we in een taal die hij al begrijpt..
Niet iedereen zal het hier mee eens zijn en dat hoeft gelukkig ook niet..maar voor sommige mensen is dit wel DE manier..voor ons iig wel!
Beer had het supersnel door omdat hij uit een kudde komt en daar al die taal onderling al lang snapte natuurlijk..ipv het paard te dwingen onze taal te leren, doen wij een stap in zijn richting en communiceren we in een taal die hij al begrijpt..
Niet iedereen zal het hier mee eens zijn en dat hoeft gelukkig ook niet..maar voor sommige mensen is dit wel DE manier..voor ons iig wel!
Vandaag komt de smid voor Ekdal dus dat is al een indruk genoeg dus vd week deze oefening maar eens doen.
- Machteld&Falco
als je met deze spelletjes begint, dan kun je hem uiteindelijk met je lichaam op afstand houden. Het is leuk dat ie op je af komt, maar hij moet wel op een eerbiedige afstand van ca. 2m blijven. Ik zou zeggen: oefen eerst met de spelletjes. Dendert hij dan nog zo op je af, dan kan je je halstertouw op ongeveer dezelfde manier gebruiken. Hij hoeft dan niet van je weg te gaan maar wel te blijven staan (je wil hem tenslotte meenemenroos schreef:Dat is wel een goede, thnx Machteld en Kristel. Ekdal moet er van de week aan geloven
nog een vraagje;
Ekdal komt altijd heel vrolijk naar mij toerennen als hij in het land staat. Dit is dus niet ok, want ik moet bepalen wanneer hij in mijn ruimte komt Hoe moet ik dit oplossen? Moet ik dan ook een longeerlijn het land in nemen? of wat anders?

http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
Ok bedankt Machteld...hier mee kan ik wat!
- nancy imka
Bedankt! Leuk dat ik zulke leuke reacties heb op dit topic. ik wist in eerste instantie niet of ik het topic wilde openen omdat ik niet wist of ik er iets mee op zou schieten.
Ik heb haar gister lekker laten gaan. Ze had zaterdag al even in het weiland geoefend natuurlijk. Maar misschien dat we vandaag eens iets weer gaan doen. Ze wil graag aandacht dus ik denk niet dat ze er minder van word als we iets doen vandaag!
Leuk leuk leuk heb er zin in!
Ik heb haar gister lekker laten gaan. Ze had zaterdag al even in het weiland geoefend natuurlijk. Maar misschien dat we vandaag eens iets weer gaan doen. Ze wil graag aandacht dus ik denk niet dat ze er minder van word als we iets doen vandaag!
Leuk leuk leuk heb er zin in!
- Machteld&Falco
zelfs Klaus zegt dat je in sommige situaties gewoon MOET meppenMieke_Cunna schreef:Klaus ferdinant hempfling is zeker een topman!

http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
- Mieke_Cunna
- Contacteer:
Naar mijn mening sla je een paard pas als er zich een gevaarlijke situatie voordoet. Dan kan een klap als laatste redmiddel gebruikt worden om keihard te laten weten tot hier en niet verder.
Vandaag in het land wilde Ekdal naar me toe rennen en ik maakte me groot en na 2 keer stopte hij netjes en heeft voor het eerst braaf meegelopen zonder een keer zoef zoef te doen...braaf paard.
Van de week oefenen in de bak..ben benieuwd!
Van de week oefenen in de bak..ben benieuwd!
- kristelhans
Het ging zo...Ik ging Danc halen voor antispekkie training en toen wilde Ekdal ook wel, maar nee...dat mocht niet. Toen kwam hij nog wel een beetje in mijn ruimte zeg maar. En een uurtje later toen moest Ek naar de smid en toen heb ik me zelf groot gemaakt en toen bleef ie na wat correcties op 2.5 meter staan
- kristelhans
Goed man! Nou dan snapt ie t vast binnen de kortste keren en dan wordt meelopen enzo een stuk makkelijker en leuker voor jullie allebei! Succes!
Maar het is ook zo dat ik moet leren om ontspannen te zijn en te denken owwwhh daar kan ie van schrikken en daarvan....
Ekdal is gewoon nog jong en danc is oud en schrikt nergens van..dus omschakelen moeten we even oefenen!
Ekdal is gewoon nog jong en danc is oud en schrikt nergens van..dus omschakelen moeten we even oefenen!
- kristelhans
Ik zou zo snel mogelijk 'gewoon' doen, dan went hij daar ook het snelst aan!
Het gaat de goede kant op, komt goed!