wanneer beleren?
- Cindy+Uniek
nou ik blijf het een raar verhaal vinden...... tuurlijk maakt iedereen fouten, ik zelf ben ook geen heilige....
maar als je met je vriend nog nooit hebt besproken dat een pony/paard pas vanaf 3 bereden mag worden.............
en als je dan al zo lang/veel ervaring hebt als wat jij zegt weet je toch ook zelf wel dat een gecastreerde niet meteen sloom wordt??? beetje vaag maargoed......
veel plezier in portugal
maar als je met je vriend nog nooit hebt besproken dat een pony/paard pas vanaf 3 bereden mag worden.............
en als je dan al zo lang/veel ervaring hebt als wat jij zegt weet je toch ook zelf wel dat een gecastreerde niet meteen sloom wordt??? beetje vaag maargoed......
veel plezier in portugal
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Natuurlijk, ik ben er zeker van dat iedereen zijn kritiek/advies goed bedoelt. Maar bij sommigen kon dat wel op een vriendelijkere manier.lientje schreef:Misshcien wordt er te heftig geregageerd, maar aan de andere kant, iedereen bedoeld het goed.
Aan afmaken en schelden heeft TS niks, aan onderbouwd kritiek des te meer

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Mijn korte door de mocht mening: Opvoeden begint vanaf de geboorte! Door zowel de merrie als de fokker (cq. verzorger)! Dit het moment om dingen in te prenten en vast te leggen, en niet pas op 2,5/3Cindy+Uniek schreef:pas daarna haal ik hem naar stal en begin ik met 'opvoeding/africhting' in de vorm van poetsen/hoeven optillen/kennis maken met de longe......

- Cindy+Uniek
dit is toch ook al bij dj gebeurt toen hij 0 tot 4 maanden was en bij uniek liepJanine schreef:Mijn korte door de mocht mening: Opvoeden begint vanaf de geboorte! Door zowel de merrie als de fokker (cq. verzorger)! Dit het moment om dingen in te prenten en vast te leggen, en niet pas op 2,5/3Cindy+Uniek schreef:pas daarna haal ik hem naar stal en begin ik met 'opvoeding/africhting' in de vorm van poetsen/hoeven optillen/kennis maken met de longe......dan zouden ze al een goede basis moeten hebben.

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
dat hengst laten doe ik uit voorzorg..idd het is het karakter..maar als het er eenmaal af is dan kun je dat niet meer terug draaien. Castereren kan altijd nog. Zolang Chris niet zelf in de war gaat raken van merries en zichzelf in de weg loopt.. zie ik de nootzaak niet om dit nu te gaan doen.
Ja, ik heb wel genoemd dat ik pas met hem ga rijden als hij 3 jaar is. Ik heb alleen nooit tegen mijn vriend gezegt dat hetniet verstandig is om er nu op te gaan zitten. daar ga ik toch niet vanuit dat hij dit doet?
Ja, ik heb wel genoemd dat ik pas met hem ga rijden als hij 3 jaar is. Ik heb alleen nooit tegen mijn vriend gezegt dat hetniet verstandig is om er nu op te gaan zitten. daar ga ik toch niet vanuit dat hij dit doet?
Die kritische houding over hoe het allemaal 'moet'. En dat tegenover iemand die gewoon eerlijk en open zegt wat er gebeurd is en die een vraag stelt.
Het is net als het opvoeden van kinderen: iedereen weet precies hoe het moet maar uiteindelijk maken we allemaal fouten. Dat mag toch? Daar kun je van leren. Jullie hebben ook niet vanaf dag 1 alles van paarden geweten.
Zo laten mensen het wel om vragen te stellen of om zich kwetsbaar op te stellen. Kun je hier straks zitten met mensen die het allemaal lekker met elkaar eens zijn.
Het is een de toon die muziek maakt. Oftewel: je kunt ook vriendelijk advies geven ipv te blijven hameren op waar je het niet mee eens bent.
Het is net als het opvoeden van kinderen: iedereen weet precies hoe het moet maar uiteindelijk maken we allemaal fouten. Dat mag toch? Daar kun je van leren. Jullie hebben ook niet vanaf dag 1 alles van paarden geweten.
Zo laten mensen het wel om vragen te stellen of om zich kwetsbaar op te stellen. Kun je hier straks zitten met mensen die het allemaal lekker met elkaar eens zijn.
Het is een de toon die muziek maakt. Oftewel: je kunt ook vriendelijk advies geven ipv te blijven hameren op waar je het niet mee eens bent.
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
ok, wat n reacties.................., ik zal je vertellen wat ik doe met mij nu bijna 4 jarige; eerste 2 jaar heb ik hem gekaten voor wat hij is, wel va dat we hem n half jaar haden een soortgenoot, (oudere) erbij gekocht maar die middleen heeft niet iedereen. verder alleen af en toe borstel erover en hoefjes uitkrabben, cést tout.
Sinds vorig jaar, dat hij 3 was ben ik begonnen met 1x in de week te longeren (aan halster)en meelopen aan de weg etc.
Nu, eigenlijk meer om andere redenen longere ik hem 3x p week, inmiddels al met compleet tuig en bit etc en kan niet anders zeggen dan dat hij het prima oppakt en ook erg leuk vind.
Ik wou het pas in de zomer aanpakken ivm mijn eigen tijd gebrek maar we zijn nu toch al sneller intensiever bezig dan gedacht en al met al valt het zeker niet tegen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goed doe, zullen er zat zijn die er n andere mening over hebben, maar je hebt gevoel genoeg om zelf in te schatten wat wel en niet kan.
Veel plezier in Portugal, waar ga je precies heen ? ik heb n klein 3 jaar in Lagos gewoond en half jaar in Albufeira gewerkt. Fjorden etc kunnen het weer wel aan, mits ze ind e winter maanden worden verscheept, hartje zomer, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen .
Ps hou je er wel rekeing mee dat ze in portugal iets andere klinische normen en waarden hateren dan hier in het westen?dit ivm je castratie
Um abraço!
Sinds vorig jaar, dat hij 3 was ben ik begonnen met 1x in de week te longeren (aan halster)en meelopen aan de weg etc.
Nu, eigenlijk meer om andere redenen longere ik hem 3x p week, inmiddels al met compleet tuig en bit etc en kan niet anders zeggen dan dat hij het prima oppakt en ook erg leuk vind.
Ik wou het pas in de zomer aanpakken ivm mijn eigen tijd gebrek maar we zijn nu toch al sneller intensiever bezig dan gedacht en al met al valt het zeker niet tegen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goed doe, zullen er zat zijn die er n andere mening over hebben, maar je hebt gevoel genoeg om zelf in te schatten wat wel en niet kan.
Veel plezier in Portugal, waar ga je precies heen ? ik heb n klein 3 jaar in Lagos gewoond en half jaar in Albufeira gewerkt. Fjorden etc kunnen het weer wel aan, mits ze ind e winter maanden worden verscheept, hartje zomer, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen .
Ps hou je er wel rekeing mee dat ze in portugal iets andere klinische normen en waarden hateren dan hier in het westen?dit ivm je castratie
Um abraço!
Djinty word 5 mei pas 1, met haar ben ik nu al bezig met eens in de 2 weken wandelen en elke week poets ik haar 2x. Inclusief hoefjes optillen en proberen uit te krabben. Verder speel ik af en toe spelletjes met haar in de buitenbak. Ze loopt namelijk achter me aan in de bak en ik maak hier handig gebruik van door haar vast wat stemcommando's aan te wennen, zoals Hoo en stap. Ze is al verkeersmak, heeft elk verkeer al meegemaakt. Ze is zelfs al op het strandje hier vlakbij geweest. Maar met zadelmak maken en echt werken wacht ik nog wel een hele tijd. Ik kijk nu al uit dat ik niet teveel van haar vraag en je kunt goed aan haar merken dat ze graag wil leren. Ze pikt dingen gewoon heel snel en makkelijk op. Ik ben met wandelen vaak toch wel een uur weg en dan merk ik ook wel dat ze daarna gewoon goed moe is.
Waarom ik veel met haar bezig ben? Omdat ze zich met haar veulenvriendinnetjes niet zo vermaakt. Ze is overal nieuwschierig naar, en ik denk dat het dom zou zijn daar geen gebruik van te maken. Zolang zij er ook plezier in beleeft lijkt mij niets aan de hand. Ik denk ook aan een leeftijd van 3+ om haar echt te beleren. Misschien dat er voor het gevoel en het wennen met 2,5 al een zadel opgelegd word. Maar zover zijn wij nog lang niet
Succes
Het komt vast helemaal goed met je paardje!
Waarom ik veel met haar bezig ben? Omdat ze zich met haar veulenvriendinnetjes niet zo vermaakt. Ze is overal nieuwschierig naar, en ik denk dat het dom zou zijn daar geen gebruik van te maken. Zolang zij er ook plezier in beleeft lijkt mij niets aan de hand. Ik denk ook aan een leeftijd van 3+ om haar echt te beleren. Misschien dat er voor het gevoel en het wennen met 2,5 al een zadel opgelegd word. Maar zover zijn wij nog lang niet

Succes

Ik ben met Aran begonnen met rijden, toen hij 3 jaar was. Ik rijd niet veel; één keer in de week/ 2 weken. Heel rustig aan dus.
Met longeren ben ik begonnen een maand of 3 daarvoor; ook maar één keer per week.
Ik heb nog alle tijd met hem
Een bitje heeft hij al wel eerder in gehad hoor. Ik denk rond 1½-2 jaar, want ik moest langs een drukke weg en dan is dat echt veiliger. Hij krijgt daar echt niks van hoor. Nu met rijden, hoef ik maar in mijn hand te knijpen en ik heb hem al terug, dus hij heeft er geen harde mond of wat ook aan overgehouden
Met longeren ben ik begonnen een maand of 3 daarvoor; ook maar één keer per week.
Ik heb nog alle tijd met hem

Een bitje heeft hij al wel eerder in gehad hoor. Ik denk rond 1½-2 jaar, want ik moest langs een drukke weg en dan is dat echt veiliger. Hij krijgt daar echt niks van hoor. Nu met rijden, hoef ik maar in mijn hand te knijpen en ik heb hem al terug, dus hij heeft er geen harde mond of wat ook aan overgehouden

Fjordenservies: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=30805
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm
Fjordenartikelen: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =9&t=28507
Mijn schilderijensite: http://www.freewebs.com/moniqueschilderijen/index.htm