Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Re: Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Bericht door Dreeke » ma 07 dec 2009, 08:58

Dakota is nog niet makkelijk hoor, die moet ik altijd goed strak houden want die walst ook zo over je heen, maar goed, ik weet nu hoe ik hem de baas blijf en dat werkt super tussen ons.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Daphne

Bericht door Daphne » ma 07 dec 2009, 11:02

Jee balen zeg Anna dat Dani zo dominant is naar jou toe. Dat is ook niet hoe je het je voorstelt als je je poownie ophaalt om er lekker mee aan de slag te gaan :n Op zich fijn dat Dani misschien even op drillkamp kan, maar ligt het probleem niet meer in júllie relatie? Of is ze naar alle mensen toe dominant? Als het hem meer in de relatie tussen jou en Dani zit lijkt het me weinig zinvol om Dani een paar weken naar Balloo te brengen. Dan kun je beter intensief met haar aan de slag met een ervaren consequent persoon die jullie beiden kan helpen. Dit is dus absoluut geen kritiek, niet vervelend opvatten hoor, want ik ken de situatie natuurlijk niet precies.

Hoe zijn haar stalomstandigheden? Kan het zijn dat ze zich verveelt en daar kribbig van wordt? Hoe was ze in de opfok, ook al zo boos naar jou/mensen toe? Hoe zijn de NH lessen nu? Ik kan me voorstellen dat als ze al wat bozig is en je moet haar ook nog 'slaan' dat dat bij haar ook niet lekker valt. Ik hoef bijvoorbeeld tijdens het werk ook echt niet boos te worden op mijn merrie Yanneke. Die gaat dan panieken óf staken. Belonen bij positief gedrag werkt bij ons véél beter. Ik hoop echt voor je dat je snel de reden van dit gedrag kan achterhalen en een oplossing vind die bij jullie beiden past. Zo is het voor allebei niet leuk...
Daphne

Bericht door Daphne » ma 07 dec 2009, 12:24

Oh en nog even over Djimm, die wordt zo snel als het weer het toelaat gecastreerd. Lekker vaag dus nog en het kan dus nog even duren, het gebeurt namelijk buiten. Ik wil het wel in Duitsland laten doen ivm dat hij daar rustig kan herstellen. Djimm schijnt toch wel heftig hengst te zijn momenteel...dus ik sluit voor hem en mij ook geen Dani-situaties uit hoor :\ Wat dat betreft is het ook wel fijn als hij in Duitsland zijn hormoontjes kwijt raakt. En dat ze dus hopelijk wat afgezwakt zijn als ik hem weer in de hand krijg...best spannend, straks is ie ineens een enorme draak :o
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 07 dec 2009, 17:14

Daphne schreef: Jee balen zeg Anna dat Dani zo dominant is naar jou toe. Dat is ook niet hoe je het je voorstelt als je je poownie ophaalt om er lekker mee aan de slag te gaan :n Op zich fijn dat Dani misschien even op drillkamp kan, maar ligt het probleem niet meer in júllie relatie? Of is ze naar alle mensen toe dominant? Als het hem meer in de relatie tussen jou en Dani zit lijkt het me weinig zinvol om Dani een paar weken naar Balloo te brengen. Dan kun je beter intensief met haar aan de slag met een ervaren consequent persoon die jullie beiden kan helpen. Dit is dus absoluut geen kritiek, niet vervelend opvatten hoor, want ik ken de situatie natuurlijk niet precies.
Ze is naar iedereen dominant helaas. Alleen ik ben natuurlijk de enige die haar longeert of opjaagt, maar als iemand anders met haar loopt, dramt ze ook heel erg.
Daphne schreef:Hoe zijn haar stalomstandigheden? Kan het zijn dat ze zich verveelt en daar kribbig van wordt?
Ze staat de hele dag op stal, met 3 andere paarden die ze kan zien. Maar op haar vorige stalletje, met uitloop en meer buitenspeeltijd deed ze het ook.
Daphne schreef: Hoe was ze in de opfok, ook al zo boos naar jou/mensen toe?
Ze had echt overal schijt aan. Als ik bij haar kwam kijken ging ze meestal gewoon door met grazen en als er andere paarden in de buurt kwamen bleef ze staan. Een doodenkele keer liep ze wel weg voor een (dominanter) paard.
Daphne schreef:Hoe zijn de NH lessen nu?
Ik heb 2 lessen gehad, de volgende is over 2 weken. Eerste gedeelte gaat goed, daarna minder, maar ik denk dat de les te lang duurt voor Dani.
Daphne schreef:Ik kan me voorstellen dat als ze al wat bozig is en je moet haar ook nog 'slaan' dat dat bij haar ook niet lekker valt. Ik hoef bijvoorbeeld tijdens het werk ook echt niet boos te worden op mijn merrie Yanneke. Die gaat dan panieken óf staken. Belonen bij positief gedrag werkt bij ons véél beter. Ik hoop echt voor je dat je snel de reden van dit gedrag kan achterhalen en een oplossing vind die bij jullie beiden past. Zo is het voor allebei niet leuk...
Dani is niet echt boos, maar ze heeft gewoon overal schijt aan. Ze is nauwelijks onder de indruk van iets. Kijk maar naar de keuring, ik dacht dat ze ziek was, maar zo is ze. Ze is extreem nuchter, kan vanalles met haar doen, ze schrikt niet.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 07 dec 2009, 18:53

Dakota is ook zo, overal schijt aan, nergens bang voor, ook niet voor een dreun, het boeit hem niet.
Maar dankzij mijn lessen is dat wel veranderd, hij heeft geen schijt aan mij, dat laat hij wel.
Ik denk dat je misschien niet de juiste persoon in de arm hebt genomen voor Dani.
Wat doe/leer je nu precies tijdens die NH lessen?

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 07 dec 2009, 21:14

Dat denk ik misschien ook. Ga nu even een blog schrijven, zet ik zo bij zeg je zegje.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » ma 07 dec 2009, 21:40

Nou, het lijkt me echt super frustrerend als een paard schijt aan me heeft.
In zo'n geval kan ik ook echt schijt aan het paard krijgen en boeit het mij ook niet meer. Ben je niet te lief tegen haar?
Het lijkt me wel lastig om een knop om te zetten, vooral als ze nogal snel kan slaan... dan reageer je toch wat minder fel.

Trapte Dakota trouwens ook, of ging hij alleen bijten? Bijten lijkt me toch makkelijker af te leren dan trappen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 07 dec 2009, 22:02

Ja mijn eigen veiligheid gaat voor alles, als zij haar kont naar me keert, zet ik echt wel een stap achteruit.

En ze snapt het dondersgoed, want Gillian stond erbij en die wilde op haar plekje staan (want daar was kuilgras) en toen madam niet vetrok haalde Gillian uit en weg was ze, ze durfde echt niet meer bij hem in de buurt te komen. Maar hoe doe ík dat, zonder hoeven??? Aaaarrrggghhh!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 08 dec 2009, 11:23

@ Evy: Dakota trapte gelukkig niet, bijten wel maar bij hem ging het meer om het over je heen lopen, doordrammen en niet stoppen als ik dat wil etc. Voorbeeldje: als ik Dakota uit de wei haalde, dan moest ik de dam nog dicht doen, hij liep dus dan gewoon door, kon ik trekken wat ik wilde maar hij ging gewoon door.

Dat kont toe draaien heeft hij 1x geprobeerd, toen heb ik zo geschreeuwd *ben je nou helemaal belazerd* en een trap onder
zn pens dat hij dat dus echt niet nog een keer doet.

Soms moet je echt even goed doorpakken, paarden onder elkaar doen dat ook, en dat is echt niet zielig, ik denk dat je je daar ten eerste al overheen moet zetten.

Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 08 dec 2009, 12:18

nou met dj en de andere 2 was alles nog goed :D

hij leek na de castratie wat afgevallen en ik dacht ook omdat het gras nu langzaam op raakt, maar vond hem vandaag weer aardig rond :D

hij begint ook wat meer schoft te krijgen :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 08 dec 2009, 12:20

hmmmm... zal eens kijken of ik daarvoor in de gelegenheid ben, of laat ik het zo zeggen: of ik op tijd ben. Had gisteren in de gaten dat ik mijn stem niet vaak gebruik, terwijl ze daar wel gevoelig voor is. Ze ging steeds draven aan de hand en als ik dan stopte en iets in de trand van *potverdikkie, niet doen* (maar dan ff iets anders zeg maar haha) zei, dan had dat wel meer effect als dat ik niks zeg en alleen maar strak kijk.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 08 dec 2009, 13:33

Praten met of tegen je paard heeft veel invloed. Gisteren hoorde ik mijn meninstructeur ook nog zeggen tegen iemand, praat met hem, daar wordt hij rustiger van.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 08 dec 2009, 16:18

Gaan we vanavond doen (praten), we gaan ook ff lekker tutten, hoefjes weer behandelen e.d. gewoon ff leuke dingen doen en hopen dat het dan ook leuk blijft haha
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » di 08 dec 2009, 16:53

Ik praat ook heel vaak. Vooral als ze iets niet mogen doen, dan verhef ik m'n stem en dan is het vaak al genoeg :j
Vooral Annelien is er heeeeel gevoelig voor. Als ze bijv. midden in de bak staat en ze gaat een kuil graven en ik zeg 'ANNE!!' dan schrikt ze en houdt ze op :D

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 08 dec 2009, 21:55

Hihi ja dat doet Gil ook, die liep gisteren los mee naar zijn box en ik werd boos op Dani, stond ie gelijk helemaal verstijfd arm paard.

Ging goed vandaag, heb mijn verhaal bij zeg je zegje gezet. Maar mezelf dus ff een schop onder mijn kont gegeven, moet over zijn met het zielige gedoe en gejank. Heb altijd last van stemmingswisselingen in de donkere dagen voor de menstruatie, hahaha ik kan er maar het beste gwoon om lachen, misschien dat ik morgen weer emo ben hihi.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 09 dec 2009, 08:30

Daar hebben heel veel mensen last van hoor in de winterperiode.
Gebrek aan zonlicht kan veel reacties te weeg brengen.
Jezelf een schop onder de kont geven doe je goed! Af en toe heb je dat gewoon nodig om niet erin te blijven hangen. Maar dat is wel moeilijk om te doen hoor, om tegen jezelf te zeggen 'en nu is het genoeg!'
Probeer ook als je bij Dani bent positief te blijven denken. Is ook heeel erg lastig als je gewoon niet in een positieve stemming ben, maar probeer het maar een keer. Paarden communiceren in beelden en pikken stemming heel snel op.

Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 09 dec 2009, 13:02

You go girl! Goed om je zelf een schop onder je kont te geven, je moet echt grenzen stellen voor je zelf, Dani is deze ook aan het uitproberen,
hoever ze kan gaan bij je. Eens moet de maat vol zijn. Een harde aanpak op dat moment is alleen maar goed, je zal zien, op den duur
pluk je daar de vruchten van!

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 09 dec 2009, 13:15

Inderdaad! Nu is het klaar! Ik wil helemaal niet chagrijnig zijn hahaha. En Nadine wees me erop dat Dani waarschijnlijk mijn stemming overneemt. Dus als ik me down voel, zal zij daarop inspelen. Dan is ze sterker natuurlijk...
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 09 dec 2009, 13:52

En bedenk ook, het spreekwoord is er niet voor niets: "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Echt je gaat er zoveel baat en profijt van hebben als je duidelijk en consequent bent naar Dani toe. Daar worden zowel jij als zij gelukkiger van. Een paard dat het allemaal maar zelf moet uitzoeken en geen leiding krijgt is daar niet gelukkig mee.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 10 dec 2009, 06:53

Klopt inderdaad.
Gesloten