16+, soms al wat stram en stijf, deel 5

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
XxDiandraxX

Re: 16+, soms al wat stram en stijf, deel 5

Bericht door XxDiandraxX » wo 04 jun 2014, 17:44

wat sneu van Tobbe, ik hoop dat het mee zal vallen morgen..

Sonja staat nog steeds alleen in haar paddockje (en dat zal voorlopig nog wel zo blijven ook). elke dag haal ik haar er even
uit om te grazen, dan zet ik ze vast en kan ze grazen terwijl ik Guus rijd en aan het uitmesten ben. echt vrolijker word ze er niet
van en het lijkt nu net een bommetje. normaal kijkt ze nergens van op of om maar toen ik van de week Guus een tik op zijn billen gaf
omdat hij in de weg stond werd Sonja helemaal gek, sprong een meter in de lucht enzo. totaal niet hoe ik ze ken. verder staat ze
gewoon op 4 benen te grazen etc, kan goed weer omhoog na het rollen en ik zie ze niet vaak meer op 3 benen staan. dus dat lijkt
positief maar over een maandje of 2 weer scannen en kijken hoe het er dan bij staat.

wel kom ik gisteren terug van vakantie en ik denk dat Sonja in die 9 dagen wel 50kg zwaarder is geworden.. _-:( dus dat word dan
beperken in voer echter krijgt ze nu een handje brok voor de vitamientjes en verder alleen vrij grof hooi (wel onbeperkt) maar ik ben bang datals ik het hooi ga beperken ze zand gaat eten of juist weer gaat ijsberen van de verveling.. pff het is wat hoor..
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Ootje

Bericht door Ootje » wo 04 jun 2014, 18:07

Vervelend voor Tobbe. Hopelijk loopt hij snel weer goed.

Het lijkt wel of fjorden dik worden van de lucht. Lastig hoor, zeker nu je Sonja geen beweging kunt geven.
Moet ze tot de volgende scan in haar paddock blijven?
Odette&Fenna
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 04 jun 2014, 18:17

He wat een nare berichten. Kan mij voorstellen dat je ernaar wil laten kijken.
Hopelijk valt het mee, toi toi toi voor tobbe!

En logisch dat sonja energie teveel heeft. Als ze anders gewend was. Even doorbijten, voor een goed doel...
Weet ook niet wat wijsheid is met voer. Die van mij stonden tijden met zn 2tjes in de bak vh najaar en voorjaar en kregen dan alleen 2x daags een plakje hooi. Aten geen zand of gingen ijsberen tussendoor. Maar goed, die hadden wel gezelschap aan elkaar. Ik heb mega duffe paarden die slapen of eten haha en beweging van mij krijgen ze eerlijk gezegd ook niet met regelmaat of wekelijks.
Dus tja, ik heb er geen ervaring mee. Vanwege de blessure mag er zeker ook geen maatje bij in de paddock?
Sterkte.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 04 jun 2014, 19:20

Wat sneu voor jullie Joram! Hoop dat de kliniek je duidelijk antwoord kan geven en het snel weer over is.

Hier verzopen paardjes op de wei, nouja zandbak. Ze profiteren er wel van in hun poging een andere kleur te krijgen, grondig gepaneerd....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » wo 04 jun 2014, 19:26

in principe mag er wel een maatje bij hoor in de paddock maar die is maar 3 bij 4m ong en meer mag echt niet en om ze daar nu met 2 in te zetten vind ik gewoon wat te krap.

ja ze moet minimaal 3 maanden in die paddock blijven (vanaf het bezoek in de kliniek, dus nu nog dik 2 maanden), wel lekker buiten maar ze is gewend om op 16 hectare te staan en lekker veel te lopen etc en dat kan, en mag ze nu gewoon echt niet. dus ze is wel veel beweging gewend en dat ze lekker haar ei kwijt kon en dat kan ze nu niet. overigens is Sonja er dus wel een die echt iets moet doen (lees eten) als ze alleen staat omdat als ze alleen is anders enorm gaat ijsberen. dus moet nog even iets van bezigheids therapie voor haar verzinnen..

Afbeelding Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 04 jun 2014, 19:42

Ik hoop dat het meevalt met Tobbe, maar vaak is je gevoel wel juist helaas. Naar welke kliniek ga je?
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Joram

Bericht door Joram » wo 04 jun 2014, 19:54

Op aanrade ga ik naar dierenkliniek Emmeloord.
Is die aan te raden?
En zodra je aan zijn pijnlijke been zitten dan vetergert het erg. Maar nu gewoon in weiland staat te grazen belast die wel weer even veel zijn 4 benen.

XxDiandraxX,
Fijn dat Sonja goede indruk maken, en van eten en dik worden... Tobbe is ook totaal niet geschikt om te stil te zetten gezien hij altijd al dik is ondanks km die ik hem laat maken. Baal ook van, in winter heb je dat probleem stuk minder.
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 04 jun 2014, 20:36

Wat sneu voor Sonja

Vervelend Joram, hopen dat het meevalt met Tobbe

Marga gaat, na een wat slechtere periode, weer goed. Nu zonder medicatie en dat gaat best goed. Ga wel iets van Naf flex, of hoe heet het, halen.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Joram

Bericht door Joram » do 05 jun 2014, 19:17

Ze dachten in Emmeloord pees probleem waardoor ze zijn wezen scannen.
Afbeelding
Pezen waren goed _/-o_
Maar wel zwelling en overvuld, mogelijk fetlock syndroom.

Afbeelding
Nu moet die hier in staan met hoop dat dan zo minmogelijk loopt en zijn been ontlast.
Het liefst 2x per dag koelen, maar denk dat 1 keer wordt, dagelijk metacam en pluk hooi.
2de week 5 a 10min stappen per dag
Aan eind van 2 weken weer scannen zodat ze kunnen zien of er nog steeds sprake is van fetlock syndroom nadat de zwelling weg is.

Uitleg die op bokt hier over vondt (komt ook aardig mee overeen wat de arts vertelde);
Het carpaal tunnelsyndroom heet bij paarden het fetlocksyndroom, is meestal aan de achterbenen en vaak bij paarden met platvoeten, het ontstaat meestal als het paard 11-15 jaar oud is.

Bij het fetlock syndroom is het ligamentum annulare te strak om de pezen zeg maar, dat is een soort bandje, waar de pezen net onder de kogel doorheen lopen. Het klassieke beeld is idd een dikke bult bij de kogel, waar aan de onderkant het opeens niet meer dik is, daar knelt het bandje als het ware. Als een paard hier niet kreupel oploopt hoef je niks te doen, is dit wel het geval dan moet je hier zeker wat aan doen! De pezen schuren dan namelijk langs het bandje, die kunnen echt gaan ravelen, en er ontstaan ontstekingsreacties.
De oplossing is dan opereren. Dure grap, maarrr juist een hele goede prognose! Het enige wat er gedaan wordt, is het bandje doorsnijden, waardoor er weinig complicaties (zouden moeten) optreden. En het paard na 2/3 maanden revalideren alweer aan de slag kan! Wacht je te lang, en zijn er al ontstekingen, is de pees al aangetast, tja dan is dat weer iets aparts wat opgelost moet worden.

Overigens worden er bij paarden geen zenuwen afgeknelt, er loopt maar een grote zenuw in het been en die loopt op een heel andere plek, dus alle symptomen die mensen juist hebben, hebben paarden niet, ze hebben er geen pijn aan, totdat het te strak wordt(ook met vochtophoping ed). En dan moet er iets gedaan worden. Ik hoop dat dit is wat je bedoelt, en dat je er wat aan hebt.
Ootje

Bericht door Ootje » za 07 jun 2014, 15:52

Beterschap voor Tobbe!
Wel fijn dat je nu weet wat het precies is.
Op de manege waar mijn paarden staan, heeft een paard hetzelfde gehad. Hij heeft heel lang aan de hand gestapt, maar het is helemaal goed gekomen!
Odette&Fenna
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » za 07 jun 2014, 16:14

Bah wat balen van Tobbe, ik vind toch die (Stal)rust altijd nog wel het vervelendst voor ze, hopelijk knapt hij snel op!

Afbeelding Afbeelding
Joram

Bericht door Joram » zo 08 jun 2014, 12:27

Moet zeggen best wel mee valt. Maar ik haal regelmatig uit zijn paddock en opzich is eigenlijk die paddock die ze hebben gemaakt te groot.
Afbeelding
Maar gezien 100% stil staan mij ook niet goed lijkt en hij zich toch rustig gedraagt vind ik wel best zo.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 12 jun 2014, 19:21

Nou Tobbe heeft het naar omstandigheden wel goed voor elkaar. Ik had nog nooit van die aandoening gehoord. Goed dat je naar Emmeloord bent gegaan. Zit je gelijk goed daar.

Iwan staat sinds een maand dag en nacht buiten,maar het wel lastig om hem op gewicht te houden. Wat ze staan overdag op zand en dan krijgen ze kuil bij, maar daar heeft iwan moeite mee met kauwen. Gelukkig heb ik een schat van een moeder die elke ochtend bij het land staat met maïs, pulp en biks. In de avond doen we weer het zelfde recept. Zo krijgt hij toch wel van alles binnen, maar al met al duurt 1 voerbeurt 1 uur. tis wat met de oude man.
Hoe anders is het bij raya die van de wind dik wordt...... 8)7

Voeren jullie de oudjes nog wat speciaals?
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Esther

Bericht door Esther » do 12 jun 2014, 19:38

Ik ken het ook niet, fetlocksyndrome, weer wat geleerd. Hopelijk is Tobbe snel genezen!

Jeskim staat nog steeds op rantsoen om haar vetjes in toom te houden. Wat dat betreft nog geen problemen met de oude dame. Ze heeft ook nog een gebit waar je u tegen zegt, gelukkig!!

Lastig dat het zo omslachtig moet met Iwan, maar niets aan te doen. Wel een lieve moeder heb je!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 12 jun 2014, 20:10

Super zo;n mama die Ivan bijvoert!

Lajke eet prima en dat is haar aan te zien. Niet te dik hoor maar zeker niet te mager. Vanavond heerlijk getut met haar. We kunnen beide genieten van door de wei wandelen waarbij ik mijn handen op mijn rug hou en zij haar neus in mijn hand stopt. Zo sjokken we dan wat rond. Daarna nog knuffelen. Ook gelachen, ik had haar een touwhalster omgedaan met touwteugels, grote frisdrankkrat ondersteboven neer gelegd, haar er ongeveer naast geparkeerd en ik op die krat. Ging ze eerst aan mijn tenen staan sabbelen. Daarna steeds 2 stappen naar voor en achter doen als ik wilde proberen op te stappen. Dat was duidelijk dus niet de bedoeling. Toen zijn we dus maar lekker gaan wandelen door de wei. Jammer genoeg is mijn man er niet, anders hadden we lekker een eind buiten gewandeld zo. (dan toch maar wel met touwtje vast).
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Ootje

Bericht door Ootje » do 12 jun 2014, 20:26

Fijn dat je moeder wil helpen om Iwan bij te voeren!

Odette wordt dik van de lucht :o die heeft niks extra's nodig.
Flora krijgt 's winters drie keer per dag senioren voer van subli, maar nu de paarden weer buiten staan, krijgt ze dat als ze op stal komt. Ze doet het heel goed op gras gelukkig!
Odette&Fenna
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 13 jun 2014, 05:14

Nan staat ook alleen op het land en krijgt 's avonds nog een plak hooi omdat er alleen nog heel kort gras staat. Soms twijfel ik of ze op het vette land moet weer voor een paar uur per dag maar dan kan je der haast rollen...
lastig altijd
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 13 jun 2014, 05:45

Dat is ook één van de redenen dat ik ze 's nachts op stal wil hebben Nicole. Dan kon Apollo in alle rust eten, dat duurt zo lang met zo'n gebit. Hij had nauwelijks hooi, maar luzerne at hij smakelijk en best snel. Werd hij ook wel dikker van toen we dat gingen voeren.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 13 jun 2014, 08:49

Ik ben kapot. Vanmiddag ga ik afscheid nemen van mijn grootste vriend.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 13 jun 2014, 09:06

Ik vind het zo vreselijk voor je Roos, dit zijn zulke moeilijke momenten. Het moment van knopen moeten doorhakken zat er natuurlijk al wel even aan te komen maar toch blijft de hoop op beterschap omdat er ook paarden zijn bij wie het na een tijdje wel weer beter gaat met spat. Helaas heeft het niet zo mogen zijn.
Niet zolang als jij maar ik heb, zoals ik je ook al appte, ook echt genoten van hem en ben oprecht dankbaar voor wat hij mij gebracht heeft en wat een goede pleegpapa is hij ook voor Morgan geweest.
Vreemd idee dat deze turbofjord, topfjord en vooral lieve man er straks niet meer is. Er schieten mij ook de hele dag allerlei herinneringen door mijn hoofd.

Nogmaals heel veel sterkte, je weet dat het de juiste beslissing is maar mijn god wat is het lastig.

Rust zacht boef!
Afbeelding
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie