De F-jes, het begin van hun derde zomer, deel 6!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
fypsi2
Contacteer:

Re: De F-jes, het begin van hun derde zomer, deel 6!

Bericht door fypsi2 » di 09 aug 2011, 11:35

Tass schreef:Hier zitten toch wel wat mensen die willen mennen of die al mennen met een ander paardje :).

Wat voor kar gaan jullie aanschaffen? En wat willen jullie op mengebied gaan doen?

Ik zou graag alles willen rijden :+.... Wedstrijden en lekker het bos in met mensen....
Wat voor kar zou je het beste kunnen nemen??
Ik zou graag zo`n soort wagentje willen hebben, kan ik samen met mijn dochtertje en Fypsi weg... lijkt me geweldig. een Sulky wagentje.
Afbeelding
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » di 09 aug 2011, 11:45

Lindy schreef:Verrassing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Finn vandaag voorgebracht op de keuring, hij was toch mee met Hjala.

Boven verwachting A-premie *o/* met 35 punten!!
Hij was braver dan ik mocht hopen en heeft heel veel fantastische dingen geleerd zowel gisteravond als de hele dag vandaag. Daarnaast heeft hij super op zijn kleine zus gepast.
Foto's van een sfeerimpressie : viewtopic.php?f=5&t=44122
Oh wat geweldig zeg, toch een A premie gehaald. Van harte gefeliciteerd het is ook werkelijk een prachtfjord hoor en die foto`s geweldig. Mooie presentatie. Gefeliciteerd
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » di 09 aug 2011, 11:57

claudia schreef:Laat er eens iemand achter lopen, desnoods met een zweepje (niet om te slaan maar om hem aan te drijven)
Hij moet het gewoon nog leren dat hij naast je kan lopen.
goeie tip, ben blij te horen dat hij het nog moet leren hahaha ik dacht als die dat steeds blijft doen dat stoppen dan kan ik ook niet met hem wandelen en dat zou ik echt jammer vinden.
claudia

Bericht door claudia » di 09 aug 2011, 14:56

Nee het is toch echt nog een klein kind dus hij moet alles nog leren.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » di 09 aug 2011, 15:36

We blijven oefenen in het meelopen. Overgens heb ik ook gekeken naar het soort voer dat hij NU krijgt en dat is pulp, ik heb er het een en ander over gelezen op internet en het kan dus weldegelijk een slokdarmverstopping veroorzaken.. Ik wist wel dat er niet op de juiste manier gevoerd werdt. Ik zei eerst Slobber maar na het even gecheckt te hebben stond er toch echt dat er pulp gevoerd werdt icm voordroog en hooi... het fijne weet ik er niet van maar het woord slokdramverstopping klinkt niet echt prettig en ben ik toch maar blij dat fypsi morgen gaat verhuizen en hij gewoon brok krijgt met hooi en alles wat wel gezond is.

gr. Jolanda
claudia

Bericht door claudia » di 09 aug 2011, 15:56

Pulp is echt alleen buikvulling. Ik hoop alleen wel dat ze het op een goede manier hebben gegeven. anders krijg je idd slokdarmverstoppingen of koliek.

Jij blij dat je snel gaat verhuizen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » di 09 aug 2011, 18:52

ja idd, en ik ben net op de stal geweest en ik weet niet hoe je dat spul maakt maar het leek op bruine braaksel met water dus veel zal het niet zijn ik ben gewoon blij dat ik morgen vertrek dat is in ieder geval zeker..

Bedankt voor al je tips, ik heb vandaag fypsi gepakt, heb hem gepoetst en ben met hem langs de kant van de weg gaan wandelen waar hij ook het gras lekker vond heb hem de heerlijke lange sprieten laten grazen want hij staat welliswaar in een wei maar dat is een en al zand en geen gras, ik moet zeggen hij liep vandaag wel goed mee... verassing volgens mij...

nu afwachten hoe het morgen gaat.
Ootje

Bericht door Ootje » di 09 aug 2011, 19:48

Wat een boef is Finnea!

Faira vond de wormenkuur zeker niet lekker :D .

Fijn dat Fypsi gaat verhuizen! Hij krijgt het daar vast goed naar z'n zin en zo te lezen wordt er daar goed voor hem gezorgd.

Fenna heeft vandaag weer een wasbeurt gehad. Ik geef haar een emmer bix bij de slang en dan blijft ze keurig staan. Alleen ophalen uit de wei gaat ook steeds beter.
Odette&Fenna
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 09 aug 2011, 19:53

Slokdarm verstopping kan hij natuurlijk ook van de gewone brok krijgen he, dat vergeten veel mensen nog wel eens. Komt vaak voor als paarden te gulzig eten.
Maar Pulp is wel fijn spul om te voeren, mits het met voldoende water klaar gemaakt wordt zodat het niet meer uit zet bij aanraking met speeksel.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » wo 10 aug 2011, 06:04

janna schreef:Slokdarm verstopping kan hij natuurlijk ook van de gewone brok krijgen he, dat vergeten veel mensen nog wel eens. Komt vaak voor als paarden te gulzig eten.
Maar Pulp is wel fijn spul om te voeren, mits het met voldoende water klaar gemaakt wordt zodat het niet meer uit zet bij aanraking met speeksel.
Oh dat wist ik niet Janna, ik weet alleen dat ze pulp voeren omdat hij nog jong is en zodoende straks niet te ruw is met inrijden. Aangezien er voor een paar weken geleden een paard tijdens het rijden door de benen ging en op de grond viel lijkt het me niet gezond om er niks anders bij te voeren dan hooi en voordroog.
Vanaf morgen krijgt hij hooi, gras(op de weide) krachtvoer etc. dat klinkt in ieder geval beter in de oren en kan hij straks niet van zijn stokje gaan zoals het andere paard.. Ik maak me gewoon zorgen maar vnaf vanavond is het voorbij dan gaat fypsi verhuizen.

Gr. Jolanda
claudia

Bericht door claudia » wo 10 aug 2011, 06:17

Wat hebben ze op die stal rare ideeen. Pulp is gewoon wat buikvulling en een twee jarige mag gewoon lekker groeien. Zeker nu ik een foto van jou paard je voorbij zag komen.
En of je hem nu hard voert daar merk jij niks van als je hem straks gaat rijden als hij ruim 3 jaar oud is. Die energie heeft hij dan al lang omgezet.
Het is maar goed dat je gaat verhuizen want deze mensen maken je alleen maar onzekerder.

Veel succes met het verhuizen vandaag.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » wo 10 aug 2011, 07:56

ja je hebt helemaal gelijk hoor.. en weet je wat nog het ergste is, ik zag het niet eens tot ik hier op de site kwam.... en er zijn zoveel mensen die hetzelfde meemaken of er gewoon voor kiezen om hun paard daar te stallen.. Ik heb echt wel geleerd dat ik NIET op fypsi moet gaan rijden maar zoals ook al aangegeven was er meer aan de hand en als je ook op haar website kijkt dan staan er verschillende filmpjes op die gewoon niet kunnen en gelukkig ben ik wakker geschud door iemand die ze heeft bekeken via mijn hyves pagina en was ik er al snel uit Fypsi moet daar gewoon weg, en waarom een andere naam geven ik noemde hem Spyke dat zou makkelijker zijn in het paspoort staat Fypsi en hun kwamen met het idee de naam te veranderen vraag me niet waarom maar vanaf vandaag is het gewoon Fypsi en een fjord van 2 die inderdaad nog vollop moet groeien en moet genieten van het klein zijn. En dat gaat ook gebeuren dat heb ik jullie hier allemaal laten weten, en als hun er dan toch nog gewetenloos mee omgaan tja dan maar verhuizen......

En ik ben blij toe want zoals je wel zult merken aan mijn schrijven wordt ik er steeds kwader over.. maar niet op jullie ik kan jullie hier niet omschrijven hoeveel dankbaarheid er vanuit mij komt omdat jullie ons op het rechte pad hebben gezet.. Ik ben FW heel dankbaar en de leden ervan ook.

Gr. Jolanda
Ootje

Bericht door Ootje » wo 10 aug 2011, 09:40

Wat een vreemde ideeen hebben sommige mensen toch. Nou ja, je kunt er beter laat dan nooit achter komen.
Hoe ging de verhuizing van Fypsi?
Odette&Fenna
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » wo 10 aug 2011, 09:44

oooooh dat duurt nog veel te lang als je het mij vraagt, maar vanmiddag om 16.00 uur gaat eerst mijn dochter Bregje zwemmen voor A. en als we thuis komen gaan we nog eerst eten en om 19.00 uur moeten we bij hans zijn voor de verhuizing dus ik ga er vanuit dat Fypsi om 19.30 in de trailer staat naar zijn nieuwe onderkomen.
Ootje

Bericht door Ootje » wo 10 aug 2011, 09:46

Spannend zeg, voor het eerst afzwemmen. Succes voor Bregje!
Odette&Fenna
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 10 aug 2011, 10:18

Even nog een aanvulling op het pulpverhaal, aangezien ik vind dat pulp nu onterecht wordt afgedaan als onzinnig voer:

Geweekte pulpbrok is dikmaker. Het heeft een hoog vezelgehalte (waardoor het aanvullend is op ruwvoer qua structuur), een hoog suiker/koolhydraten-gehalte (langzame energie, waardoor ze minder snel 'heet' worden en de energie over langere periode bruikbaar is in het lichaam), het heeft een laag eiwitgehalte (daardoor dus minder ideaal *maar niet per defintie verkeerd* voor paarden in de groei, tenzij het overige rantsoen ruim voldoende eiwit bevat), daarnaast bevat pulp veel calcium en weinig fosfor waardoor het goed past naast voer waar juist veel fosfor in zit om de verhouding 2:1 te behouden).

Wij voeren het hier ook wel aan de paarden die iets extra's kunnen gebruiken :j.
Ook in de veehouderij wordt erg veel gebruik gemaakt van pulp om de dieren op mooie conditie te houden, zonder dat ze worden volgepompt met téveel vluchtige energierijke voeding (krachtvoer).
Geluk is de vrucht van intens werk
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » wo 10 aug 2011, 10:26

Dank je ootje *o/*

Hoi Bella,

Ik doe pulp niet af als onterecht.. en je zegt het zelf ook (waardoor het aanvullend is op ruwvoer qua structuur.. het is een aanvulling en wordt aan paarden gegeven die wat extra`s nodig hebben PRIMA.. maar fypsi krijgt alleen maar pulp.. geen brok niks.. alleen hooi is dat genoeg dan om een paard gezond op te laten groeien en hem goed in zijn vel te laten zitten?? hij ziet er nu bijna GRIJS uit ipv isabel.. pulp is goed als bijvoeding maar toch niet als enkel en alleen voer.

DENK IK HE!
gr. Jolanda
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 10 aug 2011, 10:30

@Jolanda: := Flamingo is er dagkampioen op geworden O:).....enkel ruwvoer (momenteel gras en s winters kuilvoer en grasbrok *geperst gras*)..dus tja, het kán wel :D Maar dan moeten ze wel ruwvoer van goede kwaliteit krijgen :j
Grijze kleur hebben ze hier ook als ze veel buiten lopen, allemaal stof en zand...was je ze een keer dan zijn ze weer mooi isabel. Het is eerder de vachtstructuur die je vertelt of je paard goed in zijn vel zit en natuurlijk zijn normale manier van doen, als dat afwijkt...
fypsi2
Contacteer:

Bericht door fypsi2 » wo 10 aug 2011, 10:43

oke dan, dagkampioen wat goed zeg!! *o/*
Ik begon het gewoon akelig te vinden om alles op internet te lezen, maar Fypsi krijgt inderdaad wat je opschrijft, hooi is toch gedroogd gras.. en hij staat op de weide waar ze wel een beetje gras tot hun beschikking krijgen dus dat zit verder wel goed. Ik heb een magere fjord maar Hans liet mij ook al weten dat paarden zowiezo al op 2 jarige leeftijd er niet op hun best uitzien omdat ze zich nog aan het ontwikkelen zijn. Tja ik ben Lijan gewent een lekkere dikkerd van een meid was dat en als ik dan Fypsi zag dan had ik toch mijn twijfels maar die neem ik nu Terug. Bij deze... Bedankt voor de uitleg. Dat waardeer ik heel erg.

Gr. Jolanda
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 10 aug 2011, 10:59

:j ieder paard is uniek en groeit op zijn eigen wijze. De één wat sneller dan de ander, maar zolang ze maar goed vrolijk zijn en er gezond uit zien (en dat hoeft écht niet té gezond als in vet te zijn inderdaad), dan zou ik me niet extreem druk maken :n.

Flam bijvoorbeeld is echt wel een tweejarige die al heel 'af' toont, maar we hebben ook wel tweejarigen staan die duidelijk nog hun tijd nodig hebben tot vier jaar, die groeien gewoon wat meer gestaag, maar ook die komen er wel :j....die moet je alleen de tijd geven. Met krachtvoer kun je dingen wel 'versnellen', maar het is niet altijd nodig...waarom haastten?
Maar..zo zijn er soms ook wel tweejarigen (of jonkies in het algemeen) die toch wel baat hebben bij een beetje extra om ze ook weer geen achterstand te doen krijgen. Dat is aan jezelf om te bepalen....maar dat extra hoeft dan lang niet altijd dagelijks of bij iedere voerbeurt te zijn, maar kan soms ook voldoende zijn als een emmertje extra wanneer je wat met ze omgeprutst hebt (poetsen/wandelen/noem maar op). Dan krijgen ze het beetje extra binnen én feitelijk beloon je ze dan ook alvast voor hun goede gedrag daarvoor tijdens de omgang....dan is het al een mooie voorbereiding op de leerschool waarbij ze leren "goed gedrag = straks lekker eten".
Gesloten