Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
chunkymonkey

Re: Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Bericht door chunkymonkey » do 12 nov 2009, 16:17

Ja het helpt inderdaad echt als jullie duimen!! Keep up the good work :D
Hij is nu sinds vorige week woensdag zo ziek en het is echt een slopende week geweest...ik ben echt enorm moe! Ik werk voltijds, en heb nog mn andere paard, ...zal blij zijn als het achter de rug is en ik weer gerust kan slapen.

Einde april ( dacht ik, of anders was het al mei...) is hij geopereerd : Jack was n klophengst.
Redelijk belachelijk verhaal : in februari ik met mn fjordenhengstje hier in BE naar de HK. Maar hier is het echt héél anders dan in NL hoor... Allemaal oudere mannen die fokkers/eigenaars, en eigenlijk tamelijk kleinschalig. Daar stond ik dan de vreemde eend in de bijt: als enige 'dame' met mijn piepkleine fjorden'hengstje' met zijn bollenhalster. Bekijks hadden we genoeg := . Enfin...bij de medische controle moest ik met met Jack opstellen in een open plek en rondom ons stond wel 50 man verzameld...de norse dokter overal voelen en kwam toen bij de edele delen en riep toen uit dat de kleine er dus (nog) maar eentje had en of de juffrouw er nooit zelf aan gevoeld had!?
Nou...ik wilde op dat moment echt door de grond zakken ;( . Ik had er dus inderdaad nooit zelf aan gevoeld, was echt nooit bij me opgekomen...Mijn DA had bij zijn enting wel gevoeld, maar dat was n paar maanden vooraf.
Jack heeft zich op die keuring wel héél flink gedragen overigens +:)+
Hij was toen nog geen jaar, en in principe zou die tweede nog kunnen indalen maar de kans was heel erg klein...

Maar dan heb ik hem even later in de kliniek laten opnemen en is hij dus daar via operatie gecastreerd. Is perfect verlopen.
Eros

Bericht door Eros » do 12 nov 2009, 16:17

Jeetje wat vervelend van Jack. Gelukkig gaat hij nu weer een beetje de goede kant op. Ik blijf voor je duimen!

Hier gaat alles ook nog goed. Niet echt iets byzonders te vertellen. Gaat zn gangetje. :)
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 12 nov 2009, 20:03

Ok....dus Jack heeft al een heel leven met rotmomenten achter zich zeg..pfff.
Gelukkig gaat het beter!

Ekdal heeft dus ook een flinke operatie aan de rug op 12 maanden leeftijd. Hij had/heeft een aangeboren schedelfistel(schedel is op een plek niet goed aan elkaar gegaan tijdens de groei)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 12 nov 2009, 20:09

Gelukkig heeft Jack er niets aan over gehouden van de operatie. Het moment op de HK dat hij een klophengst bleek te zijn zal wel even zuur zijn geweest. Dat gebeurt je iig nooit meer een 2e keer.
Hopelijk knapt hij snel op, fijn dat jullie nu weten wat er met hem aan de hand is, nu hopen dat hij snel weer kan herstellen.

Ben vanavond weer mee wezen voeren enz. Evian stond er lekker bij. Ik geloof dat de boswandeling hem goed gedaan heeft, hij staat er zo lekker vrolijk bij. Ben nog steeds apetrots hoe goed dat ging. Op de keuring als veulen is hij 2x op zijn rug geklapt, 1x omdat hij zo onwijs schrok van de geluidsinstallate, dat hij wegrende en daardoor achteroverklapte. Nog nooit meegemaakt met een veulen := We dachten toen, dat wordt wat... Maar het tegendeel is waar. Zo gemakkelijk dat hij meeliep, alsof hij nooit anders gedaan heeft. Lekker oortjes gespitst en juh :) Gaby die vanaf vroeger tot paar jaar terug niet te houden was als ze bos zag was die dag de koelste dame ever. Een paard wat ook altijd op kop moet lopen en er flink de pas in heeft (of dribbelen) leek ineens een echte oude sok te zijn :D Alsof ze het gewoon weten....... Voor Evian dus ook niets aan het handje en zelf lekker exploreren om voorop te lopen de knapperd. Ben ook wel trots op Gaby die zo'n geweldig opvoedpaard is.
roos

Bericht door roos » do 12 nov 2009, 20:18

Fijn dat het zo goed gaat met Evian!
Maar ik zeg altijd; niet te vroeg juichen want je weet nooit....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 12 nov 2009, 20:23

Dat klopt opzich wel, maar ik ben graag optimistisch :D
En als hij op dat moment braaf en leuk is geweest sta ik te *o/* Mijn moeder zei het onderweg ook al, zeg het maar niet te vroeg dat hij zo braaf is. Maar ik denk dan.. ik ben hardstikke trots wat hij de eerste helft gedaan heeft, mocht het daarna veranderen blijf ik nog steeds trots dat de eerste helft goed ging :D
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » vr 13 nov 2009, 08:53

Het begint hier op 1 of andere slechte soap te lijken maar...met Jack gaat het opnieuw slecht ;( .

Gisterenmiddag was mn vriend langs stal geweest en toen was alles OK. In de late namiddag waren er mensen langs zn stalletje gelopen en die hadden bij de staleigenaar alarm geslagen: hij lag blijkbaar neer en ademde zeer moeilijk. Staleigenaar belde mij op en belde ook DA. Ik was op dat moment klaar met werk en ging toen toch naar stal.
En hij lag inderdaad neer. Dus mijn 1e idee was : hem recht zetten. Maar hij wilde niet recht komen...We hebben hem met 2 moeten recht duwen...En toen hij 'zwijmelde' door gang. Hij steunde niet meer op zijn linkervoorbeen : kogel was dik, knie was dik,... ook zijn achterhand was opgetrokken en wilde gewoon niet meer mee...kortom hij kon niet meer stappen. Zette ik hem stil, kon hij zn evenwicht amper bewaren.
Als ik hem terug in zn stal zette: Ging hij meteen terug liggen. Hij had zoveel pijn. Opnieuw was er koorts en hij ademde heel hevig.
Dus ik DA gebeld om te vragen wanneer ik hem kon verwachten, maar hij was onderweg.
Toen hij kwam kon hij ook zn ogen niet geloven...Gisteren was hij nog zo goed...Eerst dacht hij aan hoefbevangenheid omwille van de vele medicijnen die hij de afgelopen dagen gehad had. Maar omdat het vooral linksvoor was waarop hij absoluut niet wilde steunen en die ook tamelijk opgezet was, ging die theorie niet op : dus heeft hij een punctie gedaan van het gewricht. Hij vreest voor een ontsteking. Maar Jack kan dit nu niet hebben: de medicatie zou te zwaar zijn op dit moment, hij is nog te zwak...
De koorts zou kunnen voortkomen van de pijn van het gewricht. Hij is dan opnieuw ingespoten : pijnstiller, antibiotica, cortizonen, zoals voorbije dagen...
Normaal was gisteren de laatste keer dat hij zou worden ingespoten en dat de DA zou langskomen omdat zijn toestand zo goed evolueerde.
Verder was hij gisteren wel helder en fris. Hij at ook goed, zijn mest was vast...
Ik begrijp het niet goed.
Ik ben aan het overwegen om hem toch naar de kliniek te brengen. Er komen wel ups, maar die worden steeds gevolgd door zeer diepe downs. En ik krijg er steeds minder vertrouwen in...

Tis verder toch zo'n lief mannetje...toen ik gisteren op stal vertrok lag hij weer in zn stal en ging ik er nog even naar binnen en ging ik bij hem zitten. Hij legde zn hoofdje weer in mn schoot en deed dan zn oogjes dicht. Toen brak echt wel mn hart ...zou zoveel meer voor hem willen doen, maar ik kan nu niets meer dan gewoon afwachten en hopen op beterschap...
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 13 nov 2009, 08:59

Jeetje wat een vervelende situatie zeg... Hoop dat dat gewricht snel weer over is. Arm mannetje!

@ Yvette ik kan me helemaal voorstellen hoor dat je apen trots bent op Evian. Het is toch super knap dat hij zo braaf met je mee loopt. En dan kan er gezegt worden niet te vroeg juichen maar dit moment pakken ze alvast niet meer van je af! En wie niet waagd wie niet wint denk ik dan maar!
Ik ben gister met Imka gaan rijden en heb Emy weer eens vast gemaakt aan haar. Dat ging ook weer super goed! Jeetje wat kan dat kleintje lopen. Ze kan Imka gewoon echt goed bijhouden en ook ik was weer apen trots!
En er zullen ook vast tijden komen dat het iets minder gaat maar goed ook daar moeten we dan maar doorheen. Door het te ontlopen leren ze het ook niet vind ik! Dus zet hem op Evian en lekker wandelen in het bos heerlijk zou willen dat ik zo mooi woonde!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
sandy87

Bericht door sandy87 » vr 13 nov 2009, 10:59

arme jack, wat een ellende zeg
en wat zal jij je rot voelen. als jij denkt dat het beter is om hem in de kliniek te laten onderzoeken moet je dat doen. ik weet natuurlijk niet hoe jou dierenarts er over denkt maar het is jou vriendje.
je eigen dierenarts weet nu niet wat dit is? of was het wel een ontsteking?
niet je vertrouwen verliezen, het zijn vechters die fjorden!
hou je ons weer op de hoogte? denk aan jack
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » vr 13 nov 2009, 13:03

Mijn DA is aangesloten bij een kliniek. Dus als hij naar een kliniek zou gaan blijft mijn DA hem steeds opvolgen.
Toen hij geopereerd is begin dit jaar heeft mijn eigen DA dit ook gedaan.

Tja als ik straks bel met hem ga ik kliniek even aankaarten en zien wat hij zegt. Mij zou het er gewoon om te doen zijn dat hij dan 24/7 'bewaking' heeft en als er dan wat misgaat ze ook meteen kunnen ingrijpen. Oké nu ging er gisteren ook wat mis, en ik vind het echt superfijn van mijn staleigenaar dat hij me meteen verwittigde + mijn DA verwittgde. Dus ze houden hem op stal ook wel mee in de gaten, en dat stelt me ook wel gerust hoor.

DA weet nog niet of het om een ontsteking gaat : daarom dat hij dus de punctie gedaan heeft. Dit gaat nu naar het labo en dat resultaat moet dan uitsluiten of het om een ontsteking op het gewricht gaat. Hij hoopte echt van niet...
Hij heeft nu wel zn eerste 'bandage' := wel erg...nu ziet hij er nog zieliger uit met dat verband om zijn been...

Wat je zegt klopt : het zijn echt vechters die fjorden! Wat dat mannetjes allemaal heeft meegemaakt deze week! En zeker gisteren...hij had zoveel pijn dat hij er zelfs koorts door maakte, maar hij bleef 'vrolijk' : met zn oortjes naar voor en vrolijke oogjes en dan n beetje kroelen met buurvrouw op poetsplaats, mijn bijna uitkleden op zoek naar snoep in mijn zakken,...maar als hij dan terug op stal stond was zijn energie echt op en ging hij meteen liggen met zn oogjes dicht ;(

Als ik straks met DA gebeld heb , breng ik weer n update...hopelijk met wat beter nieuws. ^
Ben hier wel niet de sfeermaker :roll:
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 13 nov 2009, 13:54

Jeetje, ik vind het echt heel erg rot voor je, je arme Jack. Wat een zenuwen en stress zal je er van hebben. Doe wat je hart ingeeft, en anders misschien toch naar de kliniek zelf brengen, zitten ze er bovenop. Heel, heel veel sterkte.

Leuk hoor Yvette, dat Evian zo'n bink was, trip nog maar lekker verder op je roze wolk.

Wij hebben nog steeds heel erg veel zin in zondag, lekker uitwaaien op het strand, en volgens mij word het weer wel goed.

Zoals jullie wel weten ben ik zwanger, nu bijna 23 weken. Ik heb net (na weken twijfelen) toch de mexicaanse griep vaccinatie gehaald. Vind het wel erg spannend, mar hopelijk geeft het me meer rust. Nu loop ik overal te stressen dat ik de griep oploop. En door mijn zwangerschap loop ik sneller longontsteking op tijdens griep, van Steyn was ik op het laatst ook zo kortademig en benauwd, dus daar heb ik geen zin in. Steyn gaat volgende week, omdat hij 3 is.

Verder ben ik erg druk met de voorbereidingen voor onze bruiloft aanstaande woensdag, gister mooie ringen gekocht, paard en grond-en sloopwerk proef, haha. Mooie gouden robuuste ringen.

Met de paardjes gaat alles zijn gangetje. Enge nare is dat E en E allebij deze week weer spoelwormen in hun mest hadden. Gelijk naar de kliniek gegaan, wormen getoont, en ze alle 5 een kuur gegeven vooral tegen spoelwormen. Hoop er nu eens van af te zijn, 9 weken geleden nog een mestonderzoek bij alle 5 laten doen, toen waren ze alle 5 vrij. Toch ontwormd, omdat ik het niet vertrouwde. We zouden half november weer mestonderzoek doen, maar dat hoef nu niet meer, nu gelijk de pasta er dus in..
Vandaag gaan Laura en Yvonne weer de hele stallen leeghalen, en opnieuw opstrooien.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
roos

Bericht door roos » vr 13 nov 2009, 18:02

Wat naar van Jack zeg..ik hoop echt dat je nu wat beter nieuws komt brengen hoor..wij duimen!

Vervelend voor E en E zeg. Ik ontworm gewoon via mijn eigen schema, doe geen mestonderzoek, nog geen wormen gezien hier. Bij Danc is die ruim 12 jaar ook nooit. Ik denk ook dat het ene paard er ook gewoon gevoeliger voor is als het andere paard, netzoals met koliek.

En misschien zijn mensen het er niet mee eens dat ik heb gezegd juich niet te vroeg..maar ik weet ervaring dat het gewoon zo is. Ik vind het juist heel knap van Evian dat hij het zo goed doet, maar ik ben ook wel eens heel blij geweest en daarna ging het weer slecht, maar oefening baart kunst!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 13 nov 2009, 18:29

@ Roos, maar ik denk dat dat niet alleen met een jaarling is hoor. Ik heb met Imka ook momenten dat het minder goed gaat als met een jaarling. Tenminste zo ervaar ik dat met Emy en Imka. De ene keer zijn ze nou eenmaal drukker als de andere keer. En om dan dingen uit de weg te gaan zou ik dus nooit doen. Wij doen juist dingen die ze eng vinden! Vinden ze vrachtverkeer eng... Nou dan lopen we juist in de spits langs al het vrachtverkeer. En net zoals aankomende zondag, wij weten ook niet hoe ze reageren op het strand maar goed als je het niet probeerd weet je het ook niet. Ik zie alles als jong geleerd is oud gedaan, en ik kan me voorstellen dat Yvonne helemaal happy is en stuiterend naar haar paardje keek nadat ze lekker gewandeld had in het bos...

Dus wat dat betreft vind ik het super van Evian dat hij zich zo netjes gedragen heeft toppie!!!

-:(- Op een of andere manier is het Emy gelukt om een hele hap uit dr voorpluk te krijgen. Mijn trots is dus een stuk weg |( Ik was zo blij en trots op die lange donkere voorpluk. Hoop niet dat ze bij elkaar aan de voorpluk en staarten gaan vreten want dan heb ik zo cribox in huis _-:( Elvis miste namelijk ook een stukje uit zn voorpluk!!! Dus grote kans dat ze dat bij elkaar gedaan hebben |(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » vr 13 nov 2009, 18:35

Ekdal had ook bij J en J een hapje uit zijn voorpluk. En daarnaast heeft ie nog een flinke kruin onder zijn voorpluk...dus die groeit meer omhoog dan naar beneden ;)

Met Ekdal ga ik ook geen dingen uit de weg, maar als op zijn tijd hoor. En hij is nogal een paard met een flink karakter, dus doe alles op zijn (en mijn :D ) tempo!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 13 nov 2009, 19:24

Roos, ik heb ook nog nooit een worm gezien voor ik de fjorden had. In die 16 jaar met Justin niet, niet bij Byoux als veulen.. E en E hadden dat ze net bij mij waren een spoelwormbesmetting. Dus elke 9 weken herzien met wormonderzoek en daarna verschillende wormmiddelen. Dacht er dus nu eindelijk vanaf te zijn, maar nee.. Het hele schema, in samenwerking met de kliniek heeft nog niet geholpen uiteindelijk. Hopende dat ze na deze kuur nu wel een keer vrij mogen zijn! (overgens heb ik bij de 3 merries nog niets gevonden, niet in de mest, en ook niet op eitelling) Volgens de DA kwam dat omdat deze spoelwormsoort voornamelijk bij veulens en jonge paardjes voorkomt, oudere dieren hebben ressistentie opgebouwd.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Eros

Bericht door Eros » vr 13 nov 2009, 20:02

Jeetje wat naar van Jack zeg!! Ik blijf duimen voor jullie, absoluut.

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 13 nov 2009, 21:18

Ik hoop heel hard met de rest mee dat Jack er weer bovenop komt, wat een situatie zeg.. ;( Maar idd fjorden zijn krachtige paardjes en ik hoop dat Jack dat ook nog maar eens zal laten zien door er weer bovenop te komen!

roos schreef: En misschien zijn mensen het er niet mee eens dat ik heb gezegd juich niet te vroeg..maar ik weet ervaring dat het gewoon zo is. Ik vind het juist heel knap van Evian dat hij het zo goed doet, maar ik ben ook wel eens heel blij geweest en daarna ging het weer slecht, maar oefening baart kunst!
Ik snap ook wel wat je bedoelt hoor Roos, het was ook niet bedoelt als een aanval. Maar ik bekijk het denk ik vanuit een ander standpunt. Je hebt gelijk dat het de volgende keer minder goed kan gaan, maar so be it, daar denk ik nog niet eens over na :D Als ik heel erg blij ben geniet ik van dat moment en dan maakt het mij verder ook niet uit hoe zaken in de toekomst gaan zeg maar, daardoor kun je nog meer genieten :))
Dus ik vind je opmerking zeker wel terecht, maar ik was daar eigenlijk nog niet eens zo mee bezig omdat het voor mij niet zo relevant is :)

En wat zonde van Emy's voorpluk! Ik weet niet of je Gaby's staart gezien hebt op de foto's van de boswandeling, maar zij heeft geen staart meer over door Evian >;) Gelukkig groeien manen ook weer snel bij als ze in zo'n korte tijd die lengte hebben gekregen, maar het blijft zuur!
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 14 nov 2009, 10:04

En wat zonde van Emy's voorpluk! Ik weet niet of je Gaby's staart gezien hebt op de foto's van de boswandeling, maar zij heeft geen staart meer over door Evian >;) Gelukkig groeien manen ook weer snel bij als ze in zo'n korte tijd die lengte hebben gekregen, maar het blijft zuur!
Het is zeker zuur, ik heb niet zo gelet op de staart maar ik ga even kijken. T paard van mn ex had een hele mooie staart voorpluk en manen alles afgevreten door dr veulen...

Ze hebben het tot op heden hier niet gedaan dus ik hoop ook niet dat ze bij elkaar gaan vreten dat zou ik echt niet tof vinden |(
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 14 nov 2009, 11:25

Tjee, die Jack zeg. Wat naar allemaal. Ik had het even niet gelezen, maar er is weer veel gebeurd!
Ik blijf duimen voor Jack hoor! Kom op Jack, doe je best.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Eros

Bericht door Eros » za 14 nov 2009, 23:58

Speciaal voor Jack:

Afbeelding

Afbeelding
Gesloten